Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä vanhemmista ketkä tuovat lapsen päivähoitoon vaikka itse kipeänä kotona?

Vierailija
23.10.2020 |

Siis jos testattu ettei ole koronaa vaan flunssaa tms.
Mielestäni tosi vastuutonta, koska myös normaali flunssat kuormittaa päivähoitoa ja lapsi saattaa tartuttaa vaikka ei vielä oireita olisikaan. Mutta tätä tuomistahan ei voi kieltää.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ja siinä iso riski, että lapsi tartuttaa muut päiväkodissa ja he joutuvat juoksemaan testeissä jne. Kyllä sitä pärjää lapsen kanssa kotona kipeänä, se riippuu ihan omasta asenteesta.

Sulla ei taida olla lapsia?

En ole tuo jolta kysyit, mut meillä on 3 lasta. Päiväkoti-ikäisestä kouluikään. Meidän perheessä on aina huolehdittu tartuntatauteihin liittyvät asiat muidenkin näkökulmaa ajatellen, jos vaan mahdollista. Eli ei mennä oireisena tarttumaan ja kerrotaan jos perheessä on sairastettu, että toinen voi miettiä itse haluaako ottaa riskin. Toki aina ei voi olla koko perhe yhden oireisen takia pois, se on selvää. Mut esim helposti tarttuvien tautien kohdall, kuten vatsatauti, niin sisarus on pidetty hoidosta myöa kotona kun joka tapauksessa toinen vanhempi on kotona.

Oletko vienyt omia lapsiasi koronatestiin? Mitäs tykkäsivät? Joku lapsi joutuu ramppaamaan siellä jatkuvasti tämän takia.

Minä ymmärsin aloittajan nysymyksen niin, että korona on suljettu pois.

Eli aloittajan kysymys siis ei koske koronatartuntatilannetta, vaan muita sairauksia.

Vierailija
42/52 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kirjoittaa, että normitilanteessa menisi töihin, mutta nyt ei saa kurkkukivun takia. Joten tuskin se vanhempi ihan hirveästi sitä lepoa sitten tarvitsee. Ja osa ei edes voi tehdä etätöitä joten chillailee vaan kotona.

Nyt koronan aikana voisi oikesti ajatella myös niitä muita ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ja siinä iso riski, että lapsi tartuttaa muut päiväkodissa ja he joutuvat juoksemaan testeissä jne. Kyllä sitä pärjää lapsen kanssa kotona kipeänä, se riippuu ihan omasta asenteesta.

En ole tuo jolta kysyit, mut meillä on 3 lasta. Päiväkoti-ikäisestä kouluikään. Meidän perheessä on aina huolehdittu tartuntatauteihin liittyvät asiat muidenkin näkökulmaa ajatellen, jos vaan mahdollista. Eli ei mennä oireisena tarttumaan ja kerrotaan jos perheessä on sairastettu, että toinen voi miettiä itse haluaako ottaa riskin. Toki aina ei voi olla koko perhe yhden oireisen takia pois, se on selvää. Mut esim helposti tarttuvien tautien kohdall, kuten vatsatauti, niin sisarus on pidetty hoidosta myöa kotona kun joka tapauksessa toinen vanhempi on kotona.

Oletko vienyt omia lapsiasi koronatestiin? Mitäs tykkäsivät? Joku lapsi joutuu ramppaamaan siellä jatkuvasti tämän takia.

Tässähän oli kyse tilanteesta, jossa lapsi on terve mutta vanhempi sairastaa. Pitääkö lapsen olla pois päiväkodista, jos äidillä tai isällä on flunssa, kuumetta, vatsatauti tms. Entä jos äiti tai isä on sairaslomalla leikkauksen tai syöpähoitojen takia? Pitäisikö lapsi silloinkin pitää kotona, pois päiväkodista, jotta henkilöstö ei kuormitu?

Tiedätkö, et täyspäiväisesti lapsen kanssa kotona olevatkin ovat ihan kotona lapsen kanssa sairastuessaakin? Näin on ollut meilläkin ja eihän se kivaa ole, mutta kyllä siitä selviää.

En todellakaan ikinä veis vatsataudissa "tervettä" lasta hoitoon, kuten tuo yks esimerkki osoittaa mitä siitä seuraa ja kuinka monelle aina eteenpäin ja eteenpäin. Ikävä lapsellekin tuollainen, alkaa nyt ruokapöydässä oksentamaan.

Vierailija
44/52 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu miten kipeänä on. Aika moni varmaan tekee etätöitä, jos on vähän kipeänä ja silloin lapset tietysti menee päiväkotiin. Jos taas on oikeasti kunnolla sairas niin silloin tarvitsee lepoa, eikä pysty kunnolla huolehtimaan lapsista. Selviäähän sitä tietysti jollain lailla lasten kanssa vaikka minkälaisessa olossa, mutta jos saa levätä niin paraneekin yleensä nopeammiaän. Jos on työpaikassa jossa ei voi tehdä etätöitä vaan pitää jäädä lievänkin flunssan takia saikulle niin sitten on tietysti voi pitää lapset kotona. Ei tähän ole yhtä oikeaa vastausta, se riippuu niin paljon lapsista ja vanhemman kunnosta, mikä on järkevintä.

Vierailija
45/52 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärsin aloittajan nysymyksen niin, että korona on suljettu pois.

Eli aloittajan kysymys siis ei koske koronatartuntatilannetta, vaan muita sairauksia.

Etkö tosiaan ymmärrä? Kun se sairastuneen vanhemman lapsi viekin pöpön hoitopaikalle, josta tartuttaa taas eteenpäin mm. hoitokavereiden sisaruksiin, nämä joutuvat testeihin. Moni meistä joutuu testiin AINA kun tulee mitä tahansa flunssaoireita, ei silloin voi arvella et "tää on varmaan lapsen hoitokaverin vanhemmalta, mut ei sillä ollu koronaa"

Vierailija
46/52 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän oli kyse tilanteesta, jossa lapsi on terve mutta vanhempi sairastaa. Pitääkö lapsen olla pois päiväkodista, jos äidillä tai isällä on flunssa, kuumetta, vatsatauti tms. Entä jos äiti tai isä on sairaslomalla leikkauksen tai syöpähoitojen takia? Pitäisikö lapsi silloinkin pitää kotona, pois päiväkodista, jotta henkilöstö ei kuormitu?

Tiedätkö, et täyspäiväisesti lapsen kanssa kotona olevatkin ovat ihan kotona lapsen kanssa sairastuessaakin? Näin on ollut meilläkin ja eihän se kivaa ole, mutta kyllä siitä selviää.

En todellakaan ikinä veis vatsataudissa "tervettä" lasta hoitoon, kuten tuo yks esimerkki osoittaa mitä siitä seuraa ja kuinka monelle aina eteenpäin ja eteenpäin. Ikävä lapsellekin tuollainen, alkaa nyt ruokapöydässä oksentamaan.

Minä olen ollut vauvan ja taaperon kanssa kotona mm. enterorokossa, joo selviäähän siitä jollain lailla, mutta kyllä se ihan hirveää oli. Minulle tuli mm. rytmihäiriöitä ja vastustuskyky meni ihan olemattomaksi, kun ei saanut koskaan levätä. Tämän kokeneena tiedän, että toipumiseen tarvitsee lepoa ja jos olen oikeasti sairas niin lapset todellakin menee päiväkotiin. Lievä flunssa on eri asia.

Vierailija
47/52 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oppisopimus opiskelija ja silloin kun sairastan teen kotona etätehtäviä, jos en voi töihin mennä eli lapset menevät päivähoitoon. Meidän päiväkodissa lapset jätetään ovelle eli vanhemmilla ei ole asiaa edes eteiseen, joten miksi en veisi tervettä lasta hoitoon jos itse olen flunssassa. Saan tehtyä kuitenkin jonkin verran koulutehtäviä kotona, voinnista riippuen.

Vierailija
48/52 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän niitä perheitä lähinnä vähä-älyisinä jotka tuovat lapsia hoitoon vaikka perheessä joku on sairastunut vatsatautiin. Perheet itsehän eivät koskaan näistä kerro mutta sitten lapset itse kertoo päivän aikana että veli oksensi illalla sohvalle ja joutui nukkumaan lattialla vanhempien makuuhuoneessa. 

Itsekkyydestähän siinä pohjilmmiltaan on kyse, ei älyn puutteesta. Mutta kyllä se tyhmyyden puolelle menee jos oma napa on niin paljon muiden hyvinvointia tärkeämpi että mahdollisesti jo vatsataudin saanut lapsi tuodaan väkipakolla hoitoon ja sitten suututaan kun soitetaan päivällä että juu kuulkaas kun Liisi oksentaa niin tuletteko hakemaan kotiin. 

Vierailija
49/52 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsatauti on kokonaan eri juttu, silloin meilläkin jää pk-ikäinen kotiin. Sitä en kyllä tosin ole koskaan ymmärtänyt, että vaikka perheen äidin sairastuessa noroon saa ja joutuu isä ja koululaiset menemään normaalisti töihin ja kouluun, koska päivähoitoikäinen on ainoa mahdollinen tartuttaja... koskee kaikkia sairauksia, jääkö teillä siis yhden kuumeisen takia koko perhe kotiin? Jos nyt ei koronaa huomioida.

Vierailija
50/52 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse olen ollut aikoinaan pari viikkoa niin korkeassa kuumeessa kotona että hourailin, enkä pysynyt hereillä. Miten jonkun mielestä siinä tilanteessa 2v saa parempaa hoitoa, kun vanhempi ei pysy pystyssä edes? Eiköhän se terve lapsi kuulu siinä tilanteessa päiväkotiin, jotta se vanhempi tervehtyy ja 2v ei ole heitteillä. Ehkä ette ole sairastaneet kunnolla, kun tälläisenkin tuomitsette.

49

Vierailija
51/52 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on oikeasti terve ja on pakottava hoidon tarve, ok.

Sitä en tule koskaan ymmärtämään että yksi lapsi on norossa tai muussa oksennustaudissa ja sisarukset tuodaan silti hoitoon. Aika usein sisaruksillakin alkaa se tauti muutaman päivän sisällä ja sitten soitellaan hakemaan kotiin.

Vierailija
52/52 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nyt puhutti flunssasta? Ei norosta? Noro tarttuu paljon helpommin kuin koronat, flunssat ja muut. Silloin ei kannata kenenkään poistua kotoa.

Pikkuflunssat on eri asia. Kyllä mäkin tässä nuhassa teen töitä koko ajan ja lapsi hoidossa. Miksi? No siksi, että voin tehdä töitä. Koska työnantaja vaatii.