Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudessa työssä ei kerkeä pitämään taukoja

Vierailija
18.12.2025 |

Sain kaksi kuukautta sitten uuden työn. Jo ensimmäisenä päivänä sain todeta, että aikaa tauoille ei oikeasti vain ole (suorittavaa työtä, paikalta ei voi poistua ellei ole tuuraajaa ja tuuraajia ei ole) ja jouduin jäämään jo ylitöihin tunniksi. Silti työt jäi kesken ja vakkarit jäi vielä minun jälkeen niitä tekemään.

Myöhemmin, kun olin tehnyt jo 8h ylitöitä viikkojen aikana, selvisi, että kaunopuheista huolimatta ylitöitä ei maksetakaan vaan käsketään lähtemään joskus aikaisemmin, mutta se ei käytännössä onnistu. En halua spesifimmin puhua mistä työstä on kyse, mutta työtehtävät oikeasti vaatii läsnäolon eikä töitä voi jättää silleensä, tai sillä on vaikutusta satoihin ihmisiin. Kahvitauollekaan ei voi mennä samasta syystä, joten kaikki tauot jää pitämättä koko ajan. Näin on kuulema aina ollut eikä muutosta ole tapahtunut?

Minulla on vielä kaksi kuukautta koeaikaa jäljellä ja harkitsen vakavasti, että irtisanoudun koeajalla, sillä voin myöntää, että ei mun pää kestä tällaista työntekoa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on laitonta, mutta ymmärrän, ettet halua nostaa asiaa esille. Vaikea tilanne, sillä jos irtisanoudut itse, saat karenssin. Mikä on alueellasi työllisyystilanne, luuletko, että saat toisen työn?

Vierailija
2/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea noin ympäripyöreään kertomukseen ottaa kantaa, mutta ilmeisesti olet jollain määryävien uhriutujanaisten alalla. Perse penkkiin ja ruoka suuhun, eivät ne muutkaan siellä syömättä ole typerimpiä lukuun ottamatta, sillä syömättä ei tarvitse jaksaa. Vaikutus satoihin ihmisiin tarkoittaa sitä, etteivät ne sadat nyt justiinsa kuole jos syötte vuorotellen. Millään muulla ei ole väliä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea osoite on työsuojelu ja tarvittaessa AVI tällaisissa tilanteissa. 

Vierailija
4/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuulut liittoon sinne yhteyttä mutta jos et kuulu niin tuo siitä seuraa kun kieli on syvällä työnantajan hanurissa.

Vierailija
5/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kuin minun entiseltä työltä. Lopulta irtisanouduin itse, olin niin burn out, ja sain karenssin. 

Vierailija
6/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa alasi työpisteessä ei varmasti ole noin kuormittavaa.  Voisit sinnitellä ja katsoa myöhemmin  mahdollisuuksia vaihtoon. Minulla oli vastaavat tuntemukset joskus, kaikkialla on nykyisin kiire mutta joskus on vain pakko raivata tilaa esim.sille lakisääteiselle ruokatauolle. Muuten palat loppuun, saat unihäiriöitä yms.  

Vierailija
7/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa  kokemuksesta että tuollaisessa työssä menee sekä pää että kroppa. Ota tosiaan yhteyttä liittoon jos siihen kuulut, työsuojeluun jos kykenet, mutta muuten suosittelen keräämään puskuria karenssia varten jotta pärjäät. Tuo on tosiaan laitonta, mutta jos muut työntekijät siihen ovat jo alistuneet niin synkältä näyttää. Kovasti voimia  ja tsemppiä

Vierailija
8/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on laitonta, mutta ymmärrän, ettet halua nostaa asiaa esille. Vaikea tilanne, sillä jos irtisanoudut itse, saat karenssin. Mikä on alueellasi työllisyystilanne, luuletko, että saat toisen työn?

Ei tule karenssia, jos purkaa työsuhteen koeajalla tuollaisten työolojen takia. Ihan mihin tahansa ei tarvitse suostua. Olisin kuitenkin ensimmäisenä yhteydessä liittoon mikäli ap sellaiseen kuuluu.

Vierailija
9/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan liian yleistä tänä päivänä. Työntekijöitä on ihan liian vähän työmäärään nähden ja esihenkilö ei joko osaa hoitaa tilannetta tai hänellä ei ole resursseja siihen. Työntekijät jaksavat aikansa psyykkisen ja fyysisen suorituskykynsä äärirajoilla, kunnes osa uupuu ja osa senkun sinnittelee vuodesta toiseen. Ja sitten vielä Orpo ja Purra esikuntineen mekastaa, että eläkeikää pitää nostaa ja työuria pidentää. 

Vierailija
10/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan liian yleistä tänä päivänä. Työntekijöitä on ihan liian vähän työmäärään nähden ja esihenkilö ei joko osaa hoitaa tilannetta tai hänellä ei ole resursseja siihen. Työntekijät jaksavat aikansa psyykkisen ja fyysisen suorituskykynsä äärirajoilla, kunnes osa uupuu ja osa senkun sinnittelee vuodesta toiseen. Ja sitten vielä Orpo ja Purra esikuntineen mekastaa, että eläkeikää pitää nostaa ja työuria pidentää. 

Ei jää viivan alle mitään nykyaikana, jos lisää henkilökuntaa. Minimimäärällä on yrittäminen juuri ja juuri kannattavaa.

Vierailija
11/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuollainen työ. Ei ole edes työkavereita. Vain pomo eli puljun omistaja ja minä. Työtehtäviä tulee kuin pyssyn suusta, taukoihin tuskin aikaa. Jään, koska palkka on niin hyvä. 

Vierailija
12/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuollainen työ. Ei ole edes työkavereita. Vain pomo eli puljun omistaja ja minä. Työtehtäviä tulee kuin pyssyn suusta, taukoihin tuskin aikaa. Jään, koska palkka on niin hyvä. 

Samaa luokkaa minullakin. Taukoa tosin voin pitää mutta en halua, koska silloin päivä venyy iltamyöhään. Teen työni nopeasti ja lähden saman tein kotiin. Aloitan työt yleensä Klo 6:00.

Vierailija
13/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauot ovat lakisääteisiä ja ylitöitä ei ole pakko tehdä. En ymmärrä miksi jotkut edes suostuu tuollaiseen. Minä olisin jo ottanut yhteyttä ensin esihenkilöön, ja jos asia ei sieltä.päin onnistu, niin sitten luottamushenkilöön ja työsuojeluvaltuutettuun. Oli sinun työ sitten miten tuore hyvänsä, niin työnantaja on velvollinen noudattamaan työehtosopimusta.

Vierailija
14/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tauot ovat lakisääteisiä ja ylitöitä ei ole pakko tehdä. En ymmärrä miksi jotkut edes suostuu tuollaiseen. Minä olisin jo ottanut yhteyttä ensin esihenkilöön, ja jos asia ei sieltä.päin onnistu, niin sitten luottamushenkilöön ja työsuojeluvaltuutettuun. Oli sinun työ sitten miten tuore hyvänsä, niin työnantaja on velvollinen noudattamaan työehtosopimusta.

Työpaikalla ei välttämättä ole luottamusmiestä tai työsuojeluvaltuutettua.

Vierailija
15/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä esihenkilösi on sanonut tauoista? 

Vierailija
16/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sotealan homma? 

Vierailija
17/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PIdä tauot, kävi miten kävi. Työnantajan vastuulla palkata tarpeeksi työntekijöitä, ettei näin pääse käymään. Sairasta. Ja onhan tuo myös terveytesi vaarantamista. Jos olet esim. terveydenhuoltoalalla, vaarannat potilaasi hyvinvoinnin sillä, että työskentelet väsyneenä ja nälkäisenä. Brain fog on oikea juttu.

Ja vaikka olisikin jokin muu ala, niin sama pätee.

Vierailija
18/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
19/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät vain kylmästi ruokatunnit. Niin käskyttäjäsikin tekevät. Älä alistu orjaksi!

Vierailija
20/28 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vähän tämänkaltaisessa tilanteessa osastonsihteerinä laboratoriossa. Monesti joutui olemaan koko päivän siinä yksin ja tauoille ei niin vaan lähdetty, kun oli potilaat, hoitajat ja lääkärit koko ajan niskassa tai puhelimessa. Menin kyllä tauoille siitä huolimatta ja kerran esimies tuli jotain lässyttämään, ettei ilmottautumisluukkua voi jättää tyhjilleen. Kysyin, että tuleeko hän sitten tuuraamaan siihen, että saan pitää lakisääteiset taukoni, niin ei suostunut... Irtisanouduin lopulta itse, mutta röyhkeästi taukoni pidin ja välillä joku Irmeli kiukutteli, kun ei HETI päässyt ilmoittautumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme