Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9006)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä meillä etupiha (jossa tyypillisesti ei ole kuin se drive way ja ehkä joku puska ja jossa ei vietetä aikaa) on kyllä ihan avoin, mutta kaikkien takapihan on aidattu tiukasti tiiviin ja korkean lauta-aidan taakse.
Mun tuli tästä mieleen jalkakäytävät. On tosi hämmentävää, että jalkakäytävä saattaa yhtäkkiä katketa jonkun talon edessä tontin pituudelta, ja sitten taas jatkua. Ilmeisesti vanhempien talojen omistajat ei ole kaikki suostuneet siihen, että tie levenisi jalkakäytävän verran. Ei siinä pihassa välttämättä ole kuin ruohoa tai pahimmillaan kitukasvuista rikkaruohoa sen jalkakäytävän paikalla, mutta olisihan se nyt ihan kamalaa, jos jalankulkijat hyötyisivät talonomistajan kustannuksella.
Juu, tarkoitinkin etupihaa. Kuka käyttää jalkakäytäviä, koirien ulkoiluttajat lähinnä? Lapsiahan ei voi yksin päästää mihinkään.
WTH, esimerkiksi minä kävellessäni joko paikasta toiseen tai lenkillä. Välillä lasten kanssa, välillä ilman. Aika moni muukin jalankulkija ja pyöräilijä. Itse en pyöräile kapeilla jalkakäytävillä vaan kadun puolella, mutta moni muu pyöräilee.
Hirveen kapeilta ne jalkakäytävät näyttää. Lapsethan ei voi yksin kävellä esim. ostarille, kidnappaus uhka todellinen.
Kyllä mä pidän vaarallisempana esim. liikennettä ja päihteiden käyttäjiä kuin kidnappaajia. Tai siis tietty kohdalle osuessa se kidnappaus on ihan todellinen uhka, mutta pidän sen todennäköisyyttä pienempänä kuin noita arkisempia vaaroja, jos lapsi maailmalle yksin lähtee.
Meillä ei ole kävelyetäisyydellä yhtään ostaria eikä kyllä paljon muutakaan. Tässä meidän parin korttelin naapuristossa alakouluikäiset lapset (muutkin kuin mun) saa kulkea keskenään, siis esim. pienelle leikkikentälle ja kavereiden kotipihoille, pyöräillä/skuuttailla yms., ja tulevat itse kotiin siltä koulubussilta. Ei ole läpikulkuliikennettä ja kadut on kapeat eli vauhdit hiljaiset. Sen sijaan en päästä omia lapsiani yksin isompaan puistoon tuohon ehkä puolen kilsan päähän keskenään ihan siksi, ettei tuon ikäiset lapset vielä ole oikein tottuneet pärjäämään keskenään ja oletusarvo kuitenkin on, että aikuinen on mukana (siis esim. jos tulisi joku tilanne, niin muut aikuiset olettaisi, että lapsilla on oma aikuinen mukana). En mä kyllä usko, että niitä sieltä kukaan esim. veisi, mutta oon kyllä lapset opettanut, että kenenkään mukaan ei saa koskaan lähteä, ja jos joku jostain syystä yrittäisi viedä, pitää huutaa niin paljon kuin ääntä lähtee. (Kyllä ne siellä puistossa sit painaa menemään itsekseen niin, että vahdin laiskahkosti silmäillen, mutta koen, että mun täytyy olla silleen nopeasti paikalle saatavissa vähintään.) Mut kyllä me lasten kanssa liikutaan tässä muutaman mailin säteellä sekä kävellen että pyörillä. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Ja jos täällä nyt ei samaan tapaan porukka kävele kuin Suomessa, niin ei tuolla mitenkään yksin tarvitse kulkea. Kirjoituksen pointti? En tiedä enää itsekään.
Se, mikä mua harmittaa, on, että pimeällä täällä ei liiku jalkaisin oikein ketään. Pimeä kuitenkin tulee talvella jo joskus viiden aikaan, niin eipä sit tarvi kamalasti esim. työpäivän päälle suunnitella ulkoilevansa, tuntuu se yksin pimeässä kulkeminen kuitenkin sillä tavalla creepyltä. Ja sit taas mä haen lenkiltä sellaisia(kin) asioita, mitä ei saa liikuntakeskuksessa juoksumatolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa ei onnistu tuo koulubussi systeemi?
Onhan Suomessakin koulukyydit ja hyvin onnistuu/on onnistunut. Ihan voin omastakin kokemuksestani kertoa. Lähellä asuvat lapset ei tietenkään sellaista tarvitse, koska ei täällä ole mitenkään vaarallista lasten kulkea koulumatkoja yksin.
Mitä sä nyt sekoilet siellä?
En ole tuo ensimmäinen kirjoittaja, mutta on se vähän eri asia Suomessa nuo koulukyydit. Ne on kuitenkin vain verrattain kaukana asuville lapsille, niihin liittyy usein odotusta ja ne on tosi räätälöityäkin palvelua toisinaan. Amerikassa koulubussit kiertää aikataulunsa mukaan, lapset hyppää kyytiin, pääsee suoraan koululle, ja iltapäivällä takaisin. Ilman sen kummempaa odotusta tai säätämistä, kaikki samalla tavalla.
En sinänsä kaipaa Suomeen amerikkalaisia koulubusseja, mutta se on kyllä tosi hyvin toimiva systeemi täällä, vaikka viime vuosina on ollut kuskeista pulaa (saavat nykyään kohtuullisen hyvää palkkaa, mutta en silti kyllä tajua, kuinka kenenkään psyyke kestää sitä isoilla autoilla naapurustossa ajoa ja vastuuta bussillisesta lapsia liikenteessä).
Karseet läskit ostaa mäkkärin tms. autokaistalta parit hamppatiateriat, nuggetit, cookiesit. Ja zerokokiksen. Mikä idea?
Vierailija kirjoitti:
Karseet läskit ostaa mäkkärin tms. autokaistalta parit hamppatiateriat, nuggetit, cookiesit. Ja zerokokiksen. Mikä idea?
Mulla ainakin on tapana syödä ja juoda sellaisia asioita, joiden mausta tykkään.
Ottamatta kantaa siihen, olenko karsea läski, niin mun mielestä ligh/zero/Max cola on paremman makuista kuin tavallinen. Lisäksi tavallisen juominen saa aikaan vain isomman janon.
Kalorien määrä juomassa on minulle täysin toisarvoista.
Ajattelutapa, että he ja heidän maansa ovat parempia kuin muut maailmassa - sitä yleisempää, mitä juntimpia itse ovat.
Vierailija kirjoitti:
Opettajia teititellään.[/quote
Englannin ja suomen kielissä teitittely on erilaista, ihan yksi yhteen niitä ei voi verrata.
Nykykouluissa ei tosiaan varsinaisesti teititellä, mutta ei opettajia etunimilläkään puhutella, vaan opettajiksi ja asiallisella äänensävyllä.
En tiedä onko Suomessa koskaan alaluokilla/kansakoulussa käytetty neiti/rouva/herra-titteliä, vaan nimenomaan opettaja-sanaa. Aiemmin ei toki sanottu opettajalle sinä vaan te, siinä se teitittely.
Ylemmillä luokilla opettajia puhuteltiin oppiarvonsa tai virkansa mukaan esim. maistereiksi, lehtoreiksi, yliopettajiksi, rehtoreiksi, joissain oppilaitoksissa oli johtajatar. Ei sinuteltu, ehdottomasti teititeltiin.
Toisen asteen kouluissa monissa (vai kaikissa?) oppilaitakin puhuteltiin/puhutellaan suku- ei etunimellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajia teititellään.[/quote
Englannin ja suomen kielissä teitittely on erilaista, ihan yksi yhteen niitä ei voi verrata.
Nykykouluissa ei tosiaan varsinaisesti teititellä, mutta ei opettajia etunimilläkään puhutella, vaan opettajiksi ja asiallisella äänensävyllä.
En tiedä onko Suomessa koskaan alaluokilla/kansakoulussa käytetty neiti/rouva/herra-titteliä, vaan nimenomaan opettaja-sanaa. Aiemmin ei toki sanottu opettajalle sinä vaan te, siinä se teitittely.
Ylemmillä luokilla opettajia puhuteltiin oppiarvonsa tai virkansa mukaan esim. maistereiksi, lehtoreiksi, yliopettajiksi, rehtoreiksi, joissain oppilaitoksissa oli johtajatar. Ei sinuteltu, ehdottomasti teititeltiin.
Toisen asteen kouluissa monissa (vai kaikissa?) oppilaitakin puhuteltiin/puhutellaan suku- ei etunimellään.
Suomessa käytetään nykyään etunimiä. Usassa Miss, Ms tai Mr King esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Opettajia teititellään.
Siksipa kouluissa kayttydytaankin ihmisiksi ja kaikilla on tyorauha.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin nykkiläiset miehet hiton kohteliaita herramiehiä. Olin hämmentynyt.
Kaikkihan taalla ovat kohteliaita toisilleen, kaikki sujuu paremmin niin.
Hämmästynyt kirjoitti:
Kun mainoksen jälkeen sarja lähtee taas alusta ! Eli kerrataan mitä olikaan tapahtunut tähän mennessä! Ja sitten se pysäytystilanne kun ei sanota mitään vaan toljotetaan vaan ! Ovatko amerikkalaiset todella noin yksinkertaisia että pitää rautalangasta vääntää asia että menisi perille??
Eivat ole yhtaan suomalaista yksinkertaisempia mutta telkkarista tulee koko ajan niin paljon katsottavaa etta tuollalailla "pyydystetaan" surffailijoita pysahtymaan ja katsomaan juuri sita ohjelmaa. Taalla on myos harvinaisempaa istua koko ilta sohvalla tollottamassa. Things to do, places to go.
Mainoskatkoja on aivan järkyttävät määrät, vähän väliä. Ihmettelen, miten siellä ylipäätään jaksaa mitään katsoa tuon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä meillä etupiha (jossa tyypillisesti ei ole kuin se drive way ja ehkä joku puska ja jossa ei vietetä aikaa) on kyllä ihan avoin, mutta kaikkien takapihan on aidattu tiukasti tiiviin ja korkean lauta-aidan taakse.
Mun tuli tästä mieleen jalkakäytävät. On tosi hämmentävää, että jalkakäytävä saattaa yhtäkkiä katketa jonkun talon edessä tontin pituudelta, ja sitten taas jatkua. Ilmeisesti vanhempien talojen omistajat ei ole kaikki suostuneet siihen, että tie levenisi jalkakäytävän verran. Ei siinä pihassa välttämättä ole kuin ruohoa tai pahimmillaan kitukasvuista rikkaruohoa sen jalkakäytävän paikalla, mutta olisihan se nyt ihan kamalaa, jos jalankulkijat hyötyisivät talonomistajan kustannuksella.
Juu, tarkoitinkin etupihaa. Kuka käyttää jalkakäytäviä, koirien ulkoiluttajat lähinnä? Lapsiahan ei voi yksin päästää mihinkään.
Tuokin on outoa, että siellä on niin turvatonta, että lapsia ei voi päästää yksin mihinkään. Kuulostaa todella ankealta.
Siellä ei sitten taida ihmiset muuten lenkkeillä tai käydä kävelyilläkään.
Mihin sen lapsen pitaisi paasta yksinaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on outoa, että siellä on niin turvatonta, että lapsia ei voi päästää yksin mihinkään. Kuulostaa todella ankealta.
Siellä ei sitten taida ihmiset muuten lenkkeillä tai käydä kävelyilläkään.Mihin sen lapsen pitaisi paasta yksinaan?
Idiootti. Käytä aivojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaiset kuivausrummut ei kyllä suomalaisesta näkökulmasta ole mitenkään hyviä, vaan kömpelöitä energiasyöppöjä.
Mitä tarkoitat? Hyvä kuivausrumpu voi säästää energiaa verrattuna sisätiloissa kuivattamiseen. Ulkona kuivattaminen on monissa lähiöissä kiellettyä.
Joo, lämpöpumppu teknologialla varustettu kuivausrumpu (niin kuin meillä oli jo kohta 10 vuotta sitten Suomessa) kuluttaa noin 1 kWh energiaa per käyttökerta, vähemmän kuin narukuivaus sisällä. Se on sit eri asia, kuinka monessa taloudessa Amerikassa on lämpöpumppukuivausrumpu. Vaikeahan noita on vertailla, kun koneet on eri kokoisia, mutta kyllä amerikkalaiset koneet keskimäärin käyttää enemmän energiaa kuin suomalaiset.
Amerikassa kuivausrumpu toimii joko sähköllä tai kaasulla. Itse en ajattele energiankulutusta, vaan toimivuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei sitten taida ihmiset muuten lenkkeillä tai käydä kävelyilläkään.Mihin sen lapsen pitaisi paasta yksinaan?
Suomessa lapset pääsevät kulkemaan itsekseen kauaskin kotoa. Tähän liittyy suuriakin vaaroja, mutta Suomessa ei ole tapana välittää. Lapset liikkuvat muutaman ryhmissä ja tekevät monenlaista ilkivaltaa. Pienet lapset liikkuvat jopa yöaikaan.
Ukko40 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin on tapana syödä ja juoda sellaisia asioita, joiden mausta tykkään.
Ottamatta kantaa siihen, olenko karsea läski, niin mun mielestä ligh/zero/Max cola on paremman makuista kuin tavallinen. Lisäksi tavallisen juominen saa aikaan vain isomman janon.
Kalorien määrä juomassa on minulle täysin toisarvoista.
Juuri näin. Pidän enemmän sokerittomasta kun makeasta peruscolasta. Ei vie janoa. Kalorittomuus ei yhdentekevää. Hyvä, että automasttisesti tykkää siitä kalorittomasta vaihtoehdosta. Monissa muissa se raskaampi parempi ja ostan sitä, esim. juustoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotonako sait tuollaista tapakasvatusta että tuntemattomia tituleerataan idiooteiksi? Ei ihme sitten että suomituristi menee hämilleen NYCissa kun ollaan niin kohteliaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaiset kuivausrummut ei kyllä suomalaisesta näkökulmasta ole mitenkään hyviä, vaan kömpelöitä energiasyöppöjä.
Mitä tarkoitat? Hyvä kuivausrumpu voi säästää energiaa verrattuna sisätiloissa kuivattamiseen. Ulkona kuivattaminen on monissa lähiöissä kiellettyä.
Joo, lämpöpumppu teknologialla varustettu kuivausrumpu (niin kuin meillä oli jo kohta 10 vuotta sitten Suomessa) kuluttaa noin 1 kWh energiaa per käyttökerta, vähemmän kuin narukuivaus sisällä. Se on sit eri asia, kuinka monessa taloudessa Amerikassa on lämpöpumppukuivausrumpu. Vaikeahan noita on vertailla, kun koneet on eri kokoisia, mutta kyllä amerikkalaiset koneet keskimäärin käyttää enemmän energiaa kuin suomalaiset.
Amerikassa kuivausrumpu toimii joko sähköllä tai kaasulla. Itse en ajattele energiankulutusta, vaan toimivuutta.
....Ja tämän amerikkalaisen(kin) oudon ajattelutavan takia meillä ei ole tuntemamme kaltaista maapalloa enää muutaman kymmenen vuoden päästä.
Sitä miten presidentiksi voi päästä ihan kuka tahansa, ja sillä on niin paljon valtaa.
Katsot VAIN jenkkisarjoja ja sanot sen perusteella, että ne ovat parhaita 😂