Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiristäjältä tuli minulle henkilökohtainen yhteydenotto, 200 euroa maksamalla 24 tunnin kuluessa Vastaamon tietoja ei minun osalta paljasteta

Vierailija
24.10.2020 |

En tosin yhtään tiedä onko tuo rahojen pyytäjä edes tuo kiristäjä vai joku ihan ulkopuolinen huijari.... Todennäköisesti joku ulkopuolinen. Varmaan hetu ja sähköpostiosoite jo levinnyt pimeään verkkoon ja siksi osaa ottaa yhteyttä....

Kommentit (985)

Vierailija
381/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata maksaa: meadian mukaan tiedot ovat olleet jo jaossa tor-verkossa ja niitä on latailtu ties minne. Tämä merkitsee sitä, että tiedot eivät enää ole hakkerin hallussa, joten ette saa itsellenne mitään hyötyä maksamalla. Toimikaa siis poliisin ohjeiden mukaan. jos minä olisin uhrien joukossa, tekisin rikosilmoituksen myös tiedot ladanneista ihmisistä ja vaatisin rikostutkinnan aloittamista.

jos olisin ministeri, pikavauhdilla muuttaisin lakeja siten, että ihmisen terveystietoja ei saa kukaan lukea  kukaan ilman potilaan omaa suostumusta ja luvattomasta lukemisesta tulisi kovat rangaistukset. Tämän pitäisi koskea kaikkia ihmisiä, toimittajat mukaan lukien.

kuulemma saa mennä katsomaan onko omat tiedot vuotaneet, siinähän se lista on. Jos ei ole, niin miksi en maksaisi? Onko parempi että ne on siellä 40 vuotta, muutenkaan, vaikka olisi jo, kuin 2 päivää?Onhan se ihan eri asia. Mut tää nyt on vaan mun logiikkaa. Eiks voi soittaa poliisille ja pyytää heitä katsomaan onko omat tiedot siellä vai ei? Miks tää on niin vaikeeta?

Vierailija
382/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää kun ne jotka miettii että pitäskö maksaa leimataan heti kiristäjiksi tai hölmöiksi. Jos on mahdollisuus että maksamalla pari sataa omat tiedot eivät tule kaikkien näkyville, voisin kuvitella maksavani, sillä tietojen esille tulo aiheuttaisi suurta kärsimystä itselleni ja henkilötietojen leviäminen haittaa ehkä koko lopouelämän ajaksi. Juu voi olla tiedot jo siellä ja täällä TAI sitten ei. Ei sitä kukaan meistä tiedä

Ymmärrän hyvin ahdistuksen, että omat tiedot ovat levinneet. Minunkin henkilötietoni ovat päätyneet vääriin käsiin, ja nimissäni tilailtiin kaikkea paskaa. Se oli helvetin ahdistavaa selivittää koko asiaa ja tuli hyväksikäytetty olo, vaikka kyse oli "vain" henkilötiedoista.

Mutta jos nuo potilastiedot julkaistaan tor-verkossa, niin kannattaa muistaa, että valtaosa suomalaisista ei edes tiedä, kuinka kyseiseen verkkoon pääsee. Eli vaikka ne julkaistaan, ne eivät tule näkyviksi "kaikelle kansalle".

Noiden muiden henkilötietojen käyttö kannattaa ehkäistä tekemällä luottokielto ja osoitteensiirtokielto. Tuota luottokieltoa pitää uusia parin vuoden välein ja sitä uusimista pitää varmaan jatkaa läpi elämän (kuten itse teen). Itse miettisin, teksinkö kuitenkin tämän ennemmin kuin antaisin periksi, maksaisin rikollisille ja olisin mukana tekemässä tätä rikosta kannattavaksi.

Ei tarvita kuin muutama ihminen ketkä osaavat käyttää tor-verkkoa ja laittavat sitten potilastiedot "julkiseen" nettiin ja sitten ne potilastiedot ovatkin kaikkien luettavissa helposti, varmaan osa jo löytyykin ylikseltä ja muualta

Kuinka todennäköistä on, että joku laittaa kaikkien 40 000 ihmisen potilaskertomukset ylilaudalle ja että joku jaksaa nämä kaikki lukea? Jos potilaskertomuksia on esim. vain yksi sivu per hlö niin siinä on jo 40 000 sivua tekstiä. Kauanko olisivat  siellä luettavissa, ennen kuin poliisi puuttuisi asiaan?

Iso osa henkilötiedoista ilmeisesti on ollut jo jaossa tor-verkossa, joten niiden leviämistä ei oikein voi enää estää vaan pitää suojautua niin, että niitä ei voi käyttää taloudellisesti hyväksi.

Et taida ymmärtää, miten tiedot tietokannassa jaotellaan. Eivät ne ole sivuina. 

Kuvittele tietokanta excelin näkymänä. Ja sen 40 000 datan esille laitto nettiin vaatii n. 5 minuuttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskotteko oikeasti että kiristäjät pitää jotain fkin rekisteriä siitä kuka on maksanut ja kuka ei, semmosesta massasta? Kyllä niitä viestejä vaan massana postitetaan ja toivotaan että mahdollisimman moni maksaa. Niille jotka maksaa kerran varmasti lähetetään vielä enemmän, nehän ovat osoittaneet välittävänsä.

Varmasti pitävät, kun ovat koodanneet tuollaisen ison systeemin, jossa jokaiselle uhrille on generoitu oma osoitekin, jotta maksuja voidaan seurata. Jos tilanne olisi kuten sanoit, niin ei kukaan olisi ryhtynyt tuollaiseen. Ja tuokin, että kiristävät myöhemmin lisää, vaatii sen rekisterin pitämisen.

Ohiksena, pitävät varmasti joo rekisteriä, mutta kiinnostus poistaa tietoja niiltä jotka suorittavat maksun, lienee silti alhainen tai nolla. Varsinkin kun ne tiedot pitäisi saada poistettua myös kaikilta itselleen kopion ladanneilta. Tai vähintään pitäisi saada todennettua, onko juuri kyseisen henkilön tiedot levinneet muualle, jotta tiedetään onko niitä edes mahdollista poistaa täydellisesti. Rikolliset eivät takuulla tällaisia ala selvittelemään, ja vaikka heillä olisi tiedossa että tiedot ovat jo levinneet, eivät he sitä kiristyksen kohteelle kerro.

Vierailija
384/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, tuntuu aika käsittämättömältä, että yksien huonojen käyttäjätunnuksen ja salasanan takana on kokonainen potilastietokanta.

Näinhän homma toimii käytännössä jokaisella palvelimella. Jos saat käsiisi pääkäyttäjän kirjautumistunnukset, on sinulla pääsy aivan kaikkiiin tietoihin palvelimella.

Käytännössä kaikkea tietoa ei ole järkeä salata, koska salaaminen ja avaaminen on hidas prosessi. Lisäksi se tekee tiedon hakemisen suoraan tietokannasta mahdottomaksi ihmissilmin, esim. virheenetsintätilanteissa.

Joo. Ja lisäksi jos tiedot on jostakin syystä salattu, se avausavain on 99% tapauksista hardkoodattu johonkin samalle palvelimelle yksinkertaisuuden vuoksi, eli palvelimelle pääsijä on todennäköisesti saanut senkin haltuunsa. Käytännössä ainoastaan joissakin valtiotason ja/tai tietoturvayritysten tapauksissa on varaa ja resursseja monimutkaisempiin salauksiin, joista on oikeasti jotain hyötyäkin.

Vanha sääntö on: Älä koskaan tallenna verkkoon tietoa, jota et missään tapauksessa halua muiden näkyville. Siksi kyseenalaistan kaikki terveystietokannat.

Vierailija
385/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää kun ne jotka miettii että pitäskö maksaa leimataan heti kiristäjiksi tai hölmöiksi. Jos on mahdollisuus että maksamalla pari sataa omat tiedot eivät tule kaikkien näkyville, voisin kuvitella maksavani, sillä tietojen esille tulo aiheuttaisi suurta kärsimystä itselleni ja henkilötietojen leviäminen haittaa ehkä koko lopouelämän ajaksi. Juu voi olla tiedot jo siellä ja täällä TAI sitten ei. Ei sitä kukaan meistä tiedä

Ymmärrän hyvin ahdistuksen, että omat tiedot ovat levinneet. Minunkin henkilötietoni ovat päätyneet vääriin käsiin, ja nimissäni tilailtiin kaikkea paskaa. Se oli helvetin ahdistavaa selivittää koko asiaa ja tuli hyväksikäytetty olo, vaikka kyse oli "vain" henkilötiedoista.

Mutta jos nuo potilastiedot julkaistaan tor-verkossa, niin kannattaa muistaa, että valtaosa suomalaisista ei edes tiedä, kuinka kyseiseen verkkoon pääsee. Eli vaikka ne julkaistaan, ne eivät tule näkyviksi "kaikelle kansalle".

Noiden muiden henkilötietojen käyttö kannattaa ehkäistä tekemällä luottokielto ja osoitteensiirtokielto. Tuota luottokieltoa pitää uusia parin vuoden välein ja sitä uusimista pitää varmaan jatkaa läpi elämän (kuten itse teen). Itse miettisin, teksinkö kuitenkin tämän ennemmin kuin antaisin periksi, maksaisin rikollisille ja olisin mukana tekemässä tätä rikosta kannattavaksi.

Ei tarvita kuin muutama ihminen ketkä osaavat käyttää tor-verkkoa ja laittavat sitten potilastiedot "julkiseen" nettiin ja sitten ne potilastiedot ovatkin kaikkien luettavissa helposti, varmaan osa jo löytyykin ylikseltä ja muualta

Kuinka todennäköistä on, että joku laittaa kaikkien 40 000 ihmisen potilaskertomukset ylilaudalle ja että joku jaksaa nämä kaikki lukea? Jos potilaskertomuksia on esim. vain yksi sivu per hlö niin siinä on jo 40 000 sivua tekstiä. Kauanko olisivat  siellä luettavissa, ennen kuin poliisi puuttuisi asiaan?

Iso osa henkilötiedoista ilmeisesti on ollut jo jaossa tor-verkossa, joten niiden leviämistä ei oikein voi enää estää vaan pitää suojautua niin, että niitä ei voi käyttää taloudellisesti hyväksi.

Oletko kuulut ctrl+f yhdistelmästä? Siinä hakee hetkessä kaikki tutut nimet suurestakin tekstimäärästä. Ja 40 000 sivua mahtuu alle gigatavuun joten sen lataan minuutissa nopeahkolla yhteydellä.

Vierailija
386/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamalla tuon pienen summan vain kertoo kiristäjälle, keillä niistä 40000:sta on kovin tarve pitää tietonsa salassa -> kannattaa kohdistaa lisää kiristystä.

Vierailija
387/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

höpö höpö, julkissta netisä kait mun käsittääkseni saa tiedot pois, onhan jokaisella sivulla joku ylläpitäjä, ja joka myös jäisi kiinni. Ylikseltäki on poistettu keskustelua, ja eiks sitä valvota, kai se koko sivusto olisi jo otettu alas muuten. Mut mitäs mä tiedän

Vierailija
388/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin perseestä! Oman itsensä suojaaniseksi pitää laittaa liottokielto joka vaikeuttaa kyl omaa elämää (ri hirveästi) mutta laskulla maksaminen ei enää onnistu.

Vaikuttaako tuo luottokielto esim sähkösopimuksen tekemiseen? Tai kotivakuutuksen ottamiseen?

Vierailija
389/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata maksaa: meadian mukaan tiedot ovat olleet jo jaossa tor-verkossa ja niitä on latailtu ties minne. Tämä merkitsee sitä, että tiedot eivät enää ole hakkerin hallussa, joten ette saa itsellenne mitään hyötyä maksamalla. Toimikaa siis poliisin ohjeiden mukaan. jos minä olisin uhrien joukossa, tekisin rikosilmoituksen myös tiedot ladanneista ihmisistä ja vaatisin rikostutkinnan aloittamista.

jos olisin ministeri, pikavauhdilla muuttaisin lakeja siten, että ihmisen terveystietoja ei saa kukaan lukea  kukaan ilman potilaan omaa suostumusta ja luvattomasta lukemisesta tulisi kovat rangaistukset. Tämän pitäisi koskea kaikkia ihmisiä, toimittajat mukaan lukien.

Lain mukaan salaisten tietojen lukeminen on jo tälläkin hetkellä laitonta. Terveystiedot kuuluvat tähän ryhmään. Ei ole merkitystä sillä, mitä kautta on tiedot saanut. Ne ovat edelleen yhtä salaisia kuin ennen tietomurtoakin, joten jokainen niitä lukeva ja levittävä syyllistyy rikokseen.

Vierailija
390/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä laittaisin takaisin, että "äitis maksoi kun sua teki".

Tulipa mulle joskus sellainen viesti, jossa mut uhattiin tappaa. Joku nigerialaiskirje. Paha vaan, että luin sen vasta kuukausien päästä. Jossain ne nirhaajat on siis mokanneet, koska olen vieläkin hengissä 😅😅😅

Heh, aivan. Mullekin tulee kaikenlaista roskapostia, millä vedotaan tunteisiin. Tarjolla olisi rakkautta, rahaa tai pelkoa. Olen herkkä ihminen, mutta en ole tyhmä.

Siihen tämä kiristäjä on nyt iskenyt, löytänyt oikean kultasuonen. Valtava kasa ihmisiä, joilla on salaisuuksia tai arkoja paikkoja. Minua niin harmittaa ne, ketkä ovat täysin tämän armoilla. Jos pystyt elämään elämäsi asioiden kanssa, niin kukaan ei voi sinua satuttaa, eikä kiristää mitenkään. Rohkeutta ja voimaa kaikille meille.

Minua ei kiinnosta terapiani. Kävin siellä kerran vanhempani kuoltua eli ei mitään noloa. Hetun levittäminen rikollisverkossa ei tunnu kivalta.

Vierailija
391/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata maksaa kirustäjälle senttiäkään. Identiteettivarkauteen tarvittava tieto on jo myyty edelleen moneen kertaan.

Vierailija
392/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

virallinenhullu kirjoitti:

Minä ehdin jo maksaa ennen kuin poliisi sen kielsi. Olen edelleenkin täysi hullu jonka tiedot pitää säilyttää hyvässä tallessa.

Loistavaa, olet kertonut kiristäjille että sinua kannattaa kiristää jatkossakin. Tietojasi tullaan säilyttämään huolella.

Vierailija
393/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki sanovat ettei kannata maksaa koska tiedot ovat jo levinneet ja todennäköisesti jollain muullakin kuin kiristäjällä on ne? Eikö se kiristäjä ole julkaissut vasta noin 200 henkilön tiedot 40 000:sta vai onko muka jo kaikki tiedot vuodettu? Ei ainakaan lehdistön mukaan.

Hakkeri mokasi ja laittoi koko tietokannan hetkeksi verkkoon, jolloin useat muut henkilöt aloittivat sen lataamisen. Kukaan ei todennäköisesti ehtinyt ladata sitä kokonaan, mutta osia siitä on nyt ties kuinka monen ihmisen koneella. Joten hakkerilla ei ole enää mitään järkevää saumaa saada tehtyä tiedoilla rahaa.

Vierailija
394/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

höpö höpö, julkissta netisä kait mun käsittääkseni saa tiedot pois, onhan jokaisella sivulla joku ylläpitäjä, ja joka myös jäisi kiinni. Ylikseltäki on poistettu keskustelua, ja eiks sitä valvota, kai se koko sivusto olisi jo otettu alas muuten. Mut mitäs mä tiedän

Olet yksinkertaisesti väärässä.

Vierailija
395/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niistä voidaan silti lähetellä kiristysviestejä esim lähipiirille ja kertoa lähipiirille uhrin potilaskertomuksia. Kyllä ne siis käytännössä ovat kaikkien saataville. Osa uhteista joutuu pelkäämään nyt henkensä ja terveytensä vuoksi. Itse en kestäisi, jos potilastietoni olisivat julkisessa jaossa. Elämäni tuhoutuisi. Osan ihmisten terveystiedot kiinnostavat enemmän kuin osan.

Vierailija
396/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä väliä sillä on jos joku julkaisee potilastietoja. ei ketään kiinnosta. mä sanoisin vaan että siinäs julkaisette. ja mulla on rankkoja jutttuja tiedoissa skitsofreniani takia, mutta katsokaas kun ketään ei ne kiinnosta. Ehkä sitten jos olisin joku pääministeri tms. niin se voisi vähän haitata, mutta ei kenenkään taviksen tarvii tästä mitään stressiä ottaa.

Mistä henkilö voi tietää, että hän ei vaikkapa myöhemmin elämässään työskentele julkisessa virassa? Silloin tiedot voidaan kaivaa uudestaan esiin. Ja kyllä sillä on väliä, jos potilastietoja julkaistaan. Se aiheuttaa osalla väkivallan uhan, osalle itsemurhan uhan, osalle voi tulla avioero, töitä voi olla vaikea saada jne. Potilastiedot kiinnostavat ja niitä urkitaan ihan sairaaloissakin.

No jos ne julkaistaan jossain tor-verkossa niin kuinka moni oikeasti menee sinne niitä lukemaan? Kenen esimiehellä on aikaa tai sellaiseen?

Luuletko, että ne tiedot pysyy pelkästään Tor-verkossa eikä niitä levitetä eteenpäin? Tarkoitan niiden ihmisten tietoja, joiden asioista ollaan laajemmin kiinnostuneita. Kyllä ne tiedot leviää helposti pitkin nettiä, jos hakee myöhemmin johonkin vähänkin merkittävään julkiseen virkaan.

Pomo voi myös saada työntekijöidensä potilastietoja tietoonsa ilman, että hakeutuu varta vasten Tor-verkkoon ja etsii niitä. Joku firman työntekijä, joka tahtoo savustaa kilpailijan ulos talosta, voi vaikka lähettää pomolle sähköpostin väärällä nimellä.

No jos olet kansanedustaja, niin leviää. Jos taas olet Sirpa tai Pentti 43 v tavallisissa virasto- tai duunarihommissa, niin tuskinpa.

Eli tässä tuhottiin aika monen mahdollisuus päästä koskaan julkiseen virkaan.

Vierailija
397/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, tuntuu aika käsittämättömältä, että yksien huonojen käyttäjätunnuksen ja salasanan takana on kokonainen potilastietokanta.

Näinhän homma toimii käytännössä jokaisella palvelimella. Jos saat käsiisi pääkäyttäjän kirjautumistunnukset, on sinulla pääsy aivan kaikkiiin tietoihin palvelimella.

Käytännössä kaikkea tietoa ei ole järkeä salata, koska salaaminen ja avaaminen on hidas prosessi. Lisäksi se tekee tiedon hakemisen suoraan tietokannasta mahdottomaksi ihmissilmin, esim. virheenetsintätilanteissa.

Sisäverkkoon on omat tunnukset, palvelimelle omat tunnukset ja tietokantaan vielä omat tunnukset Pitää siis tietää kolmet tunnukset. Sisäverkkoon kirjautuessa on lisäksi kertakäyttöinen koodi, vähän kuten verkkkopankeissakin. Näin ainakin niissä paikoissa, joissa työni puolesta käyn. 

Ymmärrät asian väärin.

Varsinaisilla ylläpitäjillä on suora yhteys palvelimeen. Esim. apache -palvelimelle pääsee aina yhdellä salasanalla kaikkiin tietoihin käsiksi. Normaalille käyttäjille salasanoja voi toki olla vaikka 100+.

Vierailija
398/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä väliä sillä on jos joku julkaisee potilastietoja. ei ketään kiinnosta. mä sanoisin vaan että siinäs julkaisette. ja mulla on rankkoja jutttuja tiedoissa skitsofreniani takia, mutta katsokaas kun ketään ei ne kiinnosta. Ehkä sitten jos olisin joku pääministeri tms. niin se voisi vähän haitata, mutta ei kenenkään taviksen tarvii tästä mitään stressiä ottaa.

Mistä henkilö voi tietää, että hän ei vaikkapa myöhemmin elämässään työskentele julkisessa virassa? Silloin tiedot voidaan kaivaa uudestaan esiin. Ja kyllä sillä on väliä, jos potilastietoja julkaistaan. Se aiheuttaa osalla väkivallan uhan, osalle itsemurhan uhan, osalle voi tulla avioero, töitä voi olla vaikea saada jne. Potilastiedot kiinnostavat ja niitä urkitaan ihan sairaaloissakin.

No jos ne julkaistaan jossain tor-verkossa niin kuinka moni oikeasti menee sinne niitä lukemaan? Kenen esimiehellä on aikaa tai sellaiseen?

Luuletko, että ne tiedot pysyy pelkästään Tor-verkossa eikä niitä levitetä eteenpäin? Tarkoitan niiden ihmisten tietoja, joiden asioista ollaan laajemmin kiinnostuneita. Kyllä ne tiedot leviää helposti pitkin nettiä, jos hakee myöhemmin johonkin vähänkin merkittävään julkiseen virkaan.

Pomo voi myös saada työntekijöidensä potilastietoja tietoonsa ilman, että hakeutuu varta vasten Tor-verkkoon ja etsii niitä. Joku firman työntekijä, joka tahtoo savustaa kilpailijan ulos talosta, voi vaikka lähettää pomolle sähköpostin väärällä nimellä.

No jos olet kansanedustaja, niin leviää. Jos taas olet Sirpa tai Pentti 43 v tavallisissa virasto- tai duunarihommissa, niin tuskinpa.

Kun Sirpa tai Pentti hakee uutta työpaikkaa, aiemmin sairastetulla burnoutilla voi olla merkitystä työpaikan saamisessa. 

Vierailija
399/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutamankin ihmisten potilastietojen levittäminen julkisessa verkossa riittää tuhoamaan näiden ihmisten elämän, jos tiedoissa on tarpeeksi sensitiivistä dataa.

Vierailija
400/985 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketkä -> jotka. Älä käytä ketkää kirjoitetussa tekstissä.

Ohis

Kannattaisikohan sinun hakea apua tuohon pakkomielteeseesi, ei ketään kiinnosta sinun pätemisesi oikeinkirjoituksen suhteen, silti sinun on pakonomaisesti aina huomautettava niistä