Pariisin matkailusta
Luin vanhaa matkakeskustelua ja iso osa haukkui Pariisiin. Töykeitä ihmisiä, ei puhuta englantia yms. Mutta kyllähän se metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
kaikki tietää ettei ranskalaiset puhu englantia niin pitääkö matkustaa maahan jos ei osaa kieltä?
töykeyteen sama, jos jankkaatte sitä englantia heille naama mutrulla ja suututte, niin ei ihme jos teitä kohtaan ollaan hieman töykeitä.
maassa maan tavalla. Eikös?
Itse olen käynyt Ranskassa monia kertoja ja aina saanut erinomaista palvelua. Jopa silloinkin kun kielitaitoa ei juuri ollut. Hymyllä pääsee pitkälle.
Ensi kerralla kun haukutte jonkun maan tai kaupunkin, miettikää omaa käyttäytymistä.
Kaikesta ei tarvitse pitää, mutta voisi olla vähemmän negatiivinen. Voi kertoa mitä siellä oli ja sanoa kauniisti ettei ollut ihan oma paikka. Mutta se että käydään haukkumaan, parjaamaan....ei ole aikuisten touhua.
Kommentit (66)
En ole niin heikkoitsetuntoinen, että pariisilainen myyjätär minua loukkaisi. Pitääkin varata kevään reissu!
Minä osaan ranskaa juuri sen bonjour ja sil vous plie, monsieur -tason verran. Ja voin todistaa, että ranskalaiset ei ole töykeitä!
Kävin ekaa kertaa aikuisiällä Pariisissa miehen kanssa viime kesänä. Opettelin fraasin, ranskaksi, "Anteeksi, en osaa ranskaa, puhutteko englantia?". Minne tahansa menin, sanoin ensin päivää ja jos joku lähestyi/oli jolle kulle asiaa, sanoin tuon anteeksi-fraasin. Ja olin varmaan aidosti pahoittelevan näköinen, koska minusta on aukko sivistyksessä, ettei osaa (ja nyt sitten ranskaa opettelenkin).
Joka paikassa vastaanotto oli ystävällistä tai ainakin kohteliasta. Pariisin keskeisimmissä paikoissa (esim. yhden pääkauppakadun apteekki) osattiin kyllä englantia ihan järjestään.
Jos ei osattu, haettiin paikalle joku, joka osasi. Ja oltiin niin kovin pahoillaan, kun enkuntaito on huono. Kerran myyjä jopa soitti englantia osaavalle sukulaiselleen ja sain kertoa asiani puhelimessa hänelle.:)
Kiersimme myös maaseudulla, kävimme yhden miehen shampanjatiloilla. Yhteistä kieltä ei aina ollut. Silti tulimme hyvin juttuun, usein ymmärsin lauseiden ytimen englannin ja italian pohjalta, edes jonkun sanan, ja elekielellä loput. Ihan mahtavaa.
Ranskalaiset on supermukavia ja avuliaita ihmisiä. Ihastuin Ranskaan ja ranskalaisiin. Ainoat pikkuisen töykeät oli jotkut tarjoilijat Pariisissa, mutta se kai kuuluu toimenkuvaan. Ei ne sen töykeämpiä olleet kuin jotkut suomalaisetkaan tarjoilijat. :)
Ranskalaisilla on halu kommunikoida. Jos tuli ongelma, paikalle kerääntyi äkkiä väkijoukko ja sitä alettiin selvittää yhdessä. Siistiä.:) Mun ympärillä saattoi yhtäkkiä olla 5-10 ihmistä miettimässä, mitä se nyt haluaa ja miten voitaisiin auttaa, kerran poliisejakin.
Muistin aina hymyillä, katsoa silmiin, tervehtiä aina kun astuin jonnekin sisälle, kiittää ja sanoa näkemiin, madame/monsieur... Mutta näin teen Suomessakin (Tosin ilman sitä herraa/rouvaa).
Pariiisissa oli vain kaksi miinuspuolta: ulkomaalaiset krääsäkauppiaat Eiffel-torniin jonotettaessa, todella tungettelevia. No, oma elämyksensä sekin. Ja sitten keskihintaiset hotellihuoneet oli aika järkkyjä. Kaikki oli puhdasta ja siistiä toki, mutta kulunutta ja usein esim. kylmälaitteessa oli hometta. Rahalla olisi tietysti saanut parempaa.
Edes Pariisissa autolla ajaminen ei ollut niin hirveää, kuin kaikki väittää. Mies oli elementissään, se on sellainen rämäpääkuski. Ja rakasti sitä, kun auton voi parkkeerata minne vaan, vaikka liikenneympyrän keskelle. Tai jos laittoi kohtaan, missä oli parkkeeraus kielletty, niin kun tuli takaisin, siinä oli kymmenen muutakin autoa. Keskeisellä paikalla, josta varmaan ekana voisi saada sakot. Parasta ehkä olikin se, että ihmiset oli suuripiirteisempiä, kuin Suomessa. :)
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 08:48"]
Vaateliikkeissä ja etenkin pariisilaisissa sellaisissa se asiointi ei ole mukava kokemus sillä myyjänaiset pitää ryhävalaina kaikkia joiden vaatekoko on 36 (Eurokoko) eli Ranskan koko 38, ja yli. Tästä ollut paljon keskustelua vuosien ajan ja luulin itsekin urbaanilegendaksi. Vaikka meikäläisillä on hoikkina jo sitä pituuttakin joten voi joutua ottamaan kokoa isomman jakun jos haluaa ettei hihat jää vajaamittaisiksi. He katsovat vaatekokoa, meidän kulttuuriin kuuluu enemmän se ettei tuijoteta vaatteen numeroa vaan sitä sopivuutta koska koot eivät mene tietyn standardin vaan merkin ja valmistusmaan mukaan (samoin kun ranskalaiset pukeutuu kalenterin mukaan ja me sään mukaan). Myyjät vaihtelevat silmänmuljautuksia keskenään ja saattavat naureskella ääneen, katsokaapa seuraavalla kerralla kun otatte "ison" koon sovitettavaksi, niin esim. jonkun liikeessä olevan peilin kautta heidän ilmeitään niin ymmärrätte mitä tarkoitan.
PS. Puhun keskinkertaista ranskaa ja ymmärrän useimpia heidän murteita.
[/quote]
En huomannut. Ja olen kokoa XL. Ostin kaksi puseroa ja kengät. Kiltisti juoksi liikkeessö tyttö hakemassa mulle isompia kokoja niistä popoista varastosta, jouduin sitten ottamaan koon 40 vaikka yleensä on 39. Eli oli ne kokoa pienemmät.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 08:50"]
En osaa ranskaa ja hyvin olen englannilla Pariisissa pärjännyt. Toki kulttuurieroja on eri maiden välillä ja palveluasenne on erilainen eripuolilla, mutta ei se Pariisi nyt ihan yksin kategoriassaan ole. Ei Helsingissäkään jokaisesta putiikista saa ylitsevuotavan ystävällistä ja avuliasta palvelua.
[/quote]
Ei todellakaan saa!
Ranskassa sentään kaikki asiakaspalvelijat osaavat sitä ranskaa. Viimeksi, kun olin Helsingissä, kohtasin useamman asiakaspalvelijan, jotka ei joko osanneet suomea ollenkaan tai sitten hyvin huonosti. Esim. Neuhausin kahvilassa oli nainen, joka puhui venäjää ihan solkenaan. Kun pyysin suomeksi marmeladia ja croissantin, hän ei ymmärtänyt. Piti osoittaa. En mene sinne enää ikinä.
Pakko kommentoida tota hintatasoa - ravintolassa syöminen on Suomessa tosi kallista ja kun valitsee ravintolansa oikein, Pariisista saa todella hyvää ruokaa halvemmalla kuin Suomen kuppiloista.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 09:42"]
En ole niin heikkoitsetuntoinen, että pariisilainen myyjätär minua loukkaisi. Pitääkin varata kevään reissu!
[/quote]
Onnea matkaan! Toivottavasti mahdut heidän vaatteisiin :)
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 10:00"]
Pakko kommentoida tota hintatasoa - ravintolassa syöminen on Suomessa tosi kallista ja kun valitsee ravintolansa oikein, Pariisista saa todella hyvää ruokaa halvemmalla kuin Suomen kuppiloista.
[/quote]
saa edullistakin, jos välttämättä haluaa syödä siellä köyhemmällä alueella pälyilevien pakolaisten keskellä....
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 08:51"]
Eihän Pariisiin kannata mennä koska on jo huomattavasti Helsinkiä kalliimpi kaupunki niin hotellien, ostosten ja ruokailun suhteen. Ellei halua sitten asua edullisemmin siellä maahanmuuttajien levottomilla alueilla joissa poltetaan autoja tai räjäytellään jotain pientä pommia tuon tuostakin.
[/quote]
On sitten niin suomalainen kommentti! Ei tule edes mieleen, että monet ihmiset matkustavat ihan muiden asioiden kuin edullisen hintatason vuoksi. Aina saa nauraa kun tulee matkoilta, ja joku heti innoissaan kysymässä että "paljo siel makso iso tuoppi".
[/quote]
Totta!Useimmille suomalaisille matkan pääkriteeri tuntuu olevan, että siellä on niin halpaa! Yhdet sukulaisemme käy joka vuosi 1-3 kertaa Thaimaassa. Ja aina, kun puhuvat matkasta, niin juttu alkaa sillä, kun siellä on niin halpaa. Ei tarvi t-paitaakaan pestä, senkun heittää pois ja ostaa uuden!
Syy matkaan ei ole siis ensisijaisesti aurinko tai mielenkiintoinen kulttuuri tms vaan se, että siellä on halpaa.
Yksi tuttava sanoi, ettei viitsi enää matkustaa Viroon, kun ei siellä enää mitään halpaa ole. Just. Eli syy lähteä Viroon on ostaa jotain halvalla? Ei suinkaan kiinnostava historia, hyvät museot, kaunis luonto tai taide-elämykset oopperassa/baletissa.
Olen joka Viron-matkani tehnyt käydäkseni jossain konsertissa tai baletissa tms. Todellla tasokkaita esityksiä!
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 08:58"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 08:53"]
Haloo! Eikö sekin kerro jotain Pariisista ja pariisilaisista että kaikki muualla päin Ranskassa asuvat ihmiset inhoavat heitä? =D
[/quote]
No jaa, ihan samanlainen ilmiö on olemassa melkein joka maassa, pääkaupunkiseutu vs. muu maa. Ovatko helsinkiläiset oikeasti siis niin kauheita kuin muualla Suomessa joskus väitetään? ;)
[/quote]
voin kertoa että ranskalaisten ei-pariisilaisten pariisi-inho on pahempaa kuin suomalaisten ei-helsinkiläisten hesa-inho :-) olen asunut molemmissa.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 10:02"]
[/quote]
saa edullistakin, jos välttämättä haluaa syödä siellä köyhemmällä alueella pälyilevien pakolaisten keskellä....
[/quote]
Nuo pälyilevät pakolaiset voi olla ihan tottakin.
Ystäväni opiskeli vuoden Pariisissa. Pitkä, kaksimetrinen, hoikka ja komea nuorimies, vaaleat hiukset. Löysi opiskelijabudjetille sopivan asunnon siirtolaisten kaupungiosasta.
Hänen oli kämpästä lähtiessään pakko laittaa hattu hiusten suojaksi ja korkeakauluksinen takki alueella liikkuessaan. Muuten muut asukkaat sylkivät päin kasvoja, tönivät ja huusivat solvauksia.
Pariisi on minusta jo liian kliseinen, liikaa turisteja, eiffeltorni on ruma ruosteläjä, koiranpaskaa saa varoa ennenkuin kadut pesty (päivittäin), mutta pahinta minun mielestä ne katujen reunoilla olevat tolpat joita ei välttämättä huomaa ruuhkassa ja joihin meinaa kävellä kopiksi, eli mies meinaa usein iskeä vehkeensä tai minä kopauttaa vaginani! :-o Aina viime hetkellä onnistuu väistämään mutta kaatuminen ollut lähellä.
[/quote]
[/quote]
En ole tuo, jota lainaat, mutta sä näköjään tunnet Pariisia tosi heikosti. :D Kerrotko vielä, mikä sun mielestä on sitä "köyhää aluetta" Pariisissa? Esim. Marais'lta, Canal Saint Martinilta ja 5. kaupunginosasta ainakin mä löydän helposti ravintolan, jossa syön edullisemmin ja paremmin kuin Hgissä. Oikeastaan mistä päin Pariisia tahansa, ehkä Champs Élysées'n seutua lukuunottamatta.
Mistä muuten tiedät, että ne "pälyilevät" ihmiset olivat Pariisissa pakolaisstatuksella? Mä nimittäin väitän, että suuri osa heistä onkin syntyperäisiä ranskalaisia, ellei jopa syntyperäisiä pariisilaisia.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 10:04"]
Haloo! Eikö sekin kerro jotain Pariisista ja pariisilaisista että kaikki muualla päin Ranskassa asuvat ihmiset inhoavat heitä? =D
[/quote]
No jaa, ihan samanlainen ilmiö on olemassa melkein joka maassa, pääkaupunkiseutu vs. muu maa. Ovatko helsinkiläiset oikeasti siis niin kauheita kuin muualla Suomessa joskus väitetään? ;)
[/quote]
voin kertoa että ranskalaisten ei-pariisilaisten pariisi-inho on pahempaa kuin suomalaisten ei-helsinkiläisten hesa-inho :-) olen asunut molemmissa.
[/quote]
Mikä ihmeen Helsinki-inho? Olen turkulainen enkä minä inhoa Helsinkiä. Helsingissä on mahtava käydä, teatterissa, oopperassa, shoppailemassa, näyttelyissä, jne. Joka kuukausi käyn kerran vähintään.
Mutta en mä siellä pääkaupunkiseudulla haluaisi arkeani viettää. Mulle riittää, että kotioven läheltä starttaava bussi vie mut sinne n. 2 tunnissa, kun niin haluan. Julkisilla parilla pk-seudulla asuvalla tuttavalla menee saman verran aikaa päästä työpaikalleen.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 10:07"]
Pariisi on minusta jo liian kliseinen, liikaa turisteja, eiffeltorni on ruma ruosteläjä, koiranpaskaa saa varoa ennenkuin kadut pesty (päivittäin), mutta pahinta minun mielestä ne katujen reunoilla olevat tolpat joita ei välttämättä huomaa ruuhkassa ja joihin meinaa kävellä kopiksi, eli mies meinaa usein iskeä vehkeensä tai minä kopauttaa vaginani! :-o Aina viime hetkellä onnistuu väistämään mutta kaatuminen ollut lähellä.
[/quote]
:D Tosiaan mikäköhän noiden katujen "puikkojen" idea oikein on? tyrmätä?
http://i89.photobucket.com/albums/k217/Aviller71/Paris2upc.jpg
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 10:08"]
Mistä muuten tiedät, että ne "pälyilevät" ihmiset olivat Pariisissa pakolaisstatuksella? Mä nimittäin väitän, että suuri osa heistä onkin syntyperäisiä ranskalaisia, ellei jopa syntyperäisiä pariisilaisia.
[/quote]
Koska ne on marokkolaisen, tunisialaisen ja siitä vielä tummempien afrikkalaisten näköisiä. Siksi.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 10:06"]
[/quote]
[/quote]
Nuo pälyilevät pakolaiset voi olla ihan tottakin.
Ystäväni opiskeli vuoden Pariisissa. Pitkä, kaksimetrinen, hoikka ja komea nuorimies, vaaleat hiukset. Löysi opiskelijabudjetille sopivan asunnon siirtolaisten kaupungiosasta.
Hänen oli kämpästä lähtiessään pakko laittaa hattu hiusten suojaksi ja korkeakauluksinen takki alueella liikkuessaan. Muuten muut asukkaat sylkivät päin kasvoja, tönivät ja huusivat solvauksia.
[/quote]
Surullisinta oli, että paljon matkustellut nuori mies (käynyt Afrikat, Intiat, jne) ajatteli ensin, että alueella voisi olla mukava asua, kun olisi monikulttuurista paikallisväriä, etnisiä ravintoloita ja ruokakauppoja jne.
Tosiasiassa hän ei voinut edes asioida alueen liikkeissä valkoisena eurooppalaisena.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 10:07"]
[/quote]
Eiffeltorni oli hieno! Luulin itsekin, että pöh, turistirysä, en mene. Mutta se on oikeasti hieno sitten livenä.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 10:08"]
En ole tuo, jota lainaat, mutta sä näköjään tunnet Pariisia tosi heikosti. :D Kerrotko vielä, mikä sun mielestä on sitä "köyhää aluetta" Pariisissa?
[/quote]
En ole sama, mutta epäilen että kaikki muu alue on huonoa ja törkyistä, paitsi se kohta jossa on Galeries Lafayette, Printemps, Chanel, Vuitton, Dior ja Hermes? ;)))
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 10:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä myös (siis Pariisissa ja muualla Ranskassa ja Hgissä ja muualla Suomessa), enkä usko oikeastaan tuota. Ranskalaisilla nyt vaan on tapana ilmaista itseään vähän suurieleisemmin kuin suomalaisilla. Mutta en usko sen ns. herravihan olevan käytännössä kansan syvissä riveissä sen voimakkaampaa. Toisaalta jopa Ranskan tapauksessa voisin ymmärtää sitä, sillä hallinto on perinteisesti ollut tosi keskitettyä. Harva haluaa pääkaupunkiseudulle töihin, ihan jo siksi, että elämänlaatu on Pariisissa jo pelkän väkimäärän ja elinkustannusten vuoksi aika surkeaa. Monien on silti pakko muuttaa Pariisin seudulle työpaikkojen perässä. Suuri, ellei suurin osa pariisilaisista onkin siksi itse asiassa elämäänsä vihaavia ei-pariisilaisia.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 08:51"]
Eihän Pariisiin kannata mennä koska on jo huomattavasti Helsinkiä kalliimpi kaupunki niin hotellien, ostosten ja ruokailun suhteen. Ellei halua sitten asua edullisemmin siellä maahanmuuttajien levottomilla alueilla joissa poltetaan autoja tai räjäytellään jotain pientä pommia tuon tuostakin.
[/quote]
On sitten niin suomalainen kommentti! Ei tule edes mieleen, että monet ihmiset matkustavat ihan muiden asioiden kuin edullisen hintatason vuoksi. Aina saa nauraa kun tulee matkoilta, ja joku heti innoissaan kysymässä että "paljo siel makso iso tuoppi".