Miten köyhät viettävät joulua?
Kommentit (44)
Jouluavusta taas tänä vuonna uudet joulukoristeet, villasukat ja hygieniatuotteet.
Niin kuin entisinä aikoina: kuusi omasta metsästä, vanhat koristeet, hyvää ruokaa, vähän lahjoja, joululauluja ...
Valmistamalla joulupuuron, katsomalla Kuumaa linjaa, viemällä kynttilät haudoille, käymällä joulusaunassa, syömällä jouluruokaa, antamalla pieniä muistamisia läheisille, katsomalla jouluelokuvia, kuuntelemalla joulumusiikkia
Kenenkään ei pitäisi viettää joulua, pelkkää materialistista hömpötystä, jonka perimmäisenä tarkoituksena on rikastuttaa rikkaita entisestään.
Viettävät joulua sillan alla ja lämmittelevät käsiään peltitynnyriin tehdyssä nuotiossa.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei pitäisi viettää joulua, pelkkää materialistista hömpötystä, jonka perimmäisenä tarkoituksena on rikastuttaa rikkaita entisestään.
Joulua toki voi viettää ilman että antautuu materialismin vietäväksi. Parhaat asiathan joulussa tulevat ihan muusta kuin materiasta.
6
Ihan niin kuin muutkin. Kyllä tuillakin pystyy vähän ekstraa ostamaan, pöperöt ja lahjat lapsille. Koristeet on vanhat mutta hyvässä kunnossa. Lauletaan joululauluja, lainataan hyviä kirjoja ja lueskellaan niitä suklaata napostellen.
En mitenkään, mutta se nyt ei varsinaisesti liity köyhyyteen. Kerran vuodessa kuitenkin tykkään syödä jouluruokia, joten ostan sitten joululaatikot ja rosollit joulun jälkeen -50% alennuksella, koska se haluni ei mitenkään liity siihen tiettyyn ajankohtaan.
Koristeet kirpparilta, jouliruokia saa alennuksella jo Joulupäivänä, tunnelmavalaistus kynttilöillä
Opiskeluaikoina menin tietysti vanhempien luokse jouluksi. Myöhemmin kahdestaan miehen kanssa vietettiin joulua vasta joulunpyhien jälkeen, kun jouluruokia, -suklaita, -kukkia jne. sai puoleen hintaan. Nykyään emme jaksa viettää joulua ollenkaan, vaikka olisi varaa.
Joulusauna, jouluruuat ( jokaista laatikkoa 1kpl), palvikinkkupala, itse tehty salaatti, suklaa, lasten kanssa leivotaan vain piparit ja joulukakku. Käydään isovanhempien luona ja kuusi ostetaan lähikaupan pihasta ja viime vuotena ostetut koristeet käy hyvin. Ei meiltä mielestäni mitään jouluna puutu vaikka on pienet tulot. Ihan riippuu miten ne käyttää. Käydään haudalla ja joululahjat valitsen huolella, ostan muutamat hyvät/ toivotut jo hyvissä ajoin.❤️
En vietä joulua koska mielestäni se on silmitöntä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan niin kuin muutkin. Kyllä tuillakin pystyy vähän ekstraa ostamaan, pöperöt ja lahjat lapsille. Koristeet on vanhat mutta hyvässä kunnossa. Lauletaan joululauluja, lainataan hyviä kirjoja ja lueskellaan niitä suklaata napostellen.
Joo eihän joulun viettäminen oikeasti kallista ole, jos ei halua siitä kallista tehdä. Asiallisen tekokuusen saa aika halvalla, samoin kun koristeet ja jouluvalotkin ja asiallisesti käytettyinä ja säilytettyinä ne kestää vaikka vuosikymmeniä, joten yhtä joulua kohti ne ei kovin montaa euroa kustanna.
Ihan perusjouluruuaat ei maksa sen enempää, kuin muutkaan ruuat ja niistäkin melkein kaikki voi valmistaa itse, joten hintaa niille ei tule senkään vertaa. Lahjat voi tehdä itse, tai sopia olla antamatta lahjoja muuta kuin pikkulapsille ja lelujahan nyt saa halvallakin.
Eli perheellisen joulunkin voi viettää vaikka alle parilla saturaisella ja yksinäisen joulun muutamalla kympillä.
Kotikaljaa saa tehtyä 9 litraa hintaan 2,2 €.
Mikä on köyhän määritelmä? Itse elelen toimeentulotuella ja vietän joulua ihan normaalisti. Koristeina mulla on ikkunassa jouluvalot, pöydällä kynttelikkö ja pieni muovinen joulukuusi valoineen. Joulukalenterin aion myös ostaa ja jouluksi jonkun konvehtirasian. Joululahjaksi saan äidiltäni yhden paketin, ja muiden joululahjoihin laitan n. 50e (olen jo aloittanut ostamisen). Jouluruoaksi ostan lanttulaatikkoa, perunalaatikkoa, rosollia, salaattia, graavilohta ja joulutorttuja ja riisipuuroa, ruokajuomaksi olutta. Aion kuunnella joululauluja radiosta ja katsella jouluaaton ohjelmia telkkarista ja soittaa läheisilleni. Ihan mukava joulu siis tulossa!
Miten rikkaat viettävät joulua?
Miksi pitää aina vastakkain asetella kaikki asiat
Toivon saavani taas tänä vuonna Pelastusarmeijalta jouluavustusta. Muuten edessä on paljon tavallistakin ankeampi joulu. Rahat on niin tiukilla, että olen käyttänyt samaa hammasharjaakin helmikuusta asti kun en pysty ostamaan uutta.
Kuokin sukulaisilla.