En ymmärrä ihmisiä jotka luulevat tarvitsevansa yli 2000e/kk
Kukaan ei oikeasti tarvitse. (Sairaudet, lapset ym. pakolliset ylimääräiset menot ovat asia erikseen) Jos olet eri mieltä, perustele.
Itselleni jo 1000e tuntuu enemmän kuin riittävältä. Saan tällä hetkellä sen verran, ja silti minulla on varaa maksaa laskut, ja silloin tällöin syödä ulkona ja jopa matkustella. Luulen että elämänlaatuni huononisi suuremmasta rahamäärästä, sillä silloin en enää osaisi arvostaa pienempiä asioita, ja kehittäisin itselleni todennäköisesti sellaisia aineellisia tarpeita, joita minulla ei todellisuudessa ole.
Olen todella onnellinen näin!
Kommentit (51)
Eihän kukaan oikeasti tarvitse kovinkaan suuria rahasummia. Monet kuitenkin haluavat enemmän ja eihän siinäkään mitään väärää ole.
Minäkään en ole koskaan halunnut olla rikas. En tarvitse kalliita vaatteita tai välitä materiasta. Aika vähällä tulee toimeen, kun ostaa vain sen mitä tarvitsee. Rahaa jää jopa säästöön pahan päivän varalle. Joku kokisi sen ankeana, jos voisi ostaa pääasiassa vain välttämättömyyksiä, mutta minä en oikeasti halua turhia tavaroita olivat ne kuinka hienoja tahansa.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 20:33"]
Et ymmärrä? Ja vielä ylpeilet kognitiivisilla vajavaisuuksillasi.
[/quote] Sosiaaliset tilanteet taitavat olla sinulle aika tuskaisia, jos ymmärrät kaiken noin kirjaimellisena.
Olen onnellisempi, kun tienaan sen neljä tonnia, kuin olin opiskelijana alle tonnin tuloilla. Raha tuo onnellisuutta.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 20:33"]
Et ymmärrä? Ja vielä ylpeilet kognitiivisilla vajavaisuuksillasi.
[/quote] Sosiaaliset tilanteet taitavat olla sinulle aika tuskaisia, jos ymmärrät kaiken noin kirjaimellisena.
[/quote]
Mitenköhän moni nettitrolliksi ymmärretty on oikeasti aspergerpersoonallisuus?
(tämä oli ns. retorinen kysymys)
Nyt saan käteen kuukaudessa n.1000 (kotihoidontuki,palkka ja lapsilisät). Mies saa 1500€. Laskut saamme maksettua. Asuntolaina tästä asunnosta melkein maksettuna. Ostetaan tarpeelliset tavarat. Toisesta autosta luovuttu, koska meillä on terveet jalat. Sitten joskus kun menen takaisin töihin on auton ostoedessä. Asumme maaseutukaupungissa ilman julkista liikennettä.
Saamme mielestäni hyvin rahaa. Isompi asunto olisi haaveena, mutta emme halua sitä vielä. Haluamme kasvattaa lapset itse. Eli lapsiltamme olisi pois jos haluaisimme tienata enemmän. Joutuisivat olemaan pitkiä päiviä tarhassa. Kivaa tämä köyhäily, kun tietää mitkä seuraamukset olisivat työnteosta... Menot kasvaa ja hermot menee..
Kyllä mä saan vajaa 3000 euroa kulumaan kuukaudessa. Ei sairauksia tai velanhoitoa tms.
Joo, kyllä varmaan yksinäinen ihminen pärjääkin, riippuen paljonko asumiseen menee, mä luulen että mulla menisi yksin asuen laskuihin ehkä 200€ laskuihin, 300-400€ ruokaan ja muuhun tavaraan, ja jos loppu ei menisi asumiseen kaikki, niin pärjäisihän sitä. Mutta meillä ainakin kun ollaan perhe, eli on osa porukasta niitä jotka ei tienaa mitään, ei riitä tonni per aikuinen, ehkä tonni per perheenjäsen olisi lähempänä totuutta. Asuntolaina, 2 autoa, lämmityskulut, vesi, vakuutukset taloon, autoon ja ihmisiin... lapsille pitää olla kaikenlaista ostamassa, autonistuimia, polkupyöriä, toppalaalareita, kenkiä... aina ne jää pieneksi.
Minua ei niin kiinnosta minkälaisia summia muut elämäänsä haluavat. Se mikä kiinnostaa jonkin verran on se, että mitä lisäarvoa ne henkilöt tuottavat, joka oikeuttaisi isot tulot. Välillä tuntuu että niin sanotulla keskiluokalla on hieman korkealentoiset vaatimukset elämän materiaalisten nautintojen suhteen, katsotaan että ollaan tavallaan oikeutettuja siihen tiettyyn tulotasoon ja omistuksiin.
Asia on ookoo niin kauan kuin varallisuus rahoitetaan reaalisesti omilla ansioilla esimerkiksi tuottamalla enemmän kuin kuluttaa, mutta ongelmallisempi siinä vaiheessa kun juodaan kahvia 8-16 toimistotyössä siirrellen papereita pinosta a pinoon b ja kuluttamalla hengitysilmaa.
Kukaan ei sinänsä ole lähtökohtaisesti oikeutettu yhtään mihinkään. Monet poliitikot eivät todellakaan ole. Ylipäänsä suojatyöpaikkalaiset eivät todellakaan ole. Siitä muodostuu Suomessa hienoinen taloudellinen ongelma. Se luokka on pahempi kuluttaja kuin työttömät, monessakin mielessä. Suojatyöluokka ei tosiasiallisesti myöskään maksa veroja siinä mielessä kuin he kovasti haluaisivat uskoa. Eli he eivät ainoastaan aiheuta enemmän menoja kuin tuloja, he myös kernaasti haluavat uskoa olevansa oikeutettuja elintasoonsa, ja siinä samalla syyllistämään työttömiä. Jokainen maksaa veroja Suomessa, työttömät suhteellisesti eniten.
Minulla menee pelkkään asuntolainaan 1300 eur/kk. Lisäksi lasten hoitojärjestelyt vie noin 800 eur/kk. Ruokaan noin 800 eur/kk (6 hlö).
Opiskellessa ja heti sen jälkeenkin käteen jäi tuista ja töistä kuussa 800e. Puolet vuokraan, loput elämään ja ne jopa riitti. Vieläkään käteen ei jää suurta summaa, 2000e, mutta elintaso on noussut ja sen myötä kulutkin. Ei opiskelija-alennuksia, ravintolassa syömässä tarkoittaa ravintolaa eikä mäkkäriä, asunto ei ole halpa, ennen pyykit pesin pyykkituvassa, nykyään omassa koneessa, jne jne. Ei mulla ole vieläkään vara tehdä mitä huvittaa, matkustella miten haluaisin. Toki ei tarvitse aina halvinta kaupasta ostaa, mutta parilla tonnilla ei kyllä juhlita.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 22:03"]
Minua ei niin kiinnosta minkälaisia summia muut elämäänsä haluavat. Se mikä kiinnostaa jonkin verran on se, että mitä lisäarvoa ne henkilöt tuottavat, joka oikeuttaisi isot tulot. Välillä tuntuu että niin sanotulla keskiluokalla on hieman korkealentoiset vaatimukset elämän materiaalisten nautintojen suhteen, katsotaan että ollaan tavallaan oikeutettuja siihen tiettyyn tulotasoon ja omistuksiin.
Asia on ookoo niin kauan kuin varallisuus rahoitetaan reaalisesti omilla ansioilla esimerkiksi tuottamalla enemmän kuin kuluttaa, mutta ongelmallisempi siinä vaiheessa kun juodaan kahvia 8-16 toimistotyössä siirrellen papereita pinosta a pinoon b ja kuluttamalla hengitysilmaa.
Kukaan ei sinänsä ole lähtökohtaisesti oikeutettu yhtään mihinkään. Monet poliitikot eivät todellakaan ole. Ylipäänsä suojatyöpaikkalaiset eivät todellakaan ole. Siitä muodostuu Suomessa hienoinen taloudellinen ongelma. Se luokka on pahempi kuluttaja kuin työttömät, monessakin mielessä. Suojatyöluokka ei tosiasiallisesti myöskään maksa veroja siinä mielessä kuin he kovasti haluaisivat uskoa. Eli he eivät ainoastaan aiheuta enemmän menoja kuin tuloja, he myös kernaasti haluavat uskoa olevansa oikeutettuja elintasoonsa, ja siinä samalla syyllistämään työttömiä. Jokainen maksaa veroja Suomessa, työttömät suhteellisesti eniten.
[/quote]
Jos minun työnantajani (yksityinen yritys) katsoo että minulle kannattaa maksaa 4500 euroa kuussa siitä työstä mitä teen niin se on ihan sen yrityksen asia. Olen oikeutettu juuri siihen palkkaan, josta olemme sopineet.
No jaa, minulla ei ole koskaan ollut kahta tonnia, mutta voin silti ymmärtää, että joillekuille sellaisella summalla on todellista ja tärkeää käyttöä. Jos esim. harrastaa purjehdusta tai vuorikiipeilyä jne. :)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 22:40"]No jaa, minulla ei ole koskaan ollut kahta tonnia, mutta voin silti ymmärtää, että joillekuille sellaisella summalla on todellista ja tärkeää käyttöä. Jos esim. harrastaa purjehdusta tai vuorikiipeilyä jne. :)[/quote]
Kahdella tonnilla ei harrasteta purjehdusta tai kiireillä vuorille muualla kuin Suomen metiköissä.
Varmaan samoja, jotka eivät tulee toimeen alle 2000 kcal/vrk. Ei mitään kohtuutta.
2000 kuussa on pieni raha kuukaudessa, jos sattuu sairastamaan paljon. Toki joka asiaan on maksukatto, mutta ennen kuin ne katot on täynnä on jo pari tonnia mennyt ja yleensähän sitä ihmisellä on muutakin menoa, kuten asuminen, energia ja ruoka.
Opiskelijana on helppo asua pienillä tuloilla, kun ensinnäkin valtaosa on vastuussa vain itsestään, on keskimäärin terve ja työkykyinen.
Entä jos on lapsia ja vain yksi minkäänlaisen tulon saaja vaikka aikuisia kaksi?
Mutta entäs kun meillä menee velkoihin 1100e/kk ja laskuihin säännöllisesti noin 1000 euroa, välillä enemmänkin. Pitäiskö sitä syömättä olla?
Jos asuisin yksin, riittäisi hyvin. Jos nyt olis jokaista perheenjäsentä kohti tonni kuukaudessa, eläisimme ylellisyydessä...
Terv. noin 2000 netto/kk koko perheellä käytössä
Niin, tervetuloa tänne Helsinkiin asumaan.
Tällä yksinasuvalla on pelkästään vuokra 850€/kk:ssa...