Onko teillä lastenhuone tyylikäs vai lapsellinen?
Mä en ymmärrä miksi sisustusfriikit haluaa että myös lasten huone on valkoisen tyylikäs. Lelut ostetaan sen mukaan mikä on kaunis esillä, eikä esim mistä lapsi saattaa tykätä. Yrittävätkö vanhemmat tuolla tavalla kasvattaa jo pienestä lapsesta esteetikkoa vai tukahdutetaanko siinä lapsen mielikuvitus?
Meillä 4 vuotiaan tytön huone on lapsellinen, värikäs ja leikkisä, seinille saa laittaa lapsen piirrustuksia ja sen hetkisiä lempikuvia jne.
Huoneen tapetit on helposti vaihdettavissa uuteen tyylin kun lapsi kasvaa.
Kommentit (18)
Lapsellinen. Huonekalut kyllä on valkoisia, mutta ne nyt vaan sattuu olemaan ilman sen kummempia sisustussuunnitelmia :) Tauluja ja julisteita on vaikka minkä tyylisiä, verhot ja matto ei ehkä sovi yhteen ja sotku on monesti melkoinen, mutta pääasia että tyttö 6v. itse viihtyy :)
Tyylikäs. Paljon puuleluja yms. Ei mitään "muovikrääsää". Lelut kauniisti paikoillaan aina, poika 3v tarkka järjestyksestä. Kyllä tuo viihtyy. Ei esteettisen tarvitse olla yhtä kuin tylsä. Meillä on esimerkiksi mahdollisuus tehdä temppurataa puolapuiden, trampoliinin ja tunnelin ansiosta. Värejäkin on käytetty runsaasti, mutta tyylikkäästi ;)
Huone on tyylikkäästi lapsekas... sen rytöläjän alla.
Maalattiin Muumeja seinään...mutta lapsi teippasi "taidetta" päälle :)
Ei oikein kumpaakaan. Niitä ei ole erityisemmin sisustettu.
Kalusteet, tekstiilit jne ovat ihan normaalimallistoista, eivät juuri lapsille tarkoitettuja, mutta kyllä nuo helposti lastenhuoneiksi tunnistaa kun joka paikka on täynnä jotain beybladeja tai monsterhigh-krääsää.
Lapsellinen. Olen antanut lasten jopa liimata tarroja sänkyihinsä, koska meillä kotona ei olisi ikimaailmassa saanut sitä tehdä. Olin lapsena niin kateellinen eräälle serkulleni, jolla oli tarroja sängynpäädyssä :-D Seinille ovat myös saaneet laittaa omia piirustuksiaan tai muita itselleen tärkeitä kuvia, vaikka ne eivät minun makuuni olisikaan. Haluan, että huoneissa on hyvä, turvallinen ja kotoisa olo.
Lapset ovat vielä alle kymmenenvuotiaita, joten huoneet saavat hyvin olla ihan lapsellisia. Teini-ikään mennessä tyyli varmaan muuttuu.
Kotimme on viimeisen päälle tyylikäs ja pelkistetty, mutta lastenhuoneet (2-8 -vuotiaita lapsia) ovat eri planeetalta :D Eli iloisen runsaan sekavat, löytyy kaiken sorttista erittäin epäsisustuksellista lelua, eivätkä ole jämptisti paikoillaan. Lastenhuoneet eivät siis minun siivoaminakaan ole missään määrin linjassa kodin yleisen tyylin kanssa.
Alun perin oli tarkoitus sisustaa ne samaan tyyliin muun kodin kanssa. Kalusteiden ja tekstiilien värit onkin vielä vähän mietitty, mutta aika nopeasti se lähti rönsyämään, koska tajusin että lapset tykkäsivät kirjavammasta ja koristeellisemmasta eikä leluja vaan voinut alkaa ostaa jotenkin "sävy sävyyn". En vaan voinut pakottaa lapsia pelkistettyyn moderniin industrial-vaikutteita hakevaan valko-harmaa-musta-tyyliin ;) Lapsuus on lyhyt aika - eiköhän viimeistään teini-iässä värimaailma lähene äidin värimaailmaa.
Oikeastaan ajattelen niin, että esteetikoksi kehittymiseen ja sellaiseen tyylien tunnistamiseen ja hallitsemiseen tarvitaan taiteellisuutta ja mielikuvitusta. Ja jotenkin uskon, että sitä mielikuvitusta ja luovuutta ei edistä liiallinen "kuri ja järjestys" lastenhuoneen suhteen, sellainen ylempää määrätty paikka kaikelle, liian pitkälle viety lelujen "yhteensopiminen" ja kaiken "turhan" täydellinen karsiminen pois ympäristöstä.
Lapsen pitää saada olla lapsi, ja hänen oman makunsa pitää antaa syntyä ja kehittyä omalla painollaan vuosien varrella "kantapään kautta".
-8
Meillä lastenhuone on lasten oma huone. Ovat saaneet valita sinne verhot ja kalusteet, joten siellä on ihan vaan asioita joista lapset pitävät, mutta jotka eivät tosiaan soinnu keskenään yhtään mitenkään. Tykkään itse vaaleista sävyistä ja vähästä tavarasta, mut lapset saavat sisustaa huoneensa ihan miten itse haluavat. Siinä se oma näkemys kehittyy.
Minua ei sisustaminen kiinnosta, paljon kiinnostavampia asioita on maailma pullollaan. Lastenhuoneessa pääasia on se, että se toimii ja edes ajatuksen tasolla jokin järjestys säilyisi. Tavaroille ja leluille on järkevät säilytyspaikat. Molemmille lapsille omat pöydät, kerrossänky ja vaatteille piironki, jossa omat laatikkorivit kullekin lapselle, josta tietävät itse hakea vaatteensa. Verhojen värillä ei mtn väliä, kunhan pimentää.
Sotkuinen.. eli kaiketi siis lapsellinen? :D
Tyylikäs ja minimalistinen, aikuisten maun mukainen.
Aiheeseen liittyen - kokosin netistä yhteen löytämäni vanhempien suositukset lastenhuoneen sisustamiseen:
http://reppuli.com/lastenhuone-lastenhuoneen-sisustus/
Sisustus riippuu paitsi vanhempien mausta niin paljon myös lapsen iästä - vauva ei osaa ilmaista mielipiteitään samallalailla kuin leikki-ikäinen tai koululainen. Minusta lastenhuoneen sisustus elää lapsen mukana.
Sekä että. En ymmärrä kumpaakaan äärilaitaa. En sitä että lapsen pitää sointua sisustukseen, enkä sitä ettei lapselle opeteta alkeitakaan sisustamisesta. Meillä lastenkin huoneissa on hyvät ja kestävät kalusteet ja järjestys. Kaikki sointuu yhteen, mutta kliinistä ei ole.
Ei kumpaakaan vaan lähinnä romuvarasto. Huoneessa nukutaan, leikit tapahtuvat muualla.
Lapset ovat itse saaneet valita mitä huoneisiinsa haluaa.
Se oli ensimmäiset 2-vuotta minimalistinen ja äidin maunmukainen 😆
Nyt se on useimmiten, kuin pommin jäljiltä.
Meillä riippuu lapsen iästä; 12 veellä ehkä vähän tyylikäs, kaksi pääväriä tulee futiksen maailmasta, 10 veen (tyttö) huone on tyylikäs, väreinä pinkki ja valkoinen. On itsekin tyylikäs :) Pienempien huone (yhteinen kolmelle lapselle) on väriläiskä; kaikkia väriä - kuitenkin verhot, matto ja päiväpeitteet sointuvat jotenkin yhteen, mutta ne ovat lasten itse valitsemia, kuten kaikki muutkin tavarat ja lelut siellä huoneessa.