Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työilmapiiri

Vierailija
30.01.2014 |

Helvatta tuli taas sellaista kuraa eilisessä kokouksessa niskaan henkilöltä joka ei edes osallistunut itse kokoukseen vaan purjehti vaan paikalle "tuomaan tärkeitä asiakirjoja" ja totta puhuen pelkästään vittuilemaan jäi. Uskomaton tapaus, minä uusi työyhteisössä mutta nyt alkaa riittää. Eka puoli vuotta meni vaan ihmetellessä miten moinen noita-akka voi pitää valtaa työyhteisössä vaikkei mikään esimies olekaan. Mitä tekee työyhteisö?? Hymyilee nolostuneena ja taputtelee lohduttelevasti olkapäälle tyyliin "älä välitä, se on vaan tommonen". Siis mitä hittoa, miksi ne antaa sen olla "tommonen" miksei työyhteisö laita sitä kuriin??! Tyyppi on selkeästi täysin asiaton mutta saa ilmeisesti olla kun vain on osaava työssään. Minunko tässä nyt pitää 20 vuotta nuorempana, alle vuoden talossa olleena alkaa opettamaan lähes eläkeikäiselle ihmiselle miten ihmisten parissa käyttäydytään/ei käyttäydytä? Alle vuoden talossa olleena?  Miksi muu työyhteisö ei laita moista kuriin? Vastuu työyhteisölläkin miten antaa noita-akkojen käyttäytyä! Ihmiset sanoo että se on esimiehen tehtävä mutta mä kyllä sanon että ei se esimieskään kaikkeen pysty kun ei osallistu "ruohonjuuritason" työhön eikä ole läheskään aina paikalla. Kyllä se on sen porukan homma pitää noidat kurissa niin että kukaan ei voi laukoa asiattomuuksia ja solvauksia, ei kukaan -ei edes minä. Ja mä en siis tajua että nää muut 50+ akat hymyilee vaivaantuneesti vaan eikä kukaan, ei kukaan tee mitään. Munko se nyt sit pitää "kakarana" (37v) laittaa se kuriin?

Ei hitto mä oon kypsä. Otin tämän päivän vapaata etsiäkseni uutta työpaikkaa. Kahden paikan ovella olen jo aamun kuluessa käynyt "lakki kourassa" -vielä ei natsannut. Avoimia työpaikkoja ei tunnut hirmusti olevan auki omalla alallani.

Purin tämän nyt tänne ja taidan vielä lähteä kolmanteen paikkaan minkä tiedän. Sit vaan kai odotan et joku tykkäis musta ja ottais jossain vaiheessa yhteyttä. Mun on pakko päästä sieltä pois, sairastun siellä. 

Onko muilla työelämässä kuvailemani kaltaista?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjooh, joka paikassa. Itsellä ja ystävillä. Itse "normaalina" ei saa vakipaikkaa, tai mitään pidempiaikaista, mutta sitten on 20v alalla olleet sekopäät istuvat kyllä tiukasti työssään, vaikka kaikki kärsivät. Milloin se sekopää on jotain menopaussioireita saanut täti, ketä huutaa muille ja asiakkaille, ja seuraavaksi itkee vessassa, tai sitten se on juoppo patu, joka istuu suurimman osan päivää kahvituvassa, ja käy kerran puolessa tunnissa röökillä. Ketuttaa.

Vierailija
2/23 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Auttaa edes vähän kuulla että muillakin on kestämistä, mä en vaan noi tajuta että tuommoista voi olla olemassakaan. Samaa sanoi mies että samanlaista paskaa se on kaikkialla. Mutta laumalla on voimaa, ei tuollaista tarvitsisi hyväksyä missään! Mä olen kai ollut liian onnekas että aiemmat työpaikat ovat olleet toista maata, tällaista yhden laumakuntaa mä en ole tavannut vielä missään vaikka tietenkin joskus ei kemiat kohtaa ja joku sanoo joskus jotain kurjasti, se on inhimillistä. Mutta toisen määrätietoinen toistuva nujertaminen (jopa asioissa joista ei itse tiedä mistä kyse), solvaaminen, "tyhmäksi" maalaaminen, se ei ole asiallista, ei vain millään mitoin. Ei vaikka toinen kuinka tyhmä olisikin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi ei työyhteisö laita kuriin?

Miksi ei myöskään ylin johto ( puheenjohtajat tai muut isot pomot), ei ammattijärjestöt, ei työsuojelupiiri eikä kukaan muukaan tee yhtään mitään.

Nämä vaiheet on käyty läpi omassa työpaikassani ja sitä on ihmetelty vuosikausia. Nyt asia on siirtymässä poliisille.

Vierailija
4/23 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tää antaa mulle hirveesti tukea, kiitos teille.

Tänään oli melko hyvä maanantai; noita-akka on pois ja ilmapiiri ei ehkä hyvä mutta selkeästi neutraalimpi. En pelkää virheitä ja asiat sujuu, ok. Tää kestää ehkä vaan hetken mutta pysäyttävää miten yksi ihminen voi läsnäolollaan tai poissaolollaan olla aika merkitsevä.

ap

Vierailija
5/23 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen määräaikaisena paikassa, jossa eräs äiti haluaa lapsensa väenvängällä töihin sinne. On ollutkin aikaisemmin töissä, mutta on huolimaton, lapsellinen ja vastuuton työntekijä. Silti äiti vain jankuttaa lapsensa töihin, vaikkei suurin osa häntä kelpuuttaisi. Kukaan ei viitsi sanoa suoraan. Äitinsä yrittää junailla lastaan aina muiden määräaikaisten ohitse, vaikkei tällä ole oikeasti mitään vahvuuksia tms. Eihän sitä kiinnosta edes koko työ, vain palkka. Ei ymmärrä työn merkitystä syvemmin. Työpaikalla on vain joku velvollisuus ottaa se aina uudelleen takaisin. Raivostuttaa. 

Vierailija
6/23 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.. tämän erään mielestä mä varmaankin olen juuri huolimaton, lapsellinen ja vastuuton -tyhmyyden lisäksikin. Mitään pilkunnussijaa musta ei kieltämättä saa. 

ap

Vierailija
7/23 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli työpaikalla epävirallisessa esimiesasemassa henkilö, joka puhui paskaa ja yritti saada työntekijöitä irtisanoutumaan. Noustiinkin tätä sankaria vastaan ja istuttiin se pois valtajakkaralta. Huhujen mukaan ko. tapaus etsii uutta työpaikkaa. Uskon vasta kun lähtee ovesta ulos vimosen kerran.

Vierailija
8/23 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisia ei voi muuttaa, vain itseä voi. Meidänkin työpaikalla on tuollainen, ollut 20 vuotta. Itse olen ollut jo vuosia samassa paikassa, tuo kyseinen nainen on kahden pomon aikana ollut koko ajan yhtä v-mäinen. Kyllä sen läpi nähdään. Mutta en nyt anna sen omaa leipääni syödä. Olen töissä enkä anna viedä energiaani. Ekat vuodet jaksoin vaahdota. Nyt ei vaan jaksa. leipä se on minunkin tienattava.

Vierailija
9/23 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:56"]

Toisia ei voi muuttaa, vain itseä voi. Meidänkin työpaikalla on tuollainen, ollut 20 vuotta. Itse olen ollut jo vuosia samassa paikassa, tuo kyseinen nainen on kahden pomon aikana ollut koko ajan yhtä v-mäinen. Kyllä sen läpi nähdään. Mutta en nyt anna sen omaa leipääni syödä. Olen töissä enkä anna viedä energiaani. Ekat vuodet jaksoin vaahdota. Nyt ei vaan jaksa. leipä se on minunkin tienattava.

[/quote]

Joo tää ois mun tavoite. Toivottavasti väsyn tarpeeksi tai mitä ikinä se onkin että pääsen tuohon ei-vaan-jaksa-välittää-vaiheeseen, sairastumatta itse. Sitä mä pelkään eniten että se ihminen vie mut sellaiseen suohon että siihen jään. Että sais vaan pidettyä itsensä "kuivilla"!

ap

Vierailija
10/23 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan mun työpaikkaani tämän ketjun jälkeen entistä enemmän. Ei kaikkialla ole tuollaista. Meillä puhalletaan yhteen hiileen, autetaan ja jos joku asia ottaa päähän, saatetaan sanoakin harmistus ääneen. Se auttaa!

Ja mikä tämä työpaikka on...? No sairaalan ensiapu, tietenkin. Pahamaineinen ja parjattu naisvaltainen hoitoalan työpaikka.

Vierailija
11/23 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä tapahtuisi, jos sanoisit myrkynkeittäjälle suorat sanat, jämysti ja selvästi alentumatta haukkumaan? Jos sinulla on työyhteisösi epävirallinen tuki takanasi, niin anna mennä! Sano hänelle esim. että " mulle et muuten jatkossa tuollalailla puhu, tuliko selväksi?" tai "älä viitti nyt tuollalailla kiukutella, aikuinen ihminen" tms.  Ja sen jälkeen olet niin kuin ei mitään: hymyilet ja olet itsevarma töissä, ystävällinen kaikille, myös sille 

Vierailija
12/23 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on peukkuja kerännyt!

Vierailija
13/23 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla on joku 22w muija joka sai alaikäsenä lapsen. Nih, ei siinä mitään mutta nyt jän on niin äänekästä niin helvetttn äänekädtä teinipllus kun ikinä saattaa, on tyyliin iskemässä kaikkia miehiä jotka vaan liikkuu ja olevinaan niiiiiin iiiihana! Joku tarve että on haluttavava...... ARGGGGGG

Vierailija
14/23 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu näitä ap:n ja kannustavuuden viestejä peukuttaa alaspäin?

Noita-akka itse vai?

Vierailija
15/23 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, noita-akat on vallanneet ketjun! BMI 40 sellulliitti tutisee kun ap antaa palautetta huomenna töissä :D Go ap!

Vierailija
16/23 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa se meilläkin kuuskymppinen rouva, jonka takia kaks tai kolme työntekijää on jo lähtenyt. Iso ääni ja vahvat mielipiteet, kukaan ei jaksa jankata hänen kanssaan. Tietotaitoa toki on kun 40 vuotta samaa työtä tehnyt ja pilkunviilaaja luonteeltaan. Siksi kai uskaltaakin pitää muita vallassaan.

Vierailija
17/23 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 21:08"]

Ap, mitä tapahtuisi, jos sanoisit myrkynkeittäjälle suorat sanat, jämysti ja selvästi alentumatta haukkumaan? Jos sinulla on työyhteisösi epävirallinen tuki takanasi, niin anna mennä! Sano hänelle esim. että " mulle et muuten jatkossa tuollalailla puhu, tuliko selväksi?" tai "älä viitti nyt tuollalailla kiukutella, aikuinen ihminen" tms.  Ja sen jälkeen olet niin kuin ei mitään: hymyilet ja olet itsevarma töissä, ystävällinen kaikille, myös sille 

[/quote]

Suuttuu ja tulee yhdessä pomon kanssa pitämään puhuttelua, toisesta asiasta. Näin kävi minulle, en ole ap.

Vierailija
18/23 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta. Juurikin saman asian kanssa pohdiskelen.

Ei ole mun ensimmäinen työpaikka eikä ilmeisesti viimeinenkään. Ihme johtokulttuuri - ja mä ymmärrän että jos on asioita tehnyt 30v niin osaa ne ihan eri tavalla kuin kaksi vuotta sitten firmaan tullut, mutta prkl...

- Tule sitten kysymään, jos et jotain tajua!

Todellisuus: neuvotaan kyllä, mutta kahvitauolla kommentoidaan "näkihän se ettei sulla ollut pienintäkään hajua miten se tehdään oikein". 

Tai kun menee ihan vaan varmistamaan, e ttä tehtiinhän tämä näin:

- Mä annoin sulle ohjeet, lue siitä! Me käytiin tämä läpi!

tai

- Anna tänne, minä teen seen (ja huokailua ja puhinaa kun joutuu yksin pitämään firman pystyssä...)

Ei minusta ole toisen ammattitaitoa kyseenalaistamaan. Tietty se osaa paremmin asiat kuin minä. Ja joudun kysymään YHÄ vaikka olen ollut täällä jo kaksi vuotta. En joka päivä, en samoista asioista. Mutta kyselen.

Tai en kysele. Joskus teen vaan ja toivon että meni oikein. Joskus menee, joskus ei. Palaute tulee aina yhtä rakentavalla tavalla. Se, että joku menee oikein tuntuu olevan vahinko. Virheet taas on aina tahallisia.

Pelkään jo tehdä yhtään mitään uutta. Pelkään työpaikallani. Olen uusin tulokas, ei ole minun homma muuttaa yrityskulttuuria.

Vierailija
19/23 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilönsuoja on suomessa niin korkealla, että kusipäisyydestä ei voi ketään erottaa, eikä eristää yhteiskunnasta. Siksi jo lapsuudesta lähtien päiväkodeissa, leikkipuistoissa, kouluissa yms. kasvatetaan siihen, että kaikkien kanssa on vaan tultava toimeen, kun on erilaisia lapsia ja aikuisia eivätkä kaikki osaa käyttäytyä tismalleen oikein.

Vierailija
20/23 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaistahan se on meidänkin työpaikalla. Itse kyllä olen jo kuulunut niihin 50+ akkoihin, joten en jaksa kauheasti välittää. Kun oli nuori ja halusi työpaikan, joka vaikuttaisi edes jotenkin fiksulta, tai työkaverit, jotka käyttäytyisivät siivosti, niin silloin nuo asiat häiritsivät enemmän. Kun 50:n rajapyykki ylittyy, sitä alkaa tuumia vain, että onneksi suurin osa työvuosista lienee jo takana. Ei tarvitse enää yrittää todistella mitään niille selkäänpuukottajille ja muille. Tekee vaan työnsä ja odottaa eläkeikää tai potkuja tai mitä tahansa sitten tapahtuukaan.

Mutta totta on, että ainakin täällä Suomessa työelämän käyttäytymiskulttuuri on vähän kurjaa. Olen ollut sitä mieltä nuoresta saakka ja olen vieläkin. Enää en kuitenkaan jaksa elätellä toivoa muutoksesta enkä jaksa taistella systeemiä vastaan.

Tästä syystä olen mielissäni, että edes Hilkka Ahteen ja Rädyn sihteerin tapauksessa "kissa nostettiin pöydälle". Henkistä pahoinpitelyä on työpaikoilla nähty jo tarpeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi