Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opettaa/tsempata liikunnallisesti lahjatonta lasta?

Vierailija
02.02.2014 |

7v lapsi. kaikki liikunta on hänelle vaikeaa. Eikä pidä liikkumisesta. Karkeamotorisesti kömpelö, osaa pyöräillä mutta esim. hiihto, luistelu ja uinti eivät suju.

Sotkeentuu suksiinsa, luistimilla potkuttaa vain yhdellä jalalla eteenpäin. On käynyt luistelukoulut ja kaikki mutta kun ei vaan suju. Uimakouluja kävi kaksi, toisesta ei enää päässyt läpi. Sukelteli ja teki kaikki muut jutut ihan ok, itse uinti ei vain suju.

Minun opetuksessani ei ole halukas yrittämään oikein mitään joten vanhempivetoinen "valmennus" ei oikein tule kyseeseen.

Voiko olla niin ettei ikinä opi hiihtämään ja luistelemaan? Lähinnä mietin koulua kun jotain perusjuttuja pitäisi osatakin.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:21"]

Onko näkö tutkittu? Esim. tilan hahmottaminen on tosi tärkeää liikunnassa. Tykkääkö lapsi eläimistä? Ratsastus? Kanien agility? Mä olen ollut ihan samanlainen ja siksipä tykkään sauvakävellä/kävellä, uida ja käydä salilla. Pyöräilemään, juoksemaan, jumppatunneille mua ei saa ikinä, eikä laskettelemaan. Lapissa hiihdän murtsikoilla. Kaikki vauhdikas on no, no. Omaehtoisuus jees. Ei sitä musta päälle huomaa ja tykkään liikkua mut em. tavoilla.

[/quote]

Kyllä ne kömpelöt/epäliikunnalliset aikuiset huomaa.

Vierailija
22/28 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapian kautta minäkin lähtisin. Neuvolasta lähete lasten fysioterapeutille. Sieltä luultavasti saisitte lähetteen lasten motoriikkaryhmään, sillä tuon ikäisille yleensä on sellaisia tarjolla. Ja vähintään niitä vinkkejä saisit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä palkitsin ihan karkilla, jäätelöllä, kaakaolla, kun lapsi ei osannut pyöräillä vielä eskaria edeltävänä kesänä. Harjoiteltiin potkulaudalla ja potkupyörällä tasapainoa. Ja niillä oppi sitten pyöräilynkin, ja on siitä lähtien tykännyt pyöräilystä paljon ja nyt koululaisena sanoo harrastavansa pyöräilyä (vaikka oikeesti vain pyöräilee kouluun ja vähän vapaa-ajalla).

Mutta ei tuo lapsi mitenkään vapaaehtoisesti noin vain pyöräilyä oppinut. Ei millään halunnut ulkona ottaa pyörää, potkulautaa eikä potkupyörää käteensä. Ei minun eikä isän kanssa. Lahjoin sitten ja koko kesä siinä meni, mutta lahjominen ei mennyt hukkaan.

Vierailija
24/28 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:21"]

Onko näkö tutkittu? Esim. tilan hahmottaminen on tosi tärkeää liikunnassa. Tykkääkö lapsi eläimistä? Ratsastus? Kanien agility? Mä olen ollut ihan samanlainen ja siksipä tykkään sauvakävellä/kävellä, uida ja käydä salilla. Pyöräilemään, juoksemaan, jumppatunneille mua ei saa ikinä, eikä laskettelemaan. Lapissa hiihdän murtsikoilla. Kaikki vauhdikas on no, no. Omaehtoisuus jees. Ei sitä musta päälle huomaa ja tykkään liikkua mut em. tavoilla.

[/quote]

Kyllä ne kömpelöt/epäliikunnalliset aikuiset huomaa.

[/quote]

Ylväs ryhti puuttuu, kävely on sellaista "varovaista"tepsuttamsita tai miehillä usein jäykkää marssimista.

Vierailija
25/28 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräillä lapseni osaa ja jotenkuten luistellakin, yhdellä jalalla vauhtia potkien. Hiihto ei suju. Kömpelö on aina ollut, mutta liikkunut silti muiden mukana.

Toimintaterapeutin kartoituksessa kävi pienempänä. Ei kuulemma ollut terapoitavaa. El niin paha tapaus.

AP

Vierailija
26/28 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko yrittää kivan ja hauskan kautta niitä taitojakin?

Esim. koko perhe kylpylään, houkutellaan peuhaamaan, vesisotaan, kellumaan, liukumäkiin.. Tavoitteena ei siis ryppyotsaisesti oppia uimaan vaan vain viihtyä vedessä. Vedessä viihtyvä lapsi oppii yleensä uimaan, ne, jotka pelkäävät vettä, eivät yleensä opi.

Luistelua ja hiihtoa ei voi opettaa muuten kuin vain tarjoamalla tilaisuus. Menkää koko perhe luistinkentälle ja annatte lapsen liukua sen verran kuin osaa ja jaksaa. Olkaa hippaa, pujottelua yms. siis ihan leikkien eikä tavoitteena mitenkään opettaa lasta luistelemaan vaan vain tottumaan niihin luistimiin ja jäähän. Lapsena rakastin sitä, kun luisteltiin kilpaa lumihankeen. Se oli pikkuveljenkin suosikki, vaikka juuri ja juuri pysyi pystyssä.

Meillä nuorempi ei halua opetella mitään. Ei suostu pyöräilemään, ei luistelemaan eikä hiihtämään. Uimisesta kyllä pitää ja uskonkin, että oppii uimaan lähiaikoina tai tulevaisuudessa joka tapauksessa. Ikää on onneksi vasta 4v. Itsekin mietin, miten saisi tuon lapsen luistelemaan tai pyöräilemään, kun muiden luistellessa istuu vain jäällä ja pyöräillessä istuu vain pyörän päällä liikahtamattakaan. Luotan esimerkkiin ja tilaisuuksien tarjoamiseen. Ehkä hiljalleen uskaltaa joku kerta polkaista.

Vierailija
27/28 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:40"]

Pyöräillä lapseni osaa ja jotenkuten luistellakin, yhdellä jalalla vauhtia potkien. Hiihto ei suju. Kömpelö on aina ollut, mutta liikkunut silti muiden mukana.

Toimintaterapeutin kartoituksessa kävi pienempänä. Ei kuulemma ollut terapoitavaa. El niin paha tapaus.

AP

[/quote]Kannattaa uudestaan ainakin kysyä tuosta terapiasta. Riippuu tietysti kunnastakin, miten helposti sinne ohjataan.

Vierailija
28/28 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen taidot vahvistuivat kun sai urheilullisen kaverin, jonka kanssa oli kiva mennä uimaan, pyöräilemään ja luistelemaan. Oli noissa taidoissa ekalla vielä ihan alkutekijöissään, mutta kaverin kanssa "harjoitteli" ihan huomaamattaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi