Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaas nyt, te joilla on parisuhteessa omat rahat

Vierailija
28.01.2014 |

miten kulut teillä tasapuolisesti hoidetaan? Meillä on aiemmin ollut käytäntö, että minä maksan ruuat ja lasten (2kpl) kulut, mies laskut (ei  ole asuntolainaa), mutta miehen mielestä tämä ei ole reilua häntä kohtaan. Hän kun ei tajua kuinka paljon ruokakauppaan menee rahaa...

No tehdään sitten niin, että avataan taloustili johon kumpikin laittaa saman summan kuussa. Mutta mihin kaikkiin menoihin tuota taloustiliä sitten käytetään? Meillä esim auto jota käyttää pääasiassa minä, paljon tietysti lasten kuskaukseen (en käy työssä juuri nyt). Miehellä firmansa auto, jota käyttää myös vapaa-ajalla. Otetaanko esi. yhteisen auton kulut taloustililtä?

Meillä on ihan erilaiset rahakäyttötavat (mies tuhlaa ja minä säästän) joten yhteiset rahat eivaan käy...

Kommentit (153)

Vierailija
121/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteinen suomalaisnaisten moka on tämä (pätee avoliitossa tai avioliitossa, missä on avioehto): 

- asunto ja auto on miehen nimissä ja miehellä on näyttää kuitit ja pankkitositteet, että hän on ne maksanut

- nainen maksaa juoksevat kulut (koko perheen ruuat, koko perheen vaatteet, mahdollisesti vielä vakuutukset ja bensatkin) eikä hänen omaisuutensa kerry

Sitten tulee ero ja mies vie kaiken omaisuuden mennessään.

Ei vie, koska avioerossa omaisuus jaetaan puoliksi. Terv. Eronnut, ei avioehtoa

Vierailija
122/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat laittaa yhteiselle tilille 1000ekk. Sieltä maksetaan laskut, ruoat. Omilla henkkoht tileillä oleva raha käytetään miten huvittaa. Ei ikinä riitaa raha-asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit, mutta periaatteessa rahat yhteisiä. Käytännössä tämä ei ole niin helppoa, koska mies maksaa asumisen ( noin tonni), minä ruuat suurimmaksi osaksi  ja kolmen lapsen vaatekulut. Toki lapsilisä tulee minun tilille.  Mies maksaa autonkorjaukset yms vakuutukset. Uusi auto, laina siitä puoliksi. Käytännössä lapsien kasvaessa ruokakulut ovat kasvaneet ja koska miehellä on parempi palkka, alkanut mennä jo vähän päälaelleen. Ongelma on lähinnä se, että mies ei kuitenkaan syvällisesti tajua, miten kallista ruoka on. Vaikka hän ostaa sitä osittain, niin hän ostaa aina " vaatimattomampaa" ja extraherkut yms ruuat jää aina minun kontolleni. Kaikkeen semmoseen "pikkusälään" menee yllättävän paljon, ja mies ei tajua mitä niistä kertyy  ( lahjat, tuliaiset, pikkujutut mitä kertyy), ne jää aina minulle. Mies aina ylimielisesti sanoo, että " säästä ruuassa, älä osta sitä tai tätä". Tällä ei nyt ole hirveän syvällistä merkitystä, koska emme ole enää pee-aa kuten nuorempina. Periaatteessa tämä ärsyttää, koska mies ilmeisetsi säästää enemmän kuin minä.

Vierailija
124/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omat rahat. Ei olla koskaan sovittu kuka mitäkin maksaa. Ihan hyvin silti toimii. Uskoisin että aika tasapuolisesti menee, en ole kirjaa pitänyt. Kaupassa maksamme kuka milloinkin, molemmat käymme myös yksin ruokaostoksilla. Samoin laskut nappaa jääkaapin ovesta se joka sattuu huomaamaan lähestyvän eräpäivän tai jos on maksamassa jotain omaa laskuaan niin katsoo samalla onko jotain muuta maksettavaa. Omat henkilökohtaiset ostokset maksetaan itse pääsääntöisesti. Siis omat vaatteet, puhelinlaskut jne.

Vierailija
125/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat rahat, omat tilit, mutta silti sama talous koska jokainen euro menee joka kuukausi, eikä riitäkään. Ei tarvi riidellä rahasta, vaan loppukuusta yhdessä mietitään onko visalla kenties vielä varaa ostaa ruokaa, vai mitä tehdään. Käytännössä minä maksan suurimmaksi osaksi ruuat, koska minä käyn kaupassa, yleensä vaan mun rahat ei riitä siihen koko kuukautta, joten sitten käytetään miehen rahoja taas siihen asti kun mulle tulee lisää rahaa. Mies maksaa talolainan ja kaikki taloon liittyvät, joskus maksan jonkun pienemmän laskun tilipäivänä jos miehellä ei ole silloin rahaa.

Näyttää siltä että ne riitelee rahoista joilla sitä on ylimääräistä, tai siis toisella on ja toisella ei. Meillä ei sellaista tilannetta koskaan tule että toisella olisi rahaa ja toisella ei.

Vierailija
126/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt vuosibudjetteja lähes koko aikuisikäni. Nuorena, kun tulot olivat pienet, budjetin laatiminen oli oikeastaan vähän pakko, jotta pystyi varmistamaan, että rahat riittävät. Nykyisin laadin budjetin vain menojen osalta ja pohjana käytän kuluvan vuoden budjettia. Arvioin kuitenkin menoihin aina jonkin verran hinnankorotuksia. Kun olen laatinut seuraavan vuoden budjetin, käymme sen läpi yhdessä miehen kanssa ja lisäämme tai poistamme siitä sellaisia perheen yhteisiä menoja, joita arvelemme seuraavana vuonna tulevan tai poistuvan. Kun budjetti on valmis, menojen summa jaetaan kahdella ja kumpikin laittaa joka kuukausi yhteiselle tilille tuon summan. Siltä tililtä maksetaan asuminen, ruoka, pesuaineet, yhteiset lomamatkat ja ravintoloissa syömiset, lasten harrastukset ja vaatemenot  yms. Omilta tileiltä kumpikin maksaa omat harrastuksensa, omat vaatteensa, kampaamo&parturikäyntinsä, omien ystävien kanssa ravintolasyömiset yms. 

Vierailija
127/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä molemmat laittaa yhteiselle tilille 1000ekk. Sieltä maksetaan laskut, ruoat. Omilla henkkoht tileillä oleva raha käytetään miten huvittaa. Ei ikinä riitaa raha-asioista.

Tää olis hauskaa, mulle jäis 500€ ja miehelle 1500-3000€/kk. Ei ihan onnistu.

Vierailija
128/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on yhteinen taloustili. Molemmat laittaa sinne 1700e/kk eli yhteensä 3400 e/kk. Siitä maksellaan asuntolaina, vastike, vakuutukset, yhteisen auton kulut, bensat, ruoat, ulkona syömiset, leffat ja muut yhteiset viihdemenot. Taloustililtä menee siis käytännössä kaikki yhteiset menot. Lapsia meillä ei vielä ole.

Loput palkasta (eli 1000-1300e/kk per naama) saa molemmat käyttää haluamallaan tavalla. Ollaan kyllä molemmat sen verran säästelijäitä, että yleensä ne menee sijoituksiin.

Vierailija
129/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen systeemi, että samoina tai about samoina toistuvat menot (lainanlyhennys, vastike, sähkö, netti, Hesari, iltapäiväkerho) on laskettu yhteen ja jaettu kahtia, ja maksetaan puoliksi. Ruokahuolto on jaettu niin että joka toinen viikko minä hoidan sen ja joka toinen viikko mies. Aikuisten omat lounaat viikon aikana tietty maksaa kumpikin aina itse. Minä maksan tyttären harrastukset ja mies pojan, ne kun ovat suunnilleen samanhintaisia. Muu jaetaan vähän miten milloinkin... Minä maksan enemmän lasten vaatteita ja mies enemmän remppailuihin ja talon ylläpitoon liittyviä laskuja. Kuulostaapa perinteiseltä jaolta. (: Mutta toimii hyvin, kun meillä on nyt suunnilleen samanlaiset tulot. Silloin kun toinen on tienannut vähemmän, hän on myös maksanut vähemmän yhteisistä menoista. 

Vierailija
130/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Kulutat nii paljon vähemmän kuin mies?

Vierailija
131/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alla esimerkki jossa näennäisesti ollaan reiluja, mutta nainen maksaa juoksevia kuluja ja miehen omaisuus kasvaa:

Vierailija kirjoitti:

No meillä minä hoidan lasten kulut, ruokaostokset ja yhteiselle tilille siirrän sen verran rahaa kuin katson kuukaudelta yli jäävän. Osan laitan säästöön ja n.25% molempien palkasta menee yhteiselle tilille, mistä maksetaan muita kuin asumiseen liittyviä laskuja. Mies maksaa asumismenot, koska talo on hänen vanhempiensa perintötalo, johon en halua osaa enkä maksattaa miehelle itseäni ulos, jos sattuisimme eroamaan.

Maksan bensakulut omista ajoistani ja muut automenot menee yhteiseltä tililtä. Ei tämä oikeasti ole sellaista pilkunviilausta, miltä näin kirjoitettuna näyttää :D

Vierailija
132/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Kulutat nii paljon vähemmän kuin mies?

Tasasumma eriarvoistaa ja luo perheen sisälle eri elintasot.

Vierailija
133/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on molemmilla hyvät tulot ja ei lapsia. Meillä tämä on näin. Aina ei ole ollut.

Vierailija
134/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset kulut jaetaan tulojen mukaan, omat menonsa hoitaa kumpikin itse.

Mikä voisi olla oikeudenmukaisempi systeemi?

Vierailija
135/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää kaikki ostokuitit parilta kuukaudelta, ja näytä ne miehellesi, niin rupeaa uskomaan pajonko sulla kuluu rahaa.

Vierailija
136/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole yhteistä omaisuutta, joten maksan miehelle sopimamme korvauksen asumisesta. Hän sitten maksaa kaikki asumiseen liittyvät laskut. Kumpikin ostaa ruokaa ja meillä on omat autot. En ikipäivänä antaisi vaivalla ja työllä säästämiäni rahojani kenellekään. Ennemmin eroan kuin jaan rahat.

Vierailija
137/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 10:55"]

Voi helvetti mitä "perheitä". Toi on kyllä hankalaa tollanen eläminen....

Ja 2, eikö miehen kuulu elättää lapsia ollenkaan?

Eikös perheessä kuulu olla yhteiset tulot josta maksetaan kaikki kulut ja jos

jotain jää niin sit päätetään miten raha käytetään? En ymmärrä tollasia "perheitä" jossa on periaatteessa kaks eri taloutta...

Osoittaisitko minulle lain, jossa määrätään näin.

Mikä vitun lain? Siinä mitää lakia tarvita ku maalaisjärkeä. Paitsi jos on itsekäs niin ei sillon kannata mitää perhettä edes perustaa.

AVIOLIITTOLAKI

46 § (16.4.1987/411)

Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.

Puolisolle suoritettavan elatusavun määrä ja sen suorittamistapa voidaan vahvistaa sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.

Lapsen oikeudesta saada elatusta vanhemmiltaan säädetään lapsen elatuksesta annetussa laissa (704/75).

Vierailija
138/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on se tylsä vaihtoehto. On istuttu yhdessä alas ja tehty excel, johon on merkattu tulot ja menot. Tämä excel päivitään joka vuosi.

Menot on aikalailla jaettu niin, että minä maksan lainan ja mies laskut. Meillä on omat tilit ja yhteinen taloustili johon molemmat siirtää rahaa. Sitä käytetään ruokaan ja ravintoloihin.

Tulot on huomioitu niin, että molemmille jää suurinpiirtein saman verran menojen jälkeen.

Vierailija
139/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee kaikki rahat yhteisen "konkurssin" ylläpitoon. Jo 30 vuotta, ollaan vähän alle viiskymppisiä. Ikinä ei ole rahasta riidelty. Tasan menee kaikki mitä tulee, molempien rahat ihan arjen pyörittämiseen. Molemmat onneksi tiedämme, että ensin arki ja välttämättömät menot ja jos jotain jää, niin sitten voi "tuhlailla".

Vierailija
140/153 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies maksaa oman autonsa ja siihen liittyvät kulut, sähkölaskun, puolet vastikkeesta ja 60℅ ruokakuluista.

Minä maksan asumiskulut lainan ym poislukien sähkölaskun ja puolet vastikkeesta ja 40℅ ruokakuluista.

Yhteiset menot maksaa vuorotellen toinen, omien lasten kustannukset pääasiassa (miehellä kolme, mulla yksii, ei nyt sulje sitä pois ettenkö voisi ostaa miehen tyttärelle hiusväriä tai pojalle jalkapalloa) itse.

Hyvin on meillä toiminut jo viitisen vuotta

Bruttotulot miehellä 3200 ja mulla 2800

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme