Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko 60-luvulla ei ollut minkäänlaisia leluja, millä leikkiä? Äiti aina sanoo, että piti mennä metsään leikkimään käpylehmillä.

Vierailija
23.10.2020 |

No toisaalta se oli varmasti hyväksi mielikuvitukselke, jos ei ollut silmien edessä sitä viriketulvaa, mikä nykyaikana jo ihan pienten lasten silmien eteen puskee.

Mutta eikö oikeasti ollut muuta leikkejä kuin jotain metsäleikkejä ja ulkoleikkejä?

Kommentit (142)

Vierailija
61/142 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä Vauva av taitaakin nykyisin olla Mummo av! 😂 Kiva lukea näitä juttuja ja muisteluita.

Vierailija
62/142 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestori k kirjoitti:

Niin, eipä tuolloin tosiaankaan kakara👶/lelu-bisness 🤑 ollut Suomessa nykyisellä mallilla.

Eikä sitä aiemmin ollut edes erillistä nuorisokulttuuria! Se tuli vahvemmin esiin vasta Elviksen ja Beatlesien myötä 🤩!

Suuri osa 60- luvun nuorista kyllä ol lavatanssi-ihmisiä. Harvalla edes oli minkäänlaista äänentoistolaitetta radion lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/142 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä Vauva av taitaakin nykyisin olla Mummo av! 😂 Kiva lukea näitä juttuja ja muisteluita.

Miksei mummot voi olla kiinnostuneita vauvoista? Tänäänkin saan illaksi vauvan hoitooni.

Vierailija
64/142 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe oli aika köyhä. Silti joululahjaksi tuli aina kauniita nukkeja, vauvanukelle kehto, mekaanisia peltisiä leluja (yleensä vieterivetoisia), metallinen sähköjuna ja -rata. Nämä kuuskytluvulla.

Tuli mieleen, että pehmoleluja ei ollut, ei ainakaan tuommoisia kuin nyt. Nallekarhut olivat kovia!

Mulla oli kyllä pehmolelujakin, kun äiti ja täti teki nalleja, mollamaijoja ja ison hepan, jonka päällä katsoin mustavalkotelkkua. 

Meidän joulut oli ihania:, oikea kuusi, jossa oli elävät kynttilätkin ja äiti teki kaikki herkulliset jouluruuat ihan itse - ei ollut vielä Saarioisten joululaatikoita.

Saatiin lahjaksi mm.erittäin kauniita pahvikotelossa olevia hienoja kerrastoja ja lasten yöpaitoja ja mm pitsinenäliina kotelossa, jossa oli mukana pieni pullo kielo hajuvettä.

Vierailija
65/142 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on ollut nukkeleikki-iässä 50- luvun lopussa/60-luvun alussa.

Köyhä ja monin tavoin traumaattinen lapsuus syrjäisellä maaseudulla.

On nyt eläkkeellä alkanut keräilemään nukkeja ja ompelemaan niille vaatteita.

Vierailija
66/142 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NUO UUSIMMAT

SuosittuYle: "Mistä sä oot kotoisin?" Viisi rasistista mokaa, joilla sinäkin ehkä syrjit, vaikka tarkoitat hyvää

SuosittuTHL tulee suosittamaan että tänä vuonna ei sukulaisjouluja vietetä!

Poiminta Osaatko runoilla?

SuosittuTiedätkö lapsia, jotka ovat osoittautuneet erityislapseksi vasta syntymän jälkeen tai myöhemmällä iällä?

Suosittusofia&stefan

Nuo Masked singerin hahmot ovat kammottavia ja ahdistavia!

Mikä sinua veetuttaa juuri nyt?

Miten käy Lapin? Kaksi kolmasosaa varauksista talviajaksi peruttu.

PoimintaTurhan tiedon tietokilpailu! Kysy ja vastaa

SuosittuPsykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena

Kuinka monta vauva-aiheista aloitusta tuossa edellä on? 

Vierailija
67/142 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi lelukaupoissa, leluja oli jonkin verran sekatavarakaupoissa.

En tiedä 60- luvusta, mutta 70 luvun loppupuolella saattoi Osuuskaupassa olla jotain leluja, pienoismalleja jne.

Vierailija
68/142 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

En tiedä 60- luvusta, mutta 70 luvun loppupuolella saattoi Osuuskaupassa olla jotain leluja, pienoismalleja jne.

Tilanne -70 luvulla muuttuikin jo kovasti, esim oman kuntani kirjakaupassa oli pieni leluosasto.

Vierailija
69/142 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla oli 60-luvulla nukkeja, nukenrattaat, nuken kehto, legoja, peikkoja, barbeja, eläinfiguureja ja niille farmi, nukkekoti, pehmoleluja ja vaikka mitä. Kiiltokuvat oli silloin iso juttu ja niitä ostettiin ja vaihdettiin paljon.

Kuin myös .Lisään paperinuket . Olivat kovassa käytössä , lähinnä kyllä piirrettiin = suunniteltiin uusia vaatteita.

Ap äiti taitaa muistella omaa äitiään.

Ohi aiheen hieman. 60-luvulla kakaroita oli joka nurkalla ja maailma oli ei niin pelottava. Olen 5-6 vuotiaana pyörinyt vapaasti parin km päässä kotoa Helsingissä. Ympäristö tarjosi virikkeitä ja tekemistä , jos oli utelias.

50-luvulla syntynyt

Näinpä just, kun olet kotoisin Helsingistä! Mutta voin luetella paljon paikkakuntia Suomen niemellä, missä ei ollut taatusti 60-luvulla vielä lelukauppaa. Voidaan aloittaa vaikka siitä kuuluisasta Pihtiputaasta, tai mistä tahansa syrjäisestä kunnasta, mistä lähimpään kaupunkiin on yli sata kilometriä. Etäisyydet kaupunkeihin kasvavat mitä pohjoisemmaksi mennään. Itse lapsuuttani -60 luvulla eläneenä en kaivannut erikoisemmin leluja, kun aina oli kavereita ja ulkopelejä monenlaisia. Kyllä ap:n äiti muistaa oikein, maaseudulla elettiin täysin erilaisissa olosuhteissa mitä kaupungeissa. Mistä niitä ostoleluja sinne metsien keskelle olisi haettu ja vähiä rahoja ei leluihin tuhlailtu.

Olet oikeassa asuinpaikalla varmaan suuri merkitys tuohon aikaan.

Helsingissä oli 2 lelukauppaa jotka muistan ja joihin piti aina mennä kun oltiin äidin kanssa kenkiä tms.hankkimassa, Winter ja Stockan leluosasto. Mitään ei ostettu kunhan sain pällistellä.

Lapsuuteni leluvalikoimaan vaikutti myös matkatöitä varsinkin pohjoiseen tekevä isä, Haaparannasta tarttui välillä mukaan jotain. Olen käsittänyt , että oli halvempaakin kuin Suomessa.

Vierailija
70/142 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leluja on tehty jo kivikaudella. 

Käpylehmä saattoi olla yksi sellainen.

Vierailija
71/142 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Ja paperikauppoja. Käytiin vain katselemassa oliko tullut uusia paperinukkeja tai kiiltokuvia. Meillä oli 3 paperikauppaa kävelyetäisyydellä. ( ja tämä taas hki 60-luku sorry)

Vierailija
72/142 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1968 ja kyllä meillä leluja oli, mutta ei ne olleet mitään uusia ja hienoja, eikä niitä todellakaan saatu usein. Meillä oli muutamaa vuotta vanhemmalta serkulta sekä äidin nuorimmilta sisaruksilta "perittyjä" nukkeja ja jopa isäni lapsuudesta fortuna ja kymmeniä marmorikuulia sekä pieni shakkilauta. Legoja ja lautapelejä saatiin joskus joululahjaksi. Muistan, että 5-vuotiaana sain joululahjaksi ihanan nuken. Barbeja meillä ei ollut, vaikka serkulla oli, mutta ilmeisesti äitini ei jostain syystä halunnut meille niitä ostaa. Muistan, että meillä oli siskon kanssa usein päiväkausia kestävä kotileikki-rakennelma, jossa oli mukana kaikki nuket ja nallet ja lainailtiin siihen muista huoneista tuoleja ja sohvatyynyjä ja vaikka mitä.

Äidilläni oli ollut Amerikan täti, joten heidän ihan tavallisessa maanviljelijäperheessä lapset olivat jo 1950-luvun alussa saaneet joka joulu lahjaksi nukkeja ja leikkiautoja (ja tietysti vaatteita tai ainakin vaatekankaita, joita oli ollut Suomesta vaikea sodan jälkeen saada)

Vierailija
73/142 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe oli aika köyhä. Silti joululahjaksi tuli aina kauniita nukkeja, vauvanukelle kehto, mekaanisia peltisiä leluja (yleensä vieterivetoisia), metallinen sähköjuna ja -rata. Nämä kuuskytluvulla.

Tuli mieleen, että pehmoleluja ei ollut, ei ainakaan tuommoisia kuin nyt. Nallekarhut olivat kovia!

Mulla oli kyllä pehmolelujakin, kun äiti ja täti teki nalleja, mollamaijoja ja ison hepan, jonka päällä katsoin mustavalkotelkkua. 

Meidän joulut oli ihania:, oikea kuusi, jossa oli elävät kynttilätkin ja äiti teki kaikki herkulliset jouluruuat ihan itse - ei ollut vielä Saarioisten joululaatikoita.

Saatiin lahjaksi mm.erittäin kauniita pahvikotelossa olevia hienoja kerrastoja ja lasten yöpaitoja ja mm pitsinenäliina kotelossa, jossa oli mukana pieni pullo kielo hajuvettä.

Olen syntynyt -70, mutta minäkin olen saanut joululahjaksi lapsena noita hajuvesi+nenäliinapakkauksia. Se kielo jäi niin mieleen noilta ajoilta, että piti nyt vuosikymmeniä myöhemmin ostaa kielohajuvettä.

Vierailija
74/142 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kylällä oli paperikauppa, jossa oli sekä leluja että paperitavaraa. Myös osuuskaupassa oli leluja. Pieni kirkonkylä, jotain ale 5000 asukasta koko kunnassa. Meillä oli kyllä veljien kanssa leluja 60-luvulla, vaikka oltiin pienestä kirkonkylästä, eikä oltu edes varakkaita. Pari pikkukauppaa oli osuuskaupan lisäksi, en muista oliko niissä leluja myynnissä. Tämä 60-luvun lopulta. Vuonna Minusta on 1966 otettu kuva, jossa roikotan lempinalleani. Muistan itsekin, että se oli mukana aina ja kaikessa. 

Vierailija
75/142 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti ihan katsoa lastenlasten leluja ja muistella niitä omia eli legot, barbiet, palapelit, Kimble, lautapelit Afrikan tähti ja Monopoly, vauvanuket rattaineen ja vuoteineen, nukkekoti (Lundby) on käytännössä ihan samoja. Plaston muoviautoja saattoi olla jo 60-luvulla tai ainakin hiekkalaatikolla oli hyvin paljon samanlaisia samoin kuin leikkimökissä oli muoviastiasto nukkekäyttöön.

Eli aika lailla samanlaisilla leluilla leikittiin, nyt variaatioita vain on paljon enemmän.

Nykylapsilla ei enää ole paperinukkeja, kiiltokuvia tai kuminauhan päässä sahanpurulla täytettyä markkinapalloa.

Vierailija
76/142 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leluja on tehty jo kivikaudella. 

Ei silloinkaan ostettu, mutta oletettavasti käpyjä käytettiin leluina sellaisenaan.

Omista 1960-luvun leikeistä muistan mm. roolileikit, joiden tarpeiksi riitti mielikuvitus. Leikimme mm. lentoemäntää, vaikka kukaan meistä ei ollut koskaan matkustajalentokonetta nähnytkään muualla kuin kuvassa. Kauppaleikeissä kannoimme naapurin lapsen kanssa tyhjiä pakkauksia edestakaisin.

Barbeja ei ollut, eikä nykyisen tapaisia vauvanukkeja. Rakkain nukkeni oli ollut kankainen mollamaija niin pienenä, että en itse muista. Legoja sain joskus 6-vuotiaana.

Vierailija
77/142 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö, höpö. Meillä ainakin oli leluja mielinmäärin, legoja, muita rakennussarjoja, teknisiä leluja, veljellä oli hieno Märklin-sähköjunarata, tytöillä oli barbeja, muita nukkeja ja vauvanvaunut ja kantokassit ja vaikka mitä. Nukeille ommeltiin ja neulottiin itse vaatteita. Lisäksi oli sellaista, mitä ei paljon nykyisin näe, kuten hienoja paperinukkeja, joille piirrettiin lisää vaatteita, kerättiin ja vaihdeltiin kiiltokuvia, oli pienet kangaspuut ym. Leikkiminen oli silloin luovempaa, eikä niin valmiiksi ajateltua kuin nykyisin. Kesäisin leikittiin pihalla kauppa- ja kotileikkejä, missä voikukista saatiin voita, lehdet oli kaloja tai salaattia, hiekasta tehtiin muoteilla leivoksia ja koristeltiin orvokeilla ja muilla kukilla jne. mutta näin ovat omatkin lapseni 80-luvulla leikkineet. Itse en muista ikinä käpylehmillä leikkineeni, kuullut olen kyllä. Kuvitteletteko, että 60-luku oli jotain esihistoriallista aikaa?

Miksi tälllä viestillä on enemmän ala- kuin yläpeukkuja?

On varmaan iso ero hyvin toimeentulevan kaupunkilaisperheen ja köyhän maalaisperheen välillä. Itse leikin käpylehmillä, tai lampaita ne kävyt olivat ja kivet lehmiä. Olihan meillä kotona lehmiä. Ymmärrän silti hyvin, että varsinkin pojille ostettiin mekaanisia leluja, jos vaan oli varaa. Siihen aikaan sukupuoliroolit olivat vahvoja. Varmaan ero silläkin, elettiinkö vuotta 1960 vai vuotta 1969 sillä vuosikymmenessä tapahtui paljon.

Lainauksen kirjoittajan kanssa tunnistan yhteisiksi niin paperinuket kuin kauppa- ja kotileikit.

Vierailija
78/142 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pallo, 1palapeli,äidintekemät mollamaijat, joitain värityskirjoja, puusta tehtyjä autoja ym. Asuimme maalla silloin. Muutimme kaupunkiin ja muovioli keksitty jo. Nyt saatiin muovinuket, lapiot, autot, leikkiastioita jne.

Vierailija
79/142 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aloituksessa kysytään, millaista elämä oli 1960-luvulla, eiköhän siihen lähinnä mummot vastaa.

Ja jos kysytään, millaiselta korona-aikana tuntuu etäopiskelu, siihen vastaavat sitten koululaiset ja opiskelijat.

Aiheen ja teeman mukaan.  :)

Vierailija
80/142 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60-luvulla oltiin tosiaan paljon ulkona leikkimässä. Itse muistan Apulehden paperinuket, joilla leikittiin. Jouluna sain Verraton-konvehtirasian, muistaako joku? Karkkeja sain harvemmin ja limsakori oli harvinaista, sitä sai juhannuksena. Oli perinteenä.

Meilläkin oli aina jouluna Verraton-konvehteja. Apu-lehden paperinuket muistan hyvin myös. Limsaa meidän perheessä ei kyllä saatu koskaan, juotiin äidin keittämiä viinimarjamehuja.  :)  Olen syntynyt 1959.

Meillä muuten samoin, mutta jostakin syystä äitini ei mehuja keittänyt. Saunailtoina jaettiin 1/3 litran limsapullo ja joskus puolen litran jäätelöpaketti täsmällisesti tasan kolmelle lapselle.

Paperinukkeja piirrettiin itse, ja tehtiin niille vaatteita. Omille nukeille ompelin itse vaatteita jämätilkuista, joita äidin ompeluista jäi. Oikealla isolla polkusingerillä tietenkin, kun ei minulla ollut leikkiompelukonetta.

Meidän ikäluokkamme ihmiset ovat ostaneet omillekin lapsilleen oikeita työkaluja leluiksi, kun tuntui jotenkin hölmöltä laittaa vaikkapa vasarat ym. muovinsina, kun aivan yhtä hyvin voi leikkiä oikeillakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi