Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajagallup

Vierailija
01.02.2014 |

Oletko luokan- vai aineopettaja, kauanko on valmistumisesta ja milloin sait ensimmäisen vakituisen työpaikan?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi saada määräaikaisen viran. Tai minulla oli määräaikainen virka vuoden verran. Olisin saanut sille jatkoa, mutta halusin tehdä gradun loppuun. Sitten tupsahtikin nahkakantinen gradu ja opintojen viimeistely viivästyi vielä vuodella. Nykyään on muuten paljon vaikempi saada virkaa tai päästä vakituiseksi tuntiopettajaksi kuin esim. 15 vuotta sitten, ainakin täällä Oulun seudulla.

Vierailija
2/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntaopin aineenopettaja 2007, en ole tehnyt päivääkään yhteiskuntaopin-historianopettajan työtä valmistuttuani. Luokanopettajan ja rehtorin sijaisuuksia muutamia pätkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokanopettaja, valmistuin 11 vuotta sitten, viran sain 10 vuotta sitten

yhden vuoden olin äitiyslomasijaisena opiskeluaikana, sen jälkeen olen saanut myös kesän palkan.

Vierailija
4/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aineenopettaja. Valmistuin 2001. Sain vakipaikan 2003.

Vierailija
5/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenopettaja, valmistuin vuonna 2001

Tein äitiysloman sijaisuutta 2001-2002

Tuntiopettajan toimi 2002-2008, kunnes sain viran. Tuntiopettajanakin siis sain kesäloman ja täydet tunnit ero virkaan oli se, että joka vuosi piti allekirjoittaa se työsopimus uudelleen.

Vierailija
6/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenope, valmistuin 2005. Ei ole vakipaikkaa vielä. Pk-seutu. Nyt auki 3 virkaa, joihin saatoin hakea. Hakijoita 100+.

Vierailija
7/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenopettaja, valmistuin 2007, ei vakituista paikkaa edelleenkään

Vierailija
8/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenopettaja, valmistuin 2003, pätevöidyin 2004 opettamaani aineeseen, 2007 sain toimen, sen jälkeen muistaakseni 2009 viran. Koko ajan olen ollut samassa paikassa, samassa työssä.

Vierailija
9/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 21:50"]Aasit! Miksette vaadi vakituista paikkaa? Minä en tee lainkaan määräaikaisuuksia.[/quote] Ja keneltäköhän sitä alkaisin vaatia, aasi. Kyseessä ei ole laiton pätkiminen, vaan ihan vaan pätkäisä työura eri kunnissa ja kouluissa. Määräaikaisuuksiin on ollut tähän asti laillinen syy ja hakijoita näihin pätkiin aina useita.

Vierailija
10/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 21:58"]

Lastentarhanopettajat ovat yliopistossa, opettajankoulutuslaitoksella opiskelleita lastentarhanOPETTAJIA. Opettajia siinä missä muutkin opettajat.

t:ohis

[/quote]

juu, ovat suorittaneet kandin eli alemman korkeakoulututkinnon ja pätevöityneet tekemään tarhantätinä töitä. Sorry, en todellakaan aseta heitä samalle viivalle oikeiden opettajien kanssa, joilla takanaan maisterikoulutus.

[/quote]

Lastentarhanopettajat voivat myös lukea itsensä maistereiksi ja useat näin tekevätkin! Itse olen lastentarhanopettaja ja maisterin opinnot kesken, valmistuttuani olen lisäksi varhaiserityisopettaja sekä laaja-alainen erityisopettaja. Olenko oikea opettaja siis vasta kun olen saanut maisterin paperit? Omasta mielestäni en!

Vierailija
11/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 23:12"]

Siis miten sulla on voinut olla virka ennen valmistumista? Eihän virkaa saa, ellei ole pätevä...?

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 22:38"]

Aineenope, valmistuin v. 2000, vakituisesti töissä edellisestä vuodesta ennen valmistumista siis. Pikkupaikkakunnalta otin sijaisuuden, jossa olin valmistumisen jälkeen 6v, sitten siirryin muualle ja virassa olen ollut koko ajan. Ja joo, tiedän, että jostain pääkaupunkiseudulta katsottaessa tämä on mahdoton yhtälö, mutta jossain onnistuu vielä näinkin.

[/quote]

[/quote]

Minä ainakin ymmärsin tämän ihan täysin. SIJAISENA oli 6 vuotta, joista pätevänä 5 vuotta. Sitten vaihtoi työpaikkaa vuonna 2005 josta lähtien ollut virassa.

Vierailija
12/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen epäselvä sepustus se on; baariapulaiseltakin voisi vaatia selkeämpää ilmaisutapaa.

Vierailija
13/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:15"]

Erityisen epäselvä sepustus se on; baariapulaiseltakin voisi vaatia selkeämpää ilmaisutapaa.

[/quote]

Voisiko?? Sulla on korkea käsitys baariapulaisista. Mikä tietysti on yleisen ihmisarvon kannalta hyvä juttu.

Vierailija
14/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä paljon opettajia! Eipä siis ihme, että juttujen taso täällä on niin "korkea"...

Vierailija
15/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenope, FM 1995. Virka 1999. Pk-seutu.

Vierailija
16/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:25"]

Onpas täällä paljon opettajia! Eipä siis ihme, että juttujen taso täällä on niin "korkea"...

[/quote]

:) Opettajat ovat ihan tavallisia ihmisiä, jotka vain joutuvat yhteisössään tarkempaan syyniin ja vuolaampien puheiden kohteeksi kuin monet muut, koska heidän työnsä on sidoksissa lapsiin ja omien lasten asiat puolestaan ovat vanhemmille tietysti tärkeitä. Näin ainakin itse uskon. Harvan oman työpaikkansa ulkopuolisen työntekijän kanssa ollaan niin tiiviisti tekemisissä ja vieläpä siten, että tuo työntekijä todella jollain lailla tunnetaan myös persoonana, kuin juuri omien lasten opettajan. Tämä varmaan vaikuttaa suhtautumiseen ja siihen, että koko ammattikunnasta sitten herkästi vedetään yleistäviä johtopäätöksiä.

No mutta asiaan. Tämä on minusta hyvä ketju ja aloittajalle kiitos kysymyksestä! Voisivatko nyt toimessa tai virassa olevat opettajat ja ne, jotka ovat aivan viime vuosina valmistuneet, valottaa nykyistä tilannetta? Minkälaisilta teidän tuntumanne mukaan vaikuttavat vastavalmistuneen aineenopettajan työllisyysnäkymät? Tämä kiinnostaa minua aivan erityisesti, sillä valmistun ao:ksi kesällä 2014. Vähän pelottaa, miten niitä töitä mahtaa irrota...

Vierailija
17/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2004 valmistuin. Virkaa ei ole vieläkään, eikä varmaan edes tule. 100km säteellä ei ole ollut yhtään virkaa auki tuona aikana. Oppilasmäärät pienenevät, joten virat lakkautetaan ja työt jaetaan tuntiopettajille. Tuntiopettajana saan hätäiseen 18 tuntia viikossa kasaan joten palkka on pieni.

Vierailija
18/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:25"]

[/quote]

Mitään yleispätevää vastaustahan tähän ei voi saada. Matemaattisten aineiden opettajilla tilanne on hyvä, kieltenopettajilla ok riippuen tietysti kielestä, esim. saksa on laskenut hurjasti ja espanja nousussa, historian- ja uskonnonopettajilla melko huono taideaineiden opettajista puhumattakaan. 

Lisäksi vaikuttaa alue, pääkaupunkiseudulla on yleensä mahdollisuus päästä jollain tavalla opettajan töihin kiinni, mutta pienemmissä yliopistokaupungeissa kuten Turku tai Oulu tilanne on huono, eikä pääse edes sijaiseksi. 

:) Opettajat ovat ihan tavallisia ihmisiä, jotka vain joutuvat yhteisössään tarkempaan syyniin ja vuolaampien puheiden kohteeksi kuin monet muut, koska heidän työnsä on sidoksissa lapsiin ja omien lasten asiat puolestaan ovat vanhemmille tietysti tärkeitä. Näin ainakin itse uskon. Harvan oman työpaikkansa ulkopuolisen työntekijän kanssa ollaan niin tiiviisti tekemisissä ja vieläpä siten, että tuo työntekijä todella jollain lailla tunnetaan myös persoonana, kuin juuri omien lasten opettajan. Tämä varmaan vaikuttaa suhtautumiseen ja siihen, että koko ammattikunnasta sitten herkästi vedetään yleistäviä johtopäätöksiä.

No mutta asiaan. Tämä on minusta hyvä ketju ja aloittajalle kiitos kysymyksestä! Voisivatko nyt toimessa tai virassa olevat opettajat ja ne, jotka ovat aivan viime vuosina valmistuneet, valottaa nykyistä tilannetta? Minkälaisilta teidän tuntumanne mukaan vaikuttavat vastavalmistuneen aineenopettajan työllisyysnäkymät? Tämä kiinnostaa minua aivan erityisesti, sillä valmistun ao:ksi kesällä 2014. Vähän pelottaa, miten niitä töitä mahtaa irrota...

[/quote]

Vierailija
19/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni lainaukset pieleen, mutta nykyiseen mahdolliseen työllistymiseen vastaukseni oli tämä:

Mitään yleispätevää vastaustahan tähän ei voi saada. Matemaattisten aineiden opettajilla tilanne on hyvä, kieltenopettajilla ok riippuen tietysti kielestä, esim. saksa on laskenut hurjasti ja espanja nousussa, historian- ja uskonnonopettajilla melko huono taideaineiden opettajista puhumattakaan. 

Lisäksi vaikuttaa alue, pääkaupunkiseudulla on yleensä mahdollisuus päästä jollain tavalla opettajan töihin kiinni, mutta pienemmissä yliopistokaupungeissa kuten Turku tai Oulu tilanne on huono, eikä pääse edes sijaiseksi. 

Vierailija
20/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valmistun aikuisopiskelijana keväällä. Saa nähdä, miten käy. Eniten hirvittää, ettei työkokemusta ole juurikaan, kun olen runnonut opintoja tappotahtia johtuen juuri rahasta ja iästä. Ehkei mua oteta mihinkään töihin, kunnen ole sellaisia määriä tehnyt sijaisuuksia kuin nuoremmat opiskelukaverit.

Olen opiskellut nyt 2,5 vuotta ja tässä ajassa olen lukenut melkein tyhjästä opetettavan aineen, täydentänyt vanhojen opintojen pohjalta toisen opetettavan aineen, lukenut luokanopen monialaiset, kasvatustiedettä yli 100op  sisältäen pedagogiset ja vielä erityispedagogiikan perusopinnot. Eli valmistun luokanopeksi + kahden aineen aineenopeksi (vain aineopinnot eli peruskoulukelpoisuus). Silti en ole lainkaan varma, saanko mistään töitä, vaikka nuo opetettavat aineet on vielä sellaisia, etteivät ole huonoimmasta päästä työllistymiseen. Pelottaa vaan, kun yliopisto parveilee tällä hetkellä aikuisopiskelijoita, jotka lukee opettajaksi. Meitä tulee nyt joka tuutista: perustutkinto-opiskelijat ja sitten työvoimakoulutus runnoo joka toisesta työttömästä akateemisesta opettajaa. Onneksi mulla on sentään tuo luokanopepuoli, jonne ei täydennyskoulutuslaiset sentään pääse kuin hakemalla okl:ään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi