Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkakohde, johon olet ollut pettynyt? Miksi?

Vierailija
30.01.2014 |

Me lähdimme joskus nuorena parina miehen kanssa kaupunkilomalle viikoksi Toulouseen loppukeväästä.

Tylsyyden huippu. Kaupungissa ei ollut mitään tekemistä. Samat kaupat kuin Helsingissä, ei mitään erikoisia nähtävyyksiä. Joku rapainen joki, jossa ei ollut mitään nähtävää. Airbusin tehtaalle olisi päässyt. Ei menty.

Käveltiin pitkin kaupungin katuja, käytiin syömässä ja vain juteltiin. Olisi sen voinut tehdä halvemmalla vaikka Tampereella..

Kommentit (185)

Vierailija
121/185 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös New York. Odotin jotakin wau-tunnetta, ei tullut. Iso kaupunki joo, mutta jotakin jäi puuttumaan. Joulun aikaan jopa jouluvalaistus kaupungissa oli pettymys. Hyvin eurooppalainen kaupunki. Seuraavaksi suuntaan Yhdysvalloissa jonnekin muualle. Haluan nähdä kunnon jiihaa meininkiä. :)

Vierailija
122/185 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alanya!
'
Tästä on yli kymmenen vuotta aikaa kun otettiin äkkilähtö äitini kanssa sinne. Olin matkan aikaan 12-vuotias. Joka puolella meille vihelleltiin ja huudeltiin. Hotellin respan mies iski silmää ja laittoi etusormen ja pikkurillin "puhelimeksi" korvalleen. Kun pääsin huoneeseen, huoneen puhelin soi. Olisi halunnut treffeille. Olo nuorena tyttönä tuossa kaupungissa oli turvaton ja kiusaantunut. Eihän mulla tuolloin ollut edes tissejä, olin ihan lapsi vielä ja noiden miesten on täytynyt tajuta se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/185 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole osunut yhtään sellaista paikkaa mihin en voisi mennä uudestaankin. Kaikissa olen viihtynyt vaikka huonoja puoliakin on ollut. Vastaan vaikken ihan niin kuten ap kysyi, kun ei nämä huonoja olekaan.

Riika, oltiin miehen kanssa jouluostoksilla joulunalusviikolla ja mukavaa oli. Kylmyys ei haitannut (pukeutumiskysymys) ja nautimme yhdessäolosta.
Sunny Beach, pari kertaa perhelomalla. Ei mitään ongelmia, ystävällisiä ihmisiä ja halpaa, varsinkin kun seikkailee omin päin. Paikallisbusseilla ajeltiin naapurikyliä = ei turistipaikkoja,syötiin hyvin yms.
Torremolinos, talvella, ei siis turistiaikaan. Vuokrattiin auto ja ajeltiin pitkin poikin etelä Espanjaa.
Rodos viihdyin, mutta ei mikään must paikka kuten entiselle työkaverille joka kerta vuoteen käy siellä ja on käynyt jo 30 vuotta. No, toiset käy joka viikonloppu mökillä..
Kreetan Plataniaksesta tykkäsin enemmän, vaikka mua siellä huiputettiinkin yhdessä kaupassa, muuten aivan loistava reissu perhen kera.
Viipuri, ok vaikka jouduttiinkin venäläiselle solttupojalle keräämään kolehti ennen kuin "päästi" rajan yli.
Viro yleensäkin, monessa paikassa käynyt ja mukavaa on ollut. Tosin yhdessä pikassa (ei Tallinna) häpesin silmät päästäni muita suomalaisia kun yrittivät baarissa ostaa seksiä paikallisilta tytöiltä jotka poikaystäviensä kanssa olivat siellä. Siinä meinasi poikakaverit hiilestyä kunnolla ja putkahan se sitten suomalaisia kutsui känni oli sen verran kova.

Ja paljon muita mukavia paikkoja, Tallinnasta ja Tukholmasta oon tykänny aina, mutta ykköskohde on Lontoo, ei todellakaan tekemisen puutetta!!!! (Mielummin kaupunkiloma kuin rantakohde, mutta kaikki kelpaa kun aika ja lompakko suo)

Vierailija
124/185 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tver, Venäjä. Ei juuri nähtävää, kuin pieni kylä. Moskova ja Pietari sen sijaan olivat ihania <3

Vierailija
125/185 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dubai. Täysin historiaton. Tyhjää täysi. Toki hienoa modernia rakennusarkkitehtuuria.

Vierailija
126/185 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkki! Ällöttävä muslimimaa, jossa tuputetaan ja tullaan iholle.

Vierailija
127/185 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 20:17"]Alanya!
'
Tästä on yli kymmenen vuotta aikaa kun otettiin äkkilähtö äitini kanssa sinne. Olin matkan aikaan 12-vuotias. Joka puolella meille vihelleltiin ja huudeltiin. Hotellin respan mies iski silmää ja laittoi etusormen ja pikkurillin "puhelimeksi" korvalleen. Kun pääsin huoneeseen, huoneen puhelin soi. Olisi halunnut treffeille. Olo nuorena tyttönä tuossa kaupungissa oli turvaton ja kiusaantunut. Eihän mulla tuolloin ollut edes tissejä, olin ihan lapsi vielä ja noiden miesten on täytynyt tajuta se.
[/quote]
Sama!

Vierailija
128/185 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:02"]

Mullekin Nizza oli pettymys: ihan tavallinen ranskalainen pikkukaupunki, joka tosin on Välimeren rannalla ja meri kauniin turkoosinsininen. Ranta tosiaan koostuu isoista kivistä ja varsinaisia nähtävyyksiä ja museoita on yllättävän vähän. Sen sijaan Cannes ja Monaco ovat näkemisen arvoisia ja ainutlaatuisempia. Mutta tosiaan Nizzan maine on hienompi kuin mikä on "totuus" - Nizza on ihan kiva, mutta siinä kaikki.

[/quote]

Samaa mieltä, annoin Nizzalle toisen mahdollisuuden mutta eiköhän se ollut siinä ja kuukausi sitten hintatasokin oli jo ohittanut Suomen hintatason! Se halutaan pitää jonain jetsetin paikkana näköjään.

Vierailija
129/185 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 02:33"]

Yksi pariskunta oli seinäjoelta, nainen kampaaja, jos sattuvat vaikka lukemaan tän, ehkä muistavat, ja jos muistavat olisi kiva olla yhteydessä

[/quote]Ai tekiskö mieli taas nakuilla kimpassa?

Vierailija
130/185 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkola. Tylsempää kaupunkia ei ole. En ainakaan usko.

Vierailija
131/185 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 11:24"]New York. Siellä ei ollut mitään tekemistä. Kaikki oli kallista, tai ainakin Suomen hintaista.
[/quote]

Totta. Kalleimpia merkkiliikkeitä lukuunottamatta samat kaupat, mutta paljon korkeimmilla hinnoilla. Vastaavasti ruoka on kallista (pikaruokaloita lukuunottamatta), eikä kunnollisia ruokakauppojalaan ole. Taidenäyttelyt ja museot ei minua kiinnostaneet. Nähtävyydet tuli tietenkin katsottua läpi, mutta ei nekään tehneet erityistä vaikutusta. Esimerkiksi keskupuisto oli vaan puisto, ihan kiva ja suuri, mutta ei siinäkään mitään sen kummempaa ihmettelemistä ollut. Entäs sitten esimerkiksi se Times Squaren Toys R Us, josta kaikki yleensä höpöttää? Todella iso pettymys, kun kauppa on kuin joku Oulun lelutapuli. Ei todellakaan samaa luokkaa kuin yksikään Japanilainen lelukauppa. Hotellit oli kalliita ja tasoltaan silti aivan tavallisia. Lisäksi New Yorkin maisemissa ei nyt ole kovinkaan kehuttavaa, kun niitä ei oikeastaan ole.

Joku kehui täällä New Yorkin kirjakauppoja ja niiden valikoimaan. Paremmat kaupat ja kirjat olen kyllä löytänyt esimerkiksi Houstonista. Eikä se New Yorkin rantaelämä ole todellakaan verrattavissa Miamin tai Los Angelesin rantaelämään. Nykissä et voi snorklata koralliriutoilla tai nauttia auringon lämmöstä hotellin uima-altaalla. Ainoa positiivinen asia, joka erottaa New Yorkin näistä kahdesta muusta suurkaupungista on se, että siellä on toimiva joukkoliikenne.

New York olisi voinut ehkä tehdä minuun vaikutuksen jos olisin käynyt siellä ennen muita suurkaupunkikohteitani. Mutta nyt se valitettavasti jäi suureksi pettymykseksi, vaikka etukäteen odotinkin kaupungilta paljon.

Vierailija
132/185 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ketjussa mainittu asia on makuasia, joista ei voi kiistellä. Mutta se minua ihmetyttää, miksi listataan "pettymyksiksi" asioita, jotka ovat aivan yleisesti tiedossa kohteesta tai tiedettävissä pienellä selvittelyllä. Esim. Nizzan kivirannat. On aivan yleissivistykseen kuuluvaa tietää, että siellä nimenomaan on pikkukivirannat hiekkarantojen sijaan. Jos se yllättää ja on pettymys, ei voi muuta kuin katsoa peiliin ja ensi matkaa varatessa ottaa vähän selvää etukäteen. Sama pätee myös useimpiin nähtävyyksiin. Toinen juttu on jonottaminen. Ei kellekään voi tulla yllätyksenä, että esim. Eiffel-torniin tai Colosseumiin pitää jonottaa. Jos haluat nähdä yhden Euroopan suosituimmista nähtävyyksistä, jonottaminen on vain hyväksyttävä. Sen haluaa nähdä moni muukin. Jos taas et halua jonottaa, valitse kohde, joka ei ole turistirysä. Mikä siinä on niin vaikeaa? Kuvitteleeko joku oikeasti, että esim. Roomassa tai Venetsiassa ei kävisi ketään muita? :D Tai että juuri sinun vierailuasi varten tehdään tilaa? Haloo. Jos et pidä ryysiksestä, ei yksinkertaisesti kannata varata matkoja suosittuihin paikkoihin.

Vierailija
133/185 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 20:14"]

Minulla myös New York. Odotin jotakin wau-tunnetta, ei tullut. Iso kaupunki joo, mutta jotakin jäi puuttumaan. Joulun aikaan jopa jouluvalaistus kaupungissa oli pettymys. Hyvin eurooppalainen kaupunki. Seuraavaksi suuntaan Yhdysvalloissa jonnekin muualle. Haluan nähdä kunnon jiihaa meininkiä. :)

[/quote]

Mitä mahdoit odottaa? :D Jiihaa-meininkiä New Yorkissa? Jossa suurin osa asukkaista on muuttanut muualta ja ulkomailta? Joka on kaikkien mahdollisten kulttuurien sulatusuuni? Ja sinä toivoit pääseväsi perusamerikkalaisen perheen pöytään syömään itsekaadettua lihaa... joopa joo. Tässä taas nähdään tämä, että mikä tahansa kohde voi olla pettymys, jos odotukset ei perustu millään tapaa todellisuuteen :D

Vierailija
134/185 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 00:57"]Rooma oli mullekin pettymys. Likaista, suorastaan roskaista ja historialliset nähtävyydet siellä kaiken muun sälän seassa, ihan kuin paikalliset ei oikein arvostaisi omia nähtävyyksiään.
[/quote]
Niin kyllähän ne nähtävyydet olisi pitänyt siirtää jonnekin kauemmas keskustasta tai ehkä muinaisten Roomalaisten olisi pitänyt tajuta rakentaa ne jonnekin muualle :D

Vierailija
135/185 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 11:58"]

Venetsia. Täynnä amerikkalaisia ja saksalaisia turisteja. Missään ei mahtunut kulkemaan, kun joka paikka pursui turistimassoja. Kahviloissa aivan järkyttävät hinnat.

[/quote]

Milloin olit liikkeellä, siis oliko elokuu-lomakuu vai mikä aika vuodesta??

Vierailija
136/185 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 20:28"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 11:58"]

Venetsia. Täynnä amerikkalaisia ja saksalaisia turisteja. Missään ei mahtunut kulkemaan, kun joka paikka pursui turistimassoja. Kahviloissa aivan järkyttävät hinnat.

[/quote]

Milloin olit liikkeellä, siis oliko elokuu-lomakuu vai mikä aika vuodesta??

[/quote]

En ole edellinen kirjoittaja mutta olen ollut muutaman kerran Venetsiassa, mm touko- ja heinäkuussa. Ruuhkaa oli vain Rialton sillalla ja Markuksen torilla, muuten sai nautiskella sivukujista ja ihanista ravintoloista kaikessa rauhassa. Majoituimme San Polon kaupunginosassa eli ihan keskellä Venetsiaa. Siellä oli paljon pieniä paikallisten suosimia ravintoloita joihin turistit ei edes löytäneet. Ihana paikka!

Venetsia on yksi maailman kuuluisimmista kaupungeista ja on ymmärrettävää että muutkin haluaa sinne. Se on vain hyväksyttävä:D

Vierailija
137/185 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wien. Tosin ei ehkä ihan pettymeysestä voi puhua, en odottanut paikalta paljoakaan. Sovimme isolla porukalla, että lähdetään viikonlopuksi kaupunkilomalle. Kaikilla oli yksi ääni ja yksi veto. Mun veto meni Brysselille ja Wieniin mentiin.

Ihan ok reissu, koska oltiin kivalla porukalla liikenteessä, mutta paikka sinänsä huipputylsä. Minulle matkailussa nimenomaan ihmiset ja tunnelma ovat tärkeitä. Wienissä ne ovat synkkeys, mahtipontisuus, apeus ja kolkkous.

Toki sielläkin oli kivoja kauppuja ja shoppailin kivoja vaatteita (joita tosin olisin voinut Helsingistäkin ostaa). Kaupungin jonka suurin nähtävyys on kahvila, jossa syödään (ihan hyvää kyllä) suklaakakkua, ei saa minun pisteitä.

Keskustassa on oikeastaan vaan toimistoja ja kauppoja, mitään oikeaa elävää keskustaa ei ole. 

Myöskään synkät rakennukset eivätkä hevoset kiinnosta. Ravintolat olivat enimmäkseen kellareissa joissa ihmiset synkeilivät. Ruoka lihaa, lihaa, lihaa ja yksi kurkkuviipale.

Ja ne taas matkaseurueesta jotka diggasivat heppoja ja Sissiä olivat aivan hekumoissaan. Eli minusta Wienissä ei ole mitään tekemistä, jonkun toisen mielestä hieno paikka.

Vierailija
138/185 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laosin Don Det. Reppureissaajien "paratiisi", jota kaikki rakastaa. Mä vaan vihasin. :D Mut antaisin uuden mahdollisuuden.

Vierailija
139/185 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki, missä käy niin paljon turisteja, että paikallisetkin puhuvat täydellistä suomea. 

Vierailija
140/185 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 19:20"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 17:03"]Jotenkin hämmästyttää ja huvittaa lukea näitä kommentteja, varsinkin kun itse on tullut koluttua lähestulkoon kaikki mestat, joista täällä valitetaan. Toki mielipiteitä on monia, eikä kaikki tykkää kaikesta aina, mutta välillä tuntuu siltä että monella olisi pienen itsetutkiskelun paikka :D

Lähtökohtaisesti joka matkalta olen palannut kotiin hyvillä mielin ja tyytyväisenä reissuun. Aina on tullut uusia tuttavuuksia paikallisista, joistakin jopa ystäviä. Ikinä ei ole tarvinnut ajatella että "tuonne en kyllä enää ikinä mene! Paska paikka yhyy!". Toki on paikkoja jotka on tullut koluttua läpi niin kattavasti, ettei siellä ole jäljellä enää mitään nähtävää ja menee enemmin uusiin paikkoihin seuraavalla kerrala.
Jotenkin täällä saa sellaisen kuvan, että jengi lähtee reissuun kahta kättä heittäen vaivautumatta ottamaan selvää mistään ja silti odotukset valtavan korkealla. Ja sitten valitetaan kun ei homma mene niinkuin toivoisi.

Voi toki olla, että minulla on käynyt aina järjetön tuuri, kun kokemukset ovat kerta toisensa jälkeen positiivisia, tai sitten suhtautumiseni asioihin on erilainen kun muilla.

Esimerkiksi Pariisista pidin kovasti. Päässä soi koko ajan Pariisi-leffojen musiikki samalla kun tallaili katuja. Ja oli kauniita rakennuksia ja historiaa. Olin ottanut selvää mihihn aikoihin nähtävyyksille ei ole ruuhkaa ja Louvressakin seisoin Mona Lisan kanssa kasvotusten ilman ryysistä ja Eiffeliin sai kavuta toiseen kerrokseen jonottamatta lainkaan. Asiakaspalvelijat olivat miellyttäviä ja suhtautuivat todella ystävällisesti kun olin ensiksi kankealla ulkoa opetellulla ranskalla tervehtinyt ja tiedustellut puhuiko hän englantia. Kertaakaan ei tullut tilannetta, etteikö minua olisi palveltu ystävällisesti. Lisäksi historiallisen miljoonakaupungin ei voi odottakkaan kiiltävän modernia ja puhtaana.Tuollaiseen sulatusuuniin myös mahtuu jos jonkunlaista kulkijaa, joita ei välttämättä siellä oman kylän raitilla tule vastaan.

Mutta se Pariisista. Halusin vain ilmaista erilaisen mielipiteen tuosta paljon kritisoidusta kaupungista.

Mutta ylipäätään jos reissun pilaa saaren kuivuus tai pahan makuinen kana (ihan oikeasti? :D:D oliko mestan ainoa ravintola?), tekemisen puute, tippikulttuuri, feikkilaukku-kojut, omien ennakkoluulojen värittämät mielikuvat ihmisistä tai "ei niin hienot hiekkarannat kun siellä ja siellä" niin voi hyvä luoja :D Olisiko silloin syytä ottaa asioista etukäteen selvää, nähdä vähän vaivaa ja opetella vaikka pari sanaa kyseisen alueen kieltä? Tai edes miettiä mitä reissultaan haluaisi ja mitä missään nimessä ei? Tai siellä perillä olla ylipäätään vaan lomalla ja nauttia uusista kulmista eikä keskittyä etsimään niitä huonoja puolia kaikesta?

[/quote]

Käväisepä kuule siellä Sunny Beachilla niin maailmankuvasi muuttuu... ;)

Noin minäkin ennen ajattelin mutta nyt tiedän että on kohteita jotka ovat sysipaskoja.

[/quote]

Justiinsa, Sunny Beachillakö sitä todellista maailmaa näkee? :D Mun pointti oli osittain myös se, että jos ottaisi etukäteen mestoista selvää, niin ei tulisi lapiolla soraa naamaan. Jos mua kiinnostaisi dokata joka ikinen ilta rantabaareissa ja nukkua darraa pois uima-altaalla ja shoppailla muovilaukkuja ja feikkirytkyjä niin varmaan olisi tullut Sunny Beachille lähdettyä:D Mutta kun tietää mitä siellä on tarjota, niin jätän suosiolla menemättä, eipä tarvitse itkeä että olipa paska paikka :D Niin yksinkertaista. Kun tietää missä ne sysipaskat paikat on, ei tarvitse mennä ja valittaa :)