Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 65km juoksua viikossa paljon vai vähän?

Vierailija
31.01.2014 |

Kahdella lepopäivällä.

Viime torstain ja tämän päivän välillä olen juossut viisi lenkkiä, yhteensä 65km.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 01:26"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 01:02"]

Ei paljon. Ei vähän. Liikaa.

[/quote]

Mikä olisi sopiva määrä?

t.ap

[/quote]

2 732 metriä. 2 kilometriä ja 732 metriä.

Vierailija
22/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla vähän tyhmä, kun täällä kyselet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä kannattaisi kysyä eri foorumilta, joka olisi keskittynyt urheiluun. vauva.fi tuskin on paras paikka kysyä vinkkejä juoksuun

Vierailija
24/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos liikun edes autolla tuon matkan viikossa :) En ole juossut sitten lapsuuden muutamaa metriä enenpää kerralla.

Vierailija
25/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 01:59"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 01:26"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 01:02"]

Ei paljon. Ei vähän. Liikaa.

[/quote]

Mikä olisi sopiva määrä?

t.ap

[/quote]

2 732 metriä. 2 kilometriä ja 732 metriä.

[/quote]

eli 12 minuuttia

Vierailija
26/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 02:07"]

ehkä kannattaisi kysyä eri foorumilta, joka olisi keskittynyt urheiluun. vauva.fi tuskin on paras paikka kysyä vinkkejä juoksuun

[/quote]

Kyllä AV-mamma vetää tuollaisia keskimäärin 13km lenkkejä.....autolla.

Vierailija
27/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin paljastaa ap:lle, että pisin kävelyni koskaan on 8 km. :-) Kuinka pitkiä pisimpiä kävelyjä muilla?

Vierailija
28/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän. Mä oon yleensä juossut 65 kilsan aamulenkit ja toisen samanmoisen illalla. 

Vierailija
29/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen minäkin, miksi tuollaisia kysyt.

Mutta 65km viikossa on ihan hyvä määrä. Tiedät sen itsekin. Esim, keskiverto maratonkuntoilija juoksee n. 50km viikossa. Parempia aikoja tavoittelevat enemmän toki. Mutta sellainen viiden tunnin maratoonari 50km.

Mikään huima määrähän se ei toki ole, mutta perusjampalle ja peruspirkolle ihan kunnioitettava määrä, mistä kannattaa olla ylpeä.

Vierailija
30/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä määrä mikä tuntuu itsestä hyvältä :)

Ei toiset voi sulle sitä kertoa mikä on tarpeeksi.

Ja onko liikunta riittävää, riippuu paljolti siitä, mitä liikkumisellasi tavoittelet.

Vierailija
31/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 03:32"]Voin paljastaa ap:lle, että pisin kävelyni koskaan on 8 km. :-) Kuinka pitkiä pisimpiä kävelyjä muilla?

[/quote]

Kerralla?

23km

Vierailija
32/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika paljon se on ja tiedät sen toki itsekin. keskiverto maratoonarin harjoittelumäärissä liikut. jos tilanne on sinulle uusi, jalat voi reagoida. eli jos olet vasta aloittanut juoksemisen, kannattaa pitää viikko kilometrit alussa siellä max 40 paikeilla.

Olennaista on, miten juokset: aina samalla tapaa junnaamalla vai järkevästi. eli variaatiota treeniin! mieluummin 2 tunnin peruslenkkia itsellesi kohtalaisella vauhdilla (voisit mennä paljon kovempaakin, on mukavaa ja rullaavaa) ja 1 puolen tunnin rääkkijuoksu sekä yksi 1,5-2 tunnin hidas rauhallinen, jarrutellen juostu lenkki. Vauhdeissa pitää olla selvät erot.  PIkkuhiljaa kaikkien lenkkien vauhdit ja juostut matkat kasvaa kyllä. ja aina välillä on hyvä pitää kevyt viikko, siis puolittaa juoksumäärät ja tehdä jotain muuta. Viidennen lenkin suosittelen heti alusta saakka korvaamaan vaikka uinnilla, pyöräilyllä, sisäsoudulla, salitreenillä tai jollain jumpalla tai vaikka joogalla. Pysyy jalat kuosissa paremmin :)

T: 3.52 maratoonari, kilometrejä viikossa vaihdellen 40-80. 

Vierailija
33/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä ap nyt vähän. Tämä av on kuitenkin tunnetusti tohtoreiden, lakimiesten ja huippu-urheilijoiden palsta. Täällä jotkainen äiti varmaan juoksee tuon matkan päivässä. Vaunujen kanssa. Korkkarit jalassa. Vaihtaa samalla kuopukselle vaipan ja pyyhkii räkää esikoisen poskelta.

Vierailija
34/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuverryttelyksi menisi mulla. Mulle tulee 932 km viikossa täyteen. Keväällä ja kesällä toki tuplasti, kun treenaan kunnolla.

Vierailija
35/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuo on paljon, vihaan juoksua. Olen saanut käsityksen, että peruslenkkeilijät juoksevat yleensä 5-10km lenkkejä noin kolmesti viikossa.

Vierailija
36/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 00:24"]

Vähän. Hölkkäillä voi mutta juoksemista tuo ei ole. Päivittäin pitäisi pitää mennä se 25-30 km. Sitten 2 lepopäivää. Toisena lepopäivänä kevyt kymppi.

[/quote]

Ai jaa, mä olen aina luullut että hölkän ja juoksun ero on vaihdissa, ei määrässä.

Vierailija
37/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 00:19"]

Kahdella lepopäivällä.

Viime torstain ja tämän päivän välillä olen juossut viisi lenkkiä, yhteensä 65km.

[/quote]Ihan tarpeeksi jos meinaat maratonille. Itse juoksin noin 30 km/viikko (nyt en koska hiihdän) ja tarkoitus olisi lisätä pikkuhiljaa kilometri määrää sitten kun ei voi enää hiihtää niin että juoksen (vaivattomasti) heinäkuun puolessavälissä noin 45 km/viikko. Sitten aloitan tekemään juoksufoormumin maraton ohjelmalla, jossa muistaakseni lopussa on tuo 65 km/viikko.

En oikein ymmärrä kysymystäsi, kaikkihan on suhteellista. Ei tuo varmaan jollekin ultraajalle kovin paljoa olisi, mutta esim. minun näkökulmastani tuo on todella paljon, koska minua kiinnostaa muukin urheilu kuin juoksu, siis voima- ja lihaskunto eikä minulla riittäisi aika eikä jaksaminenkaan tuohon määrään + siihen. Minusta tuo on paljon, vaikka olen harrastanut kuntoilua melkein koko elämäni. Voisi olla tosin vähän, jos olisin keskittynyt vain kestävyysjuoksuun. Jollekin harrastamattomalle tuo olisi ihan uskomaton määrä.

Jos sitten lasketaan käytettyjen tuntien mukaan (oletus 10 km/h, voi olla vähemmänkin koska jos olet paljon juossut), se on 6,5 h/viikko. Kerrotaan 52:lla, tekee pyöreästi 300 tuntia, mikä on puolet urheilijan harjoitusajasta. Joten ei tuo niin paljolta kuulosta, JOS olet keskittynyt kestävyysjuoksuun. Venyttely tietty päälle, mutta se voi sisältyä jo tuohon tuntimäärään.

Vierailija
38/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 00:19"]

Kahdella lepopäivällä.

[/quote]

Jos sä oikeasti juoksisit, et todella kyselisi mitään juoksumääriä vauvapalstalla. 65km ei todella ole paljon. Mä en edes koe juoksevani ja silti juoksen koiran kanssa 49km/vko.

Vierailija
39/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo! Itse menen kävellen 44-55km viikossa ja minusta se on sopiva määrä :)

Vierailija
40/53 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se määrä vaan se laatu. Liikunnan olisi hyvä olla mahdollisemman monipuolisesti kroppaa rasittavaa, jos meinaa vielä vanhemmmallakin iällä liikkua aktiivisesti. Noin paljon juokseminen rasittaa kehoa aika paljon yksipuolisesti.