Opettajagallup
Oletko luokan- vai aineopettaja, kauanko on valmistumisesta ja milloin sait ensimmäisen vakituisen työpaikan?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:20"]
Mä valmistun aikuisopiskelijana keväällä. Saa nähdä, miten käy. Eniten hirvittää, ettei työkokemusta ole juurikaan, kun olen runnonut opintoja tappotahtia johtuen juuri rahasta ja iästä. Ehkei mua oteta mihinkään töihin, kunnen ole sellaisia määriä tehnyt sijaisuuksia kuin nuoremmat opiskelukaverit.
Olen opiskellut nyt 2,5 vuotta ja tässä ajassa olen lukenut melkein tyhjästä opetettavan aineen, täydentänyt vanhojen opintojen pohjalta toisen opetettavan aineen, lukenut luokanopen monialaiset, kasvatustiedettä yli 100op sisältäen pedagogiset ja vielä erityispedagogiikan perusopinnot. Eli valmistun luokanopeksi + kahden aineen aineenopeksi (vain aineopinnot eli peruskoulukelpoisuus). Silti en ole lainkaan varma, saanko mistään töitä, vaikka nuo opetettavat aineet on vielä sellaisia, etteivät ole huonoimmasta päästä työllistymiseen. Pelottaa vaan, kun yliopisto parveilee tällä hetkellä aikuisopiskelijoita, jotka lukee opettajaksi. Meitä tulee nyt joka tuutista: perustutkinto-opiskelijat ja sitten työvoimakoulutus runnoo joka toisesta työttömästä akateemisesta opettajaa. Onneksi mulla on sentään tuo luokanopepuoli, jonne ei täydennyskoulutuslaiset sentään pääse kuin hakemalla okl:ään.
[/quote]
Luokanopettajien työllistymistilanne on tällä hetkellä hyvä eli sulla ei pitäisi olla mitään hätää, jos nekin hommat kelpaa. Aineenopeksi pääsy onkin sitten jo ihan eri asia... Varsinkin, jos yhdestäkään opetettavasta aineesta ei ole kuin aineopinnot.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:20"]
Meni lainaukset pieleen, mutta nykyiseen mahdolliseen työllistymiseen vastaukseni oli tämä:
Mitään yleispätevää vastaustahan tähän ei voi saada. Matemaattisten aineiden opettajilla tilanne on hyvä, kieltenopettajilla ok riippuen tietysti kielestä, esim. saksa on laskenut hurjasti ja espanja nousussa, historian- ja uskonnonopettajilla melko huono taideaineiden opettajista puhumattakaan.
Lisäksi vaikuttaa alue, pääkaupunkiseudulla on yleensä mahdollisuus päästä jollain tavalla opettajan töihin kiinni, mutta pienemmissä yliopistokaupungeissa kuten Turku tai Oulu tilanne on huono, eikä pääse edes sijaiseksi.
[/quote]
Eipä matemaattisten aineiden opettajien tilannekaan ole tällä hetkellä hyvä, jos ihan vakituisista paikoista puhutaan. Esim. laitoin muutamia päiviä sitten Vantaan ainoaan auki olevaan matematiikanopettajan virkaan hakemuksen ja hakemuksia tuohon tuli yli sata, vaikka kyse oli "vain" yläkoulusta.
Tämä vaihtelee kouluittain, mutta esim. meillä (iso peruskoulu Helsingissä) on valittu paria poikkeusta lukuunottamatta virkoihin 10 vuoden ajan AINA joku, joka on ollut jo talossa töissä. On siis todella paljon todennäköisempää päästä jatkamaan sijaisuudesta tms. kuin saada virka paikasta, jossa teitä ei tunneta ollenkaan.
Aineenopettaja. En ole vielä valmistunut. Ensimmäisessä pitkässä sijaisuudessa nyt kiinni.
Erityisopettaja, valmistuin 1998, viran sain valmistumista seuraavana vuonna, eli heti kun pääsin pätevänä hakemaan. Erityisopettajilla on onneksi hyvä työtilanne ja olen voinut vaihtaa aina suoraan virkaan, kun olemme vaihtaneet paikkakuntaa.
Aineenopettaja. 13 vuotta. 12 vuotta sitten.
Luokanopettaja, valmistunut 10 vuotta sitten, vakipaikka 8 vuotta sitten.
Aineenopettaja. 2 vuotta sitten. En ole vielä saanut vakituista työpaikkaa.
luokanopettaja, valmistunut 2004 Hgistä, virka 2013 Hgistä.
valmistumisen ja viran välissä:
4 vuotta äitiyslomilla ja hoitovapailla
useita koko vuoden määräaikaisuuksia (kesän palkka mukana)
1 elo-toukokuu -sijaisuus (ei kesän palkkaa)
Aineenopettaja. Valmistuin 2001 ja sain vakipaikan 2005.
Aineenopettajana 12 vuotta. 11 vuotta virassa.
Valmistunut 2007, en ole vielä saanut vakituista työtä. Aineenopettaja.
Olin kolme vuotta samassa työpaikassa määräaikaisena (sis. kesäloman), mutta äitiysloman jälkeen tänä lukuvuonna olen saanut vain osa-aikaisia töitä.
Aineenopettaja, valmistuin 11,5 vuotta sitten. Vakivirka 6,5 vuotta sitten, sitä ennen 5 määräaikaista työsuhdetta, jotka kaikki oli koko vuoden paikkoja (palkka normaalisti kesältä) parissa eri kaupungissa.
Lastentarhanopettaja.
Valmistumisesta 14 vuottta. Vakituinen työ ollut 5 vuotta. Välissä olin 3 v. lasten kanssa kotona.
Aineenopettaja.
Vaihdoin alaa, tein pedagogiset täydennysopintoina. Sain äitiyslomasijaisuuden kesken opiskelun, sillä tiellä edelleen. Nyt vakituinen pt. tuntiopettajuus - vielä ei virkaa, mutta lupailtu on...
Aasit! Miksette vaadi vakituista paikkaa? Minä en tee lainkaan määräaikaisuuksia.
Lastentarhanopettaja vuodesta -92, vakituonen virka -98.
Luokanopettaja vuodesta 2010, vakituinen virka vuonna 2012
Lastentarhanopettaja vuodesta -92, vakituinen virka -98.
Luokanopettaja vuodesta 2010, vakituinen virka vuonna 2012
2007 valmistunut aineenope. Ei virkaa, mutta se on täällä Oulussa ihan tavallista :(