Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lakkasin ostamasta töihin maitoa, kun tuntui että olen ainoa joka ostaa. Nyt kukaan ei osta enää maitoa.

Vierailija
25.10.2020 |

Olen ollut elokuun alusta töissä terveyskeskuksen vuodeosastolla. Talo ei tarjoa kahveja eikä maitoja. Kahveja on yleensä ok ja siinä listat toimii, maitolistoja ei ole mutta idea olisi että jokainen maitoa käyttävä tuo silloin tällöin purkin. Kaura- tai muiden erikoismaitojen käyttäjiä meillä juurikaan ole vaan se peruskevytmaito on käytössä. Jo pidemmän aikaa mulla on ollut tunne, että maidot on lähestulkoon minun ostamia. Ostan pari purkkia viikossa, sillä en tykkää juoda kahvia mustana ja juon päivässä kuitenkin kaksi isoa mukia kahvia. Mulla on lisäksi tapana usein merkata tussilla kahvipurkkiin, milloin avattu ja niistä merkinnöistäkin olen tajunnut, että on mun ostamia. Maito on usein myös ollut loppu ja minä kilttinä olen silloin käynyt seuraavaan vuoroon ostamassa. Olen puhunut kahvihuoneessa, että hankitaan maitolista, tai kerätään vaihtoehtoisesti joku pohjakassa maitoon ja niistä ostetaan vaikka kerralla parikymmentä purkkia huoneenlämmössä säilyvää maitoa. Vastaanotto on ollut nihkeä, tyyliin miksi tehdä asioista niin hankalia kun toimiin noinkin. Niin, kyllä toimii kun mä olen se tunnollinen joka ostaa.

Taannoin lakkasin ostamasta maitoa kun huomasin kahvihuoneen nurkasta hylätyn mutta toimivan kapselikoneen. Niinpä nostin koneen takaisin käyttöön ja päätin, että alankin tästä lähdin juomaan kapselikoneella omat kahvini. 16 espressokapselia maksaa noin 5.50 euroa ja 16 maitokapselia maksaa saman verran (Pauligin kone). Tuleehan siinä toki cappucinolle hintaa verrattuna suodatinkahviin, etenkin kun juon päivässä kaksi kupillista ja välillä laitan tulplaespressona, mutta on kieltämättä ollut suuri nautinto nähdä työkavereiden kärvistelevän ilman maitoa. Ovat tajunneet, että minä olin se höhlä maidonostaja, sillä on kommentoitu kitkerään sävyyn sitä, että juon omia kahveja nykyään. Jotkut ovat jopa kysyneet huomattuaan maidon puuttumisen, että saisiko multa "lainattua" cappucinon, siis ihan perus pummaamisesta kyse. Iloisesti olen vastannut, että sori, mulla on vain oman päivän kapselit mukana, en pidä ylimääräisiä mukana. Jotenkin olin arvellut, että jos jättäisin kapselit kahvihuoneen omaan ruokalokerikkooni, niin joku tulisi taatusti pummimaan niitä sieltä.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on onneksi oma työhuone. Pidän siellä cappucchinojauhetta, josta teen itselleni pikakahvit. En voi sietää mustaa kahvia! Maitojauhekin on kahvissa pahaa, mutta tuollainen jauhecappuchino menettelee 👍

Vierailija
22/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele juomaan mustana niin voit juoda kahvia missä vaan. Siihen kun tottuu niin maitokahvi maistuu kamalalta eikä tarvitse roudata mitään maitoja mihinkään.

Musta kahvi ruskentaa hampaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaupunki/kunta enää edes kahvimaitoja tarjoa?? Koska tää käytäntö on tullut.

Vierailija
24/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutuilta kuulostaa kyllä.

Meidän toimistossa tulin aamullla usein ekana paikalle minä, joka en juo kahvia. En siis ikinä kahvia enkä edes teetä.

No useimpina aamuina porhaltaa toimistolle seuraavaksi itseni ikäinen (55v) ukonkäppänä samoihin hommiin kuin minäkin.

Tämä alkaa ramppaamaan kahvihuoneeseen 5 minuutin välein ja helkkarinmoisella kolistelulla, ovet paukkuen kovemmin ja kovemmin. Syy: koska mistään ei ole materialisoitunut tuoretta kahvia pannuun, vaikka paikalla toimistossa selkeesti on joku naispuolinen henkilö!? Vissiin sitä varten että sille kahvia keittelisin. Huvittava näytelmä. Joka aamu. Että se jaksoihin siitä kiukutella. En tod ottanut vinkkiä vastaan.

Että miten törkeää! Noiden ramppailujen aikana tuo ukko olisi itse keittänyt omat kahvinsa! Eikö kukaan myöhemmin töihin tulevista kahvinkeittäjistä voinut näpäyttää tuota ukkoa millään tavalla?

ap

Vierailija
25/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että jonkun terveyskeskuksen vuodeosastolla lojuu käyttämätön lattekone... 

noh, itse lopetin kahvin juomisen työpaikalla kokonaan ikäviä sävyjä saaneen kahvikyttäyksen takia.

Vierailija
26/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta uht maitoa/kermaa kerta-annoksia omaan jemmaan

Vierailija
27/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on onneksi oma työhuone. Pidän siellä cappucchinojauhetta, josta teen itselleni pikakahvit. En voi sietää mustaa kahvia! Maitojauhekin on kahvissa pahaa, mutta tuollainen jauhecappuchino menettelee 👍

Näitä minäkin mietin, mutta aika monessa vaikutti olevan lisättyä sokeria, joten sen takia innostuin kapselikeittimen kahveista. Ehkä joskus hätävarana voisi olla nuokin. Osaatko suositella jotain hyvää merkkiä? Sellaista, joka olisi eniten aidon cappucinon tai latten oloinen ja makuinen, mahdollisimman vähällä sokerilla tai täysin ilman sokeria?

ap 

Vierailija
29/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että jonkun terveyskeskuksen vuodeosastolla lojuu käyttämätön lattekone... 

noh, itse lopetin kahvin juomisen työpaikalla kokonaan ikäviä sävyjä saaneen kahvikyttäyksen takia.

No ei se kahvikone missään vuodeosaston käytävällä lojunut :D  Vuodeosastolla on henkilökunnan taukotila, jossa on yllätys yllätys aika paljon sekalaista roinaa. 

ap 

Vierailija
30/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en juo kahvia ollenkaan. Käyn työpaikan ruokalassa syömässä eli eväitäkään en syö koskaan (kuukauden lounaat menee suoraan palkasta), silti kaikkien pitää osallistua työpaikan keittiövuoroihin eli tiskata eväitä syövien tiskit. Siinä on taas joku hieno logiikka.

Vierailija
31/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon pistänyt maidot tyhjään Möllerin kalanmaksa-purkkiin,josta puolet etiketistä on revenny.

Ei oo koskaan kukaan muu ottanut.

Vierailija
32/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaupunki/kunta enää edes kahvimaitoja tarjoa?? Koska tää käytäntö on tullut.

Olen ollut työelämässä vuodesta 2010 ja aina kuntasektorilla, eikä missään työpaikassa oman urani aikana kunta ole tarjonnut kahveja tai maitoja. Yhdessä työpaikassa saatiin ostaa ruokapalveluista maidot, mikä oli  kieltämättä kätevää että maitoa oli aina. Mutta siitä laskutettiin siis könttäsumma per pää/maitoa käyttävä. Jotkut toki protestoi silloinkin, yritti vedota siihen että "mä laitan maitoa kahviin niin harvoin, että olis kyllä väärin osallistua tähän maksuun!". 

ap 

Vierailija
33/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon pistänyt maidot tyhjään Möllerin kalanmaksa-purkkiin,josta puolet etiketistä on revenny.

Ei oo koskaan kukaan muu ottanut.

Mä mietin tätäkin, että jos toisin maidot jääkaappiin jossain muussa pullossa tai rasiassa mutta tällä hetkellä en ihmettelisi yhtään, että joku maitohaukka kävisi vähän "lainaamassa" purkistani. Siis vaikka olisi hyvin naamioitu kalanmaksaöljyyn tms. (nerokasta muuten!), niin kyllä joku aina näkisi kun käyn jemmapurkilla. Tai sitten tämän maitogaten jälkeen musta on tullut vähän vainoharhainen, mene ja tiedä. :D 

ap 

Vierailija
34/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uht-maitoa ei tarvitse edes laittaa työpaikalla jääkaappiin

Avattuna täytyy.

Säilyy avaamattomana huoneenlämmössä parasta ennen -päivään. Avattuna säilyy jääkaapissa 0-+6 °C:ssa n. 5 päivää.

Vierailija
35/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kahvinkeittimiä lojuu milloin missäkin. Meilläkin koulussa taukotiloissa varmaan viisi eri keitintä ja pukuhuoneista löytyy myös vanhoja vedenkeittimiä. Aina joku tuo omansa eikä valmistuttuaan jaksa viedä pois.

Vierailija
36/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas työpaikka tarjoaa kahvit ja maidotkin, mutta enää pitäisi jaksaa keittää kahvia ja pestä kahvipannuja jne. Ensiksi keitin kahvia kaks pannullista kerralla aina silloin kun sitä halusin juoda, mutta huomasin että suurin osa lokkeili eikä keittänyt ikinä kahvia, ja sen takia kahvi oli yleensä aina loppunut. Osa sitten myös huomautteli, että miksei kukaan ole keittänyt, vaikka täällä on pannut tyhjinä ja porukkaa paikalla. Ei huvittanut pidemmän päälle selitellä, että just viime tauolla keitin, enkä kyllä kahta pannullista juonut yksinäni, enkä just nyt halua edes juoda. En jaksanut sitä marttyyri-kiukuttelua siitä kuka on keittänyt ja kuka ei, ja niinpä lopetin kahvin juomisen töissä kokonaan. Keitän aamukahvit kotona, enkä juo kahvia enää myöhemmin päivällä. Äkkiä oppivat, etten juo kahvia niin saavat marmattaa kahvinkeitosta ja pannujen pesemisestä jne. ihan keskenään. Ja joo: lopetin sen kahvinjuomisen päivällä myös siitä syystä, ettei se oikekasti edes piristänyt mua, ja vaikeutti nukahtamista iltaisin. Aamukahvista en luovu, mutta kahvinjuominen muuhun ajankohtaan ei vain oikeasti sovi mulle. Bonuksena voin vielä vain huvittuneena sivustaseuraajana tarkkailla, miten noin yksinkertainenkaan asia kuin kahvinkeitto ei vain voi pelittää työpaikallamme ilman showta.

Vierailija
37/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu täällä. Kyllästyin siihen, että mun ostamat ja nimetyt maitotölkit hupenivat hetkessä, usein yhden päivän aikana!! Aloin tilata itselleni pieniä kolmiotetroja ( https://proficient.fi/annosmaito-arla-laktoositon-kolmiotetra-2cl-100kpl ) vaikka ovatkin litrahinnaltaan kalliimpia. Tulee siitä huolimatta mulle halvemmaksi ostaa noita sen sijaan, että kustantaisi lokkikollegoiden kahvimaidot samalla ja joutuisi viemään joka työvuoroon uuden litran tölkin.

Kuinka pitkään säilyvät avaamattomana huoneenlämmössä?

Alkoi kiinnostaa varastoida noita lukolliseen pöytälaatikkoon.

Vierailija
38/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä minäkin mietin, mutta aika monessa vaikutti olevan lisättyä sokeria, joten sen takia innostuin kapselikeittimen kahveista. Ehkä joskus hätävarana voisi olla nuokin. Osaatko suositella jotain hyvää merkkiä? Sellaista, joka olisi eniten aidon cappucinon tai latten oloinen ja makuinen, mahdollisimman vähällä sokerilla tai täysin ilman sokeria?

ap 

Kokeile sekoittaa itse pikakahvista ja kasvirasvasekoitteesta tai maitojauheesta. Cappuccino ei taida onnistua koska niissä on jokin vaahtoava ainesosa, mutta latten tapainen kyllä. Vaikka periaatteessa lopputulos on sama kuin maidonkorvikkeen laittaminen pikakahvin joukkoon, on helpompi saada haluamansa lopputulos kun sekoittaa isomman satsin valmiiksi.

Vierailija
39/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

Kokeile sekoittaa itse pikakahvista ja kasvirasvasekoitteesta tai maitojauheesta. Cappuccino ei taida onnistua koska niissä on jokin vaahtoava ainesosa, mutta latten tapainen kyllä. Vaikka periaatteessa lopputulos on sama kuin maidonkorvikkeen laittaminen pikakahvin joukkoon, on helpompi saada haluamansa lopputulos kun sekoittaa isomman satsin valmiiksi.

Kiitos vinkistä, kokeilen tuota. Ja noita sekoituksia pikku minigrip-pusseissa käsilaukkuun. :) 

ap 

Vierailija
40/82 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeeta on muuallakin kirjoitti:

Meillä taas työpaikka tarjoaa kahvit ja maidotkin, mutta enää pitäisi jaksaa keittää kahvia ja pestä kahvipannuja jne. Ensiksi keitin kahvia kaks pannullista kerralla aina silloin kun sitä halusin juoda, mutta huomasin että suurin osa lokkeili eikä keittänyt ikinä kahvia, ja sen takia kahvi oli yleensä aina loppunut. Osa sitten myös huomautteli, että miksei kukaan ole keittänyt, vaikka täällä on pannut tyhjinä ja porukkaa paikalla. Ei huvittanut pidemmän päälle selitellä, että just viime tauolla keitin, enkä kyllä kahta pannullista juonut yksinäni, enkä just nyt halua edes juoda. En jaksanut sitä marttyyri-kiukuttelua siitä kuka on keittänyt ja kuka ei, ja niinpä lopetin kahvin juomisen töissä kokonaan. Keitän aamukahvit kotona, enkä juo kahvia enää myöhemmin päivällä. Äkkiä oppivat, etten juo kahvia niin saavat marmattaa kahvinkeitosta ja pannujen pesemisestä jne. ihan keskenään. Ja joo: lopetin sen kahvinjuomisen päivällä myös siitä syystä, ettei se oikekasti edes piristänyt mua, ja vaikeutti nukahtamista iltaisin. Aamukahvista en luovu, mutta kahvinjuominen muuhun ajankohtaan ei vain oikeasti sovi mulle. Bonuksena voin vielä vain huvittuneena sivustaseuraajana tarkkailla, miten noin yksinkertainenkaan asia kuin kahvinkeitto ei vain voi pelittää työpaikallamme ilman showta.

Omalla työpaikallani myös vähän samaa, siinä mielessä jopa että teenjuojille sanoa, että heidän olisi pitänyt "istuskellessaan" keittää tai ainakin ladata mokkamaster täyteen. Ainoa vaan, että se "istuskelu" on kyllä tauolla olevan ihan omaa aikaa eikä siihen todellakaan kuulu mitään kahvinkeittovelvotteita, jos ei juo kahvia. Mun mielestä on päivänselvää, että se joka kahvia haluaa, sitä myös keittää. Toki hyviin tapoihin kuuluu vähintäänkin laittaa pannu valmiiksi, jos juo pannun tyhjäksi, ja tietää että pian saapuu kahvinnälkäisiä työkavereita. Tuo toteutuu varsin harvoin työpaikallani, monesti likaiset pannut jäävät vaan tiskipöydälle lojumaan. 

ap