Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tikku sormessa riittävän pätevä syy hakeutua terveyskeskuspäivystykseen?

Vierailija
12.06.2023 |

Ajanvarausaikoja ei saa vasta kuin juhannuksen jälkeen.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan terveyskeskuksessa päiväsaikaan päivystysaikoja ja päivystävä hoitajakin ottaa tikun jos sitä ei itse saa.

Vierailija
2/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetkö myös paperiviillon takia hakemaan laastaria ja sympatiaa?

Vierailija
4/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että saat ajan jos se tikku kovasti vaivaa. Jos se ei vaivaa, voit hyvin mennä juhannuksen jälkeenkin.

Jos ei ole kovin syvällä voit pyytää ystävää tms ottamaan sen pois. Ei siihen yleensä tarvita kuin sterilointiainetta, terävä neula ja pinsetit jotka steriloit.

Vierailija
5/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se, jos et saa tikkua itse pois.

Vierailija
6/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta tikku somessa on.

Vierailija
7/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei !

Miten tämä pitäisi mielestäsi hoitaa? Odottaa, että tikku mätänee sormeen ja aiheuttaa tulehduksen?

Vierailija
8/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä. Minä en mennyt heti ja sitten kun menin muutaman viikon kuluttua kun se pahuksen tikku vaan tuntui niin ikävältä, sanoivat, että olisi pitänyt tulla aiemmin kun nyt tikku oli kuulemma jo kudoksessa ja täytyy sieltä leikata irti.

Vierailija
9/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydään kuitenkin mielellään nepalilaisessa kuitenkin eikä haluta mitään räyhääjää seurailemaan.

Vierailija
10/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli kaksi oravaa lintulaudalla. Mielipiteitä?

Vierailija
11/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mentävä välittömästi, myös jos kynsi lohkeaa. Jos hammas lohkeaa niin siinä tapauksessa jo lääkintäkopteri paikalle.

Vierailija
12/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen oli kaksi oravaa lintulaudalla. Mielipiteitä?

Pakkasten loputtua ei kannata ruokkia.

Vierailija
13/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tikun koosta ja kuinka syvällä se on

Vierailija
14/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä. Minä en mennyt heti ja sitten kun menin muutaman viikon kuluttua kun se pahuksen tikku vaan tuntui niin ikävältä, sanoivat, että olisi pitänyt tulla aiemmin kun nyt tikku oli kuulemma jo kudoksessa ja täytyy sieltä leikata irti.

Oliko painekyllästettyä puuta tuo tikku? Normi tikku orgaanisena tavarana sulaa ja hajoaa, ei siihen mitään leikkauksia tehdä

Vierailija
15/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko painekyllästettyä puuta tuo tikku? Normi tikku orgaanisena tavarana sulaa ja hajoaa, ei siihen mitään leikkauksia tehdä

Jos alle sentin tikku niin helposti lähtee neulalla kaivelemalla altapäin.

Vierailija
16/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sinne mennä ihan mistä syystä tahansa

Vierailija
17/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neoamiseptiä AINa jos neulalla kaivelee syvempää. Vetyperoksidia ja puristelemalla ihoa ulkoapäo'in sivulta voi saada tikun senverran ulos, että saa pinseteillä kiinni. 

Vierailija
18/18 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin ohjeert tikun poistoon:

Pese haavauma saippualla ja kuivaa se.

Pese myös kätesi tikun poistoa varten.

Tiedosta tikun sijainti.

Jos tikkua on vaikea nähdä, käytä apuna suurentavaa peiliä. Tarkista, kuinka suuri tikku on ja mistä suunnasta se on ihoon mennyt.

Käytä tikun poistoon pinsettejä.

Desinfioi pinsetit ja vedä tikku rauhallisesti pois ihon alta. Älä purista tai kaiva tikkua ulos, sillä se voi hajota pienempiin osiin, jolloin se on vaikeampi poistaa.

Käytä apuna pientä neulaa.

Jos tikku on täysin ihon alla, voit työntää desinfioidulla neulalla sitä ihon päältä näkyviin, niin että siitä saa pinseteillä kiinni.

Suojaa haavauma.

Tikun poiston jälkeen, voit pestä haavauman uudelleen saippualla kuivata sen ja laittaa siihen laastarin. Laastarin voi ottaa pois, kun haava on parantunut.

Jotta tikun tekemä haavauma ei ehdi tulehtua, kannattaa tikku poistaa heti sen tultua. Useimmiten tikut saa poistettua itse, mutta joskus vaikean muotoiset tai todella pienet palaset voi olla mahdoton saada itse pois, ja tällöin on hyvä käydä lääkärissä poistattamassa tikku. Myös jos tikku on todella suuri, se on syvällä ihossa, sijaitsee silmän vieressä tai tulehtuneessa ihossa, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.

Lähde Ihosairaala

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi