Miksei meidän lapsilla ole maalaismummolaa?
Itse olin lapsena kaikki kesät ja lomat mummolla, mummo asui mummon puolella ja setäni perheineen, ikäisiäni lapsia, toisessa päädyssä.
Koko ajan piti tehdä jotain, kitkeä, kerätä marjoja, olla pellolla, kaitsea pienempiä lapsia. Vanhempani saivat olla kahdestaan ja matkustella. Nyt eivät ota lapsiani kesäksi kolmioonsa.
Tahtoisin samat vapaat kesät ja saafa lapseni maalle.
Kommentit (16)
Globalisti myi sen Kiinalle?
Ratkeavatko presidentinvaalit jo marraskuussa?
https://www.paavovayrynen.fi/2023/11/03/marraskuussa-on-ehdokkuus-varmi…;
siirryttiin agraarikulttuurista kaupunkilaiskulttuuriin ja mummot ja paapat ovat palkkatöissä eikä siellä voi pitää lapsenlapsia mukana.
Mistä sinä puhut? Olen 68 ja eläkkeellä. Äiti oli opettaja ja isä insinööri. Ukkini oli pääkirjanpitäjä isossa firmassa, mummini ulkomaankirjeenvaihtaja toisessa isossa firmassa. Mitään maslaismummolaa ei ollut ikinä, eikä sitä kukaan kaivannutkaan!
Lomat vietettiin esim. Ahvenanmaalla täyshoidossa tai muualla lomaillen.
Ap: puhutko ajasta yli 100 vuotta sitten? Aloituksesi on tyhmä.
Olen 64 eikä minullakaan ollut maalaismummolaa, koska mummoni asuivat kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nykyään kenelläkään ole maalaismummolaa.
Sun mielestä kaikki ihmiset asuvat kaupungissa?
Pienten lasten mummot on noin 55-70v. Heistä aika pieni osa on enää elättänyt itseään esim maanviljelyllä. Moni on ollut tai on edelleen palkkatöissä, ja arvaa onko ne työpaikat siellä autioituvalla maaseudulla? Olisihan se niin kaunis ajatus, mummolan sukukartano marjapensaineen ja perunapeltoineen. Mutta minkäs teet, maailma muuttuu.
Muutatko itse maalle kun saat lapsenlapsia ja hoidat koko niitä koko kesän?
Minulla oli kaksikin maalaismummolaa, joissa oli aikaa lapsenlapsille, sattumalta vain yksi isovanhemmista oli normaaliin eläkeikään asti töissä. Omat lapseni ovat kohta aikuisia ja isovanhemmat vielä työelämässä, mutta silti heillä oli ja on aikaa lapsenlapsille, ei koko kesää mutta ihan kivasti.
Aion järjestää itsekin aikaa mahdollisille lapsenlapsilleni jos vaan lisääntyvät ajoissa niin että olen vielä nuori, jaksan pieniä lapsia ja ovat järkevän matkan päässä. Jos olen 70v raihnainen mummeli, silti ehkä vielä työelämässä ja lapsenlapset toisella puolen suomea niin tuskin sitä hirveästi ehtii ja jaksaa hoitoapua antamaan.
Omassa mummolassa pyörittiin saman ikäisten naapurin lapsien kanssa. Oli hevosia, lehmiä, kissoja ja koiria ympärillä. Syksyisin poimittiin perunat, sipulit ja kaalit pellosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 64 eikä minullakaan ollut maalaismummolaa, koska mummoni asuivat kaupungissa.
Ja mä oon 52v. Mun toinen mummo asui Helsingin Käpylässä ja toinen Pakilassa. Aika vähän oli maatilalomia mulla.
Minun lapsenlapsilla on maalaismummola, keväällä istutettiin perunat ja sipulit ja kylvettiin juurikkaiden siemeniä.
Olen 59v eikä ole ollut minkälaisia mummoloita, sillä mummot olivat jo haudoissaan kun synnyin.
Noita entisiä mummoloita on myynnissä ihan pilkkahintaan. Osta sellainen, niin saatte lasten kanssa koko ajan olla kitkemässä ja haravoimassa jotain.
On minunkin lapsenlapsella maalaismummola. Ihan kaupungissa olen itse lapsuuteni viettänyt, mutta omien lasteni halusin pääsevän kyläkouluun, siksi muutimme maalle.
Kivaa tekemistä täällä on aina, kun pieni poika tulee lomailemaan mummolaan.
Minulla oli maalaismummola. Lapsillani on maalaismummola. Lapsenlapsillani tulee olemaan maalaismummola.
Niitä saa sillä, että suvussa ollaan maalaisia. Moni ei halua, sillä tämä ei ole rahamiesten hommaa. Itsekin käyn osa-aikaisessa työssä, missä valitetaan palkoista. Minulle palkkataso on ruhtinaallinen ja tulee helpolla, kun vertaan maanviljelyllä saatavaan tuloon. Siksi maalaismummoloita ei ole.
0/5. Ota alkavan viikonlopun kunniaksi vielä vähän lisää vinkkua ja yritä myöhemmin uudelleen, tämä oli nyt tosi huono.