Vierailija

Mietin tuota taas viimeyönä kun jälleen kerran valvoin yskivän ja limaa yökkivän lapsen kanssa. Päivystysaikoja on manguttu jo pari viikkoa ja aina vain käsketään lepäillä ja antaa juotavaa kun ei kerran kuumetta ole yli 38,5, lääkärille ei missään nimessä pääse eikä tk hoitajat mitenkään voi käsittää että vanhempien pitäisi töissäkin käydä. Perheemme on viimeksi päässyt käyttämään julkista terveydenhuoltoa pari vuotta sitten kun miehellä murtui käsi ja silloinkin piti odottaa 6 tuntia yhteispäivystyksessä. 

Jos olisi alkoholisti, narkki tai vanhus niin ei tarvitsisi muuta kuin pikkurillin kynnen olla repsahtanut niin lääkärille pääsisi välittömästi eikä tarvitsisi odotella viikkoja ja päivittäin soitella. Meidän tk:mme ei suostu kiireettömiä aikoja edes antamaan kun on kuulema seuraavat 6 kk jo täynnä varauksia. 

Mikä järki on ylihoitaa vanhuksia aina vain vanhemmaksi ja aina vain enemmän kun samalla lapset ja nuoret jäävät täysin vaille hoitoa? Saan tietysti vastauksia että pakkoko niitä lapsia on tehdä ja lasten kuuluisi aina mennä yksityiselle ja nillinnillin. Jos ei kukaan tekisi lapsia niin väestöpyramidimme olisi vielä hullumpi kuin se jo on. 

Sivut

Kommentit (60)

Kyllä se nykyään sinne ajan saa vain just narkki, vanhus, mamu tai muuten ei ihan täysillä menevä.

Hoitajalle saisi helpommin ajan mutta niiltä puuttuu lääkärinkoulutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ikinä ei ole sanottu "ei oota". Aina kun olen tarvinnut olen saanut ajan. Olipa sitten kyseessä aika jolloin olen töissä/opiskelemassa tai työtön.

Joka kerta kun soittaa kunnalliseen terveyskeskukseen, saa kuunnella hoitajalta saman litanian: kuinka aikoja ei ole, ne on varattu moneksi kuukaudeksi eteenpäin, lääkäreitä on lomalla jne. Ei ne minua ajanvaraajana kiinnosta, haluan vain ajan lääkärille/hoitajalle. Sitten hoitaja huokailee ja tuhahtelee puhelimessa, ja vihdoin viimein, kuin suuren uhrauksen tehneenä, antaa mulle jonkun ajan, vaikka "ei periaatteessa pitäisi, nyt menee lääkäriltä ruokatunti".

Olisipa rikas niin kävisi yksityisellä! Välillä tekee mieli pyytää anteeksi hoitajalta, kun tuntuu näkevän niin kovan vaivan että saa annettua sen yhden lääkäriajan. Onko ne opetettu sanomaan noin, että asiakkaalle tulisi oikein huono omatunto?

Vierailija

Käyn aina yksityisellä, suosittelen samaa sinullekin.

Niin, pakkohan se on aina käydä siellä kun muualle ei pääse, mutta onko se oikein ettei lapsille ole muuta vaihtoehtoa? Maksamme veroja ja julkisen terveydenhuollon pitäisi olla avoin kaikille mutta tavalliset työssäkäyvät ja heidän lapsensa eivät hoitoa saa. Tosiaan, mieheni on kyllä mamu, mutta muuten normaali joten emme silläkään perusteella pääse. 

Eikö täällä muka ole ketään terveyskeskusterkkaa joka voisi kertoa miksi tavallinen lapsi ei hoitoon pääse? 

ap

Viime viikolla sain pojalle ajan puolen tunnin päähän, eilen sain tytölle ajan,vartin päähän. Puhu puhelimeen niin, että he ymmärtävät sinun tulevan sinne ilman aikaa, jos aikaa ei tule. Älä luimistele, älä vähättele, ole aikuinen.

Jokaisessa lehtiartikkelissa sanotaan, että varmista tuotteen tai elämäntapamuutoksen sopivuus itsellesi omalta lääkäriltäsi ja lisäksi tällä palstalla käsketään milloin ketäkin hakemaan apua vaikkapa asenneongelmaan tai siihen, ettei ole jostain samaa mieltä kuin useimmat, niin tottakai siellä on hurjat jonot, kun Lissukka käy varmistamassa lääkäriltä, että uskaltaako laihduttaa ja Pera käy varmistamassa, että syökö tosiaan sopivan määrän D-vitamiinia ja Linnea käy kysymässä, saisiko apua siihen, kun ei tykkää lapsista, kenenkään lapsista.

Joo, kirjoitin tästä toiseen ketjuun jo. Turha siitä on huomauttaa.

Mulle sanottiin kerran, että mittaa verenpaineesi neljänä peräkkäisenä päivänä, ja tule tulosten kanssa takaisin. Siis lääkäri sanoi. Seuraava vapaa aika olisi mennyt 5kk päähän, miten ihmeessä se lääkäri kuvitteli minun noin vain tulevan takaisin neljän päivän päästä, olisiko mun pitänyt lampsia ilman aikaa sisään lääkärin huoneeseen rr-tulosteni kanssa, vai? Tosiaankaan lääkärille ei niin vaan "mennä"!

Kerran oli pakko mennä angiinan takia yksityiselle, oireet oli tuttuja koska sairastan angiinaa usein. Oma tk käski tulla seuraavalla viikolla ottamaan viljelyn, jos oireet jatkuvat. Kurkku oli niin helvetin kipeä ja kuume ollut monta päivää 39, että tuskissani lampsin yksityiselle. Nuori lääkärisälli kurkkas kurkkuun, sanoi "oho angiina", kirjoitti abkuurin ja 90€ laskun. Siinä tilanteessa tosin oli pääasia, että ne lääkkeet sain.. Mutta kalliiksihan tuo ajanmittaan tulisi aina yksityisellä käydä, varsinkin jonkun angiinan takia. Se olisi kohtalaisen helppo myös tk-lääkärin todeta, siihen riittäisi 5min vastaanottoaika (tai pelkkä labra-aika viljelyä varten).

Kuka kuvittelee, että muut saa aina paremmin ajan lääkärille? Kaikki ovat samalla viivalla. sydänvaivat vaan menevät nuhan edelle. Aamulla soittajille on enemän aikoja jaossa. Itse olen aina saanut tarvittaessa ajan terveysasemalle. En tiedä mikä luokitus (narkki, alkoholisti, vanhus) minulla siellä papereissa sitten on. Terveyskeskuksen toimimattomuudesta kannattaa reklamoida omaan kuntaan. Ajan voi varata myös terveysasemille, lääkärille pääsee hoitajan vastaanoton kauttakin.

Meidän kunnan terveyskeskukseen lapset pääsee samana päivänä ja jonojen ohi. Muutenkin kaikki pääsevät suht. Nopeasti :) itse kun olen ollut paljon tkn asiakkaana niin ensin sanotaan että ensviikolla on vapaita aikoja, sitten näkeevät koneelta diagnoosini," onhan täällä sittenki vapaita aikoja, pääsetkö tänään päivystykseen?" Täällä tuntuu tk toimivan :)

Anteeksi vain palstalaiset, mutta joskus tuntuu, että jotkut tekevät asiat turhan vaikeiksi..

Minullakin oli joku aika sitten angiina, kuten ylläolevalla kirjoittajalla. Soitin terkkarille aikaa kysyäkseni ja kerroin myös että kyseessä on tuttu vaiva. Puhelimeen vastannut hoitaja antoi minulle ajan päivystävälle hoitajalle.

Menin hoitajalle, joka katsoi kurkkuuni ja totesi, että angiinalta näyttää. Hoitaja otti minulta sormesta pika tulehdusarvon, joka oli koholla. Hoitaja kävi lekurin luona pyytämässä minulle antibioottireseptin. Minulle laitettiin vielä lähete labraan nieluviljelyyn ja varattiin parin päivän päähän vastauksesta soittoaika hoitajalle, varmistettiin että oli varmasti kyseessä angiina. Hoitaja kirjoitti vielä saikkulapun parille päivälle.

Olin tosi tyytyväinen toimintaan, koko reissuun, labrakäynnit mukaan lukien, meni max tunti.

Näinkin joskus.

Ei ne narkit, vanhukset, alkoholistit sun muut saa sen helpommin sitä aikaa lääkärille. Itse asiassa jos tiedoissa on mt-diagnoosia tai päihdeongelmaa on vaikeampaa saada aikaa koska silloin se käden murtuminen tai keuhkokuume on oma vika.

Täällä ei saa tk:hon aikaa helposti. Hoitaja v*ttuilee siitä puhelimessa aikaa kyseleville asiakkaille, joten turhaan ei tule edes kysyttyä. Mutta aikaa ei saa välttämättä silloinkaan kun pikkupotilas hourii korkeassa kuumeessa, niin päivystykseen on sitten mentävä jos ei kahta kk:ta jaksa odottaa. Tai yksityiselle, mutta mieluummin päivystykseen jos asia on päivystysluontoinen, koska se palvelu nyt vaan toistaiseksi kansalaisille kuuluu. Minkään nuhan takia ei tietenkään päivystykseen voi mennä.

Ymmärrän kyllä että resurssit sitä ja kysyntä tätä, mutta kun olen kerran käynyt teekoossa (aikaa ei saanut mutta menin kytikselle jos peruutusaikoja viimehetkellä ilmenisi) niin siellä oli AUTIOTA. Ei potilaan potilasta odotushuoneessa. Kummituksilleko ne ajat annetaan?

Missä ihmeessä te asutte ku ette pääse lääkäriin? Mä soitin aamulla tk:hon ja sain itelleni ajan 10 ja tyttö katotaan samalla, ennen sitä käyn hoitajalla 15 min Aikasemmin.. ei hoitaja ollu epäystävllinen tai murahdellu puhelimeen. Päin vastoin äänestä kuuli hänen hymyilevän. Ja tosiaan tytön nuhan ja oman korvien siettämättömån ja pitkään kestäneen kutinan takia mennään.

Jostain syystä olen aina onnistunut saamaan ajan ensimmäisen soittamisen jälkeen. Siksi ihmettelenkin, kun aina puhutaan, että aikoja ei voi saada mitenkään? Ihan kohtuu suuren kaupungin TK:sta tässäkin kyse. Toki pelkässä flunssassa menen sairaanhoitajalta hakemaan todistuksen, mutta mikäli tauti on pitkittynyt,niin lääkäriin on päässyt saman päivän aikana soitosta. Myös selkävaivojen, kovien kipujen, revähdysten, unettomuuden ja ruuansulatusongelmien takia on päässyt saman tien vastaanotolle. Maksimissaan on mennyt n. 2kk päähän, jos olen tarvinut ajan jotain kiireettömämpää asiaa varten.

Kesällä jouduin pieneen onnettomuuteen, jossa loukkasin käteni. Olin valmistautunut siihen, että joudun odottelemaan päivystyksessä tuntikausia, koska olin kuullut tarinoita siitäkin, että murtuneen raajan kanssa on odoteltu yli 5 tuntia. Oma käynti oli alle kahdessa tunnissa valmis, vaikka mitään vakavaa ei ollutkaan (murtumia tai poikki menneitä luita).

Olin myös kuullut huhua, että hammastarkastuksiin ja -lääkärille on lähes mahdotonta päästä. Jätin yhtenä aamuna soittopyynnön, ja sain jo hetken päästä puhelun, että kävisikö tunnin sisällä oleva aika. Kävihän se onneksi, kun vastaanotto oli tarpeeksi lähellä kotia, että kerkesin sinne.

Missä te oikein asutte?  Itse käytän Turun ja Varissuon terveyskeskusta. Ainoastaan kerran en ole saanut lääkärille aikaa, kun olen sitä tarvinnut. Silloinkin ohjattiin päivystykseen menemään ( josta sitten sainkin lääkäriajan, toki jonotuksen jälkeen) Luulisi, että tällä alueella on narkkeja, vanhuksia, työttömiä yms. pilvin pimein, niitä aikoja viemässä.

Aina toki en ole lääkäriin aikaa edes tarvinnut. Hoitajakin voi kirjoittaa sen sairaslomalapun tai lähettää näytteisiin ja tarkistuttaa ne sitten lääkärillä, jos on tarve.

Ystäväpiirissäni olen välillä kuunnellut, kuinka herkästi viedään esim lapsia terkkarille, samana päivänä kun kuume nousee, niin heti pitää jo saada aika.. Ei ihme, että ajat on kortilla.

Itse ainakin yritän hoitaa lasta kotona eka, jos nyt yleisvointi ei nyt ole kovin huono. Kuumetta alentavaa lääkettä vaan ja jos se ei toimi tai kovaa kuumeilu jatkuu niin sit lekurille. Eipä siihen perusflunssaan muuta oikein voi...

Vierailija

Miksei lapsella ole vakuutusta?

Meillä on kaksi lasta joten vakuutukset maksaisivat yli 500 €/kk ja lisäksi lapsilla on ollut jo raskausaikana/vauvana ongelmia joiden vuoksi todella monet sairaudet jäisivät vakuutuksen ulkopuolelle. (Tämäkin tapaus).

Pakkohan meidän on tietysti yksityisellä käyttää koska täällä ei ainakaan tk aikoja saa (Oulussa), mutta MIKSI? Eikö julkinen terveydenhuolto kuulu myös lapsille ja ns. tavallisille ihmisille? Me vanhemmathan pääsemme työterveyteen, mutta täällä ei edes neuvolaterkan pyyntö auttanut yhtään eteenpäin sillä neuvolalääkärillekin ensimmäinen vapaa aika oli vasta 2 kk päästä.

Te terveyskeskusten kehujat ja aikojen saajat asutte mahdollisesti kunnissa/kaupungeissa joissa homma toimii toisin kuin täällä. Ette te voi leimata palvelun toimimattomuudesta kritisoijaa jos ette tiedä toisen kaupungin tilannetta.

ap

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat