Onko muita kenen mielestä 1700e/kk nettona on paljon palkkaa?
Yksin asuvalle ainakin. Minut lasketaan pienipalkkaisten joukkoon, mutta minulle tämä on iso raha. Vuokran jälkeen jää 1100e käteen, ruoan ja muiden laskujen jälkeen n 700e. 700e mihin tahansa, usein laitan suurimman osan tuosta säästöön, kun en keksi käyttöä.
Kommentit (217)
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On pieni palkka. Jos haluat elää yksin ilman harrastuksia ja huvituksia, niin sitten tuo riittää toki hyvin.
Miten 700e/kk ei riitä harrastuksiin ja huvituksiin? Minulla ainakin riittää mihin tahdon, maailmanympärimatkalle nyt ei heti riittäisi, mutta se nyt ei ole tavoitteenakaan. Laskin noihin laskuihini myös kuntosalimaksun. Ap
Nykysuomalaiselle ihmisarvoinen elämä sisältää 2 ulkomaanmatkaa/vuosi ja vaatekaapin sisällön uusimisen vähintään vuosittain, ehkä 2 kertaa vuodessa.
Ei kyllä riitä kaksi ulkomaanmatkaa vuodessa mihinkään ainakaan minun elämäntyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että olet oikeutettu loppu elämäsi saamaan ansiosidonnaista?
Missä liitossa sinä olet ollut? Minäkin haluan sinne!
Mitä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos yksin asuu ja vuokra noin pieni niin sitten se on aika hyvä. Minulla jää vuokran jälkeen noin 300€ laskuihin ja muihin kuluihin tuosta.
Kai asumistuki ja toimeentulotuki on haettu? Vai huvikseenko kituutat?
Tässä puhuttiin palkkatuloista.
Niin, asumistukeen on oikeutettu työssäkäyväkin pienituloinen ja myös toimeentulotukeen. Ei ne ole pelkästään tarkoitettu sosiaalitukien saajalle. Luulisi tämän olevan ihan yleisesti tiedossa.
Toimeentuloon on oikeutettu jos ei rahat riitä vuokraan ja jos perusmenoihin ei jää 500€ käyttöön per kk...Ap:n tapauksessa ei siis toimeentulotukea saisi
Asumistuki olisi ap:n ensisijainen hakukohde. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja siihen hänellä ei ole oikeutta.
Tämä toinen tapaus sitten. Jos jää asumiskulujen jälkeen 300e käteen niin näkeehän siitä sokea Reettakiin että on syntynyt yli 200e vajetta pelkästään perustoimentulotukeen.
Ihan hyvä alku, ja miksei siihen voisi olla tyytyväinen jos se on se määrä, mitä itselleen tarvii. Jos on perheunelmia, niin sitten voi tulla tiukkaa jos mies ei tienaa sekään.
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkkani 1700-1800€/kk ja ei se kyllä paljoa ole, ilman miehen yli tuplanettoliksaani oltaisiin lirissä.
Pk-seudulla asutaan, aikanaan maltillinen asuntolaina (joka maksettu n.3v kuluttua) otettu ja 2 varhaisaikuista teinilasta taloudessa jotka syövät loputtomasti ja ovat lukiolaisia.
Meillä oli sama tilanne, paitsi mieheni tulot samaa luokkaa kanssani ja asuntolainaa maksettavana vielä pitkään. Lapsilla useampi harrastus, samoin aikuisilla. Ihan hyvin pärjättiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap nettopalkka 1700 euroa. Vuokraan 600 euroa. Ruokaan ja kaikkiin laskuihin sisältäen kuntosalikortinkin menee 400 euroa. Tuo viimeinen on minusta hämmästyttävän vähän.
Ruokaan menee n. 200e/kk, kuntosali 30e, puhelinlasku 25e, työmatkakulut 60e, netti kuuluu vuokraan, kotivakuutuslasku ja sähkölaskua ei tule joka kuukausi. Riippuen kuukaudesta siis noin 300-400e menee laskuihin, jos tosiaan ei vuokraa lasketa. Ap
Itse ainakin lasken esimerkiksi vakuutusmaksun kokonaishinnan jaettuna jokaiselle kuukaudelle kun lasken laskujen kokonaismäärää kuukaudessa. Jokaiselta kuukaudelta maksan kuitenkin vakuutusmaksua vaikka lasku tulee vain kerran vuodessa. Okei sinulla on vähän ja halpoja laskuja. Kai joku voi noinkin elää ilman mitään ylimääräistä.
Mulla on 2000 / kk ja mielestäni se riittää hyvin, aina jää säästöön, vaikka en edes laskeskele pennejä. En vain ostele turhaa ja käytän kaiken loppuun, biojätteisiin ei mene kuin kantoja, kuoria ja kahvinporoja jne. En ajele autolla pikkumatkoja yms. Ostan oikeastaan mitä haluan, mutta olen luonteeltani ekologinen ja en yleensä halua mitään, mitä en todella tarvitse. En kaipaa ulkomaanmatkoja, mutta Lapissa käydään, sehän on lähes samanhintaista. Inhoan lentämistä. Jonkin verran käytän kulttuuriin ja jonkun tapahtuman vuoksi voin lähteä ulkomaille, mikä on kyllä kallista, mutta siihen voi ottaa aina säästöistä, koska vuodessa säästyy paljon enemmän. Lomailun tai pelkän matkustelun vuoksi en lähde.
Yksin pienillä asumiskuluilla riittää varmasti, mutta en sanoisi että se on paljon palkkaa.
No ei se paljon ole, mutta ihan riittävästi, jos siis joka kuukausi jää tuo 1700€ verojen jälkeen käteen, niin kyllähän sillä pitääkin toimeen tulla.
Vierailija kirjoitti:
Saan enemmän ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa joten enpä viitsisi tuolla rahalla töihin vaivautua.
Lainaus tipahti pois mutta tähän kommenttiin kysymykseni on.
Kyllä minäkin pärjäisin 1700 euron kuukausituloilla yksin asuessani aivan mainiosti. Ja varmasti monesta työstä se on ihan hyvä palkka.
En kuitenkaan suostuisi tekemään nykyistä työtäni tuolla palkalla. Tiedän, että työpanokseni tuo työnantajalleni vuodessa lisää liikevaihtoa vähintään 150 000 euroa, todennäköisesti n. 200 000 euroa. Koen ihan oikeana, että siitä kuuluu minulle n. puolet.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te oikein teette työksenne? Miten 1700€/kk nettona on jonkun mielestä hyvä palkka? Itse saan nyt äitiyslomalla 1870€/kk ja tuntuu että elää kädestä suuhun.
Ei se 1700€ nyt toki surkea ole, mutta ihan tavallinen huono liksa. Itse tosin tienasin tuon verran jo 20-vuotiaana vuorotöissä. Nyt nettopalkka jossakin 2500-3000€/kk kieppeillä, riippuen kuukaudesta. Eikä sekään tunnu olevan kauheasti täällä kehä 3:n sisäpuolella.
No mä olen esim. rekkakuski. Sain joskus enemmänkin palkkaa, mut nyt jää nettona enää n. 1800€/kk koska työnantaja kielsi ylityöt, ei maksa ADR -lisiä eikä päivärahoja. Aikaisemmin tuli nettona käteen parhaimmillaan 2700€/kk mutta ne ajat on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että jotkut paskaduunia tekevät pienipalkkaiset ovat onnellisia tulotasoonsa ja olisivat vaikka valmiita maksamaan vielä lisää verojakin. Ei voi kuin nauraa näille tyhmyreille!
Ei kaikki ole onnellisia tilanteeseen, eikä maksamaan lisää verojakaan. Ei vaan aina ole hirveesti vaihtoehtoja jos meinaa elää ilman tukia.
Valmistumisen jälkeen netto oli 2200 ja nyt 2700. Kyllä mä pienemmälläkin toimeen tulisin. Noin 1000 e jää säästöön/huvitteluun/osakkeisiin kuussa eli yli.
Vierailija kirjoitti:
Valmistumisen jälkeen netto oli 2200 ja nyt 2700. Kyllä mä pienemmälläkin toimeen tulisin. Noin 1000 e jää säästöön/huvitteluun/osakkeisiin kuussa eli yli.
Ai niin brutto on 4100 eli veroja ja muita kuluja tulee kyllä maksettua aika paljon.
Mielestäni tuo on juuri sopiva raha. Kun tienasin käteen 1200-1300 e kuussa ja olin yh, se oli liian vähän ja työkaverini kyselivät, että miksi käyn töissä kun olisin saanut työttömänä yh:na enemmän tukien kanssa jne. En vaan olisi voinut jäädä kotiin, koska ura ja itseni kehittäminen on minulle tärkeää.
AMK-tutkinnon jälkeen palkkani on parhaimmillaan ollut 4300 e / kk, sillä tein hetken johtamistyötä ja nykyisin palkka on 2648 e / kk. Lisäksi teen kahta eri sivutyötä harrastustyyppisesti ja treidaan. Näiden ansiosta tuloni ovat olleet välillä yhteensä 9000 e / kk. Se on älytön raha sellaiselle, joka on oikeasti elänyt köyhyysrajalla. Vaikka niistä köyhistä ajoista on aikaa 10 vuotta, niin en siltikään tulotasoni noustua ole alkanut tuhlaamaan vaan olen sijoittanut ja säästänyt kaiken ylimääräisen, matkustelua lukuunottamatta. Myös lapsille säästän ja sijoitan.
Köyhyys ei aina ole ihmisen oma vika. Edelleen tunnen suurta myötätuntoa heitä kohtaan, jotka laskevat jokaisen pennin, jotta pystyvät elämään. Tiedättekö miten paljon rahan ajattelu vie aikaa, jos sitä ei ole ja miten se tappaa esimerkiksi ihmisen innon ja luovuuden?
Ja sitten, jos haluaa vielä vähän perspektiiviä asioihin voi katsoa Yleltä dokkari Verta, hikeä ja t-paitoja.
Oikeasti, välillä kun katselee tätä kuluttamista missä me täällä Suomessakin elämme..
Ja tää on ehkä vähän naurettavaa, mutta aina kun ihmiset heittävät 0,10 e-0,40 e pantillisia pulloja pusikoihin mietin, että miten jossain toisella puolella maapalloa tossa 40 sentin pullopantissa on jonkun ihmisen päivän riisiannos, jonka se tekee tyyliin ruokapalkalla 12 tuntia päivässä ilman lomia tai vapaita.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että jotkut paskaduunia tekevät pienipalkkaiset ovat onnellisia tulotasoonsa ja olisivat vaikka valmiita maksamaan vielä lisää verojakin. Ei voi kuin nauraa näille tyhmyreille!
Minä olen onnellinen tuohon tulotasoon mutta en sanoisi työtäni paskaduuniksi. Siistiä sisätyötä, saan (ja joudun) käyttämään luovuutta, sosiaalisia taitoja ja työssäni tarvitaan hyvää emotionaalista pelisilmää jotta ei aiheuta kriisejä herkässä mielentilassa oleville asiakkaille.
No ei tuo iso summa ole, mutta pärjää kyllä. Tällä hetkellä olen työtön ja saan eri tukia yhteensä käteen 2000e/kk. Minulla on 2 lasta, vuoroviikoin. Pärjään hyvin, jää säästöönkin jopa 600e kuussa. Minulla ei lainaan mene kuin 130e kuussa, joten asuminen on halpaa, toki okt kulujakin on. Oman alan töissä saisin ehkä 2000, plus toki lapsilisät. Nyt kun liiton päivätkään ei kulu, niin eipä harmita kotona olla. Aikaa pitää terveydestään huolta, olla lasten kanssa, etenkin jos koulut menee vielä kiinni.