Kumpi olisi pahempi järkytys: vammainen vai intersukupuolinen vauva?
Tai kumman ottaisit vähemmän mieluusti? Se voi olla eri, kuin se, joka on syntyessään suurempi järkytys. Ihan esimerkiksi siksi, että uskoisin kaikkien suomalaisten tietävän mahdollisuudesta saada vammainen lapsi, mutta on paljon ihmisiä, jotka eivät edes tiedä mikä on intersukupuolinen.
Kommentit (30)
Jälkimmäinen olisi vaikeampi minulle. Ottaisin tietenkin vastaan millaisen vauvan vain. Joitakin vammoja en pidä oikeastaan vammoina. Hyvin vaikeasti parantumattomasti sairas lapsi surettaisi kyllä hänen itsensä takia.
No varmaankin vammainen, elämä olisi haasteellisempaa, ja itse en ole hyvässä kunnossa, enkä pystyisi erityistarpeisesta huolehtimaan enää.
Intersukupuolinenhan saattaa mennä miltei huomaamatta siinä kuin muutkin, just varmaan siksi eivät ihmiset tiedäkään.
Mun käsityksen mukaan intersukupuolisuuden harvinaisin muoto on se, että vauvasta ei oikeasti pysty sanomaan, kumpaa sukupuolta edustaa.
Vammaisuuttakin on niin monenlaista. Ehkä intersukupuolisuuteen olisi jotenkin vaikeampi suhtautua. En tiedä.
Olen kokenut sen että olen saanut kuulla lapseni olevan vamainen. Ei ollut sillälailla shokki koska näin sen lapsesta kertomattakin ja diagnoosi varmisti vain oman epäilyn. Järkytyksen jälkeen seuraa pakosta se että kasvaa henkisesti ja näkee maailman ja kanssaihmiset vähän eri tavalla.
Intersukupuolinenkin on vammainen, sukupuolielinten epämuodostuma on vamma.
Intersukupuolinen ei tuottaisi ongelmaa, ei ainakaan syntymähetkellä. Väitän, että se olisi minusta vain kiinnostavaa.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 19:55"]
[/quote]
Ei kaikki intersukupuolisuus näy sukuelimissä.
intersukupuolinen. Taatusti hänellä on psyykkisiä ongelmia, jos valitaan väärä sukupuoli. Meillä vammainen lapsi ja ei kyllä haittaa mitenkään. Lievä kehitysvamma.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 19:58"]
[/quote]
[/quote]
Miten niin ei näy? Sehän on nimenomaan kehityspoikkeama.
Kyllä inter on aina näkyvä muutos. Sukuelimiä ei voi varmuudella todeta tytölle tai pojalle kuuluviksi.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta se ei näy välttämättä sukuelimissä! Mä en tiedä, mikä on ovotestes suomeksi, mutta se on siis rauhanen, jolla on sekä munasarjan että kiveksen piirteitä ja se on siis sisäinen. Se on yksi intersukupuolisuuden muoto, varmaan yksi tavallisimmista.
Ei kaikki vammat ole kamalia juttuja, esim. kuulovammainen pystyy kyllä elämään ihan normaalia elämää. Hän vaan ei kuule ja puhuu viittomakieltä.
MIeluummin ottaisin vaikka kuulovammaisen, kuin lapsen jonka sukupuolesta ei olisi mitään tietoa.
Sen takia, että lapsi itse pääsisi taatusti helpommalla, muitten ihmisten ennakkoluulot ja suoranainen ilkeys ei kohdistuisi häneen sillätavoin, kuin intersukupuoliseen ihmiseen.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:04"]
Kyllä inter on aina näkyvä muutos. Sukuelimiä ei voi varmuudella todeta tytölle tai pojalle kuuluviksi.
[/quote]
Ks. vastaus 15. Ei ole.
Vielä jokin aika sitten olisi ollut kammottavinta kuviteltavissa olevaa, jos vauva olisi ollut sukupuoleltaan epäselvä. Nyt en ole enää varma. Kaikkeen kai tottuu.
No tuota onhan tuommoinen liikunta- ja puhekyvytön vammainen varmaan paljon kivempi kuin intersukupuolinen lapsi.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta se ei näy välttämättä sukuelimissä! Mä en tiedä, mikä on ovotestes suomeksi, mutta se on siis rauhanen, jolla on sekä munasarjan että kiveksen piirteitä ja se on siis sisäinen. Se on yksi intersukupuolisuuden muoto, varmaan yksi tavallisimmista.
[/quote]
siis tarkoitatko nyt vain ulkoisia sukuelimiä? Kyllä interseksuaalisilla on aina vamma, siis epämuodostuma sukuelimissä, toki ei välttämättä huomaa ulkoisista.
Kuuron elämä ei ole mitään helppoa Suomessa, et pysty kommunikoimaan suurimman osan ihmisitä kanssa. Työmahdollisuudet ovat todella rajalliset ja parinkin on suurella todennäköisyydellä löydyttävä muista kuuroista.
Intersukupuolinen voi saada apua, joka auttaa, mutta vammainen yleensä on pysyvästi vammainen.