Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua lapsia. Äidit eivät kestä sitä.

Vierailija
30.01.2014 |

Minua ihmetyttää osa äideistä. Olen 35-vuotias ja lapseton. Lapseton ihan omasta tahdostani. Minulla on puoliso, meillä on työpaikat, koti ja elämä jotenkin muka mallillaan. En ole koskaan halunnut lapsia. En tiedä miksi. Minulta ei vaan ole koskaan puuttunut elämästä mitään. Olen aina kokenut olevat jollain tapaa valmis.
Olen viime vuoden melko suorapuheisesti sanonut, että en halua lapsia. Aikasemmin välttelin aihetta ja selittelin jotenkin "katsoo nyt sitten, kun aika on kypsä". Nyt tyhmempikin tajuaa, että jos kypsää aikaa odottaa, niin pitäs jo toimia. Mutta ne äiti-ihmisten reaktiot. En voi ymmärtää. Kun äiti-ihminen kysyy minulta, koska hankin lapsia ja kun vastaan siihen, että en halua lapsia, se tuntuu olevan jonkinlainen loukkaus. Tai sitten siihen aletaan väittämään vastaan. Että kyllä sitten vanhana kaduttaa. Yksi ystäväni jopa katkaisi minuun välit, koska kerroin että en halua hankkia lapsia. Sanoin, että haluan urheilla, matkustella ja elää ihan kaikessa rauhassa. Ja sitten häneltä tuli ihan kauhea perustelu kuinka näitä kaikkea voi tehdä myös lasten kanssa. Eihän voi. Ja vaikka kuinka yritin selittää, että en vain halua lapsia, että en edes tiedä mikä siihen on syynä niin se väittäminen. En tajua miksi. Ovatko jotkut äidit epävarmoja omista ratkaisuistaan ja siksi hermostuvat, kun kaikki naiset eivät halua lapsia?
Puolisoni miespuoliset ystävät suhtautuvat täysin neutraalisti, kun kerromme, ettemme halua lapsia. Miksi ihmeessä äidit kokevat velvollisuudekseen/oikeudekseen alkaa väittämään lapsiperheen ihanuudesta? En minäkään väitä perheellisille ihmisille, kuinka upeaa lapsettomana eläminen on.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen ratkaisu sopii osalle, elämä on valintoja. Suurin osa valitsee lapset.

Et voi tietää saisitko edes lapsia.

Vierailija
2/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi hengaat tällä palstalla. Voisin kuvitella ettei minulla lapsettomana olisi minkäänlaista kiinnostusta vauva-palstaa kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa outoja ystäviä. Omassa kaveripiirissäni lapsettomien valintoja ei kyseenalaisteta. Koko asiasta ei edes puhuta, koska koskaan ei voi tietää, onko valinta vapaaehtoinen vaikka niin sanotaankin, sillä taustalla voi olla jotain niin yksityistä ettei se muille edes kuulu.

Mutta enää muutama vuosi, niin kukaan ei varmasti kysele sinulta enää tästä asiasta, joten jos sinne asti jaksat, niin varmasti helpottaa.

Vierailija
4/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse ystäväpiirisi toisin. Tai no, ilmiesesti itsellösi on tapana laukoa asioita suoraan, niin eivätkö ystäväsi myöskin saa laukoa omia mielipiteitään suoraan ja olla mahdollisesti eri mieltäkin?

"Olen viime vuoden melko suorapuheisesti sanonut, että en halua lapsia."

"Ja sitten häneltä tuli ihan kauhea perustelu kuinka näitä kaikkea voi tehdä myös lasten kanssa."

Minulla on sekä lapsettomia että perheellisiä ystäviä, eikä kenelläkään ole tapana tunkeutua toisten makuuhuone-elämään tai tiedustella minkä verran muut aikovat lisääntyä tai onko peräti kyse kyvytttömydestä, siittiöiden puutteesta vain ihan mahoudesta kun lapsia ei ole. Taio onko tiedon puutetta ehkäisystä, kun lapsia n monta.

Vierailija
5/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki äidit toisinaan haaveilee ja miettii millaista elämä olisi ilman lapsia. Toiset huomaavat, että vaikka rakastaa omia lapsia niin lapsettomuus olisi ollut paras vaihtoehto.

Onhan monelle lapsettomuudesta kärsivälle naiselle vauvat ja lapset suuri kipupiste ja täälläkin saa lukea, kuinka ystävyyssuhteita on mennyt poikki lapsettomuudesta kärsivän kanssa ....niin miksipä ei voisi olla myös toisin päin?

Terv. 33-vee 2 pienen lapsen äiti, joka rakastaa lapsiaan yli kaiken, mutta haaveilee myös omasta itsenäisyydestä ja vapaudesta tulla ja mennä :D

Vierailija
6/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mua kiinnosta haluaako toiset lapsia vai ei. Sekä sisko että käly eivät halua lapsia. Siskoa tuen ratkaisussa. Käly ärsyttää. Joka keskusteluun töksäyttää kuinka kauheita lapset ovat, hyi yök. Tahditonta tollei äiti ihmiselle laukoa. Jos ei halua lapsia, hyvä niin. Onko sitä kuitenkin pakko mulle kertoa kuinka ällöttäviä ne on? Varsinkin mun pojan 1v synttäreillä...

Vierailija
7/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti ihmisillä on tapana puolustautua noin, kun ovat pohjimmiltaan epävarmoja omista valinnoistaan. Pätee muuten missä tahansa asiassa! Ei minulla ole mitään syytä alkaa puolustelemaan valintojani jollekin, joka valitsee toisin. Mutta olenkin tyytyväinen valintoihini ja tiedän ne oikeiksi MINULLE. Minulle sopii tämä perhe-elämä, 2 lasta (kolmaskin lapsi olis kiva jossain vaiheessa ;) ) ja aviomies ja heidän kanssaan eläminen koko perheen ehdoilla. 

"vanhana kaduttaa" ynnä muut perustelut ovat muutenkin naurettavia, sillä miten ihmeessä yht äkkiä vanhana sitten alkaisikin kaipaamaan jotain mitä ei ole ennenkään halunnut? Tarkoitan, että lapsettoman elämän sisältö on koostunut monista muista ihanista asioista läpi elämän, miksi se yhtäkkiä alkaisikin pyörimään samojen asioiden ympärillä kuin "lapsellisten", eli ilmeisesti lähinnä lasten ja lastenlasten vierailuja kotona odotellen. Kuulostaa tylsältä minunkin korvaani, mutta sen kuvan noista perusteluista saa. Toivon itse toki saavani lapsenlapsia sitten joskus ja olisin heille varmasti mitä mainion mummo, mutta toivon todella että elämässäni silloin isäksi muutakin sisältöä.

Minulla on vapaaehtoisesti lapseton ystävä (saman ikäinen kuin ap), ja hänen elämänsä vaikuttaa ihan yhtä onnelliselta kuin minun, vaikka aivan erilaista onkin. Tulemme hyvin juttuun, eikä kummankaan tarvitse todistella/puolustella mitään saati kysellä miksi ihmeessä toinen valitsi niin kuin valitsi.

Vierailija
8/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

*..._lisäksi_ muutakin sisältöä, ei isäksi :)

t: 8

Vierailija
9/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo onkyllä typerää kyseenalaistaa toisen elämässä tekemiä valintoja, jos niistä ei ole mitään haittaa itselle tai muille. Ärsyttää niin sinun puolestasi!

Vierailija
10/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tyylillään. Sehän on vain hienoa, jos tiedät ettet lapsia halua etkä ole päätynyt perustamaan perhettä vain siksi, että niin kuuluu tehdä.

Suurin osa ihmisistä rakastaa lapsiaan, mutta karu totuus on ettei kaikkien olisi kannattanut ryhtyä vanhemmiksi. Ideaalitilanteessa lapset syntyisivät vanhemmille, jotka heitä haluavat ja jotka ovat valmiita tekemään töitä lastensa hyvinvoinnin eteen. Monet kuitenkin hankkivat lapsia vain koska niin muka kuuluu tehdä. Vaikka heistä useat siltikin rakastavat lapsiaan ja jopa ehkä huomaavat vanhemmuuden olevan yksi elämän parhaista asioista löytyy myös liian paljon perheitä joissa niin ei koskaan käy.

Olisi hienoa, jos jos joku päivä ainakin suurin osa ihmisistä voisi valita itse haluaako perustaa sen perheen vai ei ilman minkäänlaista painostusta kaveripiiriltä, sukulaisilta tai yhteiskunnalta. Tietysti päätös aina loppupeleissä ihmisillä itsellään, mutta kyllä ne yleiset mielipiteen vaan vaikuttavat. Yleinen käsitys onnistuneesta elämästä on se, että on hyvässä parisuhteessa, saa lapsia ja sen oman asunnon tai kodin ilman että pysähdytään edes miettimään onko se oikeasti juuri sitä mitä minä haluan...

Vierailija
11/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 09:51"]

Käly ärsyttää. Joka keskusteluun töksäyttää kuinka kauheita lapset ovat, hyi yök. Tahditonta tollei äiti ihmiselle laukoa. Jos ei halua lapsia, hyvä niin. Onko sitä kuitenkin pakko mulle kertoa kuinka ällöttäviä ne on? Varsinkin mun pojan 1v synttäreillä...

[/quote]

No on kyllä pokkaa! Mitä edes tulee sinne synttäreille, jos niin ällöttää :D Toivottavasti ei ala lapsen kuullen tuota hokemaan, kun lapsi kasvaa ja ymmärtää asiasta enemmän.

Vierailija
12/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko on vela ja nyt 46v. ja ei halua edelleenkään lapsia. Mun kaksi tätiä on lapsettomia ja kumpikaan ei lapsia halunnut. Toisen liitto kariutui, kun ei suostunut lapsia tekemään. Kaikki ei halua ja minä ymmärrän sen, eikä oikeastaan kiinnosta vaikka jättävät tekemättä lapsia. Ei siis ongelma mulle.

Vierailija
13/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet löytänyt eräänlaisen huijauskoodin elämään. Joillekin naisille on sietämätön ajatus, että joku toinen voi päästä elämässä helpommalla ja olla silti vähintäänkin yhtä onnellinen. 

Vierailija
14/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 09:30"]

Minua ihmetyttää osa äideistä. Olen 35-vuotias ja lapseton. Lapseton ihan omasta tahdostani. Minulla on puoliso, meillä on työpaikat, koti ja elämä jotenkin muka mallillaan. En ole koskaan halunnut lapsia. En tiedä miksi. Minulta ei vaan ole koskaan puuttunut elämästä mitään. Olen aina kokenut olevat jollain tapaa valmis.
Olen viime vuoden melko suorapuheisesti sanonut, että en halua lapsia. Aikasemmin välttelin aihetta ja selittelin jotenkin "katsoo nyt sitten, kun aika on kypsä". Nyt tyhmempikin tajuaa, että jos kypsää aikaa odottaa, niin pitäs jo toimia. Mutta ne äiti-ihmisten reaktiot. En voi ymmärtää. Kun äiti-ihminen kysyy minulta, koska hankin lapsia ja kun vastaan siihen, että en halua lapsia, se tuntuu olevan jonkinlainen loukkaus. Tai sitten siihen aletaan väittämään vastaan. Että kyllä sitten vanhana kaduttaa. Yksi ystäväni jopa katkaisi minuun välit, koska kerroin että en halua hankkia lapsia. Sanoin, että haluan urheilla, matkustella ja elää ihan kaikessa rauhassa. Ja sitten häneltä tuli ihan kauhea perustelu kuinka näitä kaikkea voi tehdä myös lasten kanssa. Eihän voi. Ja vaikka kuinka yritin selittää, että en vain halua lapsia, että en edes tiedä mikä siihen on syynä niin se väittäminen. En tajua miksi. Ovatko jotkut äidit epävarmoja omista ratkaisuistaan ja siksi hermostuvat, kun kaikki naiset eivät halua lapsia?
Puolisoni miespuoliset ystävät suhtautuvat täysin neutraalisti, kun kerromme, ettemme halua lapsia. Miksi ihmeessä äidit kokevat velvollisuudekseen/oikeudekseen alkaa väittämään lapsiperheen ihanuudesta? En minäkään väitä perheellisille ihmisille, kuinka upeaa lapsettomana eläminen on.

[/quote]

Sinäkin olet kyllä väärässä väittäessäsi, ettei lapsien kanssa voi viettää normaalia elämää, urheilla ja matkustaa. Mutta niin voi ilman lapsiakin ja voi lähteä sinne urheilemaan klo 5 aamulla, jos sattuu huvittamaan ja voi ottaa miehen mukaan. Tuossa tilanteessa lapsiperheessä otetaan joko lapset myös mukaan tai mies jää kotiin lasten kanssa. On niitä eroja ja jokaisella on oikeus valita mitä haluaa.

Minun on vaikea ymmärtää, että jollekin toisen vapaaehtoinen lapsettomuus on niin ihmeellinen asia, ettei ystävyys kestä. Mieluummin haluaisin ainakin oman ystäväpiirini koostuvan erilaisista ihmisistä. Lapsettomia ystäviä on aika vähän, mutta heidän kanssaan on ihanaa, kun saa puhua mistä tahansa muusta kuin lapsista.

Vierailija
15/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 10:42"]

Sinäkin olet kyllä väärässä väittäessäsi, ettei lapsien kanssa voi viettää normaalia elämää, urheilla ja matkustaa.

[/quote]

Missä ap niin väittää?

Vierailija
16/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen 53-vuotias ja tunnen aika pahuksen monta naista, joita kaduttaa, kun ei lapsia hankkinut. Elävät ensin kummallista opiskeluelon jatketta ja mummoutuvat sitten ennen aikojaan kitiseviksi sairauksiaan tarkkaileviksi valittajiksi. Ja vittuilevat ikäsiskoille, joilla on lapsenlapsia ja elämää.

Surkein kohtalo on niillä, jotka ensin ovat vapaaehtoisesti lapaettomia miehen kanssa ja mies sitten päättääkin, että vaihtaa nuorempaan vaimoon ja lapsiperhe- elämään. Näitä on lähipiirissä neljä.

Vierailija
17/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 09:51"]

Käly ärsyttää. Joka keskusteluun töksäyttää kuinka kauheita lapset ovat, hyi yök. Tahditonta tollei äiti ihmiselle laukoa. Jos ei halua lapsia, hyvä niin. Onko sitä kuitenkin pakko mulle kertoa kuinka ällöttäviä ne on? Varsinkin mun pojan 1v synttäreillä...

[/quote]

No on kyllä pokkaa! Mitä edes tulee sinne synttäreille, jos niin ällöttää :D Toivottavasti ei ala lapsen kuullen tuota hokemaan, kun lapsi kasvaa ja ymmärtää asiasta enemmän.

[/quote]

Juu, tilannetaju tais pettää pahemman kerran. Tulen lapsen synttäreille, kertomaan kaikille kuinka inhoan lapsia. Okei...

Veikkaan ettei samaa virhettä kyllä hirveän nopeasti tee. Sisko nauro, että mulla oli aika murhanhimoinen ilme. Käly pelästy ja "korjasi tilanteen" sanomalla, että muut lapset on kauheita mutta synttärisankari on.poikkeus sääntöön! Jep, jep.. No, tietääpähän missä raja kulkee, mikä on soveliasta ja mikä ei.

Mua ei kiinnosta muiden ratkaisut. Jokaisen pitäisi tehdä niin kun HEILLE sopii, ei miten muut tykkää. Kukin tavallaan

Mutta älä auo päätä äideille kuinka lapset on ällöjä. Jotkut saattaa hermostua :)

Vierailija
18/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 10:52"]

No minä olen 53-vuotias ja tunnen aika pahuksen monta naista, joita kaduttaa, kun ei lapsia hankkinut.

[/quote]

Vapaaehtoinen lapsettomuus on sitä, ettei halua lapsia koskaan. Aika moni on harmissaan siiä, ettei uskaltanut, halunnut tai pystynyt saamaan lapsia. Näitä ihmisiä on paljon enemmän kuin meitä, jotka emme lapsia halua.

Vierailija
19/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 09:51"]

Eipä mua kiinnosta haluaako toiset lapsia vai ei. Sekä sisko että käly eivät halua lapsia. Siskoa tuen ratkaisussa. Käly ärsyttää. Joka keskusteluun töksäyttää kuinka kauheita lapset ovat, hyi yök. Tahditonta tollei äiti ihmiselle laukoa. Jos ei halua lapsia, hyvä niin. Onko sitä kuitenkin pakko mulle kertoa kuinka ällöttäviä ne on? Varsinkin mun pojan 1v synttäreillä...

[/quote]

Kuulostaa ihan mun kälyltä. Alkaa oikeasti ne lapsia haukkuvat kommentit ja haukkumanimet vittuttamaan. Eläköön elämänsä kuten haluaa mutta eläisi sitten itsekseen eikä muiden valintoja morkaten, saatana.

Minuakin pisti vituttamaan silmien muljauttelut ja muu show poikani 1v synttäreillä. Jääköön jatkossa möhisemaan kissojensa kanssa yksin

Vierailija
20/82 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 10:52"]

No minä olen 53-vuotias ja tunnen aika pahuksen monta naista, joita kaduttaa, kun ei lapsia hankkinut.

[/quote]

Minä olen 54-vuotias, enkä tunne ainoatakaan. Sen sijaan olen kuullut monelta äidiltä, että olisi voinut jättää nuo lapset tekemättäkin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi