Kiristäjältä tuli minulle henkilökohtainen yhteydenotto, 200 euroa maksamalla 24 tunnin kuluessa Vastaamon tietoja ei minun osalta paljasteta
En tosin yhtään tiedä onko tuo rahojen pyytäjä edes tuo kiristäjä vai joku ihan ulkopuolinen huijari.... Todennäköisesti joku ulkopuolinen. Varmaan hetu ja sähköpostiosoite jo levinnyt pimeään verkkoon ja siksi osaa ottaa yhteyttä....
Kommentit (985)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää kun ne jotka miettii että pitäskö maksaa leimataan heti kiristäjiksi tai hölmöiksi. Jos on mahdollisuus että maksamalla pari sataa omat tiedot eivät tule kaikkien näkyville, voisin kuvitella maksavani, sillä tietojen esille tulo aiheuttaisi suurta kärsimystä itselleni ja henkilötietojen leviäminen haittaa ehkä koko lopouelämän ajaksi. Juu voi olla tiedot jo siellä ja täällä TAI sitten ei. Ei sitä kukaan meistä tiedä
Ymmärrän hyvin ahdistuksen, että omat tiedot ovat levinneet. Minunkin henkilötietoni ovat päätyneet vääriin käsiin, ja nimissäni tilailtiin kaikkea paskaa. Se oli helvetin ahdistavaa selivittää koko asiaa ja tuli hyväksikäytetty olo, vaikka kyse oli "vain" henkilötiedoista.
Mutta jos nuo potilastiedot julkaistaan tor-verkossa, niin kannattaa muistaa, että valtaosa suomalaisista ei edes tiedä, kuinka kyseiseen verkkoon pääsee. Eli vaikka ne julkaistaan, ne eivät tule näkyviksi "kaikelle kansalle".
Noiden muiden henkilötietojen käyttö kannattaa ehkäistä tekemällä luottokielto ja osoitteensiirtokielto. Tuota luottokieltoa pitää uusia parin vuoden välein ja sitä uusimista pitää varmaan jatkaa läpi elämän (kuten itse teen). Itse miettisin, teksinkö kuitenkin tämän ennemmin kuin antaisin periksi, maksaisin rikollisille ja olisin mukana tekemässä tätä rikosta kannattavaksi.
Mutta kun juuri se rikollinen aines on jo kopsannut ne. Mikään maksu ei enää estä leviämistä. Suomeksi krakkeri oli hölmö amatööri.
Vierailija kirjoitti:
En saa sitä kiristys-sähköpostia liitettyä rikosilmoitukseen. Screenshoteista tulee kolme kuvaa ja vain yhden voi liittää.
Miten ootte toimineet?
Laita ne jollain kuvankäsittelyohjelmalla (vaikka ihan Paintilla) yhdeksi kuvaksi.
Teitittely ja rouvittelu viittaa saksanmaalle päin.
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin takaisin, että "äitis maksoi kun sua teki".
Tulipa mulle joskus sellainen viesti, jossa mut uhattiin tappaa. Joku nigerialaiskirje. Paha vaan, että luin sen vasta kuukausien päästä. Jossain ne nirhaajat on siis mokanneet, koska olen vieläkin hengissä 😅😅😅
Heh, aivan. Mullekin tulee kaikenlaista roskapostia, millä vedotaan tunteisiin. Tarjolla olisi rakkautta, rahaa tai pelkoa. Olen herkkä ihminen, mutta en ole tyhmä.
Siihen tämä kiristäjä on nyt iskenyt, löytänyt oikean kultasuonen. Valtava kasa ihmisiä, joilla on salaisuuksia tai arkoja paikkoja. Minua niin harmittaa ne, ketkä ovat täysin tämän armoilla. Jos pystyt elämään elämäsi asioiden kanssa, niin kukaan ei voi sinua satuttaa, eikä kiristää mitenkään. Rohkeutta ja voimaa kaikille meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää kun ne jotka miettii että pitäskö maksaa leimataan heti kiristäjiksi tai hölmöiksi. Jos on mahdollisuus että maksamalla pari sataa omat tiedot eivät tule kaikkien näkyville, voisin kuvitella maksavani, sillä tietojen esille tulo aiheuttaisi suurta kärsimystä itselleni ja henkilötietojen leviäminen haittaa ehkä koko lopouelämän ajaksi. Juu voi olla tiedot jo siellä ja täällä TAI sitten ei. Ei sitä kukaan meistä tiedä
Ymmärrän hyvin ahdistuksen, että omat tiedot ovat levinneet. Minunkin henkilötietoni ovat päätyneet vääriin käsiin, ja nimissäni tilailtiin kaikkea paskaa. Se oli helvetin ahdistavaa selivittää koko asiaa ja tuli hyväksikäytetty olo, vaikka kyse oli "vain" henkilötiedoista.
Mutta jos nuo potilastiedot julkaistaan tor-verkossa, niin kannattaa muistaa, että valtaosa suomalaisista ei edes tiedä, kuinka kyseiseen verkkoon pääsee. Eli vaikka ne julkaistaan, ne eivät tule näkyviksi "kaikelle kansalle".
Noiden muiden henkilötietojen käyttö kannattaa ehkäistä tekemällä luottokielto ja osoitteensiirtokielto. Tuota luottokieltoa pitää uusia parin vuoden välein ja sitä uusimista pitää varmaan jatkaa läpi elämän (kuten itse teen). Itse miettisin, teksinkö kuitenkin tämän ennemmin kuin antaisin periksi, maksaisin rikollisille ja olisin mukana tekemässä tätä rikosta kannattavaksi.
Mutta kun juuri se rikollinen aines on jo kopsannut ne. Mikään maksu ei enää estä leviämistä. Suomeksi krakkeri oli hölmö amatööri.
Niin, enhän minä kehottanutkaan maksamaan tuossa viestissä?
Pienennä selaimen fontti niin teksti mahtunee yhteen screen shottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ne tiedot OVAT JO OLLEET JULKISESSA LEVITYKSESSÄ. Käyyännössä kuka tahansa materiaalin kopsannut voi alkaa kiristää uhreja myöhemmin.
Älä. Maksa.
Ovatko kaikki 40 000 olleet todistetusti jaossa? Ja kun en tuosta maailmasta ymmärrä niin millä todennäköisyydellä ulkomaalainen rikollinen on napannut ne itselleen ja organisoinut kiristyksen parissa päivässä?
Varastettu jo 2018 kuulemma. Näin luin toiselta keskustelufoorumilta. Eli on ollu aikaa organisoida kiristystä.
Ei kannata maksaa: meadian mukaan tiedot ovat olleet jo jaossa tor-verkossa ja niitä on latailtu ties minne. Tämä merkitsee sitä, että tiedot eivät enää ole hakkerin hallussa, joten ette saa itsellenne mitään hyötyä maksamalla. Toimikaa siis poliisin ohjeiden mukaan. jos minä olisin uhrien joukossa, tekisin rikosilmoituksen myös tiedot ladanneista ihmisistä ja vaatisin rikostutkinnan aloittamista.
jos olisin ministeri, pikavauhdilla muuttaisin lakeja siten, että ihmisen terveystietoja ei saa kukaan lukea kukaan ilman potilaan omaa suostumusta ja luvattomasta lukemisesta tulisi kovat rangaistukset. Tämän pitäisi koskea kaikkia ihmisiä, toimittajat mukaan lukien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita kuin muutama ihminen ketkä osaavat käyttää tor-verkkoa ja laittavat sitten potilastiedot "julkiseen" nettiin ja sitten ne potilastiedot ovatkin kaikkien luettavissa helposti, varmaan osa jo löytyykin ylikseltä ja muualta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaamalla suostut kiristäjän lypsylehmäksi niin kauaksi kuinteissä molemmissa henki pihisee. Älä maksa. Aika parantaa kertahaavat, mutta loppuelämän pelko pilaa koko elämän.
Maksamalla voi myös kokeilla, pitääkö kiristäjä sanansa. Mikäli näin kävisi, pääsisi kaikkein helpoimmalla. Moni lottoaakin kahdella sadalla vuodessa.
Yhden kerran voi ehkä maksaa. Toista kertaa en maksaisi, koska se todistaisi ettei maksaminen hyödytä.
Minua vaan kiinnostaa, onko maksaminen turvallista vai voiko siinä tapahtua joku tietokoneen saastuminen tai pankkitunnusten urkinta.
No eikä voi.
Kiristäjä voi väittää poistaneensa tiedot ja lopettaa kiristämisen joksikin aikaa, mutta mistään et voi tietää onko tiedot oikeasti poistettu. Lisäksi nehän ovat jo levinneet ties kuinka monelle ihmiselle. Ei niitä enää pois saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä mahtaa kiinnostaa tavallisten ihmisten sairaskertomukset.
Kuka niitä edes jaksaa lukea. Ne henkilötiedot ovat vaarallisempi asia, mutta maksat tai et, niin ne tiedot ovat hakkerin hallussa.
Vataamon kuuluu maksaa kaikki kulut, joita aiheutuu tästä.
Itse kävin kerran nuorena psykiatrilla ja kirjoitteli pahvikorttiin asiat. Eipä hakkeroida ei.
Olisi ollu viisasta pysyä sillä linjalla arkaluontoisissa asioissa.Ei henkilötiedot ole kaikkien kohdalla se vaarallisempi asia. Osalla on potilaskertomuksissa sellaisia asioita, että niiden paljastuminen tuhoaa henkilön elämä. Ja ketä kiinnostaa? No aika monia, tor sivu on kuulemma jumissa, kun porukka käy siellä katsomassa ja moni latailee tietoja koneilleen. Normaalissa terveydenhuollossakin käydään urkkimassa, vaikka asiasta jää varmasti kiinni. Monia ihmisiä kiinnostaa toisten potilastiedot. Valitettavasti. Niillä voidaan tuhota ihmisen elämä.
Digitaalisesta kirjaamisesta pitäisi tosiaan todella luopua näissä psyyke asioissa.
Älä lietso turhaan, ei ole olemassa "tor-sivua" eikä tor vekko mene jumiin....tuo on ihan samanlaista kiusaamista kun hakkerilla, pelotelllaan hiekoimpia.
En lietso, enkä pelottele heikompia vaan kerron, mitä tietoja on netissä liikkunut. On turhaa väittää, että ihmisiä ei kiinnosta toisten potilastiedot, koska se ei ole totta. Se, että sinua tai minua tai muutamaa av-mammaa ei kiinnosta, ei tarkoita, etteikö ketään kiinnostaisi. Valitettavaa mutta totta. Tuo vähättely on kiusaamista, ehkä jonkinlainen defenssi, koska ei uskalleta katsoa vahingon suuruutta. Netissä liikkuneiden tietojen mukaan tor-sivulle ei päässyt, koska siellä oli niin suuri trafiikki. En ole sitä itse todennut, koska en käy katsomassa mitään potilastietoja. HS:n jutun mukaan ihmiset ovat ladanneet toisten potilas- ja henkilötietoja koneilleen.
Saisiko linkkiä HS:n juttuun, jossa sanotaan noin?
Ei kannata maksaa kirustäjälle senttiäkään. Identiteettivarkauteen tarvittava tieto on jo myyty edelleen moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin takaisin, että "äitis maksoi kun sua teki".
Tulipa mulle joskus sellainen viesti, jossa mut uhattiin tappaa. Joku nigerialaiskirje. Paha vaan, että luin sen vasta kuukausien päästä. Jossain ne nirhaajat on siis mokanneet, koska olen vieläkin hengissä 😅😅😅
Heh, aivan. Mullekin tulee kaikenlaista roskapostia, millä vedotaan tunteisiin. Tarjolla olisi rakkautta, rahaa tai pelkoa. Olen herkkä ihminen, mutta en ole tyhmä.
Siihen tämä kiristäjä on nyt iskenyt, löytänyt oikean kultasuonen. Valtava kasa ihmisiä, joilla on salaisuuksia tai arkoja paikkoja. Minua niin harmittaa ne, ketkä ovat täysin tämän armoilla. Jos pystyt elämään elämäsi asioiden kanssa, niin kukaan ei voi sinua satuttaa, eikä kiristää mitenkään. Rohkeutta ja voimaa kaikille meille.
Tämä on varmaan tyypillistä monelle traumaattisia asioita kokeneelle: Pystyt itse jotenkin elämään kokemustesi kanssa. Sen sijaan ne ihmiset, joille kokemuksistasi uskaltaudut pitkän tuttavuuden jälkeen kertomaan, ovat lähtökohtaisesti sen jälkeen ovat vähitellen kadonneet elämästä, kun eivät ole tiedä kuulemiinsa asioihin suhtautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita kuin muutama ihminen ketkä osaavat käyttää tor-verkkoa ja laittavat sitten potilastiedot "julkiseen" nettiin ja sitten ne potilastiedot ovatkin kaikkien luettavissa helposti, varmaan osa jo löytyykin ylikseltä ja muualta
Kuinka todennäköistä on, että joku laittaa kaikkien 40 000 ihmisen potilaskertomukset ylilaudalle ja että joku jaksaa nämä kaikki lukea? Jos potilaskertomuksia on esim. vain yksi sivu per hlö niin siinä on jo 40 000 sivua tekstiä. Kauanko olisivat siellä luettavissa, ennen kuin poliisi puuttuisi asiaan?
Iso osa henkilötiedoista ilmeisesti on ollut jo jaossa tor-verkossa, joten niiden leviämistä ei oikein voi enää estää vaan pitää suojautua niin, että niitä ei voi käyttää taloudellisesti hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä mahtaa kiinnostaa tavallisten ihmisten sairaskertomukset.
Kuka niitä edes jaksaa lukea. Ne henkilötiedot ovat vaarallisempi asia, mutta maksat tai et, niin ne tiedot ovat hakkerin hallussa.
Vataamon kuuluu maksaa kaikki kulut, joita aiheutuu tästä.
Itse kävin kerran nuorena psykiatrilla ja kirjoitteli pahvikorttiin asiat. Eipä hakkeroida ei.
Olisi ollu viisasta pysyä sillä linjalla arkaluontoisissa asioissa.Ei henkilötiedot ole kaikkien kohdalla se vaarallisempi asia. Osalla on potilaskertomuksissa sellaisia asioita, että niiden paljastuminen tuhoaa henkilön elämä. Ja ketä kiinnostaa? No aika monia, tor sivu on kuulemma jumissa, kun porukka käy siellä katsomassa ja moni latailee tietoja koneilleen. Normaalissa terveydenhuollossakin käydään urkkimassa, vaikka asiasta jää varmasti kiinni. Monia ihmisiä kiinnostaa toisten potilastiedot. Valitettavasti. Niillä voidaan tuhota ihmisen elämä.
Digitaalisesta kirjaamisesta pitäisi tosiaan todella luopua näissä psyyke asioissa.
Älä lietso turhaan, ei ole olemassa "tor-sivua" eikä tor vekko mene jumiin....tuo on ihan samanlaista kiusaamista kun hakkerilla, pelotelllaan hiekoimpia.
En lietso, enkä pelottele heikompia vaan kerron, mitä tietoja on netissä liikkunut. On turhaa väittää, että ihmisiä ei kiinnosta toisten potilastiedot, koska se ei ole totta. Se, että sinua tai minua tai muutamaa av-mammaa ei kiinnosta, ei tarkoita, etteikö ketään kiinnostaisi. Valitettavaa mutta totta. Tuo vähättely on kiusaamista, ehkä jonkinlainen defenssi, koska ei uskalleta katsoa vahingon suuruutta. Netissä liikkuneiden tietojen mukaan tor-sivulle ei päässyt, koska siellä oli niin suuri trafiikki. En ole sitä itse todennut, koska en käy katsomassa mitään potilastietoja. HS:n jutun mukaan ihmiset ovat ladanneet toisten potilas- ja henkilötietoja koneilleen.
Saisiko linkkiä HS:n juttuun, jossa sanotaan noin?
Ihan normaalisti on "tor-sivut" toimineet ainakin tämän päivän, ja kyllä sielläkin tuomitaan tuo tietojen levittäminen. Juuri ketään ei kiinnosta tietoja lukea.
Ei kyllä ole hajuakaan mistä hs jutusta tuo aiempi kirjoitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tuntuu aika käsittämättömältä, että yksien huonojen käyttäjätunnuksen ja salasanan takana on kokonainen potilastietokanta.
Näinhän homma toimii käytännössä jokaisella palvelimella. Jos saat käsiisi pääkäyttäjän kirjautumistunnukset, on sinulla pääsy aivan kaikkiiin tietoihin palvelimella.
Käytännössä kaikkea tietoa ei ole järkeä salata, koska salaaminen ja avaaminen on hidas prosessi. Lisäksi se tekee tiedon hakemisen suoraan tietokannasta mahdottomaksi ihmissilmin, esim. virheenetsintätilanteissa.
Sisäverkkoon on omat tunnukset, palvelimelle omat tunnukset ja tietokantaan vielä omat tunnukset Pitää siis tietää kolmet tunnukset. Sisäverkkoon kirjautuessa on lisäksi kertakäyttöinen koodi, vähän kuten verkkkopankeissakin. Näin ainakin niissä paikoissa, joissa työni puolesta käyn.
Minä ehdin jo maksaa ennen kuin poliisi sen kielsi. Olen edelleenkin täysi hullu jonka tiedot pitää säilyttää hyvässä tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä -> jotka. Älä käytä ketkää kirjoitetussa tekstissä.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Teitittely ja rouvittelu viittaa saksanmaalle päin.
Siinä oli viittauksia kieliopillisesti myös englantiin. Venäjää en osaa, joten en tiedä siitä.
Se on kuitenkin varmaa, ettei teksti ollut alun perin suomeksi kirjoitettu vaan käännös.
Tää on niin perseestä! Oman itsensä suojaaniseksi pitää laittaa liottokielto joka vaikeuttaa kyl omaa elämää (ri hirveästi) mutta laskulla maksaminen ei enää onnistu.