Sinäkin voit olla Vastaamon uhri, vaikka omia tietojasi ei olisi vuodettu ja vaikka et ole käynyt terapiassa
Psykoterapiassa puhutaan lähes aina vaikeista ihmissuhteista. Eli siellä käyvä henkilö puhuu myös muista ihmisistä kuin itsestään. Jokainen, jonka tiedot on vuodettu, on kertonut myös läheistensä asioita, ja osa on varmasti kertonut niistä laajasti ja yksityiskohtaisesti. Kertomusten kohteena voi olla myös työyhteisön jäseniä tai muita ihmisiä, joiden kanssa henkilö on ollut tekemisissä.
Ei siis kannata tuudittautua siihen uskoon, että olet täysin turvassa tietomurron vaikutuksilta, jos et ole itse ollut Vastaamon asiakas. Identiteettivarkauksien osalta kyllä, mutta yksityisyyden suoja tässä lähtee periaatteessa moninkertaiselta joukolta ihmisiä verrattuna niihin, joita varsinainen murto koskee henkilökohtaisesti.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki mikä on terapiapapereihin kirjoitettu, on suurimmalle osalle ihmisistä totta. Jälkikäteen jos tulee joku maininta puheeksi niin sen korjaaminen on todella vaikeaa. Kokeilin joskus uuden terapeutin kanssakorjata muttei meinannut millään uskoa koska edellinen oli kirjannut paperiin niin. Minuahan oltiin terapioimassa. Kyse taisi ennemminkin olla sellaisesta että kun paperissa lukee niin, niin uusi terapeutti tahtoi pitää siitä kiinni. Ei sellainen asiakasta hyödytä.
Minulla kävi hieman samalla tavalla. Terapeutti otti lääkärinlausunnon jotenkin aivan tosissaan ja esimerkiksi alkoi terapioimaan minua diagnoosin kautta (ei kuvannut minua lainkaan se dg) ja sitten tuntui jankkaavan aina siitä diagnoosin piirteistä :D se oli jo hivenen läpinäkyvää. sen sijaan niitä ahdistuksen aiheita mitä minulla todellisuudessa oli, ei hoidettu. (koska niitä ei ollut lääkärin papereissa).
On hyvä olla tosissaan tietoinen istuessa terapeutin tuoliin että kuinka pyhiä tekstejä sinusta sinne kirjataan. Ne on osalle terapeutteja pyhiä eikä niitä enää muuteta jos suustasi sanot jotain.
Syvin totuus on terapiapapereissa. Ei muuteta!
Kunhan ei identiteettivarkautta tarvii pelätä, niin ihan sama mitä musta lukee ja missä, ketä ees kiinnostaisi. En oo mielestäni tehnyt mitään semmoista mistä mikään taho voisi hyötyä tai mistä olisi mulle suurta haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen psykologi ja psykoterapeutti, en tosin vastaamolla töissä. Mutta kirjaukset siis pitäisi tehdä niin, että ikinä ei kirjata kenenkään muun kuin asiakkaan tai potilaan asioita. Jos potilas esim. kertoo, että isä käytti seksuaalisesti hyväksi, isää ei saisi mainita kirjauksessa, niin hullulta kuin se kuulostaakin.
Mutta tämä ei todellakaan käytännössä toteudu. Minusta on kirjattu niin yksityiskohtaisia tietoja, että minut tunnistaisi siitä paikasta, jonka terapeutti on kirjannut sinne, että käyn siellä usein. Lisäksi on kirjattu aivan terapeutin subjektiivista tulkintaa, mm terapeutin omia tunnetiloja..
Tiedoksi ap:lle
Potilaskertomuksiin ei saa kirjata tietoja muista ihmisistä.
Potilaskertomuksissa ei yksilöidä ainoatakaan ihmistä, vaan aina puhutaan läheisistä, ja monikossa, jotta ketään voida tekstistä tunnistaa.
Siihen kun on säännöt, mitä voi kirjoittaa potilasselostukseen.
Terapia on kahdenkeskinen istunto, siellä puhuttaja asioita ei kerrota potilaskertomuksissa, vaan niihin kirjataan potilaan asiat pääkohdittain ja etupäässä potilaan voinnin kehittymistä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä parinkymmenen vuoden kokemus eri psypuolen hoidoissa/terapioissa ravaamisesta. Olen myös pyytänyt itselleni omien käyntejeni kirjaukset (syytä en tänne ala avaamaan). Kirjaukset ovat hyvin "ympäripyöreästi" laadittu, eikä yhtäkään läheistä ole nimellä mun papereihin kirjattu. Muutenkin kirjaukset tyyliin " Potilas pohtii omien toimintamalliensa haitallisuutta riitatilanteissa ja tunnistaa oman käytöksensä voivan aiheuttaa vastapuolessa provosoitumista." Ihan turhaa hysterian lietsontaa tällainen spekulaatio keskustelupalstoilla, että noista kirjauksista nyt hurjia salaisuuksia paljastuu kävijästä saati lähipiiristään. Paskaahan tuollainen tietomurto ja kiristys on ja varmasti aiheuttaa ahdistusta henkilöissä, joita se koskee. Tässä keskustelun avauksessa nostetut uhkakuvat siitä, että terapiassa käyvien läheisetkin olisi millään lailla tämän tapauksen uhreja on kyllä jo ihan täyttä paniikin lietsontaa ja turhaa spekulaatiota.
Oletko tullut ajatelleeksi, että muutkin ovat lukeneet omat kirjauksensa ja tietävät, ettei kyse ole ympäripyöreistä kuvauksista. Jos yrität lohdutella ja rauhoitella ihmisiä, niin sitä ei kannata tehdä sellaisilla väitteillä, jotka eivät pidä paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi ap:lle
Potilaskertomuksiin ei saa kirjata tietoja muista ihmisistä.
Potilaskertomuksissa ei yksilöidä ainoatakaan ihmistä, vaan aina puhutaan läheisistä, ja monikossa, jotta ketään voida tekstistä tunnistaa.
Siihen kun on säännöt, mitä voi kirjoittaa potilasselostukseen.
Terapia on kahdenkeskinen istunto, siellä puhuttaja asioita ei kerrota potilaskertomuksissa, vaan niihin kirjataan potilaan asiat pääkohdittain ja etupäässä potilaan voinnin kehittymistä.
Tämä ei pidä paikkaansa. Olen lukenut terapiakirjauksiani ja niissä on hyvin yksityiskohtaisia tietoja ja todella niissä käydään läpi niitä asioita, mitä terapiassa ollaan käsitelty. Joskus hyvinkin yksityiskohtaisesti. Lisäksi omat läheiseni tunnistaa kyllä kirjauksista, jos tuntee minut. Ei ole kirjoitettu monikossa "läheiset".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen psykologi ja psykoterapeutti, en tosin vastaamolla töissä. Mutta kirjaukset siis pitäisi tehdä niin, että ikinä ei kirjata kenenkään muun kuin asiakkaan tai potilaan asioita. Jos potilas esim. kertoo, että isä käytti seksuaalisesti hyväksi, isää ei saisi mainita kirjauksessa, niin hullulta kuin se kuulostaakin.
Mutta tämä ei todellakaan käytännössä toteudu. Minusta on kirjattu niin yksityiskohtaisia tietoja, että minut tunnistaisi siitä paikasta, jonka terapeutti on kirjannut sinne, että käyn siellä usein. Lisäksi on kirjattu aivan terapeutin subjektiivista tulkintaa, mm terapeutin omia tunnetiloja..
No olisit pyytänyt korjausta asiaan. Sinulla on osaamaton ja välinpitämätön terapeutti.
Taas nähdään, niinkuin kaikissa muissakin töissä, miten suuri ero on terapeuttien välillä.
Näinhän se on kaikilla työpaikoilla: toisilla on korkea työmoraali, asiat tehdään huolellisesti ja noudatetaan yleisiä säännöksiä. Toiset taas tekevät hommansa miten sattuu.
Ap:lle tiedoksi.
Noissa asiakas selosteissa vai mitä ne nyt virallisesti ovat nimeltään, ei mainita ketään muita ihmisiä nimeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisit pyytänyt korjausta asiaan. Sinulla on osaamaton ja välinpitämätön terapeutti.
Taas nähdään, niinkuin kaikissa muissakin töissä, miten suuri ero on terapeuttien välillä.
Näinhän se on kaikilla työpaikoilla: toisilla on korkea työmoraali, asiat tehdään huolellisesti ja noudatetaan yleisiä säännöksiä. Toiset taas tekevät hommansa miten sattuu.
Esim noita terapeutin tunnetiloja en olisi edes pystynyt muuttamaan, koska terapeutti harrasti terapiakiusaamista terapian lopussa. onneksi uskalsin puhua läheisilleni, jotka myös ihmettelivät terapeutin toimintaa. olin kuitenkin niin lopussa (harkitsin vakavasti itsemurhaa) etten kyennyt tekemään ilmoitusta avi:lle. vieläkin ahdistunut olo siitä, että terapeutti teki vaikka mitä ihmeellisiä muistiinpanoja minusta ja harjoitti henkistä väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Noissa asiakas selosteissa vai mitä ne nyt virallisesti ovat nimeltään, ei mainita ketään muita ihmisiä nimeltä.
Mutta kyllä niistä silti tunnistaa, kuka on esim "äiti", "isä", "paras ystävä".
Vierailija kirjoitti:
Minun papereissani kyllä kuvattiin elämäntilannetta laajasti, mainittiin isä ja ystävä kutsumanimeltä. Tästä on kyllä jo aikaa, tapahtui ennen sähköistä potilasjärjestelmää ja oli psykiatrin kirjoittamat kaksi kuvausta. Lienee vaihtelua siinä miten terapeutti kirjaukset tekee kuten on lääkäreidenkin kohdalla. Toinen kirjoittaa pari riviä, toinen pitkästi.
Jos minä olisin uhri, pyytäisin Vastaamolta tietoni luettavaksi rikosilmoituksen, luottokiellon yms. lisäksi. Heidänhän pitää toimittaa tiedot pyydettäessä. Silloin voin valmistua asiaan minkä suuruinen vahinko on. Jos teksti on ympäripyöreää, niin sen paljastumisesta ei kannata kantaa huolta. Mutta jos siellä on jotain pahempaa, voi asian käsitellä kriisiterapiassa.
Ai että jonkun hullun horinoista pitäisi nyt ottaa stressiä? Älä viitsi.
Voisko sieltä Vastaamosta saada kopion hakkeroidusta tiedosta, niin ei jää mielikuvien varaan?
Kirjoitin tästä jo aiemmin päivällä.
Koneeni hakkeroitiin, ensimmäinen jo n. yli 10 vuotta sitten. Tämä ei liity Vastaamoon tms. vaan yksityisyyteni.
Hän levitti minusta loukkaavia sivuja nettiin, oli tempaissut kasvokuvani facebookista. Sukuani on häpäisty, kaikki sähköpostit järjestelmällisesti murrettu ja tässä on vain pieni osa hänen rikoksistaan.
Kyseessä psykopaatti menneisyydestäni.
Älkää ikinä laittako itsestänne kuvia nettiin., ei mitään. Ei edes pankkitiliä.
Kuka tahansa teistä voi olla seuraava uhri.
Itseäni on vuosikaudet ihmetyttänyt ja pänninyt ihmisten sinisilmäisyys.
Jos olen varoittanut ihmisiä, he eivät lotkauta korviaan. Joku voi sanoa, entä sitten koska mulla ei ole mitään salattavaa.
Sinisilmäisyyden aika on nyt ohi suomalaisilla. Toivon niin.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin uhri, pyytäisin Vastaamolta tietoni luettavaksi rikosilmoituksen, luottokiellon yms. lisäksi. Heidänhän pitää toimittaa tiedot pyydettäessä. Silloin voin valmistua asiaan minkä suuruinen vahinko on. Jos teksti on ympäripyöreää, niin sen paljastumisesta ei kannata kantaa huolta. Mutta jos siellä on jotain pahempaa, voi asian käsitellä kriisiterapiassa.
Kannattaa tosin varmistaa, ettei kriisiterapeutti kirjaa digitaalisesti.
Olen käynyt sekä yksityisellä psykoterapiassa että neuvolan perheterapeutilla, ja kummassakaan ei ole mitään kirjattu mihinkään tietojärjestelmään.
Ei siis ole lainkaan normi, että "terapiaistunnot" digitoidaan. Vastaamon kannattaa varmasti harkita menetelmään vastaisuudessa tästäkin näkökulmasta.
On eri asia kirjata terveyskeskuskäynti ylös, kuin pitkäaikaisen terapian kaikki istunnot. Lähellekään kaikki terapeutit eivät näitä kirjaa, eivätkä edes arkistoi mihinkään paperiversioon niitä.
Mä en tajuu miks te jotkut niin hebaatte tuosta. Ketä edes kiinnostaa kenekään terapiaitkut?
Ei ainakaan mulla olisi mitään hävettävää tai salattavaa.
Identiteettivarkau tuossa on se ainoa oikeampi huoli.