Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinäkin voit olla Vastaamon uhri, vaikka omia tietojasi ei olisi vuodettu ja vaikka et ole käynyt terapiassa

Vierailija
25.10.2020 |

Psykoterapiassa puhutaan lähes aina vaikeista ihmissuhteista. Eli siellä käyvä henkilö puhuu myös muista ihmisistä kuin itsestään. Jokainen, jonka tiedot on vuodettu, on kertonut myös läheistensä asioita, ja osa on varmasti kertonut niistä laajasti ja yksityiskohtaisesti. Kertomusten kohteena voi olla myös työyhteisön jäseniä tai muita ihmisiä, joiden kanssa henkilö on ollut tekemisissä.

Ei siis kannata tuudittautua siihen uskoon, että olet täysin turvassa tietomurron vaikutuksilta, jos et ole itse ollut Vastaamon asiakas. Identiteettivarkauksien osalta kyllä, mutta yksityisyyden suoja tässä lähtee periaatteessa moninkertaiselta joukolta ihmisiä verrattuna niihin, joita varsinainen murto koskee henkilökohtaisesti.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ketä edes kiinnostaa lähteä urkkimaan noita tietoja?

Oman elämän tylsyys, pahantahtoisuus jne. Nämähän ne juorunkipeyttä synnyttävät. Tiedän parikin sukulaistätiä, jotka näitä kyllä lukisivat jos osaisivat tor-verkkoon mennä. Eiköhän näitä löydy nuoremmistakin polvista.

Vierailija
62/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihmetellyt sitä, että onko todella edes tarpeellista kirjata yksityiskohtaisesti terapiaistuntojen sisältöjä minnekään tietojärjestelmään. Kävin itse psykoterapiassa niin, että mitään tietojani ei kirjattu minnekään. Menivät korkeintaan terapeutin omaan vihkoon lyhyesti ilman tunnistetietoja.

Samoin tämä omakanta, joka on yhdenlainen riski. Onneksi sentään siellä ei säily kuin 2 vuotta tiedot, mutta onko se lopulta tarpeellista, että jossain tietokannassa on olemassa hyvin yksityiskohtaisia tietoja ihmisistä. Eikö paperiversioissa olisi paljon isompi turva, kun hoitaja joutuisi konkreettisesti pyytämään arkistoijalta tiedot jne.

Ylipäätään mietityttää, miksi me alistumme tällaisiin päätöksiin, jotka heikentävät yksityisyyden suojaamme.

Minun mielestäni Kannan tietoturvan pahimpia ongelmia on se, että vaikka tietojen katselusta jää jälki, niin henkilö jonka tietoja on katseltu, ei saa tietää siitä automaattisesti. Katselutietoja täytyy itse osata metsästää Kannasta, ja ne ovat siellä hankalasti löydettävissä eli ei mitenkään kootusti yhdellä sivulla. Lisäksi sieltä näkee ainoastaan, mistä yksiköstä tietoja on katseltu - ei sitä, kuka niitä on katsonut.

Koko systeemi tulisi muuttaa niin, että ihminen itse omistaa omat tietonsa ja myös tiedot siitä, kuka ja milloin niitä on katsellut. Jokaisesta katselusta tulisi ilmoitus automaattisesti. Tämä vähentäisi asiattoman urkinnan määrää, kun kiinni jääminen olisi todennäköisempää kuin nyt. Kaikkea urkintaa se tuskin poistaisi, mutta ainakin uhrin olisi helpompaa lähteä hakemaan oikeutta asiassa, kun hän olisi tietoinen urkinnasta.

Nykyinen systeemi mahdollistaa esim. kiusaamisen ja vainoamisen niissä tapauksissa, joissa lähipiiriin kuuluvalla ihmisellä on pääsy kantaan. Itse tiedän tapauksen, jossa vakavasti mt-ongelmaisen ihmisen entinen naapuri oli käynyt katselemassa hänen tietojaan ihan huvikseen. Mitään järjellistä syytä ei urkintaan ollut, ilmeisesti urkkija vain halusi viihdyttää itseään. Uhrin terveystiedot ovat hänelle itselleen niin häpeällisiä, että urkinta aiheutti paljon henkistä vahinkoa hänelle.

Tietenkään kaikki eivät päädy kiusaamisen, vainoamisen tai edes urkinnan kohteiksi, mutta olennaisinta on että systeemi mahdollistaa sellaisen. Terveydenhuoltojärjestelmän ei tule mahdollistaa toimintaa, joka heikentää ihmisen terveyttä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöh! Miks meette avutumaan kaikesta jonnekin? Mulle ei tulis moinen mieleenkään.

Miksi moitit ihmisiä, jotka tunnistavat avun tarpeensa ja myös tekevät asioita korjatakseen tilannettaan? Ehkä kannattaisi sinunkin harkita asiaa, vaikka ei ole tähän mennessä tullut mieleenkään.

Vierailija
64/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli parempi kun potilastiedot oli kirjallisesti kansioissa.

Niihin ei päässyt asiattomat käsiksi kovinkaan helposti. Toki ne välillä myös hukkuivat mutta hukkuu ja katoaa tietokoneeltakin.

Vierailija
65/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiedän, että mun eksä ei ole siellä käynyt. Nykyinen asunut Suomessa 7 vuotta ja koko ajan kanssani, joten tiedän varsin hyvin, ettei hänkään ole. Hänellä on hoitosuhde muualla näissä asipissa.

Tiedätkö myös, että kumpikaan vanhempasi, kukaan sisaruksistasi tai muista sukulaisistasi, kukaan lapsesi, kukaan kollegasi tai kukaan muu, joka on paljon tekemisissä kanssasi, ei ole käynyt terapiassa? Esim. jollain kollegallasi voi olla paljonkin hampaankolossa sinua vastaan, vaikka sinun mielestäsi välinne ovat hälläväliä-tasoa.

1. On vaikeaa päästä niihin vuodettuihin tietoihin käsiksi.

2. Se on ihan sama, jos joku random lukee minusta läheiseni tiedoista. Miten se minuun vaikuttaa?

3. Ei sieltä välttämättä saa tunnistettua minua jos minuun viitataan vaikka sanalla työkaveri. Plus kukaan työkaverini ei ole minusta puhunut terapiasaa, siitä olen varma.

4. En kiusaa ketään tai käyttäydy epäasiallisesti, miksi minusta pitäisi ylipäätään siellä puhua arkaluontoista asiaa? Kyllä mun työpaikka, opintopaikka ja puolison tiedot löytyy muutenkin somesta.

Voit olla tästä varma vain siinä tapauksessa, että sinulla ei ole työkavereita (eikä ole koskaan ollutkaan). Et sinä näe muiden ihmisten pään sisään, et tiedä mitä he vapaa-ajallaan tekevät ja puhuvat, etkä voi aukottomasti arvioida miten he ovat kokeneet tilanteet, joissa olet ollut osapuolena.

Esimerkki: moni työpaikkakiusaaja yllättyy kuullessaan, että heitä pidetään kiusaajana.

Vierailija
66/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen pojan kuolinsyytiedot oli urkittu potilastietojärjestelmästä. Niitä mietittiin keskusteluissa jotka kantautui äidin korviin.

Vierailija
67/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedot ovat nyt kaikkien saatavilla. Kannattaa varmaan huomenna pyytää terapeutilta itseä koskevat kirjaukset.

Vierailija
68/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä paperitiedostoissa on myös ongelmana se, että sitä dataa tulee todella paljon ja niitä on velvollisuus säilyttää todella kauan. Ne voi olla hätätilanteissa todella hitaita hakea.

Vierailija
69/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiedän, että mun eksä ei ole siellä käynyt. Nykyinen asunut Suomessa 7 vuotta ja koko ajan kanssani, joten tiedän varsin hyvin, ettei hänkään ole. Hänellä on hoitosuhde muualla näissä asipissa.

Tiedätkö myös, että kumpikaan vanhempasi, kukaan sisaruksistasi tai muista sukulaisistasi, kukaan lapsesi, kukaan kollegasi tai kukaan muu, joka on paljon tekemisissä kanssasi, ei ole käynyt terapiassa? Esim. jollain kollegallasi voi olla paljonkin hampaankolossa sinua vastaan, vaikka sinun mielestäsi välinne ovat hälläväliä-tasoa.

1. On vaikeaa päästä niihin vuodettuihin tietoihin käsiksi.

2. Se on ihan sama, jos joku random lukee minusta läheiseni tiedoista. Miten se minuun vaikuttaa?

3. Ei sieltä välttämättä saa tunnistettua minua jos minuun viitataan vaikka sanalla työkaveri. Plus kukaan työkaverini ei ole minusta puhunut terapiasaa, siitä olen varma.

4. En kiusaa ketään tai käyttäydy epäasiallisesti, miksi minusta pitäisi ylipäätään siellä puhua arkaluontoista asiaa? Kyllä mun työpaikka, opintopaikka ja puolison tiedot löytyy muutenkin somesta.

Minä minä minä.

Ymmärrätkö, että muilla ihmisillä voi olla hyvinkin arkaluontoisia asioita käsiteltävänä terapiassa ja ne asiat koskettavat myös heidän läheisiään?

Mitä sä ny selität?

Eikö koko ketjun idea ole se, että välillisesti omia tietoja voi olla julki?

Kyllä mun viesti voi päteä myös sinuun ja tuhansiin muihin eikä vain minuun.

Sitä paitsi tuthaan itkette, ei mikään perus-Pirjo pääse niitä edes lukemaan.

No sehän paljon lohduttaakin, että peruspirjon sijasta arkaluontoisia terveystietoja, joita voidaan kättää henkilöä vastaan tai hetu on rikollisten käsissä!

Vierailija
70/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole vähän arveluttavaa, jos ihmisten terapiassa kertomista asioista yleensä tehdään kovin yksityiskohtaisia muistiinpanoja. Ainahan ne voivat joutua vääriin käsiin.

Vierailija
71/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko mitään takeita siitä, että kaikki puhuvat terapiassa totta...

...tai että kaikki korvauksia hakeneet ovat koskaan olleet Vastaamon asiakkaita?

Tai onko mitään takeita siitä että empaattinen terapeutti oikeasti piti sinua koko ajan imbesillinä ja nauroi kahvihuoneessa jutuillesi kollegoidensa kanssa?

Vierailija
72/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että minun tarvitsee olla huolissani.

Missä tämä Vastaamo edes toimii? En ole ikinä ennen kuullut koko lafkasta.

Vierailija
73/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä parinkymmenen vuoden kokemus eri psypuolen hoidoissa/terapioissa ravaamisesta. Olen myös pyytänyt itselleni omien käyntejeni kirjaukset (syytä en tänne ala avaamaan). Kirjaukset ovat hyvin "ympäripyöreästi" laadittu, eikä yhtäkään läheistä ole nimellä mun papereihin kirjattu. Muutenkin kirjaukset tyyliin " Potilas pohtii omien toimintamalliensa haitallisuutta riitatilanteissa ja tunnistaa oman käytöksensä voivan aiheuttaa vastapuolessa provosoitumista." Ihan turhaa hysterian lietsontaa tällainen spekulaatio keskustelupalstoilla, että noista kirjauksista nyt hurjia salaisuuksia paljastuu kävijästä saati lähipiiristään. Paskaahan tuollainen tietomurto ja kiristys on ja varmasti aiheuttaa ahdistusta henkilöissä, joita se koskee. Tässä keskustelun avauksessa nostetut uhkakuvat siitä, että terapiassa käyvien läheisetkin olisi millään lailla tämän tapauksen uhreja on kyllä jo ihan täyttä paniikin lietsontaa ja turhaa spekulaatiota.

Vierailija
74/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole vähän arveluttavaa, jos ihmisten terapiassa kertomista asioista yleensä tehdään kovin yksityiskohtaisia muistiinpanoja. Ainahan ne voivat joutua vääriin käsiin.

Tähän pitäisi oikeasti tulla muutos. Psykoterapia voitaisiin käsitellä muusta terveydenhuollon velvoitteista erillisenä. Ei ole mitään järkeä säilyä vuosia noita juttuja, joita on esim masentuneena kertonut tai kovin yksityiskohtaisesti niitä selostaa tai kirjata digimuotoon. Ottakaa yhteyttä kansanedustajiin.

Vierailija
75/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä parinkymmenen vuoden kokemus eri psypuolen hoidoissa/terapioissa ravaamisesta. Olen myös pyytänyt itselleni omien käyntejeni kirjaukset (syytä en tänne ala avaamaan). Kirjaukset ovat hyvin "ympäripyöreästi" laadittu, eikä yhtäkään läheistä ole nimellä mun papereihin kirjattu. Muutenkin kirjaukset tyyliin " Potilas pohtii omien toimintamalliensa haitallisuutta riitatilanteissa ja tunnistaa oman käytöksensä voivan aiheuttaa vastapuolessa provosoitumista." Ihan turhaa hysterian lietsontaa tällainen spekulaatio keskustelupalstoilla, että noista kirjauksista nyt hurjia salaisuuksia paljastuu kävijästä saati lähipiiristään. Paskaahan tuollainen tietomurto ja kiristys on ja varmasti aiheuttaa ahdistusta henkilöissä, joita se koskee. Tässä keskustelun avauksessa nostetut uhkakuvat siitä, että terapiassa käyvien läheisetkin olisi millään lailla tämän tapauksen uhreja on kyllä jo ihan täyttä paniikin lietsontaa ja turhaa spekulaatiota.

Itsekin olen lukenut omat terapiakirjaukseni ja kyllä minusta on kerrottu hyvin yksityiskohtaista tietoa niissä. Eli "hysteria" ei ole turhaa. Terapeuttien kirjaustyylit vaihtelevat keskenään paljon, etkä voi siis tehdä yleistystä omien kokemustesi perusteella. Itse olisin tuskissani, jos omat terapiatiedot menisivät ulos. Niissä on kyllä arkaluontoisia asioita, joita en missään nimessä halua jakaa muiden kanssa. Ei siis ole mitään spekulaatiota. Terapiateksteissä voi olla vaikka mitä, riippuen asikkaan tilanteesta ja terapeutista.

Vierailija
76/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki mikä on terapiapapereihin kirjoitettu, on suurimmalle osalle ihmisistä totta. Jälkikäteen jos tulee joku maininta puheeksi niin sen korjaaminen on todella vaikeaa. Kokeilin joskus uuden terapeutin kanssakorjata muttei meinannut millään uskoa koska edellinen oli kirjannut paperiin niin. Minuahan oltiin terapioimassa. Kyse taisi ennemminkin olla sellaisesta että kun paperissa lukee niin, niin uusi terapeutti tahtoi pitää siitä kiinni. Ei sellainen asiakasta hyödytä.

Vierailija
77/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ihmiset, jotka noita vuodettuja juttuja lukevat, eivät välttämättä kyllä muista niitä kovin tarkkaan sitten myöhemmin. Todennäköisesti suurin osa unohtuu, ja varsinkin jos luetut tiedot koskevat ihan vieraita ihmisiä.

Vierailija
78/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että sinulla on näin. joillakin, kuten minulla, taas kirjaus on tehty aivan eri tavoin. elämäni olisi tuhoutunut, jos terapiasessiot olisivat julkista tietoa. Olen lukenut kahden eri terapeutteni tekstejä ja voi hyvänen aika sentään, jos ne leviäisivät.

Vierailija
79/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaukset on valtavan pyhä ja muuttumaton asia monille terveydenhoitoalan ammattilaisille. Luultavasti myös tietovuotajille ja juoruttaville.

Vierailija
80/104 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen psykologi ja psykoterapeutti, en tosin vastaamolla töissä. Mutta kirjaukset siis pitäisi tehdä niin, että ikinä ei kirjata kenenkään muun kuin asiakkaan tai potilaan asioita. Jos potilas esim. kertoo, että isä käytti seksuaalisesti hyväksi, isää ei saisi mainita kirjauksessa, niin hullulta kuin se kuulostaakin. 

Ketju on lukittu.