Kasvatustieteilijä päiväkotitoiminnasta: Liukuhihnakasvatusta ja viidakon lakeja
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:27"]
Totuushan on se, että päiväkodissa lapsista kasvaa sosiaalisempia ja muut huomioonottavampia sekä kärsivällisempiä ihmisiä kuin kotihoidossa, jossa vanhempi on koko ajan sitä omaa lasta varten. Onhan tämä nähty koulussa jo alaluokilla...
[/quote]
Minä taas alaluokkien opettajana olen kokenut että kotihoidetut lapset ovat niitä jotka osaavat rauhallisesti odottaa vuoroaan, omaavat paljon paremman keskittymiskyvyn ja ovat muutoinkin rauhallisempia.
Missä päiväkodissa on ollut 1 aikuinen ja 3 lasta? Ei ainakaan Ruotsissa. Ruotsalainen päivähoito on hyvin paljon samanlaista kuin Suomessakin, tosin edullisempaa ja lapset aloittavat päivähoidon aikaisemmin, sillä kotihoidontukia ei ole samalla tavalla kuin Suomessa. Suomessa pienten lasten ryhmässä mitoitus on yksi aikuinen ja neljä lasta.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:17"]
Ruotsissahan on tutkittu, että nuorena päivähoidon aloittaneet lapset ovat menestyvämpiä kuin pitkään kotihoidetut. Tästä on muutenkin vastaavaa näyttöä. Luulenpa, että Suomessa saataisiin ihan samoja tuloksia, jos asiaa tutkittaisiin.
[/quote]
Pöh, tämähän oli ihan huuhaa-tutkimus joka todettiin täysin paikkansa pitämättömäksi!
[/quote]
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa!
[/quote]
Mitähän sä nyt sekoilet...?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 16:36"][quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 15:52"]
Yksi kasvatustieteilijä saa aikaan ihme nillityksen. Pitäisköhän niiden pk-tätien vaihtaa alaa, jos eivät omaa lastaan uskalla päiväkotiin laittaa. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!
[/quote]
Se yksi kasvatustieteilijä on varmasti tutkinut tätä asiaa vähän enemmän kuin omaisuutensa lapsen edelle laittava av-mamma. Kotiäidit ovat av-mamman mielestä täysin lusmuja, jotka kuluttavat verovaroja, sillä aikaa kun he tienaavat veroeuroja. No saavat tienatakin, sillä pari vuosikymmentä myöhemmin ne päiväkotiin viidakon lakien armoille dumpatut mukulat ovat niitä ongelmatapauksia, jotka syövät viimeisetkin yhteiskuntamme hyvinvointivarat.
Olihan tämä nyt jo maalaisjärjelläkin pääteltävissä, mutta silmät voi sulkea niin monelta seikalta. Onpa taas IHANAA olla kotiäiti!
[/quote]milloin kaikki järkevä keskustelu on lakannut suomessa? ketä tuo ylläoleva kommenttisi hyödytti? laajemmin: miksi naiset elu äidit tappelevat ja kilpailevat lastensa hoidolla? tämä jatkunut palstoilla vuositolkulla. lähettäkää ministereille ja kansanedustajille postia jos on valitettavaa päivähoidosta. he laativat lait ja antavat kunnille rahaa valtionosuuksina.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:34"]
Missä päiväkodissa on ollut 1 aikuinen ja 3 lasta? Ei ainakaan Ruotsissa. Ruotsalainen päivähoito on hyvin paljon samanlaista kuin Suomessakin, tosin edullisempaa ja lapset aloittavat päivähoidon aikaisemmin, sillä kotihoidontukia ei ole samalla tavalla kuin Suomessa. Suomessa pienten lasten ryhmässä mitoitus on yksi aikuinen ja neljä lasta.
[/quote]
No siinä 70-luvun tutkimuksen päiväkodissa.
Näytäpä lähdeviitettä, niin uskon. Ruotsissa päinvastoin ryhmäkoot voivat olla suurempia kuin Suomessa:
2009 gick 14 procent av småbarnen, det vill säga de mellan ett och tre år, på avdelningar där det fanns 17 barn eller fler. 44,8 procent av dem fanns i en grupp på mellan 14 och 16 barn.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:42"]
Näytäpä lähdeviitettä, niin uskon. Ruotsissa päinvastoin ryhmäkoot voivat olla suurempia kuin Suomessa:
2009 gick 14 procent av småbarnen, det vill säga de mellan ett och tre år, på avdelningar där det fanns 17 barn eller fler. 44,8 procent av dem fanns i en grupp på mellan 14 och 16 barn.
[/quote]
Pitääkö nyt taas rautalankaa hakea? Ei puhuta nyt yleisesti ruotsin päiväkodeista vaan siitä yhdestä ainoasta päiväkodista jossa tuo ikivanha tutkimus tehtiin (johon tuossa aiemmin joku viittasi)!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:13"]
En tunne yhtään lastentarhanopettajaa tai lastenhoitajaa, joka haluaisi laittaa lapsensa päiväkotiin.
[/quote]
No mihin ne sitten menee?? Tuskin nyt päiväkodin tädit on kaikki niin varakkaita että voivat olla vuosikaudet kotona lastensa kanssa? Eikä perhepäivähoitajia ole joka kulmilla enkä usko että kaikki lto:t ryhtyvät lastensa pikkulapsiajaksi itse pph:ksi.
Pyysinkin lähteitä: minä en puhunut yhdestä päiväkodista, vaan ruotsalaistutkimuksesta, jossa seurattiin suurempaa määrää lapsia. Vastaavia tutkimuksia on käsittääkseni enemmänkin. Etenkään en muista nähneeni uutisia sellaisista tutkimuksista, joiden mukaan pitkään kotihoidossa olleet pärjäisivät muita paremmin. Päinvastoin, sillä pitkä kotihoito syrjäyttää äidit työmarkkinoilta helposti ja se heijastuu kyllä lapseenkin.
Meidän lapsen omahoitajan lapsi on hoidossa samassa päiväkodissa kuin äitinsä on töissä. Yhden ryhmän hoitajan lapsi on hoidossa isovanhemmillaan, mutta aloittaa päivähoidon pian.
Minä en tunne ketään yli 3-vuotiasta lasta kotona hoitanutta vanhempaa mistään ammattiryhmästä ja ihmettelen, jos päiväkodin henkilökunta voi irtisanoutua töistään ja hoitaa lapsiaan kouluikään asti kotona. He ovat kaikki naineet varmaan miljonäärin sitten.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 16:19"]
Molemmat lapseni ovat käyneet päiväkodissa, toinen aloitti 2-vuotiaana ja toinen 3-vuotiaana. Ryhmissä n. 12 lasta. Eskarivuotena n. 20 lasta. Molempien "päiväkotiura" sujui loistavasti, ja meillä on pelkästään hyviä kokemuksia. Koulussa ovat sosiaalisia ja pärjäävät hyvin sekä porukassa että oppiaineissa. Ei mitään valittamista mistään.
[/quote]
Ei meitä kiinnosta sinun täydelliset kullannuppusi. Onko vaikeakin ymmärtää, että yhden ihmisen kokemusten perusteella on hitusen vaikea tehdä päätelmiä koko yhteiskunnan tasolla? Minä voitin lotossa pääpotin, niin kyllähän nyt kaikilla rahaa on, eiks je?
[/quote]
Samalla periaatteella voi ajatella, että kaikki lapset ei ole samanlaisia. Jos sun pikku kultamussukkasi ei pärjää päiväkodissa, niin se ei tarkoita, etteikö joku muksu pärjäisi! En mäkään päiväkotiin veisi aina huutavaa lasta, joka ei missään nimessä viihdy siellä, mutta ihan oikeasti, kun on niitäkin lapsia ketkä siellä viihtyvät, päivät ovat lyhyempia jne. Vähän niinkuin meillä. Ja tämä on tosi, lapsi on itse sanonut, että päiväkodissa on kivaa, hoitjata ei oo huomannu mitään negatiivista.
Eikä ole mikään kiusaaja tai muu vastaava. Kiillottakaa toki kruunuanne kotiäidit. Olette NIIN täydellisiä. Hohhoijakkaa.
Samalla periaatteella voi ajatella, että kaikki lapset ei ole samanlaisia. Jos sun pikku kultamussukkasi ei pärjää päiväkodissa, niin se ei tarkoita, etteikö joku muksu pärjäisi! En mäkään päiväkotiin veisi aina huutavaa lasta, joka ei missään nimessä viihdy siellä, mutta ihan oikeasti, kun on niitäkin lapsia ketkä siellä viihtyvät, päivät ovat lyhyempia jne. Vähän niinkuin meillä. Ja tämä on tosi, lapsi on itse sanonut, että päiväkodissa on kivaa, hoitjata ei oo huomannu mitään negatiivista.
Eikä ole mikään kiusaaja tai muu vastaava. Kiillottakaa toki kruunuanne kotiäidit. Olette NIIN täydellisiä. Hohhoijakkaa.
Komppi tälle. Päiväkodissa työskennelleenä voin todeta, että kyllä osa lapsista viihtyy päiväkodissa paremmin kuin hyvin - tulee reippaana paikan päälle aamuisin, pärjää kaikissa tilanteissa, pyytää apua silloin kun sitä tarvitsee eikä kukaan työntekijöistä ole sitä vielä huomannut jne. Näitäkin lapsia on tietenkin eri luonteisia, osa hiljaisia ja osa "näkyvästi sosiaalisia". Osa lapsista taas saattaa olla surumielinen puolet päivästä, ellei koko päivän, koska kaipaa niin paljon kotia ja vanhempiaan ja koska "päiväkodissa on tyhmää". On myös niitä lapsia, jotka itkevät kun joutuvat aamulla jäämään päiväkotiin ja itkevät, kun joutuvat iltapäivällä lähtemään kotiin :)
Yhdenkään pienen päiväkotilaisen en kuitenkaan ole koskaan kuullut viihtyvän päiväkodissa paremmin kuin kotona, vaan kyllä kotiin lähteminen on aina "jee" ja vapaapäivät päiväkodista (säännöllisesti päikkärissä käyville) juhlan aihe. :)
oma muksu tykkäsi yhdestä päiväkotitätistä ja toisesta ei puhunut erityisesti, ei kuitenkaan inhonnutkaan.henkilökemia pelasi tämän yhden tädin kanssa. Siinä oli suorastaan lämpöä ja rakkautta. Sai kauniita synttärikortteja hoidosta ja eskarin läksiäisjuhla oli itkettävä varmaan sekä vanhemmista että eskariopettajistakin. Vain hyviä muistoja jäi päiväkodista.
Olen ollut pph nyt 15 vuotta ja joka ikinen vuosi mulla on ollut yksi tai useampi päiväkodin työntekijän lapsi hoidossa. Ja heitä on aina jonossa mulle. Eivät halua lapsiaan hoitoon edes siihen päiväkotiin, jossa ovat töissä.
Totuushan on se, että päiväkodissa lapsista kasvaa sosiaalisempia ja muut huomioonottavampia sekä kärsivällisempiä ihmisiä kuin kotihoidossa, jossa vanhempi on koko ajan sitä omaa lasta varten. Onhan tämä nähty koulussa jo alaluokilla...
[/quote]
Tokihan av-mamma tietää tämänkin tutkijaa paremmin. Meillä 1,5 vanhempaa ma-pe ja 3 lasta. Kyllä joutuvat odottamaan vuoroaan, mutta niin ei taatusti ole yhden lapsen perheissä, tai sellaisissa missä esikoinen on jo koulussa ja seuraava nysvää äidin kanssa kotona.
Päiväkotihoidokit ainakin täällä Vantaalla ovat leikkipuistoon tullessaan aivan jumalattoman väkivaltaisia. Keinuista tiputellaan pienemmät pois, lelut revitään käsistä, 1-vuotiaat itkevät tumput suorina kun eivät pääse mihinkään leikkivälineisiin, muutama päällepäsmäri päättää ketkä leikkii ja mitä, hoitajat seisovat omana ryhmänään jossakin laidassa juoruamassa ja ne kotiäidit saavat pitää jöötä näille päiväkotihoidokeille. Ja siis todellakin kyse päiväkodin lapsista, suurin päiväkoti mitä tällä alueella on.
Mun lapset pelkäävät näitä riehujia, eivätkä enää suostu menemään samaan puistoon näiden neonliivisten kanssa. Pari kakaraa hyökkäsi potkupyörän kanssa kävelevän 3-vuotiaan esikoiseni kimppuun, kaatoi tämän nurin, ja varasti lällättäen pyörän ennen kuin itse ehdin edes reagoida tilanteeseen. Hoitajat eivät reagoineet mitenkään. Hain pyörän takaisin ja työnsin lapset leikkiaitauksen ulkopuolelle, portti kiinni. Sinne jäivät ruikuttamaan ties kuinka pitkäksi aikaa, olivat siellä edelleen kun lähdimme kotiin. Hoitajat eivät edelleenkään reagoineet mitenkään, eivätkä taatusti edes huomanneet että pari oli jo karkuteillä.
Jos tuollaista on kasvatus päiväkodissa niin ei ikinä lasta sinne. Eikä onneksi tarvikaan.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:32"]
[/quote]
Minä taas alaluokkien opettajana olen kokenut että kotihoidetut lapset ovat niitä jotka osaavat rauhallisesti odottaa vuoroaan, omaavat paljon paremman keskittymiskyvyn ja ovat muutoinkin rauhallisempia.
[/quote]
Näin on sanonut minullekin 3 opettajaa ja yksi päiväkodin johtaja.
Itse en halua pienempiä ryhmiä, koska en ole valmis maksamaan enempää veroja siitä, että kotiäidit hoidattavat isommat lapsensa päiväkodissa. Rahaa vaaditaan vanhustenhoitoonkin ja vaikka mihin. Mutta ihmiset voisivat ottaa vähän enemmän vastuusta omasta elämästään, eikä odottaa koko ajan yhteiskunnalta palveluja
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:22"]
Missä todettu huuhaaksi? Ruotsissa on myös tutkittu, että mamuperheet ja matalasti koulutetut hoitavat pitkään lapsia kotona, vaikka juuri heidän lapsensa hyötyisivät eniten päivähoidosta. Suomessa ihan sama asia. Korkeasti koulutetut vievät aikaisin hoitoon, matalasti koulutetut pitävät kotihoidossa. Kumpien lapset pärjäävätkään paremmin elämässään kaikilla mittareilla?
[/quote]
Kai tiedät, että tssä 70-luvun tutkimuksessa nuo lapset olivat päiväkodissa jossa ryhmässä oli 1 aikuinen 3 lasta kohti fyysisesti paikalla koko ajan. Ei siis vain listalla vaan lapsiryhmän mukana pienessä, mukavassa päiväkodissa, joka sai erityisrahoitusta tähän tutkimukseen. Perheet olivat vähintään keskiluokkaa, vanhemmilla korkeakoulutus.