Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies aikoo ostaa itselleen ja minulle yhteisen omistusasunnon

Vierailija
29.01.2014 |

Mies on aina puhunut ostavansa oman asunnon, minä taas haluan asua vuokralla. Minua jotenkin ahdistaa ajatus suuresta pankkilainasta, mitä jos joudun työttömäksi, remontit jne. Nyt mies ilmoitti, että hän ostaa meille asunnon.

Mies on kovin vanhoillinen ja haluaa elättää minua. Minä en halua, että minua elätetään. Ilmoitin, että maksan vastikkeesta puolet vähän kuin asuisin miehen omistamassa asunnossa vuokralla.

Minun on pakko ajatella realistisesti, mitä jos meille tulee ero? En oleta, että asunto on puoliksi minun vaikka siitä maksan. Asun nytkin yksityiseltä vuokratussa asunnossa. Eihän tämäkään asunto ole minun. Ymmärrättekö yhtään mitä yritän selittää :D Eihän asunnosta kuulu minulle mitään eron jälkeen? Tämä ei minua haittaa, mutta mieheni mielestä asunto tulisi olemaan yhteinen. Tuntuu kamalalta, että mies hankkii asunnon ja ikäänkuin antaa siitä minulle puolet. Ääääh, vaikeaa.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huijaan avopuolisoani, että asuntoni vuokra on 1000€ kuussa, oikeasti 600€. Mies maksaa minulle 500€ kuussa ja minulle jää enemmän rahaa ;)

Vierailija
22/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:39"]

Jos haluat olla itsenäinen ja maksaa elämisestä, minusta reilua olisi maksaa koko yhtiövastike miehen omistamassa asunnossa, eikä vaan puolia. Minulla ja kaveripiirissä ainakin maksetaan koko yhtiövastike, jos asunto on toisen ja toinen lyhentää lainaa ym. Jos mies ei siihen suostu, käy yksinäsi kaupassa ja maksa vaikka teidän kaikki ruokaostokset.

[/quote]

Me asumme omistamassani asunnossa, josta minulla on vielä lainaa. Mies maksaa puolet vastikkeesta. Onhan se tietysti vähän epistä, kun miehen asumiskulut on 150 kuussa ja mulla 600. Palkat on suhteessa toisinpäin :))

[/quote]

Olet aika hölmö kun annat asua noin halvalla. Sinulle koituu mm. korkokuluja ja tietysti pääomalyhennykset.

[/quote]

Pääomalyhennykset ei ole kuluja. Maksatatko sinäkin talletustilille tallettamistasi rahoista puolet miehelläsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo, korot ovat sijoittamisesta koituvia kuluja. Ne maksaa tietysti se, joka on sillä lainarahalla hankkinut itselleen asunnon. Puolison kuuluu osallistua asumiskustannuksiin, ei toisen omaisuuden kartuttamiseen.

Vierailija
24/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:05"]

ap, olet todella hölmö, jollet nyt ota puolta asuntolainasta itsellesi. Kun teet niin, tulet samalla kartuttaneeksi itsellesi omaisuutta. Jos joku päivä eroatte, saat asunnosta itsellesi mukavan pesämunan ja rahalla on ihmeellinen lohduttava voima siinä vaiheessa. Jos nyt vain makselet vastiketta, niin et kerrytä itsellesi mitään.

Riksi, että asunnon ostaessa jäisi johonkin nalkkiin tai tulisi muita ongelmia, on häviävän pieni. Kannattaa ajoissa ryhtyä asuntolainan maksajaksi, se on turvallisin tie omaisuuden kartuttamiseen.

Jos miehesi maksaa itselleen koko ajan asuntolainaa pois ja sinä maksat hänelle puolta vastiketta, niin miehesi hyötyy sinusta koko ajan enemmän kuin sinä hänestä. Mitenkään kovin pyyteetöntä järjestely ei siis olisi, päinvastoin.

[/quote]

On sitä maailma täynnä muitakin tapoja säästää kuin asuntolaina. Ap voisi maksaa vastikkeesta puolet (ja kenties korkomenoista, kun ne voi ajatella asumisen kustannukseksi, mutta pääomalyhennykset eivät sitä ole!) ja laittaa loput hajautetusti rahastoihin. Avaat Seligsonille tai jonnekin muualle tilin ja palkasta pistät automaattisesti eri rahastoihin sopivat satsit. Helppoa, erotilanteessa vaivatonta kun mitään ei tarvitse alkaa jakaa ja pitkällä tähtäimellä osakemarkkinat tuottavat paremmin kuin asunnot.

Vierailija
25/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:34"]

Minä huijaan avopuolisoani, että asuntoni vuokra on 1000€ kuussa, oikeasti 600€. Mies maksaa minulle 500€ kuussa ja minulle jää enemmän rahaa ;)

[/quote]

Fiksu tyttö!

Vierailija
26/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei uskalla miehen kanssa hankkia yhteistä asuntoa eron pelossa, ei suhteessa ole kaikki kunnossa.

Vierailija
27/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:34"]

[/quote]

Fiksu tyttö!

[/quote]

Ihana nainen! Voi kun joskus sais samanlaisen!

Vierailija
28/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:54"]

Ei verottajaa kiinnosta usko pois!

Kauppakirjassa on molempien nimet ja laina oli molempien nimissä.

Olemme naimisissa ja meillä on yhteistalous joten ei verottaja kyttää kenen tililtä se laina joka kk maksetaan.

Monikin AVIOPARI hoitaa raha-asiat niin että toinen maksaa lainat ja toinen vaikka kauppaostokset. Eikä kukaan perään kysele.

[/quote]

Sinun tapaus on eri kuin ap:n, koska sinulla on lainaa asunnosta. Ap:n tapauksessa näin ei olisi. Eli mies ostaa asunnon ja ottaa omiin nimiin, muuten ap joutuu tosiaan maksamaan lahjaveroa. 

Vierailija
29/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme naimisissa ja meillä on yhteistalous joten ei verottaja kyttää kenen tililtä se laina joka kk maksetaan.

Monikin AVIOPARI hoitaa raha-asiat niin että toinen maksaa lainat ja toinen vaikka kauppaostokset. Eikä kukaan perään kysele.

[/quote]

Sinun tapaus on eri kuin ap:n, koska sinulla on lainaa asunnosta. Ap:n tapauksessa näin ei olisi. Eli mies ostaa asunnon ja ottaa omiin nimiin, muuten ap joutuu tosiaan maksamaan lahjaveroa. 

Vierailija
30/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:12"]

Meillä on talo miehen nimissä, ja myös laina hänen nimissään, mutta kyllä se eron hetkellä on niin että minä saisin puolet talosta.

Avioliitto on siitä hassu, että omaisuus laitetaan erossa puoliksi, oli sen maksanut kuka hyvänsä, jos ei ole avioehtoa.

[/quote]

No ei se ihan noin mene, vaan teidän varat-velat ja näistä toinen maksaa tasinkoa. Get it? 

Vierailija
31/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:13"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:39"]

Jos haluat olla itsenäinen ja maksaa elämisestä, minusta reilua olisi maksaa koko yhtiövastike miehen omistamassa asunnossa, eikä vaan puolia. Minulla ja kaveripiirissä ainakin maksetaan koko yhtiövastike, jos asunto on toisen ja toinen lyhentää lainaa ym. Jos mies ei siihen suostu, käy yksinäsi kaupassa ja maksa vaikka teidän kaikki ruokaostokset.

[/quote]

Me asumme omistamassani asunnossa, josta minulla on vielä lainaa. Mies maksaa puolet vastikkeesta. Onhan se tietysti vähän epistä, kun miehen asumiskulut on 150 kuussa ja mulla 600. Palkat on suhteessa toisinpäin :))

[/quote]

Entäs muu maksuliikenne, miten siis laskut ja ruokaostot jaetaan? Yllättävät menot, vaikka uusi pyykkikone?

Vierailija
32/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 16:16"]

[/quote]

[/quote]

Höpöhöpö

Vierailija
33/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:12"]

Meillä on talo miehen nimissä, ja myös laina hänen nimissään, mutta kyllä se eron hetkellä on niin että minä saisin puolet talosta.

Avioliitto on siitä hassu, että omaisuus laitetaan erossa puoliksi, oli sen maksanut kuka hyvänsä, jos ei ole avioehtoa.

[/quote]

No ei se ihan noin mene, vaan teidän varat-velat ja näistä toinen maksaa tasinkoa. Get it? 

[/quote]

No käytännössä niin kuitenkin. Jos tällä hetkellä erottaisiin, ei olisi kuin velkaa jaettavana, onhan se eri asia sitten kun talo on maksettu eikä mitään velkoja enää ole.

Vierailija
34/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, olet todella hölmö, jollet nyt ota puolta asuntolainasta itsellesi. Kun teet niin, tulet samalla kartuttaneeksi itsellesi omaisuutta. Jos joku päivä eroatte, saat asunnosta itsellesi mukavan pesämunan ja rahalla on ihmeellinen lohduttava voima siinä vaiheessa. Jos nyt vain makselet vastiketta, niin et kerrytä itsellesi mitään.

Riksi, että asunnon ostaessa jäisi johonkin nalkkiin tai tulisi muita ongelmia, on häviävän pieni. Kannattaa ajoissa ryhtyä asuntolainan maksajaksi, se on turvallisin tie omaisuuden kartuttamiseen.

Jos miehesi maksaa itselleen koko ajan asuntolainaa pois ja sinä maksat hänelle puolta vastiketta, niin miehesi hyötyy sinusta koko ajan enemmän kuin sinä hänestä. Mitenkään kovin pyyteetöntä järjestely ei siis olisi, päinvastoin.

[/quote]

Mahdollisen eron sattuessa kaikki omaisuus lasketaan yhteen ja jaetaan kahdella, jos avioehtoa ei ole. Ihan sama kenen nimet löytyvät lainapapereista, kuka on maksanut vastiketta ja kuka lyhentänyt lainaa.

Vierailija
35/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä näitä omaisuuden osituksia on soviteltu paljonkin. Kun toinen voi näyttää että omaisuus on hänen hankkimansa ja maksamansa, ei ole automaatio että toinen saisi erossa sen arvosta puolet vaikka olisi maksanut perheen elämistä omasta pussistaan yhtä paljon. Ruoat on syöty mutta asunnon arvo voi nousta. Fiksu tekee isot hankinnat molempien nimiin, koska niihin perheen käytettävissä olevia varoja joka tapauksessa uppoaa.

Vierailija
36/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikitään että aviomies on A joka ostaa kämpän, B on vaimo joka makselee muita menoja ja koettaa vähän säästää sukanvarteen. 10 vuoden päästä erotaan.

A:n omaisuus on 200 tuhannen arvoinen asunto josta velkaa 100 tuhatta.

B:n omaisuus on talletustilillä 50 tuhatta, ei velkaa.

Kun erotaan, A:lla on siis 100k ja B:llä 50k. A maksaa B:lle tasinkoa 25k, jolloin molempien omaisuus on 75k.

Millä laskupäällä puolet asunnosta on B:n?

Vierailija
37/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Nimenomaan, päinvastoin. Tuossa järjestelyssä nimittäin ap hyötyy huomattavasti enemmän, ei suinkaan mies.

Esimerkiksi asunnon vastike 200 euroa, käypä vuokra vastaavasta asunnosta 700-1000 euroa.

Mies voittaa 100e, eli sen vastikkeen puolikkaan jonka ap maksaa hänelle.

Ap voittaa 250 - 450 euroa, kun maksaa vain satasen eikä vastaavan asunnon vuokran puolikasta.

Ei varmasti löydy asuntoa jossa vastikkeen puolikas olisi enemmän kuin vuokran puolikas, joten tuollaisessa järjestelyssä asunnon omistaja on aina se joka hyötyy vähemmän.

Millä ihmeen logiikalla siis mies olisi tässä se joka hyötyy enemmän?

Vierailija
38/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:44"]

Minä omistan meidän asunnosta puolet enkä ole senttiäkään lainasta maksanut eikä minun mitään lahjaveroa tarvitse maksaa :)

Laina oli puoliksi minun nimissäni mutta ei se verottajaa kiinnosta kuinka se laina on maksettu.

Olemme siis naimisissa ja avioehtoa ei ole.

[/quote]

Sama täällä. Olen kyllä maksanut muita asumisen kuluja omasta puolestani sitten. Mutta asunto menee vain miehen tililtä. meillä on omat tilit; ei ole koskaan edes käynyt mielessä että olisi yhteinen. 

Vierailija
39/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:13"]

[/quote]

[/quote]

Entäs muu maksuliikenne, miten siis laskut ja ruokaostot jaetaan? Yllättävät menot, vaikka uusi pyykkikone?

[/quote]

Ruuat maksetaan puoliksi. Pesukone kilahti tosiaan joku aika sitten, minä ostin uuden. 

Vierailija
40/40 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:30"]

Jos haluat olla itsenäinen ja maksaa elämisestä, minusta reilua olisi maksaa koko yhtiövastike miehen omistamassa asunnossa, eikä vaan puolia. Minulla ja kaveripiirissä ainakin maksetaan koko yhtiövastike, jos asunto on toisen ja toinen lyhentää lainaa ym.

[/quote]

Tämä on varsin epäreilu systeemi. Lainan maksaja kartuttaa itselleen omaisuutta, kun taas toinen hoitaa kaikki omaisuuden ylläpidosta tulevat kulut, eikä kartuta itselleen yhtikäs mitään. Sama kuin perheessä jaettaisi kulut niin, että toinen maksaa yhteiset ruoat ja toinen kerryttää samalla summalla omaa osakesalkkuaan. Vastike puoliksi, niin molemmat osallistuvat elämiskuluihin yhtä paljon ja asunnon ostanut osapuoli kartuttaa pääomaansa sitten sen verran kuin haluaa.

Eri juttu tietysti sitten, jos kaikki rahat ja talous on yhteisiä. Silloin on samantekevää, kuka maksaa mitäkin, kun erossa kaikki menee puoliksi.

[/quote]Vastike JA lainan korot puoliksi. Korot on ihan oleellisia asumiskustannuksia näissä tilanteissa, edellytys sille että tuo asunto on alla ja katto päällä, rinnastettavissa pankille maksettavaa vuokraan. Silti jää vähemmän maksettavaa kuin mitä vuokra olisi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi