Miten opettaa/tsempata liikunnallisesti lahjatonta lasta?
7v lapsi. kaikki liikunta on hänelle vaikeaa. Eikä pidä liikkumisesta. Karkeamotorisesti kömpelö, osaa pyöräillä mutta esim. hiihto, luistelu ja uinti eivät suju.
Sotkeentuu suksiinsa, luistimilla potkuttaa vain yhdellä jalalla eteenpäin. On käynyt luistelukoulut ja kaikki mutta kun ei vaan suju. Uimakouluja kävi kaksi, toisesta ei enää päässyt läpi. Sukelteli ja teki kaikki muut jutut ihan ok, itse uinti ei vain suju.
Minun opetuksessani ei ole halukas yrittämään oikein mitään joten vanhempivetoinen "valmennus" ei oikein tule kyseeseen.
Voiko olla niin ettei ikinä opi hiihtämään ja luistelemaan? Lähinnä mietin koulua kun jotain perusjuttuja pitäisi osatakin.
Kommentit (28)
Lapsella saattaa olla hyvälaatuista asentohuimausta. Googlaa asentohuimaus tapani rahko
Kyllä hän vielä sen verran oppii, että koulussa pysyy mukana. Nykyään on paljon lapsia, jotka ei ole suksia ja luistimia nähneetkään kun kouluun menevät.
Kaikki ei vaan ole liikunnallisia ihmisiä, tai löytävät myöhemmin sen oman lajinsa (sehän voi olla mikä vaan; itsepuolustuslaji, ratsastus, sähly, painonnosto....). Jos ja kun lapsi itse kiinnostuu jostain lajista, tukekaa siinä.
jaa, täytyykö kaikkien olla kaikessa hyviä? lapsi on kuitenkin oppinut pysymään luistimilla pystyssä ja potkimaankin toisella jalalla.
Mitä tarkoitat sillä, että lapsi on käynyt kaksi uimakoulua, mutta toisesta ei päässyt läpi? Oliko siis sama kurssi?
Oma lapseni on käynyt saman uimakoulukurssin 4 kertaa. Vieläkään ei osaa uida kuin ehkä kolme vetoa. ei uskalla sukeltaa, eikä kastella päätään. Vedessä tykkää lillua ja puuhastella.
Uudelleen vain uimakouluun. Lisäksi omalla ajalla sinne uimahalliin. Vaikka käyttäisikin uima-apuja, niin liikuntaahaan siitä tulee.
Ainakin isommissa kaupungeissa on "kömpelöille" lapsille omia liikuntakerhoja yms, joissa harjoitellaan (lue pidetään hauskaa) perustaitoja: hyppyjä, heittoja, kierimistä yms. Olisikohan tällaiselle tarvetta? Näin likunta tulisi iloiseksi asiaksi, kun ei olisi lajitaitojen tarvetta, mutta silti liikuntataidot kehittyisivät samantaitoisten porukassa? Ja lisäksi tietenkin ne lajitaidot sitten kotona hitaasti mutta varmasti.
Ehkä sinun pitäisi päästä pois ajatuksesta, että lapsen pitäisi oppia. Jos lähdette luistelemaan, niin pidä tavoitteena sitä, että lapsi liikkuu. Näin ei tule turhautumista.
Altista, älä opeta. Kehu. Anna mahdollisuus. Älä vertaa.
Jos yhtään lohduttaa, minä en koskaan oppinut luistelemaan ja olen ihan elämässä kiinni.
Onko lapsesi lihava?? Vie useasti uimaan, nyt voi opetella hiihtämään, luistelemaan. Pelaako? Peliaika. ei liikaa pelaamista.
Itse olen opetellut uimaan, fillaroimaan, luistelemaan, hiihtämään. Nykyään pitää mennä uimakouluun, opetella jopa hiihtämistä.
No kuivassa sisämaan paikassa on jonnekin vietävä uimaan kun ei asuta järven rannalla, emme myöskään hiihtomaastojen lähellä.
Et lukenut aloitustani ollenkaan. Lapsi ei halua minun opettamanani tehdä mitään. Muuta kuin leikkiä ja höntsätä. Se ei valmista riittäviin taitoihin koulua ajatellen.
ap
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 10:46"]
Itse olen opetellut uimaan, fillaroimaan, luistelemaan, hiihtämään. Nykyään pitää mennä uimakouluun, opetella jopa hiihtämistä.
[/quote]
Tämänhän aloittaja halusikin kuulla. Kiva että olit kympin oppilas. Se auttoi ap:ta ja hänen lastaan!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 10:49"]
No kuivassa sisämaan paikassa on jonnekin vietävä uimaan kun ei asuta järven rannalla, emme myöskään hiihtomaastojen lähellä.
Et lukenut aloitustani ollenkaan. Lapsi ei halua minun opettamanani tehdä mitään. Muuta kuin leikkiä ja höntsätä. Se ei valmista riittäviin taitoihin koulua ajatellen.
ap
[/quote]
[/quote]
Olet ymmärtänyt väärin. Leikkiminen ja höntsääminen riittää kyllä tässä vaiheessa teillä kotona. Relaa.
Voisikohan lapsi päästä fysioterapeutille, että saisitte vinkkejä. Meidän lapsi kävi kaksi kertaa, vaikka osaa jo hiihtää, luistella, uida yms.. Hienomotoriikassa oli kuulemma jotain ongelmia.
Tutkituttakaa lapsi, niin saatte kouluun infoa siitä, mihin lapsen kyvyt eivät riitä. Hän pääsee mukautettuun liikuntaan, joka ei turhaan rasita häntä. - Kotioloissa varmaan pikkukoiran ulkoilutusta voi kokeilla ja muutenkin kävellä verkkaan lapsen kanssa vaikkapa luontoa ihaillen.
Mielestäni ei ole mitään syytä pakottaa lasta urheilemaan tavoitteellisesti. Jos lapsi ei halua esim. uimakouluun tai ei viihdy siellä, niin ei sinne kannata lasta laittaa. Paljon tärkeämpää on liikkua perheen kanssa yhdessä. Patikointi luonnossa, eväsretket, kävelylenkit, hiihto & luistelu hassutellen, lumisota pihalla jne. on hyvää liikuntaa.
Mielestäni ei ole mitään syytä pakottaa lasta urheilemaan tavoitteellisesti. Jos lapsi ei halua esim. uimakouluun tai ei viihdy siellä, niin ei sinne kannata lasta laittaa. Paljon tärkeämpää on liikkua perheen kanssa yhdessä. Patikointi luonnossa, eväsretket, kävelylenkit, hiihto & luistelu hassutellen, lumisota pihalla jne. on hyvää liikuntaa.
Hanki lapsellesi kuntoutusta vielä lisäksi. Motoriikan ongelmat haittaavat koko loppuelämää, mutta niitä voidaan lieventää nyt lapsuusiässä!
Onko näkö tutkittu? Esim. tilan hahmottaminen on tosi tärkeää liikunnassa. Tykkääkö lapsi eläimistä? Ratsastus? Kanien agility? Mä olen ollut ihan samanlainen ja siksipä tykkään sauvakävellä/kävellä, uida ja käydä salilla. Pyöräilemään, juoksemaan, jumppatunneille mua ei saa ikinä, eikä laskettelemaan. Lapissa hiihdän murtsikoilla. Kaikki vauhdikas on no, no. Omaehtoisuus jees. Ei sitä musta päälle huomaa ja tykkään liikkua mut em. tavoilla.
Motoriikan harjoitusta on ihan metsässä kävely tai puissa kiipeilykin. Käykää ihmeessä uimassa niin, että lapsi saa vain leikkiä ja pitää hauskaa. Ei tarvitse aina erikseen opettaa.
Anna lapsen pitää hauskaa eri lajien merkeissä. Ei liikunnan tarvitse olla tavoitteellista (=takkuista) vapaa-ajalla. Voitte mennä vaikka pulkkamäkeen. Siinäkin sitä liikuntaa saa, kun kiipeää joka laskun jälkeen takaisin sinne mäen päälle. Lihakset vahvistuvat ja lapsi tykkää olla ulkoilmassa.
Opettajalla on koulussa vaikeampiakin tapauksia kuin kiltti oppilas, joka ei vain osaa kunnolla hiistää, luistella tai uida.
Järki käteen.
Meillä on muitakin lapsia jotka ovat uima- ja luistelukouluissa oppineet ihan ok ja ovat jopa hyviä näissä lajeissa. Tämän lapsen kanssa mikään ei vain toimi liikunnan saralla.
AP