Kiristäjältä tuli minulle henkilökohtainen yhteydenotto, 200 euroa maksamalla 24 tunnin kuluessa Vastaamon tietoja ei minun osalta paljasteta
En tosin yhtään tiedä onko tuo rahojen pyytäjä edes tuo kiristäjä vai joku ihan ulkopuolinen huijari.... Todennäköisesti joku ulkopuolinen. Varmaan hetu ja sähköpostiosoite jo levinnyt pimeään verkkoon ja siksi osaa ottaa yhteyttä....
Kommentit (985)
Milla K kirjoitti:
Kieli on kyllä sikäli virheellistä, että kun YHTÄ ihmistä TEITITELLÄÄN, sanotaan Te olette saanut, Te olette nähnyt.
Te olette saaneet on monikon toinen persoonamuoto, silloin tarkoitetaan useampaa ihmistä.
Kaikista noista pikkuvirheistä voimme siis päätellä että kyseessä ei ole suomen kielen opettaja - mitä tuskin kovinkaan moni on epäillytkään. Jos ajatellaan kontekstia, minusta tuollainen muodollisen kohteliaan ilmaisun käyttö pikemminkin viittaa lähinnä jonkinlaiseen pilkkaamisen haluun - minä ainakin olen erityisen kohtelias ihmiselle, joista en erityisemmin pidä, muille yritän olla vain tavallisen kohtelias ja ystävällinen.
Alkaa rulla 48 tuntia täyteen. Mistä voi tarkistaa onko omat tiedot vuodettu?
Vierailija kirjoitti:
Laitat vaan Googleen nimesi ja henkilötunnuksesi. Simple as that.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ollut 24 ja toiset 48 tuntia? Vaikea ottaa selkoa mitä kiristäjä tarkoittaa, mutta kuulostaisi numerot ynnäämällä 72 tunnilta.
Jos juuri kukaan ei ole maksanut, läväyttää kaikki jakeluun vain jos on äärimmäisen turhautunut koko caseen, koska aineisto muuttuu sillä hetkellä hänelle arvottomaksi.
Jos taas monikin on maksanut niin sitten joko poistelee siellä tietoja hiki hatussa tai julkaisee koko kannan poistamatta lupaamiaan tai sitten palataan edelliseen kohtaan eli aineiston arvo muuttuu nollaksi kun se julkistetaan.
Niinhän sen voi toki tulkita. Antaapa se kiristäjä jännityttää.
Vierailija kirjoitti:
Samassa veneessä. Tavallaan pitää olla onnellinen ettei siellä käynyt jakamassa huoliansa, mutta toisaalta sitten elinikäinen huoli identivarkauksista jää. Vaihtaisin hetun jos voisin.
En ymmärrä miksi peruutetut käynnit jää sinne potilasrekisteriin kummittelemaan.
Minulta vietiin henkilötiedot vuosia sitten ja niillä ehdittiin tilata kaikenlaista paskaa. Huomasin, kun laskuja alkoi tulemaan.
Hetken se ahdisti helvetisti ja oli hyväksikäytetty olo, mutta nykyään ei enää. Minulla on luottokielto, jota uusin kahden vuoden välein ja mitään ei ole enää asian tiimoilta kuulunut. Ei ole juuri vaikuttanut elämääni. Rikollinen jäi kiinni, oli tehnyt saman muillekin.
Jos joku tilaa jotain nimissäsi, et joudu sitä maksamaan. Rikosilmoituksen jälkeen poliisi oli yhteydessä niihin firmoihin, joista tavaraa oli tilattu. Pikavippejä ei voi nimissäsi ottaa, jos on luotonesto.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Milla K kirjoitti:
Kieli on kyllä sikäli virheellistä, että kun YHTÄ ihmistä TEITITELLÄÄN, sanotaan Te olette saanut, Te olette nähnyt.
Te olette saaneet on monikon toinen persoonamuoto, silloin tarkoitetaan useampaa ihmistä.
Kaikista noista pikkuvirheistä voimme siis päätellä että kyseessä ei ole suomen kielen opettaja - mitä tuskin kovinkaan moni on epäillytkään. Jos ajatellaan kontekstia, minusta tuollainen muodollisen kohteliaan ilmaisun käyttö pikemminkin viittaa lähinnä jonkinlaiseen pilkkaamisen haluun - minä ainakin olen erityisen kohtelias ihmiselle, joista en erityisemmin pidä, muille yritän olla vain tavallisen kohtelias ja ystävällinen.
Kohteliaisuus on harkittu keino vaikuttaa uhrien maksamishalukkuuteen. Kohtuullisen pieni lunnasvaatimus, kohteliaisuus ja yritys vierittää syy kiristyksestä Vastaamolle (pakko valitettavasti olla teihin yhteydessä, kun Vastaamo ei kantanut vastuutaan) kaikki yhdessä edesauttavat sitä, että maksaminen ei tuntuisi niin pahalta ja mahdollisimman moni niin tekisi.
Ja joo, Vastaamossa on vikaa, mutta kiristäjä on tehnyt rikoksen ja kiristää haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä ihan omasta vapaasta tahdostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa veneessä. Tavallaan pitää olla onnellinen ettei siellä käynyt jakamassa huoliansa, mutta toisaalta sitten elinikäinen huoli identivarkauksista jää. Vaihtaisin hetun jos voisin.
En ymmärrä miksi peruutetut käynnit jää sinne potilasrekisteriin kummittelemaan.
Minulta vietiin henkilötiedot vuosia sitten ja niillä ehdittiin tilata kaikenlaista paskaa. Huomasin, kun laskuja alkoi tulemaan.
Hetken se ahdisti helvetisti ja oli hyväksikäytetty olo, mutta nykyään ei enää. Minulla on luottokielto, jota uusin kahden vuoden välein ja mitään ei ole enää asian tiimoilta kuulunut. Ei ole juuri vaikuttanut elämääni. Rikollinen jäi kiinni, oli tehnyt saman muillekin.
Jos joku tilaa jotain nimissäsi, et joudu sitä maksamaan. Rikosilmoituksen jälkeen poliisi oli yhteydessä niihin firmoihin, joista tavaraa oli tilattu. Pikavippejä ei voi nimissäsi ottaa, jos on luotonesto.
Tsemppiä!
Lisään vielä, että kannattaa olla itsekin tilaushuijauksissa yhteydessä liikkeisiin. Nämä ovat valitettavasti arkipäivää. Minunkaan tapauksessani yhdessäkään liikkeessä ei asiaa ihmetelty, kun soitin.
"Aapo perusti Vastaamon tietomurron uhrien avuksi palvelun, jonka avulla voi tarkistaa, onko omat terapiatiedot julkaistu Tor-verkossa – asiantuntijat kehuvat"
Tänään klo 20:11
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/79a55727-c59f-49a0-bcdf-edb0dfee…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat vaan Googleen nimesi ja henkilötunnuksesi. Simple as that.
Ei Googleen noita! Google kerää tiedot, joten ne on sitten siellä. Tästä F-Secure jo varoitti.
Itse olen pienituloinen ja joudun ostamaan esim tv:n, sängyn, tietokoneen, pesukoneen Mastercardilla, joten en voi kai sitten tehdä tuota luottokieltoa.
Joo, ei missään nimessä google-hakuun omaa hetua!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pienituloinen ja joudun ostamaan esim tv:n, sängyn, tietokoneen, pesukoneen Mastercardilla, joten en voi kai sitten tehdä tuota luottokieltoa.
Voit käyttää jo olemassa olevalle kortille myönnettyä luottoa vaikka sinulla olisi luotonesto. Luottorajan nostamista ei kuitenkaan voi tehdä noin vain pankin sivuilla luotoneston jälkeen. Kannattaa soittaa suoraan luottoyhtiöön ja kysyä sieltä!
Vierailija kirjoitti:
"Aapo perusti Vastaamon tietomurron uhrien avuksi palvelun, jonka avulla voi tarkistaa, onko omat terapiatiedot julkaistu Tor-verkossa – asiantuntijat kehuvat"
Tämä oli hieno juttu! Suuret kiitokset Aapolle.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti joku isomman tiedoston ladannut toimittaisi myös sen tiedot ko. sivustolle. Nyt siellä on vain ne 300 viime viikolla vuodettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli hieno juttu! Suuret kiitokset Aapolle.
Niin on, paitsi hänellään on hallussa laiton rekisteri? Poliisin pitäisi tarjota vastaava palvelu.
Kiristys oli huijaus. Mitään ei ole vuotanut lisää. Maksoitte turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiristys oli huijaus. Mitään ei ole vuotanut lisää. Maksoitte turhaan.
Tässähän on vielä vuorokausi aikaa. Lisäksi olisi viisaampaa paljastaa taas lisää sata tai tuhat ja tehdä uusintakierros kiristyksestä.
Ehkä hänellä oli vain 300 nimeä. Me vain uskotaan kaikki mitä hän sanoo. Vastaamokaan ei tiedä mitä on vuotanut.