Lemmikkieläimen yhteys sosiaaliluokkaan
Eläimistä kiinnostuneena olen usein miettinyt, millainen yhteys sosiaaliluokalla ja lemmikkieläimellä on. Onko esimerkiksi koirien ja kissojen omistajien välillä keskimääräisiä luokkaeroja. Tai mikä vaikutus luokalla on koirarodun valintaan. Etenkin Ylen MOT-ohjelma vaarallisista koirista sai kiinnostumaan aiheesta, koska yleensähän nimenomaan alaluokka ottaa vaikeasti hallittavia koiria. Mutta mitä eläimiä ja rotuja sitten keskiluokka ja yläluokka/eliitti harrastaa? Saa linkittää ihan tieteellisiä tutkimuksia, jos löytää, mutta myös perus av-provoilu on sallittua perjantain kunniaksi ;)
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 12:29"]
Eikös metsästys liitetty siinä jossakin luokkakoneessa yläluokkaan, eli metsästyskoirien omistajat ovat yläluokkaa, kuten luultavasti myös pikkuisten käsilaukkupiskien omistajat.
[/quote]
Metsästäjät yläluokkaa? No joo, ehkä Britanniassa. Suomen maaseudun metsästäjät ovat jotain ihan muuta...
wt, rikolliset, huumeporukat: taistelukoirat ja laumanvartijat
alkoholisoituneet puliukot: saksanpaimenkoira tai sekarotuinen pystykorva
wt-pissikset: pieni taistelukoira (staffi)
keskiluokkaiset pissikset: chihu, mopsi, kiinanharjakoira
nuoret keskiluokkaiset parit: ranskanpulla (vain vauvan korvikkeeksi, lyhyt ikä ja sairaudet eivät kiinnosta)
mummot: yorkki tai muu pieni terrieri
Pieniä kilpirauhasongelmaisia sitsontiaisia - kuten Tsih Tsih Hua - taluttavat yleensä kaljut, keskivartaloturvonneet ikämiehet, jotka käyttävät toppatakkia ja taksimiesten harrastamia hirvittävän kiiltäviä Pöly Esteri -housuja. Vitivalkoiseksi blondatut kähäräpäiset pulleat naiset kimittävät "hienostuneille" Maltanpiskeille. Oooh, mitä yläluokkaa!
Itse olen huomannut, että varakkailla on yleensä niitä pienimpiä koirarotuja ja hevosia. Pienituloisilla elävillä juurikin näitä isompia rotuja, sinkkumiehillä ja opiskelijoilla taas kissoja. Hämähäkkejä ja käärmeitä on ollut ulkoisesti hyvin persoonallisilla ihmisillä.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 13:37"]
Kissa: äo 85-115
Koira: äo 83-125
Gerbiili: ÄO 90-110
Marsu: äo 100-110
Orava: äo 90-110
Rotta: äo 100-130
Käärme: äo 80-100
Degu: 90-114
Chincilla: 90-118
Hamsteri: 95-140
-Mies 28v-
[/quote]
Oho! Onko nämä noiden eläinten äo:t? Onko sinulla nuo kaikki lemmikkinä, ja olet tehnyt jotkut mensatestit joka eläimellä erikseen ja tilastoinut? Varmaan mennyt paljon aikaa siihen...!?
Tässä, kuten muussakin, pätee se että wt ja eliitti muistuttavat toisiaan. Esim. nuo pikkukoirat ovat suosittuja kummassakin ryhmässä. Ja samoin on ns. taistelukoirien kanssa. Eliitti on toki harrastanut näitä rotuja jo vuosikymmeniä, wt vasta 2000-luvulla.
Keskiluokka miettii mitä muut sanovat heidän lemmikistään. Eliitti hankkii sellaisen eläimen kuin haluaa. WT taas hommaa saman jonka on nähnyt julkkiksella telkkarissa.
Ei pidä aina paikkansa.
Minä tunnen ökyrikkaan vanhan rahan perheen jolla on hamstereita lemmikkinä. On tainnut olla pupu ja marsukin.
Tunnen myös melko äänekkään ja hieman moukkamaisen uusrikasperheen joilla kaikenlaisia pieniä (myös sairasrotuisia) muotikoiria, tyttärensä yrittävät leikkiä Paris Hiltonia pikkukoirineen jne.
Korkeasti koulutetuilla on todennäköisemmin kissa kuin koira.
Suomen suosituin blogikoirarotu taitaa olla ranskanbulldoggi? Vai onko kääpiöpystykorva? Vai chihuahua?
En usko että se alkuperäinen ylempi sosiaaliluokka bloggaa, ja esittele muutenkaan omaisuuttaan kaikille netissä.
Ja siis akateemisillahan on kaikilla vähintäänkin hevonen tai pari.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 14:57"]
Ja siis akateemisillahan on kaikilla vähintäänkin hevonen tai pari.
[/quote]
...ja edelleen, Suomessa ja Ruotsissa vaikuttava kansainvälinen "kirjastoväki" onkin sitten läpeensä huippuakateemista, kaikki dosentteja tai tohtoreita, vähintäänkin lisureita??
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 12:12"]
Yläluokka taas ei ehkä hirveästi harrasta koiria paitsi mahdollisesti metsästyskoira löytyy, jolle on käyttöä vapaa-ajan asunnolla. Myös seurakoiria saattaa löytyä tai sitten jos on oikein iso talo ja paljon pihaa, saatta kodista löytyä myös iso, nallemainen kuolakoira kuten nöffi tai bernhardilainen
[/quote]
Osusi :)
Meillä on kaksi nallemaista kuolakoiraa, jotka kulkevat mukana möksällä kesät talvet.
Entä millaisella sosiaaliluokalla on kuttuja, tai alpakoita?
Tai kirahvi tai aasi?
En minä itse keksinyt sitä, että metsästys olisi "yläluokan" harrastus vaan sen "luokkakoneen" tekijä.
Ettekö muista, että ylempään sosiaaliluokkaan kuuluvien harrastuksiin katsottiin kuuluvan mm. golf ja metsästys.
Totta on, että Suomessa tämä ei päde.
Hevonen on myös eläin, jota on sekä varakkailla yläluokkaan kuuluvilla että varattomilla alaluokkaan kuuluvilla maalaisilla, joille ei tule ylläpitokuluja omassa tallissa olevista vaan pikemminkin lisäansiota vieraista. Keskiluokalle on vähän vaikea pidettävä, jos ei ole tarpeeksi rahaa eikä "ilmaisia" omia tiloja.
Kivaa päästä yläluokkaan, jees! Kyllä on Suomessa kivat nää luokat.
Hah, muutama mainio kuvaus kissanomistajista tässä ketjussa. :)
T. Hieman neuroottinen, normaalipainon ylärajoilla keikkuva, keskiluokkaistaustainen köyhä humanistimaisteri, jolla on kaksi maatiaiskissaa
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 13:37"]
Kissa: äo 85-115
Koira: äo 83-125
Gerbiili: ÄO 90-110
Marsu: äo 100-110
Orava: äo 90-110
Rotta: äo 100-130
Käärme: äo 80-100
Degu: 90-114
Chincilla: 90-118
Hamsteri: 95-140
-Mies 28v-
[/quote]
Minun ÄO:ni ei mahtunut tuohon haarukkaan, enkä ikinä ottaisi hamsteria (joka ylsi siis lähimmäs). Minulla on kaksi rotukoiraa, toinen iso keskikokoinen, ja toinen pieni. Lisäksi on kesyrottia. En ole viherpiipertäjä enkä kuulu wt:ään, joten olen varmaan valinnut väärät lemmikit :D
[/quote] No ne rotat nostaa sitä sinun ÄO:ta. Tosin tuskin se yli 140 on. Se on naisilla todella harvinaista, kuten isot tissit hoikalla miehellä.