Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luin Pauliina Rauhalan Taivaslaulun. Kysymyksiä VL:ille.

Vierailija
20.01.2014 |

Onko totta mitä kirjassa kerrotaan? Perheen velvollisuus on toimittaa ry:n myyjäisiin X määrä leivonnaisia? Mihin myyjäisrahat laitetaan? Ry:lle tietysti menevät mutta kuka päättää mihin ne siellä käytetään?

Tai onko totta että seuroihin mennessä joutuu miettimään onko joku Marimekon kangas vähemmän sovelias verrattuna toiseen Marimekon kankaaseen?

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä leivon myyjäisiin,jos sattuu huvittamaan. En muutenkaan kovin paljon välitä siitä, miten minusta ajatellaan.

Aika moni pukeutuu seuroihin hienosti. Minä puen lapseni ja itseni siististi. Marimekkoa en käytä, mutta räikeät katutyylin kamppeet saavat jäädä kaappiin seuroihin mennessä. Ei siellä pukeutumissääntöjä ole, mutta yleinen uskonnollisten tilaisuuksien pukeutumistapa on MINUSTA sopiva. Siis siisti, eikä ihan mini tai superavoin.

Vierailija
2/86 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks pääsin irti kyseisestä yhteisöstä. Tunsin oloni aina jotenkin ulkopuoliseksi.

jossakin vaiheessa alkoi tuntumaan että en vaan yksinkertaisesti pysty olemaan mukana yhteisössä joka ei vastaa minun arvomaailmaa. Naisen asema tuossa yhteisössä. Ehkäisemättömyysoppi on julmaa. Nainen ei saa itse päättää montako lasta haluaa ja haluaako ylipäänsä milloin olla raskaana.

minä en pystynyt enää näyttelemään ja valehtelemaan kenellekkään. Itse en halua enempää lapsia.

nyt minun ei tarvi enää häpeillä ja nolostua jos haluan värjätä hiuksiani tai laittaa meikkiä (Harvoin ylipäänsä meikkaan)

en käytä korviksia.

meidän paikkakunnalla ainakin oli niin usein kaikenmaailman talkootyötä ja rahankeräystä että mulla alkoi käämit palaa kun tuntui että mulla ei ole muuta elämää kuin ry ja sen talkoovuorot. Teen kolmivuorotyötä ja on äärimmäisen vaikea jatkuvasti vaihdella vuoroja jotta pääsee talkoohommiin. Kolmivuorotyö on välillä fyysisestikkin raskasta.

on hiukan eriasia tehdä koulun tai lapsen harrastukseen yksi pelti piirakkaa kuin taas jos ry:n keittiövuorossa oli kyse niin jouduit viemään sinne n 120 makeeta tarjottavaa+ jotakin muutakin vielä. Ei todellakaan ole halpaa jos et jaksakaan leipoa vaan ostat valmiina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tiedän tapauksen jossa veljet pakottivat pikkuskonsa suuseksiin ja oikeus määräsi tytölle korvauksia. vanhemmat maksoivat sen veljien puolesta. lestoja siis olivat koko perhe.

Vierailija
4/86 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun käsityksen mukaan ei ostotavaraa pidetä oikein sopivana viemisenä ry:n myyjäisiin. Pitää olla itse leivottua ja tuoretta.

Vierailija
5/86 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 22:00"]

Itse koen asian täysin erilaisena. Ikinä en ole myyjäisiin leiponut mutta keittiövuoron silloin tällöin olen tehnyt ja nimenoman VAPAAEHTOISESTI! myöskään en koe eläväni missään nuorassa van vapaasti ainoastaan poikkeuksena etten kulje kaupungilla ryypiskelemässä kun osaamme pitää kavereiden kanssa hauskaa ilman alkoholiakin

Pidän elämääni vapaana ja turvallisena. Olen nuori yhden lpsen äiti ja kaveripiirimme koostuu samassa elämäntilanteessa olevista. Ja todellakin kyläilemme porukalla j tapaamme paljon muuallakin kuin seurapenkissä.

ärsyttää myös Se tapa miten aina puhutaan että vl äidit ovat vain kotona orjina. On meillä miehetkin!! Ja vapaa-aikaa itsellä olisi tarjolla enemmän kuin sitä tarvitsen.. Haloo!! Meilläkin on elämä!

[/quote]

Eli me ateistiäidit kuljemme mielestäsi ryyppäämässä ja baareissa, niinkö? Etkä ymmärrä ettei jumaluskon puute aiheuta halua käyttää alkoholia tai vietellä vieraita miehiä?????? 

[/quote]

Ei ole kukaan lesta uskaltanut tähän vastata rehellisesti, onpa kumma... 

Vierailija
6/86 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä niiden saarnamiesten on saarnata, kun sisaret raataa keittiöhommissa sekä kotona että ry:n keittiössä. :/

Vierailija
7/86 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin liikkeestä reilu vuosi sitten enkä kadu valintaani yhtään. :) Elämänpiiri on laajentunut eikä ahdista enää seuroihin menemis"pakko" ja/tai yhteisön sosiaalinen kontrolli. Jumalaan uskon edelleen ja elämme rauhallista, turvallista elämää. Baarissa olen käynyt liikkeestä eron jälkeen 3-4 kertaa, mutta humalaan en ole juonut alkoholia.

Vierailija
8/86 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin liikkeestä reilu vuosi sitten enkä kadu valintaani yhtään. :) Elämänpiiri on laajentunut eikä ahdista enää seuroihin menemis"pakko" ja/tai yhteisön sosiaalinen kontrolli. Tai se olo, että pitäisi olla erilainen kuin on ollakseen hyväksytty.

Jumalaan uskon edelleen ja elämme rauhallista, turvallista elämää. Baarissa olen käynyt liikkeestä eron jälkeen 3-4 kertaa, mutta humalaan en ole juonut alkoholia.

Vierailija
9/86 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus edelliseen: humalaan asti en ole alkoholia juonut.

Vierailija
10/86 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kummalliselta ajatuskin siitä, että vl:t kuvittelisivat kaikkien muiden ryyppäävän ja harrastavan irtosuhteita. Sen sijaan asia menee niin päin, että tiedostetaan, ettei sellainen elämä kuulu vl:lle, muut taas elävät kukin omien arvojensa mukaan -> osa ryyppää, osa ei.

Vierailija
11/86 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 21:12"]

Ehkäisy on edelleen synti, joten eikö teitä ole potkaistu ulos?

[/quote]

Ehkäisy on synti pohjoisemmassa Suomessa. Helsingissä asunnot ovat niin kalliita, ettei keskituloisillakaan ole varaa 15-henkiselle perheelle sopivaan asuntoon. Siksi Helsingissä neljä viisi lasta riittää hyvin.

[/quote]

Mutta et nyt vastaa kysymykseem. Siis miten estät lasten tulon, kun lapsiluku on täynnä`?

Vierailija
12/86 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama havainto lessuista.

Kotipaikkakunnallani on lessuilla on srksta eroamisbuumi menossa ja surullisen usein tulee se toinen laita vastaan, juopottelu näytää olevan mukavaa, olisikohan kyse kielletystä hedelmästä, nyt kun lopultakin uskaltaa. Tapauksia on monia ja asia pitää paikkansa, takaan sen. Kontrolli varsinkin naisilta julkisissa tilaisuuksissa hukkuu kokonaan.

Lessutyttöjen pukeutuminen koulussa on järkyttävän irstasta, olen siis lukion rehtori ammatiltani!

Lukion pojat käyvät naapurikaupungeissa juomassa ja ovat niin irstaita, etteivät saman paikkakunnan muut nuoret mene heidän kanssaan samaan ravintolaan.

Suviseurojen jälkeen seura-alueella oli korstuja joka paikassa. Siivotonta menoa!

Liikuntatiloja lessunuoret vuokraavat myöhään illalla, siivooja kerää kaljapullot pukuhuoneesta, saa niistä kuulema mukavasti palkanlisää!

Kouluun tullaan milloin sattu, vanutaan kuin räkälimppi paikasta toiseen.

Kaiken kruunaa asenne, että ollaa Jumalan valittua kansaa ja liikkeeseen kuulumattomat eivät ole minkään arvoisia.

Vierailija
13/86 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekon tunikat ja aarikan helmet, niinpä niin. Mutta minä tunnen monia vl-ihmisiä ja voin sanoa,että ihan tavallisia ja fiksuja naisia sieltä löytyy. Painostaan ja ulkonäöstään haluavat pitää huolta (välillä painon suhteen turhankin neuroottisia?!) 

Meillä kävi pari vl-tyttyö toisinaan lapsia hoitamassa ja oikein olivat reippaita ja luotettavia tyttöjä. Heillä myös hyvät vaatteet, kunnon reput jne.

Miksi ihmeessä tätä yhtä ryhmää aina niin parjataan ja pohditaan heidän elämää? Mulle on ihan sama montako lasta missäkin perheessä on, enpä minä joudu öitä valvomaan tai synnyttämään!!

Tiedän, että nämä naiset eivät ole alistettuja. Toki raskasta se voi olla ja varmasti onkin. Suomessa on kuitenkin syntyvyys laskussa, hyvä että jotkut niitä lapsia ottaa vastaan

Vierailija
14/86 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 17:54"]Marimekon tunikat ja aarikan helmet, niinpä niin. Mutta minä tunnen monia vl-ihmisiä ja voin sanoa,että ihan tavallisia ja fiksuja naisia sieltä löytyy. Painostaan ja ulkonäöstään haluavat pitää huolta (välillä painon suhteen turhankin neuroottisia?!) 

Meillä kävi pari vl-tyttyö toisinaan lapsia hoitamassa ja oikein olivat reippaita ja luotettavia tyttöjä. Heillä myös hyvät vaatteet, kunnon reput jne.

Miksi ihmeessä tätä yhtä ryhmää aina niin parjataan ja pohditaan heidän elämää? Mulle on ihan sama montako lasta missäkin perheessä on, enpä minä joudu öitä valvomaan tai synnyttämään!!

Tiedän, että nämä naiset eivät ole alistettuja. Toki raskasta se voi olla ja varmasti onkin. Suomessa on kuitenkin syntyvyys laskussa, hyvä että jotkut niitä lapsia ottaa vastaan

[/quote]

Se alipaino on kuulemma yksi tapa ehkäistä. Raskaus ei ala niin helposti kun nainen on liian laiha. Eli taas vain yksi tapa yrittää ehkäistä kun se oikea ehkäisy on kielletty, miesten päätöksellä. Ja sä vielä oikein korostat että näitä naisia ei alisteta. Ei tosiaan.

Vierailija
15/86 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lestadiolaisilta on kielletty televisio, mutta internetin käyttö on ok? Nettihän on ihan musta-aukko verrattuna telkkuun. Lisäksi kaikki tv-ohjelmat näkee myös netistä.

Vierailija
16/86 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman televisiota pärjää hyvin, mutta ilman nettiä on nykypäivänä vaikea suoriutua millään elämänalueella (kodin asiat, työ, opiskelu). Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että netissä voisi luuhata kaikilla mahdollisilla sivustoilla. 

Vierailija
17/86 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap palaa linjoille. Kirjan henkilöt on fiktiota mutta ymmärtääkseni kirjan tapahtumat on sellaisia mitä VL-yhteisössä käsitellään. Eikös kirjoittaja saanut omiltaan noottiakin kirjasta?

Vaatetuksesta vielä. Kirjassa sanotaan näin (suora lainaus kappaleesta 8): "Sain viime viikolla vihdoin ommeltua heille seuramuodin mukaiset marimekon tunikat ja ostettua aarikan helmet, joita he olivat toivoneet pitkään. Kaisla valitsi oranssikuvoisen päärynäkankaan, Aava luonteeseensa nähden räväkän vihreän iltavillin, jonka soveliaisuutta jouduin hetken miettimään, kun kenelläkään muulla en ollut sellaista nähnyt."

Aava ja Kaisla ovat kirjan päähenkilön Viljan allekouluikäisiä lapsia. Voisiko joku kertoa miten oranssi päärynäkangas on soveliaampi kuin vihreä kangas jossa kuvataan laitumelle pääseen lehmänvasikan riemua?

Kirjassa myös kuvataan sitä kuinka jokainen aina katsoo naista ensimmäiseksi mahaan. Onko jo raskaana vai onko mahakumpu jäänyt edellisestä raskaudesta, sitä pohditaan.

Kirjan perusteella tulee hyvin pinnallinen ja ulkokultainen kuva vl-yhteisöstä.

Vierailija
18/86 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:20"]

Ilman televisiota pärjää hyvin, mutta ilman nettiä on nykypäivänä vaikea suoriutua millään elämänalueella (kodin asiat, työ, opiskelu). Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että netissä voisi luuhata kaikilla mahdollisilla sivustoilla. 

[/quote]

Mutta netissä voi toki katsoa telkkariohjelmia? Näyttää lapsille pikkukakkosta?'Loogista, tosiaan :D

Kukaan ei ole vastannut vielä itsetyydytyskysymykseen? Itse ajattelen, että on kauhean vahingollista kieltää nuorelta itseensä tutustuminen.

Vierailija
19/86 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 22:00"]

Itse koen asian täysin erilaisena. Ikinä en ole myyjäisiin leiponut mutta keittiövuoron silloin tällöin olen tehnyt ja nimenoman VAPAAEHTOISESTI! myöskään en koe eläväni missään nuorassa van vapaasti ainoastaan poikkeuksena etten kulje kaupungilla ryypiskelemässä kun osaamme pitää kavereiden kanssa hauskaa ilman alkoholiakin

Pidän elämääni vapaana ja turvallisena. Olen nuori yhden lpsen äiti ja kaveripiirimme koostuu samassa elämäntilanteessa olevista. Ja todellakin kyläilemme porukalla j tapaamme paljon muuallakin kuin seurapenkissä.

ärsyttää myös Se tapa miten aina puhutaan että vl äidit ovat vain kotona orjina. On meillä miehetkin!! Ja vapaa-aikaa itsellä olisi tarjolla enemmän kuin sitä tarvitsen.. Haloo!! Meilläkin on elämä!

[/quote]

Eli me ateistiäidit kuljemme mielestäsi ryyppäämässä ja baareissa, niinkö? Etkä ymmärrä ettei jumaluskon puute aiheuta halua käyttää alkoholia tai vietellä vieraita miehiä?????? 

Vierailija
20/86 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi