Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Konstit vähissä lapsen ylipainon suhteen :(

Vierailija
31.01.2014 |

Lapsi on 12-vuotias, 158cm pitkä ja painaa 58kg. Treenaa viisi kertaa viikossa ja kulkee koulumatkat pyörällä. Kotona tarjotaan vähärasvaista ja täysjyväviljapainotteista ruokaa. Ulkonäön perusteella murrosikä alkaa myöhään kuten toisella vanhemmalla. Kasvikset ja hedelmät maistuvat ja ainoa pahe on popcorn ja lightlimu lauantaisin. Lapsi ei ole ikinä tykännyt makeista herkuista eli sitä ongelmaa ei ole.

Ravitsemusterapeutti kehui ruokavaliota mutta lapsi ei laihdu eikä kasva. Mitä tässä on vielä tehtävissä?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko hyvin? Kunto on ilmeisesti hyvä? Onko väsynyt? Muuten sairas? Jos kaikki ok, en ottaisi tuosta ongelmaa. Toki kilpirauhasarvot voisi tutkia, jos lapsi on haluton ja väsynyt. Mutta ei kuulosta siltä.

Vierailija
42/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 13:53"]

Aika järkyttävästi syö, ei ihme ettei kasva. Anna lapselle rasvaa, jätä ne lisäainelimut pois. Jos pitää limua juoda, niin ihan sokerilla. Hiilaripainotteinen ruoka ei ole hyväksi (rukiissa ja täysjyvässä on ihan yhtä paljon hiilaria kuin pullassa). Mun neuvo on, lisää rasvan ja proteiinin määrää hiilareita vähentäen. 

[/quote]

Miksi tätä on alapeukutettu? On ihan tutkittu totuus, että lapset jotka syövät rasvaisia maitotuotteita ovat hoikempia kuin lapset jotka syövät rasvattomia maitotuotteita. Rasvaisiin ei ole yleensä lisätty niin paljon sokeria ja muita täyteaineita kuin rasvattomiin.

[/quote]

Ota yhteys laihduttamiseen erikoistuneeseen spesialistiin eli laihdutuslääkäriin. Tv:stä tuli hiljattain tanskalainen ohjelmasarja, jossa ylipainoiset nuoret (nuorin taisi olla 12 v) laihduttivat lääkärin ohjeilla. Karkkia sai syödä viikossa kai yhden askillisen, mutta lapsi sai itse päättää, miten sen söi - kerralla vai jakaen eri päiville. Liikuntaaa lisättiin kaikilla. Eniten ongelmia oli tytöllä, joka oli stressaantunut huonon päivärytmin vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon lisäksi lapsi napostelee tyhjiä kaloreita. treenaa mitä? Ja kauanko ruokavaliota on noudatettu, viikko?

Vierailija
44/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloitusviesti on totta, niin vaihtoehdoksi jää lähonnä annoskoon pienennys.

Vierailija
45/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi saada keskivertopäivän ruoat näkyviin. Joku aloituksessa ei täsmää. Ton ikäiset voi syödä kerralla paahtoleipäpaketin. Mitä lapsesi syö välipalalla silloin kuin ette ole näkemässä? Kuinka paljon syö herkkuja koulun jälkeen vanhemmilta salaa?

Tyttö vai poika?

Onko lihava vai onko paino lihaksia?

Vierailija
46/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 14:21"]

Tyttö vai poika?

[/quote]

Tässähän on kysymys lapsesta ja ainakaan minä en ole koskaan nähnyt lihaksikasta lasta.

Vierailija
47/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 14:37"]

Tyttö vai poika?

[/quote]

Tässähän on kysymys lapsesta ja ainakaan minä en ole koskaan nähnyt lihaksikasta lasta.

[/quote]

Minä olen: Kyllähän lapsellekin lihakset muodostuvat, jos liikkuu usean tunnin päivässä rasittaen niitä lihaksia verrattuna sellaiseen lapseen, joka ei liiku ja on luonnostaakin kapoinen. Kuitenkaan ei voi verrata aikuisen miehen lihaksia ja lapsen lihaksia.

Vierailija
48/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkä sinä ap olet?

Vierailija
49/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo lapsi nyt niin liahava muka on? Ihan hyvä pituus-paino -suhde. Meillä 148 cm poika painaa 40 kg ja 135 cm poika 33 kg. Tuo esikoinen on sellainen hintelä ja nuorempi taas "jässikkä".  Jässikällä ei yhtään liikaa rasvaa, lihaksia kaikki, harrastaa pari kertaa viikossa urheilua (uiminen ja sähly).

Vierailija
50/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös kohta ongelma, jos miehen lapset lihovat samaa tahtia, mitä nyt on painoa tullut. Hankalaa tässä on se, että asuvat n. puolet kuukaudesta äidin luona, joka ei välitä yhtään mistään. Ei huolehdi lasten läksyjen teosta, ei välitä mitä suuhunsa laittavat, ei liiku lasten kanssa. Tekisi mieli käydä vähän ravistelemassa sitä ja sanoa, että yrittäisi olla edes vähän parempi äiti lapsilleen. Harmittaa lasten puolesta niin paljon. Liikuntaharrastuksetkin on jäänyt, kun äitiä ei kiinnosta kuskata lapsia harrastuksiin.

Ja ap:n lapselle tulee varmasti vielä kasvupyrähdys, joka kuluttaa paljon energiaa. Toivottavasti meidänkin (siis tarkemmin sanottuna miehen) lapsille niin käy, ettei niistä tule samanlaisia läskiperseitä kuin äidistään.

Vierailija
51/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 14:45"]

Kuinka pitkä sinä ap olet?

[/quote]

Entä kuinka painava? Muistathan, että myös paino periytyy.

Vierailija
52/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö vai poika?

[/quote]

[/quote]

Ihanko totta? No, meillä ainakin asuu sellainen, vaikka ikää on vasta 10 vuotta. Hän tosin harrastaa aktiivisesti kahta liikuntalajia ja on muutenkin luonteeltaan sellainen ikiliikkuja, joka esim. katsoo telkkaria päällään seisten tai vatsalihasliikkeitä tehden...

Vierailija
53/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 14:43"]

Tyttö vai poika?

[/quote]

[/quote]

Minä olen: Kyllähän lapsellekin lihakset muodostuvat, jos liikkuu usean tunnin päivässä rasittaen niitä lihaksia verrattuna sellaiseen lapseen, joka ei liiku ja on luonnostaakin kapoinen. Kuitenkaan ei voi verrata aikuisen miehen lihaksia ja lapsen lihaksia.

[/quote]

ok..mulle ei ole sattunut silmään lihaksikkaita lapsia. Sitten taas 15-16v salilla käyviä poikia joilla aika isotkin lihakset näkee kyllä, mutta en nyt heitä luokittele lapsiksi vaan nuoriksi.

Vierailija
54/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse veikkaisin aineen vaihduntaa...ilmeisesti aika säännölliset ruoka ajat?...kerran viikossa kunnon herkkupäivä,pistää aineenvaihduntaan töpinää....

Vierailija
55/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on poika, eikä kasvupyrähdystä vielä ole tullut, niin en olis huolissani vielä. Meidän poika  lihoi vajaassa vuodessa alipainon rajalta ylipainoiseksi ja oli todella pullukka tuossa 12-vuotiaana. Sit tuli kasvupyrähdys, melkein  20 senttiä vajaassa kahdessa vuodessa pituutta, mutta painonnousu pysähtyi. Nyt 14-vuotiaana hoikka poika taas.

Vierailija
56/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö vai poika?

[/quote]

[/quote]

Kysymys onkin siitä kuinka paljon lihasmassaa on suhteessa muuhun massaan. Lapsella ei voi kasvattaa lihasmassaa samaan tapaan kuin täysi-ikäisellä mutta se ei tarkoita etteikö lihaksia voisi olla. '

10-vuotias tyttöni on harteikas, punnertaa oikeita punnerruksi, seisoo päällään ja käsilläänkin. tekee vatsalihaksi paljon ja jalat ovat vahvat. Painoindeksi on sen verran matalalla että vatsalihaksia näkyy. Tyttö siis urheilee monipuolisesti ja on normaalipainoinen ja syy normaalipainoon on nimenomaan lihaksissa.

t. Faija

Vierailija
57/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samanikäinen lapsi ja samanpituinen, painaa 43 kiloa ja on just sopiva eli ei laiha eikä lihava. Hänelle pakkaa tulla kesällä pari kiloa, kun ruokailut on mitä on ja mummuloissa herkkujen määrä on "valtava". Se näkyy heti vatsassa makkaroina, lapsi itsekin huomaa asian. Ne sulavat pois, kun syksy alkaa, liikunta lisääntyy, herkut jää normaaliin yhteen kertaan viikossa ja harrastus jatkuu. Tämäkään ei ole hyvä juttu (lapsen jojoilu :), mutta kun 10 kk vuodesta sujuu hyvin, niin en ole siitä parin kesän perusteella tehnyt ongelmaa. 

Mä luulen, että sun lapsi syö salaa. Jos kertomasi pitää paikkansa, jokin vaan ei täsmää! Tajuat sen varmaan itsekin. Onko hänellä rahaa käytössä? Salaisia kauppareissuja koulumatkan yhteydessä? Leipomoa lähistöllä? Syökö hän todella suuria ruoka-annoksia? 

Vierailija
58/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänhän on vain lievän ylipainon rajalla. Uskoisin, että kilot viimeistään tasaantuu, kun murrosikä loppuu

Vierailija
59/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä... Mulla kasvoi rinnat jo tuon ikäisenä ja olin saman pituinen. Painoa muistaakseni 55 kg, enkä ole koskaan ollut lihava. Mitä jos antaisit lapsesi vain kehittyä rauhassa, kyllä se paino menee omiin uomiinsa, jos muka on liikaa.

Vierailija
60/68 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku käskenyt laihduttamaan? Vai ap itse on ottanut ohjat käsiinsä?