Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinäkin voit olla Vastaamon uhri, vaikka omia tietojasi ei olisi vuodettu ja vaikka et ole käynyt terapiassa

Vierailija
25.10.2020 |

Psykoterapiassa puhutaan lähes aina vaikeista ihmissuhteista. Eli siellä käyvä henkilö puhuu myös muista ihmisistä kuin itsestään. Jokainen, jonka tiedot on vuodettu, on kertonut myös läheistensä asioita, ja osa on varmasti kertonut niistä laajasti ja yksityiskohtaisesti. Kertomusten kohteena voi olla myös työyhteisön jäseniä tai muita ihmisiä, joiden kanssa henkilö on ollut tekemisissä.

Ei siis kannata tuudittautua siihen uskoon, että olet täysin turvassa tietomurron vaikutuksilta, jos et ole itse ollut Vastaamon asiakas. Identiteettivarkauksien osalta kyllä, mutta yksityisyyden suoja tässä lähtee periaatteessa moninkertaiselta joukolta ihmisiä verrattuna niihin, joita varsinainen murto koskee henkilökohtaisesti.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli hetken uteliaisuus, että nyt pääsen lukemaan mitä yksi sukulainen on minusta ja perheestäni puhunut. Mutta sitten totesin, että tuskin siellä uutta vastaan tulisi. Tiedän jo valmiiksi olevani kaiken pahan alku ja juuri ja lasteni olevan aivan vääränlaisia. En siis jaksakaan vaivautua tietoja etsimään. Rauha vaan.

Sanoisin, että aika paljon pitää olla asiakkaalla joutavaa rahaa ja aikaa käytössä mikäli käyttää aikaansa muiden asioiden vatvomiseen. Yleensä aika käytetään omien ongelmien setvimiseen. Tietysti jos olet ollut hänelle paska ja siten osa ongelman aiheuttajaa niin voi olla kertomuksia.

Vierailija
42/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä asian ainoa hyvä puoli tässä kamalassa tilanteessa. Saavatpahan muutkin tietää, että työkaverit ja esimies kiusasivat. Toivottavasti tunnistavat tyypit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiedän, että mun eksä ei ole siellä käynyt. Nykyinen asunut Suomessa 7 vuotta ja koko ajan kanssani, joten tiedän varsin hyvin, ettei hänkään ole. Hänellä on hoitosuhde muualla näissä asipissa.

Tiedätkö myös, että kumpikaan vanhempasi, kukaan sisaruksistasi tai muista sukulaisistasi, kukaan lapsesi, kukaan kollegasi tai kukaan muu, joka on paljon tekemisissä kanssasi, ei ole käynyt terapiassa? Esim. jollain kollegallasi voi olla paljonkin hampaankolossa sinua vastaan, vaikka sinun mielestäsi välinne ovat hälläväliä-tasoa.

Vierailija
44/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun lapset oikein odottaa saada tietää miten kamalia lapsia he on oikeasti sinun mielestä.

Vierailija
45/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis jos lapset oli sinun mielestä kamalia 10 vuotta sitten ja kerroit sen ja olet käsitellyt asian niin sehän ei sitten vanhene vaan lapset on taas kamalia. Get the point? Vanha asia joka on käsitelty.

Vierailija
46/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niitä tilanteita elämässä jolloin on kiitollinen siitä, ettei ketään ole koskaan kiinnostanut minä ja mun lukuisat ongelmat. Ihan sama vaikka kaikki vuotaisi julkisuuteen, ketään ei takuulla kiinnosta. 👍

Vierailija
47/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne tiedot on vaan tor-verkossa, eikö? Ei mun tutut tai työkaverit sinne osaa mennä, joten samapa tuo.

Sua ei pelota et henkilötunnuksen avulla tehdään esim. Identiteettivarkaus?

Emmä puhu henkkoht. kokemuksista, mutta toki pelottaisi.

Mutta tässä ketjussa oli puhe niistä itse potilastiedoista, siksi ne mainitsin.

Vierailija
48/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikivanhoja asioita urkitaan ja potilas on käsitellyt ne ja elää kyseisten asioiden kanssa tasapainoista arkea. Lapset voi olla jälleen ihan mukavia ja kokemukset muuttuu ajan myötä. Sinne kirjattiin vain sen hetken tuntemuksia. Lasten ei tarvitse aikuisena tietää miten vaikeaa oli 10 vuotta sitten.

Vierailija
49/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin tietovuoto voi koskea monia organisaatioita ja yrityksiä, myös niiden osalta voi olla arkaluontoista tietoa.

Vierailija
50/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne tiedot olleet täysin salaamattomina siellä tietokannassa?

Ja onko samassa kannassa olleet kaikkin identiteettitiedot (esim. hetu) ja sen lisäksi potilaskertomukset? 

Aika uskomattoman amatöörimaista toimintaa jos näin ollut.

Vierailija
51/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin tietovuoto voi koskea monia organisaatioita ja yrityksiä, myös niiden osalta voi olla arkaluontoista tietoa.

Ei terapeutille saa salaista töistä puhua. Arkaluontoista toki voi.

Vierailija
52/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ymmärrän mitä ap ajaa takaa. Lähipiiri voi ymmärtää, muut toki ei.

Esim. joku joka kokee olevansa/olleensa työpaikkakiusattu kertoo antaumuksella kuinka nykytyöpaikassa naispuolinen vanhempi kollega kiusaa tekemällä xyz. Sillähän ei ole väliä onko kollega oikeasti kiusannut vai ei mutta asia lähtee herkästi leviämään ja jos kyseessä on pieni työpaikka on helppo arvioida kenestä on kyse.

Joku tuskailee kahden suhteen välillä. On avomies kotona mutta ”viimeiset 6kk on ollut vipinää hyvän ystävänmiehen kanssa ja se mies on niiiiiiiin aloitteellinen”. Näistäkin on aika helppo lähteä haarukoimaan kenestä ystävän miehestä voisi olla kyse.

Joku ahdistelee kun nuoruudessa tapahtunut raiskaus aiheuttaa ongelmia aikuissuhteiden seksuaalisuudessa ja kertoo ”kuinka mun on vaikea luottaa miehiin ja nyt mun muuten ihana mies ei osaa ottaa tätä huomioon ja se panee mua liian rajusti ja kerrankin se teki xyz joka toi mieleen sen raiskauksen”. Olisipa kiva olla tuo mies jonka seksitavat nyt tuossa sivulauseessa paljastetaan. Tämä terapiassa käyvä henkilö vielä jatkaa että ”niin samalla kun mut joukkora*iskattiin niin mun sen aikainen poikaystävä raisk*attiin perseeseen myös ja me sit erottiin sen vuoksi kun mieli ei vaan kestänyt sitä kokemusta. Kivat sen aikaiselle poikaystävälle kun tämäkin asia paljastuu. Ei toki nimellä mutta tuttu moni kyllä osaa yhdistää kenestä on kyse.

Jne jne.

Vierailija
53/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiedän, että mun eksä ei ole siellä käynyt. Nykyinen asunut Suomessa 7 vuotta ja koko ajan kanssani, joten tiedän varsin hyvin, ettei hänkään ole. Hänellä on hoitosuhde muualla näissä asipissa.

Tiedätkö myös, että kumpikaan vanhempasi, kukaan sisaruksistasi tai muista sukulaisistasi, kukaan lapsesi, kukaan kollegasi tai kukaan muu, joka on paljon tekemisissä kanssasi, ei ole käynyt terapiassa? Esim. jollain kollegallasi voi olla paljonkin hampaankolossa sinua vastaan, vaikka sinun mielestäsi välinne ovat hälläväliä-tasoa.

1. On vaikeaa päästä niihin vuodettuihin tietoihin käsiksi.

2. Se on ihan sama, jos joku random lukee minusta läheiseni tiedoista. Miten se minuun vaikuttaa?

3. Ei sieltä välttämättä saa tunnistettua minua jos minuun viitataan vaikka sanalla työkaveri. Plus kukaan työkaverini ei ole minusta puhunut terapiasaa, siitä olen varma.

4. En kiusaa ketään tai käyttäydy epäasiallisesti, miksi minusta pitäisi ylipäätään siellä puhua arkaluontoista asiaa? Kyllä mun työpaikka, opintopaikka ja puolison tiedot löytyy muutenkin somesta.

Minä minä minä.

Ymmärrätkö, että muilla ihmisillä voi olla hyvinkin arkaluontoisia asioita käsiteltävänä terapiassa ja ne asiat koskettavat myös heidän läheisiään?

Mitä sä ny selität?

Eikö koko ketjun idea ole se, että välillisesti omia tietoja voi olla julki?

Kyllä mun viesti voi päteä myös sinuun ja tuhansiin muihin eikä vain minuun.

Sitä paitsi tuthaan itkette, ei mikään perus-Pirjo pääse niitä edes lukemaan.

Vierailija
54/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa puhua salaista, mutta terapeutin ja asiakkaan välinen suhde on erittäin luottamuksellinen ja käytännössä siellä voidaan puhua melkein mistä vain. Ei toki todennäköistä että kukaan siellä mitään liikesalaisuuksia rupeaa selittämään, koska eihän sellaisesta edes hyötyä terapiassa, mutta muuta yrityksen kannalta erittäin kiusallista materiaalia voi olla.

Vierailija
55/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varttihullu kirjoitti:

Näitä avauksia lukiessaan alkaa uskomaan, että suurin osa palstalaisista käy terapiassa.

Onko siinä jotain pahaa?

Vierailija
56/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa puhua salaista, mutta terapeutin ja asiakkaan välinen suhde on erittäin luottamuksellinen ja käytännössä siellä voidaan puhua melkein mistä vain. Ei toki todennäköistä että kukaan siellä mitään liikesalaisuuksia rupeaa selittämään, koska eihän sellaisesta edes hyötyä terapiassa, mutta muuta yrityksen kannalta erittäin kiusallista materiaalia voi olla.

Kiusallista nimenomaan joo. Samaa mieltä.

Olen lobbaripuljussa töissä ja varmasti se toinen puoli (kansalaisjärjestöt esim.) olisi täpinöissä arkaluontoisesta infosta meiltä. 😬

Vierailija
57/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin vuosi sitten hoitajan urkinnan kohteeksi ja kaikki oli sulaa totuutta hänen kavereille. Mun kohdalla kyse on tosin kiusaamisesta. Kaikki mitä olet puhunut on totta periaate. Harmittaa läheisten puolesta. He joutui osaksi urkintaa ja kiusaamista

Vierailija
58/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ketä edes kiinnostaa lähteä urkkimaan noita tietoja? Ei mua ainakaan voisi vähempää kiinnostaa. Pitääkö ne vielä sinne tor-verkkoon mennä lukemaan? En varmasti mene sinne.

Vierailija
59/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihmetellyt sitä, että onko todella edes tarpeellista kirjata yksityiskohtaisesti terapiaistuntojen sisältöjä minnekään tietojärjestelmään. Kävin itse psykoterapiassa niin, että mitään tietojani ei kirjattu minnekään. Menivät korkeintaan terapeutin omaan vihkoon lyhyesti ilman tunnistetietoja.

Samoin tämä omakanta, joka on yhdenlainen riski. Onneksi sentään siellä ei säily kuin 2 vuotta tiedot, mutta onko se lopulta tarpeellista, että jossain tietokannassa on olemassa hyvin yksityiskohtaisia tietoja ihmisistä. Eikö paperiversioissa olisi paljon isompi turva, kun hoitaja joutuisi konkreettisesti pyytämään arkistoijalta tiedot jne.

Ylipäätään mietityttää, miksi me alistumme tällaisiin päätöksiin, jotka heikentävät yksityisyyden suojaamme.

Vierailija
60/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Ei se psykologi koskaan kirjaa sinne muiden henkilötietoja. Typerää pelon lietsomista.

Ketju on lukittu.