Muistatko sen 80-90 luvulla ruotsinlaivoilla myydyn vaahtokarkin. Oli sellainen jauhoinen pinta ja taivaallinen maku. Saako niitä enään mistään??
Kommentit (48)
Olivat ihania. Miksi kaikki herkut pitää poistaa markkinoilta tai pilata? 😕
Googlatkaas franssons vaahtobanaanit, näitä tarkoitin. Ei ne karkit mun mielestä Bilareilta maistunu, bilar ei ole edes hyvänmakuisia.
Aa, nuo vaahtobanaanit on tosi hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Kolmion mallinen pussi ja kyljessä pellen kuva?
Ei. Nää on eri. Mä muistan kyllä nääkin. Ne oli salmiakin muotoisia vaahtokarkkeja. Toinen puoli oli vaaleanpunainen ja toinen valkoinen. Nää mitä ap tarkoittaa oli varmasti chloettan valmistamia ”jätte” nimisiä vaahtokarkkeja. Oli muuten älyttömän hyviä! Eipä taideta enää valmistaa... pitäis varmaan joukolla laittaa chloettalle toive että näitä kaipaillaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se irttarivalikoimassa oleva vaahtobanaani vähän samanlainen ku ne
Eiii! Vähän niinkuin Ahlgrenin Bilar, mutta pehmeempi, vaahtokarkkimaisempi. Ei niitä osaa edes kuvailla. Ei kuitenkaan sellaista höttöä, kuin tavalliset vaahtokarkit. Ja siis tosiaan olivat hedelmän muotoisia. Banaani, mansikka, päärynä, sitruuna...
Joo. Satavarmasti juurikin jätte- vaahtokarkit kyseessä!
Muistan kolmion mallisen pussin mutta niissä ei ollut sokeri päällystettä. Nykyään syön Väiski vaahtokarkkeja.
Niin siis noita banaanin makuisia on ainakin vielä saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis tosiaan olivat hedelmän muotoisia. Banaani, mansikka, päärynä, sitruuna...
Ne oli taivaallisia. Aina kun käyn laivalla, tarkistan onko niitä. Ja ikinä niitä ei ole.
Vielä kaukaisempi vaahtismuisto, kasarin alkupuolella ihan tavallisesta kaupasta sai kolmiomaisen "truutin" jossa mansikanmakuisia vaahtokarkkeja. Niissä oli sitä oikeaa mansikkaesanssimakua jota en sen jälkeen koskaan ole maistanut missään. Pinta oli hieman kova ja sokerinen.
Vierailija kirjoitti:
Googlatkaas franssons vaahtobanaanit, näitä tarkoitin. Ei ne karkit mun mielestä Bilareilta maistunu, bilar ei ole edes hyvänmakuisia.
Juu ei, maku ei oo sama bilareissa, mutta jokin siinä rakenteessa. En mä osaa selittää. Siis kun ei se rakennekaan ole sama, kun oli sellanen kuohkeempi. 😂 Miten jostain vaahtokarkista voikin innostua keskustelemaan koko illaks...?
Vierailija kirjoitti:
Myös alkuperäisiä bilareita o edelleen saatavissa. Ap muistelee viiking laivojen tarpeisiin soviteltua erikoiserää bilareista, ylisuurta vaahtokarkki bilaria joita joinakin kesinä viikkarilla oli myynnissä. Meillä kuljettiin mökille viikkarilla lapsena kesät talvet niin aika paljon tutumpi se karkkihylly kun tusinalapselle.
Party Pax tai jotain sinne päin olivat ne tuutinmallisessa pussissa laivalla myydyt vaahtokarkit 80-luvulla. Sitten niitä hedelmien mallisia saa kyllä edelleen kai Ruotsista ainakin osaa mauista irtokarkkeina ja pääsiäis- ja joulupusseissa hyvin samantyyppisiä.
Jätte vaahtokarkki
Muistan hyvin. Olen myös kaivannut niitä.
Jossain Cloettan irtokarkkivaahtokarkeissa on vähän samanlaisia.
Niissähän Jätte- pusseissa oli se keltainen ja vihreä ja haalean vaaleanpunainen.... banaani, päärynä, ananas, mansikka maut.
Jätte, ja ne oli parhaat ikinä. Banaani, päärynä, mansikka, ehkä sitruuna. Ei lähelläkään bilarnaa eikänykyvaahtokarkkeja, vaan aivan omaa luokkaansa.
Muistan kun joskus laitoin niitä suun täyteen ja kävin nukkumaan ja toivoin kestävän pitkään. Yöt oli silloin erikoisia.jätte oli yksi juttu. Toinen oli kun normaalisti puhelut oli kalliita, mutta öisin ei ollut minuuttiveloitus. Pidettiin linja auki koko yön. Kaiken sellaista.
Juu, oli tosiaan semmonen tötterön mallinen pussi. Ei maista moisia saanut. Vm 73
Lintsilrä vois saada ja Lontoosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne oo niitä samoja.
Ei varmaan oo saman valmistajan, mutta maku ja koostumus on samanlaiset ja sitähän tässä kysyttiin, että saako jostain semmosia. Ja olen nuo Franssonsin vaahtobanaanit kokeillut ja ne on just eikä melkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiii! Vähän niinkuin Ahlgrenin Bilar, mutta pehmeempi, vaahtokarkkimaisempi. Ei niitä osaa edes kuvailla. Ei kuitenkaan sellaista höttöä, kuin tavalliset vaahtokarkit. Ja siis tosiaan olivat hedelmän muotoisia. Banaani, mansikka, päärynä, sitruuna...
Tämä. Oliko siis nimi Jätte Gum kuten tuolla aiemmin mainittiin, kuulostaa ainakin tutlta.
Se oli tosiaan kuon hyvin kuohkea bilar, pinta oli sellainen vahamainen. Erittäin hyvä karkkituote oli kyllä.