Onko pakko elää jos ei halua?
Mun elämäni ei yli 20v aikana ole paremmaksi muuttunut,elämä on aina sellaista niukasti elämistä taloudellisesti tiukkaa. Tutut ostelevat uusia autoja tuosta vain yms ja minä vielä 41v olen ihan köyhä. Eihän mun tarvitse elää?
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 11:07"]
Opiskele jotain? Ihan tutkintoon tähtäävää tai avoimen yliopiston tai kansalaisopiston kursseja. Olen minäkin köyhä vielä 39-vuotiaana. Ehkä lopun ikääni. Aion kuitenkin tehdä vielä monenlaista elämässä.
Jos et ole tyytyväinen nykyiseen elämääsi, tee jotain ihan muuta. Muuta toiselle paikkakunnalle, aloita opiskelemaan... Ei sun ole pakko olla jumissa nykyisessä elämässäsi. Jos olet joka tapauksessa köyhä niin ei paljon tunnu, vaikka opiskelisit lisää tai jotain muuta, mistä ei paljon saa rahaa. Kyllä tossa iässä vielä ehtii vaikka mitä. Minä opiskelen enkä suinkaan ole vanhin opiskelija oppilaitoksessa :)
[/quote]
No kun en pysty opiskelemaan olen heikkolahjainen ja kärsin pahoista oppimisvaikeuksista. Olen useasti yrittänyt opiskella tuetusti myös erityismmattioppilaitoksessa mutta enpä vaan saa opintoja suoritettua vaikka yötä myöten lukisin tentteihin ja tekisin tosi paljon töitä. Voi se olisikin helppoa jos vaan olisi opiskeluista kyse niin mutta mun tapauksessa ei niissäkään ole tulevaisuutta.
Kyllä sun vaan on vähän pakko elää.
Ei se sua varmaan lohduta mutta kaikesta kurjuudesta huolimatta olet paremmassa asemassa kuin moni muu ikäisesi ihminen tällä maapallolla. Kannattaa ajatella, että on maailmalla ihmisiä, joilla on sinuakin huonommin asiat silloin kun alkaa tympiä kun lähipiirissä vaan mällätään rahoilla.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 11:07"]
Opiskele jotain? Ihan tutkintoon tähtäävää tai avoimen yliopiston tai kansalaisopiston kursseja. Olen minäkin köyhä vielä 39-vuotiaana. Ehkä lopun ikääni. Aion kuitenkin tehdä vielä monenlaista elämässä.
Jos et ole tyytyväinen nykyiseen elämääsi, tee jotain ihan muuta. Muuta toiselle paikkakunnalle, aloita opiskelemaan... Ei sun ole pakko olla jumissa nykyisessä elämässäsi. Jos olet joka tapauksessa köyhä niin ei paljon tunnu, vaikka opiskelisit lisää tai jotain muuta, mistä ei paljon saa rahaa. Kyllä tossa iässä vielä ehtii vaikka mitä. Minä opiskelen enkä suinkaan ole vanhin opiskelija oppilaitoksessa :)
[/quote]
No kun en pysty opiskelemaan olen heikkolahjainen ja kärsin pahoista oppimisvaikeuksista. Olen useasti yrittänyt opiskella tuetusti myös erityismmattioppilaitoksessa mutta enpä vaan saa opintoja suoritettua vaikka yötä myöten lukisin tentteihin ja tekisin tosi paljon töitä. Voi se olisikin helppoa jos vaan olisi opiskeluista kyse niin mutta mun tapauksessa ei niissäkään ole tulevaisuutta.
[/quote]
Voi juma, että nousi verenpaine tätä ketjua lukiessa! Siis joku uusi mersuko sitten toisi onnen ja kukoistuksen sinun elämääsi?? Miten olet jaksanut tähän asti elää, kun kaikki on niin päin persettä?
Hmm...Noh, eipä se elämä kaikilla muillakaan ole aina niin "kivaa", se vaan näyttää siltä, että "kaikilla" muilla menee ihan loistavasti paitsi itsellään.
Yksi pintapuolisesti tuttu (työkaveri) sanoi mulle pari vuotta sitten päin naamaa, että sulla sit on tosi helppo elämä mun elämääni verrattuna. Kysyin, miten niin ?
Vastaus oli jotain tähän tapaan, että kun sä tunnut olevan aina iloinen jne. ja mulla itelläni on rahahuolia yms.
Vastoin sitten takaisin, että en kyllä koe, että oma elämäni ois ruusuilla tanssimista ollut, vaikka siltä se ehkä näyttääkin.
Avauduin sitten enenmänkin ja kerroin, että lapsuus meni juoppohullun isän varjossa, nälkää tuli nähtyä usein jne.
Aikuisiässä myös tapahtunut kaikenlaista, esim. oman lapsen kuolema, veljen itsemurha, avioliitto väkivaltaisen miehen kanssa, mikä päättyi lopulta siihen kun erään kerran jälkeen hakattuna makasin sairaalassa viikon verran koomassa, työttömyyttä jne.
Kyllä meni työkaveri sen jälkeen hiljaiseksi..
Lääkkeillä ei kannata yrittää päättää päiviänsä. Se ei suinkaan ole kivutonta nukahtamista puhtaiden lakanoiden väliin. Kipu ja tuska on sanoinkuvaamattoman kovaa, taju pysyy, mutta toimintakyky häviää, yrität soittaa apua, muttet muista kuinka puhelin toimii, konttaat omissa eritteissäsi ympyrää lattialla pari vuorokautta ja jos lopulta joku löytää sinut ja pääset hoitoon, odotat viikkokausia tietoa sisäelinten mahdollisesta vaurioitumisesta.
Kuule. Romahdin itse totaalisesti viime viikolla. Sitä ennen olin ajatellut samaa kuin sinä ja vitutti kaikki. Olen nyt saanut apua mielenterveystoimistosta ja mietoa mielialalääkettä. Tänään katsoin kun aurinko pilkotti puide takaa ja ajattelin pitkästä aikaan että selviän tästä. En sano Tsemppiä, kun se on niin klisee. Mutta ehkä sen että älä tee itsellesi mitään. lupaa se vaikka lapsellesi.
Tää on se rasittava vammanen jankkaaja. Hei: toivottavasti tapatkin itsesi! Voi kunpa siinä kävisi vielä niin, että menettäsit ensin vaikka lääkkeiden vuoksi kokonaan terveytesi, kituisit sairaalassa pari vuotta, saisit jostain syystä halun elää ja alkaisit rakastaa lastasi, mutta sitten kuolisit kuitenkin, vaikket enää haluaisi. There. Oot inhottavin ja turhin ihminen, keneen olen koskaan, missään törmännyt.
Oot sää se helvetin heikkolahjainen, joka joka toinen päivä vänkyy täällä elämänsä kurjuutta? Ei sua kukaan jaksa enää kuunnella, keskittyisit nyt vaikka hyvään kirjaan, kirjastosta niitä saa lainaan kato ihan ilmatteeks.
Minä olen miettinyt salaa samaa kysymystä. Tosin olen vasta 19v, mutta en näe itselläni mitään tulevaisuutta. Väsytän itseni hirveällä stressaamisella ihan loppuun. En kyllä ole siinä pisteessä vielä, että pystyisin tekemään itselleni jotain itse. Välillä vaan toivon että tapahtuisi joku onnettomuus jossa henki lähtisi.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 12:29"]
Oot sää se helvetin heikkolahjainen, joka joka toinen päivä vänkyy täällä elämänsä kurjuutta? Ei sua kukaan jaksa enää kuunnella, keskittyisit nyt vaikka hyvään kirjaan, kirjastosta niitä saa lainaan kato ihan ilmatteeks.
[/quote]
No voi kuule olen tämän kaupungin ja naapuri kunnan kirjaston kaikki omaelämäkerrat lukenut romaaneista en pidä mulla on kato ollut aikaa kun olen 23v vaan ollut kotona.
[/quote]
Muakin ärsyttää ihan helvetisti. Ei se se kato voi mennä kirjastoon kun ei sillä oo kenkiäkään! Tai se ei osaa lukea! Tai mies ei päästä! Kyllä se keksii vaikka 100 syytä miksei muka voi, jos joku yrittää antaa jotain neuvoja . Se haluaakin vain päivästä toiseen narista ja valittaa.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 12:38"]
[/quote]
Muakin ärsyttää ihan helvetisti. Ei se se kato voi mennä kirjastoon kun ei sillä oo kenkiäkään! Tai se ei osaa lukea! Tai mies ei päästä! Kyllä se keksii vaikka 100 syytä miksei muka voi, jos joku yrittää antaa jotain neuvoja . Se haluaakin vain päivästä toiseen narista ja valittaa.
[/quote]
Etkö lukenut viestiäni nro 52 käyn vähintään kerran viikossa kirjastossa olen käynyt jo reipaasti yli 20v.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 09:35"]
Tällä palstalla ei näköjään kukaan taas tajua mitä on elää köyhänä ja vielä tämän ikäisenä. Muilla on hienot talot,autot,matkustelut yms ja meidän perheemme elää kuin eri maailmassa. Meillä pieni mökki,lapsella ei omaa huonetta tuskin tulee koskaan olemaan kun tämä niin pieni, ajetaan vanhalla auton rämällä,ulkomaille ei ikinä olla matkusteltu,vaatteet halppiksia ja kirppikseltä. Kuulostaako tuo hauskalta elämältä?
[/quote]
Hae apua. Ei materia tuo onnea. Hullua, kun nykyään kuvitellaan että kaikilla pitäisi olla KAIKKI, vieläpä uutena. Muuten olet köyhä ja pohjasakkaa.
Minä olen vasta 23, mutta onnellinen vaikka vuokran jälkeen käteen jääkin 100 €. En omista autoa saatika mökkiä, en ole ikinä käynyt Viroa pidemmällä, vaatteet on todellakin suurin osa kirppikseltä. Olen silti osannut poimia ne tärkeimmät asiat elämästäni ja jättänyt vähemmän tilaa negatiivisille :)
[/quote]
Sä olet vielä nuori sulla kerkiää tässä 40v olemaan vaikka mitä on ihan normaalia olla köyhä ja elää pienillä tuloilla kun on nuori mutta ei enää 40v.
[/quote]
Olen kohta 30, lapsuus yhtä helvettiä, ei vieläkään ammattia tai tiettyä tutkintoa, opiskelen, käyn terapiassa, ollaan köyhiä ja elämässä tapahtuu tällä hetkellä vaikka mitä paskaa (odotan vain puhelinsoittoa, milloin eräästä rakkaasta läheisestä on elämä jättänyt) mutta silti olen osan ajasta ihan aidosti onnellinen, nautin pienistä asioista vaikka kaikilla muilla on ympärillä se oma (laina)kämppä, lapset, ura, rahaa, autoja, matkoja ja vaikka mitä. Entä sitten? Onnellisuus lähtee sisältä, ei ulkoisista asioista. On aika surkeaa, jos SUOMESSA vain materian kautta saisi onnea. Täällä on mahdollisuus nauttia elämästä, vaikka ei olisikaan edes se keskituloinen.
Ja ihan turha tulla sanomaan, että 10 vuoden päästä sitten...ei ne tässä vaiheessa elämänarvot enää muutu, jos on tottunut nauttimaan elämästä kaikesta huolimatta, niin tuskin alan piehtaroimaan itsesäälissä 40-vuotiaanakaan. Moni asia on ihan oikeasti itsestä kiinni, ensiksi pitää lopettaa valittaminen ja yrittää löytää ratkaisuja. Älä katso kuoppaan, vaan kaikkeen siihen tilaan ympärillä.
[/quote]
No voi kuule olen tämän kaupungin ja naapuri kunnan kirjaston kaikki omaelämäkerrat lukenut romaaneista en pidä mulla on kato ollut aikaa kun olen 23v vaan ollut kotona.
[/quote]
PYH! Kirjastoihin ostetaan jatkuvasti uusia kirjoja. Minä luen parhaimmillaan 1-2 kirjaa päivässä ja siltikin löydän aina jotakin uutta, kun menen kirjastoon. Ja jos et löydä kirjoja omasta kirjastostasi, voit tilata muistakin kirjastoista kirjoja omaan kirjastoosi lainattavaksesi, jos haluat.
Keksipä taas parempi tekosyy.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 12:42"]
[/quote]
[/quote]
Etkö lukenut viestiäni nro 52 käyn vähintään kerran viikossa kirjastossa olen käynyt jo reipaasti yli 20v.
[/quote]
Vastaus 56.
Ei se rikkaissa perheissäkään aina ole mitään ruusuilla tanssimista. Olen itse köyhästä perheestä, mutta yliopisto-opiskelujen kautta tutustuin nykyiseen mieheeni ja hänellä puolestaan täysin eri tausta. Hänellä siis rikkaat vanhemmat ja heillä ystävä-/tuttavapiiri sen mukainen. Sitä myöten olen opinnut kyllä, ettei se kiiltävä "kuori", hienot autot ym. välttämättä tarkoita, että kaikki on muuten kunnossa. Esimerkkejä on useitakin tuolta miehen vanhempien piiristä: yhdessä perheessä esimerkiksi vanhemmat korkeasti koulutettuja ja samaan suuntaan patistaneet myös ainoaa lastaan (pienestä pitäen ollut "paremmassa" koulussa jne.). Kovasti kehuskelivat, että oikikseen tai kauppikseen päätyy, mutta abivuonna lapsi jättikin lukion kesken ja paljastui, että hänellä on huumeongelma. Muutti kotoaan (rahaa oli todella paljon tilillä) ja on nyt n. vuoden viettänyt rokulielämää, ei suostunut vieroitukseen. Ei siis se yltäkylläinen raha, kalliit harrastukset, jokavuotiset lomamatkat ja hieno asunto/auto ym. tuoneet ainakaan tuohon perheeseen onnea.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 12:42"]
[/quote]
[/quote]
PYH! Kirjastoihin ostetaan jatkuvasti uusia kirjoja. Minä luen parhaimmillaan 1-2 kirjaa päivässä ja siltikin löydän aina jotakin uutta, kun menen kirjastoon. Ja jos et löydä kirjoja omasta kirjastostasi, voit tilata muistakin kirjastoista kirjoja omaan kirjastoosi lainattavaksesi, jos haluat.
Keksipä taas parempi tekosyy.
[/quote]
Tiedän että tilataan ja ostetaan uusia ja kerroinkin että vähintään kerran viikossa käyn kirjastossa.
En halua lähteä siitä, että perehheelisen elämä on arvokkaampaa kuin perheellisen, mutta jos on lapsia hankkinut niin on eettinen vastuu olla tappamatta itseään ainakaan, ennenkuin jälkikasvu on omillaan.
Juu ei ole pakko elää, mutta aika saatanan epäkunnioittavaa huonompiosaisia kohtaan sun elämäntilanteehttp://www.google.fi/imgres?sa=X&biw=1600&bih=754&tbm=isch&tbnid=PnjB8ShI8qYkZM%3A&imgrefurl=http%3A%2F%2Fcamzpagliawan.tumblr.com%2Fpost%2F4076525041%2Fyou-hate-your-life-while-some-people-dream-of&docid=bZPHh_LcBeJcKM&imgurl=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2Ftumblr_lile3wrrd41qexmreo1_500.jpg&w=500&h=338&ei=N-DoUp3zGoa44ASmp4GQAg&zoom=1&ved=0CFQQhBwwAA&iact=rc&dur=772&page=1&start=0&ndsp=25ssa lopettaa eläminen.