Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kevyttoppatakki nykypäivän tuulitakki?

Vierailija
23.10.2020 |

Käytän kyllä itsekin mutta eihän tuo mikään tyylikäs vaate ole.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jonkun naisellisuus tulee vasta takista niin ei kyllä hyvin mene. Kyllä minä olen hyvinkin naisellinen kevytuntuvatakissa. En tarvitse takkia tekemään itsestäni naisellista.

Niin ja tarkoitan tällä tietenkin siis sitä jos haluaa näyttää naiselliselta niin ei hyvin mene jos sen vasta takilla saa aikaiseksi. Eli tottakai on myös naisia jotka eivät halua olla naisellisia ja sekin on täysin ok, eli ei loukkauksena mitenkään heitä kohtaan :)

Vierailija
42/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoat tyylikkäät kevyttopat ovat Monclerilla, hinta kirpaisee, mutta eivät ole laatikoita. Eihän suomalaisella juntilla ole varaa mitään Moncleria ostaa, mennään vaan Prismaan ja Citymarketiin vaateostoksille. Onkin syytä kysyä, onko Suomessa liian kova verotus, koska täällä ihmisillä ei ole varaa ostaa sellaisia vaatteita mitä Keski-Euroopassa on ihmisillä varaa ostaa. Suomalaiset ovat köyhää markettikansaa.

Minusta ei ole kovin tyylikästä kuvitella, että oma maku on just se toistenkin maku. Googlasin tuon merkin takit, eivätkä ne ainakaan minun makuuni istuneet. Esimerkin takit olivat kiiltäväpintaisia, mistä en itse pidä lainkaan.

Kiiltäväpintaiset tuo mieleen narkkivaatteet.

Narkkivaatteet ja pissikset, joilla äidiltä salaa otettu tai siirtokuva tramp stamp ja stringit vilkkuu matalavyötäröisten farkkujen alta. Myös itäblokin iloset naiset tulee mieleen. Olen hylännyt muuten kivan takin juurikin kiillon vuoksi.

Oman kevyttoppiksen ostin marketin alennuksesta. Se ulottu melkein polviin saakka. Hyvä löytö oli. Olen siitä iloinen.

Heikko on itseluottamus, jos noin paljon pitää pelätä. Asutko seudulla, jossa on paljon ilolintuja? Normaalisti ihmiset harvemmin edes näkevät sellaisia missään, jos elävät säntillistä elämää.

En ole tuo, jolle vastasit, mutta kuuluuko sun "säntilliseen elämään" se, että käyt haukkumassa toisia netissä? Oletan, että olet se sama, joka näitä muitakin haukkuvia vastauksia on kirjoitellut. Kuulostaa nimittäin joltain keskiluokkaiselta painajaiselta. Tai siis joo, olet varmasti trolli, joka saa jännitystä elämäänsä tekemällä tällaisia tyhjänpäiväisiä avauksia, mutta simuloit kyllä myös tuollaista hirveää ajatusmaailmaa hyvin. "Pitää olla tietynmerkkinen takki ja elää säntillistä elämää, eikä sen kanssa ole ristiriidassa se, että käy raivoamassa netissä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoat tyylikkäät kevyttopat ovat Monclerilla, hinta kirpaisee, mutta eivät ole laatikoita. Eihän suomalaisella juntilla ole varaa mitään Moncleria ostaa, mennään vaan Prismaan ja Citymarketiin vaateostoksille. Onkin syytä kysyä, onko Suomessa liian kova verotus, koska täällä ihmisillä ei ole varaa ostaa sellaisia vaatteita mitä Keski-Euroopassa on ihmisillä varaa ostaa. Suomalaiset ovat köyhää markettikansaa.

Monclerillä ei ole ainoatakaan kevyttoppatakkia. Kaikki heidän takkinsa on untuvaa

No ei se täytteen laatu määritä sitä onko takki kevyttoppatakki vai ei. Se toppaus voi olla yhtä hyvin vanua tai untuvaa. Samalta ne näyttää kuitenkin 😉

Vierailija
44/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset ja monella lapsia imettänyt käynyt koulut tehnyt palkkatyötä monet montakin työtä . Kyllä takki on lähinnä suoja vaate . Nainen kyllä huomaa joka kuukausi olevansa nainen kun joutuu ostamaan rättejä vaippoja tamponeja . Juhliin sitten laitetaan päälle parempaa. Asuntosäästäjät tekee vaan töitä . Työmatkat ja kaupassa käy ei muuta ehkä kuntosalilla. Usein miehet huomaa olevansa miehiä kun penis seisoo ja sieltä lentää nestettä. Kevyt toppikset on Kiinasta Myanmarissa eniten. Huumekuljetuksia sieltä samoilla laivoilla. Koira ulkoilutus käy toppiksessa. Kauppareissut. Mitähän laatikkotakkeja noi mustat kaavut on niissä ei naiset erotu miehistä kun kengätkin on miesten. Siis meillä eletään ilmaston mukaan ne jotka tekee töitä. Talvella on vahvempaa takkia sitten pakkasilla kun maa jäätyy . Naiset tekee töitä täällä . Älä ikinä varasta toisen takkia .

Vierailija
45/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää semmosista kiiltäväpintaisista, mutta tavallinen neutraali musta on hieno. Muista väreistä en oikein välitä, vaaleanpunainen on ihan söpö.

Vierailija
46/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mun tuollainen takki oli vähän hintavampi eikä mistään marketista ostettu. Ei ne kaikki mitään markettikamaa ole. Tuokin takki on ollut minulla jo pidempään, vuosia.

Vierailija
47/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Untuva on yleensä jonkun linnun sulkia höyheniä joten ei siinä mitään hienoa ole . Vanu on muovia . Kaikki tulee luonnosta ja palaa sinne. Takkeja varasteleville tiedoksi . Mooseksen lain mukaan se on tuhoonvihittyä sinulle Jumalan silmissä . UFF kirpputorilta saat lahjoitus vaatetta 2€-6€ kpl myös näitä takkeja joten lopeta varastaminen .

Vierailija
48/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa se on välikausitakki, mutta sama homma silti. Sen ensisijainen tehtävä on suojata säältä ja täyttää se funktio hyvin. Totta kai joku villakangastakki on tyylikkäämpi, muttei sovi ulkoiluun ja on arka sateelle.

Kevyttoppatakit kyllä suojaa säältä, muovipusseja kun ovat, mutta ne eivät todellakaan sovi ulkoiluun. Tai sopivat ulkoiluun sellaiselle, joka "ulkoilee" tai ei hikoile. 

Itse käytän ulkoiluun kyllä ihan sitä villakangastakkia hengittävyytensä vuoksi. Villakangastakkejakin on moneen menoon, kukapa sitä nyt mitään prinsessa-leikkauksellista villakangastakkia toiminnallisena takkina pitäisikään. Laadukas villakangas ei ole arka pienelle sateelle, rankkasateella käytetään ihan sadetakkia.

Vierailija
49/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa se on välikausitakki, mutta sama homma silti. Sen ensisijainen tehtävä on suojata säältä ja täyttää se funktio hyvin. Totta kai joku villakangastakki on tyylikkäämpi, muttei sovi ulkoiluun ja on arka sateelle.

Kevyttoppatakit kyllä suojaa säältä, muovipusseja kun ovat, mutta ne eivät todellakaan sovi ulkoiluun. Tai sopivat ulkoiluun sellaiselle, joka "ulkoilee" tai ei hikoile. 

Itse käytän ulkoiluun kyllä ihan sitä villakangastakkia hengittävyytensä vuoksi. Villakangastakkejakin on moneen menoon, kukapa sitä nyt mitään prinsessa-leikkauksellista villakangastakkia toiminnallisena takkina pitäisikään. Laadukas villakangas ei ole arka pienelle sateelle, rankkasateella käytetään ihan sadetakkia.

Ei toppa- tai untuvatakki ole hengittämätön vain siksi, että se on keinokuitua. Kyllä keinokuidutkin hengittävät. Hengittävyys riippuu ihan kankaasta. Sulla on nyt väärää tietoa tästä.

Vierailija
50/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toppa- tai untuvatakki ole hengittämätön vain siksi, että se on keinokuitua. Kyllä keinokuidutkin hengittävät. Hengittävyys riippuu ihan kankaasta. Sulla on nyt väärää tietoa tästä.

Ja muuten, kyllä mä joudun pakosti ulkoilemaan ihan hengittämättömässäkin materiaalissa, eli sadevaatteissa. Mikään muu ei suojaa, jos menee sateella koiran kanssa metsään (on testattu, ja mulla on laadukkaat goretex-vaatteet). Siinä painaa sitten se, mitä pukee alle, ja toki sadetakkia pitää vähän avata. Nyt olen pari kertaa pitänyt itse asiassa kevytuntuvatakkia sadetakin alla.

Vierailija
51/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tuollaista takkia normiarjessa, työmatkoilla, kaupassa, koiran kanssa lenkillä yms. Omilla juoksulenkeilllä käytän tietenkin ihan juoksutakkeja ja hienoissa tilaisuuksissa juhlavampia takkeja.

Vierailija
52/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

UFF varkaitten löytöpiste kirjoitti:

Untuva on yleensä jonkun linnun sulkia höyheniä joten ei siinä mitään hienoa ole . Vanu on muovia . Kaikki tulee luonnosta ja palaa sinne. Takkeja varasteleville tiedoksi . Mooseksen lain mukaan se on tuhoonvihittyä sinulle Jumalan silmissä . UFF kirpputorilta saat lahjoitus vaatetta 2€-6€ kpl myös näitä takkeja joten lopeta varastaminen .

Vanu on perinteisesti puuvillaa, toki voi olla myös tekokuitua.

Vierailija
53/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monclerillä ei ole ainoatakaan kevyttoppatakkia. Kaikki heidän takkinsa on untuvaa

No ei se täytteen laatu määritä sitä onko takki kevyttoppatakki vai ei. Se toppaus voi olla yhtä hyvin vanua tai untuvaa. Samalta ne näyttää kuitenkin 😉

Kyllä se määrittele. Ihan kuten perunapiirakka ei voi olla riisipiirakka. Molemmat ovat piirakoita. Mutta vain riisiä sisältävä piirakka voi olla riisipiirakka.

Toppatakista ei voi tulla untuvatakkia eikä untuvasta toppatakkia.

Joku malli tai kaavoitus ei tätä asiaa muuta.

Mutta nykyisin tosiaan takki voi toisista olla villakangastakki, vaikka se olisi pelkkää polyesteriä ja laukku nahkalaukku, vaikka se olisi täyttä polyuretaania, kunhan näyttää edes siihen suuntaan mitä perinteisesti villasta tai nahasta on tehty.

Vierailija
54/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastausten perusteella AP näyttää olevan aivan oikeassa. Täällä puolustellaan, että kevyttoppikset ovat käytännöllisiä ja/tai hintavia -- mutta eihän kukaan väittänyt toisinkaan, ovathan tuulitakitkin käytännöllisiä ja toisinaan arvokkaita. Nyt kun kerran näitä kevyttoppatakkeja näkyy paljon katukuvassa kaikenlaisilla tallaajilla (enemmän kuin ns. perinteisiä tuulitakkeja), voi tosiaan miettiä, ovatko ne aikamme tuulitakkeja :) 

Vierailija
55/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on ihan jees, mutta juu ei varmaan tyylikäs.

Täydellinen tälle säälle, tarpeeksi lämmin, mutta ei kuuma.

Vierailija
56/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin mustan kevytuntsikan viime talvena. Oli 40% alessa mutta maksoi silti yli 200€, merkkituote ja toivoin saavani vähän parempaa laatua edes mutta ei se taida nykyään olla enää mahdollista. Huonoa laatua! Näistä ei kannata maksaa isoja summia.

Vierailija
57/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se määrittele. Ihan kuten perunapiirakka ei voi olla riisipiirakka. Molemmat ovat piirakoita. Mutta vain riisiä sisältävä piirakka voi olla riisipiirakka.

Mutta nykyisin tosiaan takki voi toisista olla villakangastakki, vaikka se olisi pelkkää polyesteriä ja laukku nahkalaukku, vaikka se olisi täyttä polyuretaania, kunhan näyttää edes siihen suuntaan mitä perinteisesti villasta tai nahasta on tehty.

Höpsis. Toppatakki tarkoittaa vain että se on topattu, toppausmateriaali voi hyvin olla untuvaa.

Vierailija
58/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastausten perusteella AP näyttää olevan aivan oikeassa. Täällä puolustellaan, että kevyttoppikset ovat käytännöllisiä ja/tai hintavia -- mutta eihän kukaan väittänyt toisinkaan, ovathan tuulitakitkin käytännöllisiä ja toisinaan arvokkaita. Nyt kun kerran näitä kevyttoppatakkeja näkyy paljon katukuvassa kaikenlaisilla tallaajilla (enemmän kuin ns. perinteisiä tuulitakkeja), voi tosiaan miettiä, ovatko ne aikamme tuulitakkeja :) 

Mä en nyt ihan ymmärtänyt, mikä tämän kirjoituksen pointti oli. Ensinnäkin - miten kevyttppatakki ei voi olla tyylikäs? Mun mielestä se on aika neutraali vaate, ja vähän ulkomuodosta riippuen sopii sekä ulkoilu- että kaupunkikäyttöön siistimpien vaatteiden kanssa. Mun mielestä tuulitakit ja muunlaiset ulkoilutakit eivät mahdu tähän kategoriaan, eli siihen, että niitä voisi käyttää tyylikkäästi vaikkapa suorien housujen kanssa.

Jos taas yksinään se, että jotakin vaatetta on ns. kaikilla, tekee vaatteesta tyylittömän, niin en nyt ihan ymmärrä tätäkään pointtia. Ihmiset ovat kautta historian pukeutuneet aika samankaltaisiin vaatteisiin aikakautensa mukaan.

Vierailija
59/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevuttoppatakki voi olla keinokuitua tai untuvaa

"Haglöfsin valmistamien kevyttoppatakkien eristeenä on käytetty joko eettistä untuvaa tai ekologista keinokuitua. Miten materiaalit ja takit eroavat toisistaan, otimme siitä selvää

H&M:"Kevyttoppatakki, jossa pystykaulus, leukasuojallinen vetoketju edessä ja vetoketjulliset sivutaskut. Hihansuissa päällystetty joustoreuna. Täyte 70 % untuvaa, 30 % höyheniä"

Vierailija
60/70 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten vaateliikkeet myy ihan yleisesti kevyttoppatakkeja untuvatäytteellä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän