Sanokaas nyt, te joilla on parisuhteessa omat rahat
miten kulut teillä tasapuolisesti hoidetaan? Meillä on aiemmin ollut käytäntö, että minä maksan ruuat ja lasten (2kpl) kulut, mies laskut (ei ole asuntolainaa), mutta miehen mielestä tämä ei ole reilua häntä kohtaan. Hän kun ei tajua kuinka paljon ruokakauppaan menee rahaa...
No tehdään sitten niin, että avataan taloustili johon kumpikin laittaa saman summan kuussa. Mutta mihin kaikkiin menoihin tuota taloustiliä sitten käytetään? Meillä esim auto jota käyttää pääasiassa minä, paljon tietysti lasten kuskaukseen (en käy työssä juuri nyt). Miehellä firmansa auto, jota käyttää myös vapaa-ajalla. Otetaanko esi. yhteisen auton kulut taloustililtä?
Meillä on ihan erilaiset rahakäyttötavat (mies tuhlaa ja minä säästän) joten yhteiset rahat eivaan käy...
Kommentit (153)
Pienistä puroista tulee suuri virta.Toisille on htin vaikea ymmärtää tuo ja korkoa korolle. Elämän edistymisen perusasioita. Eli kaikki kulutettaan kun ei huomista enää tulis. Eihän tässä ole tarkoitus kituuttaa vaan helpottaa elämää kun näkee vähän nenäänsä pitemmälle tulevaisuuteen. On kaukonäköisiä ja lähinäköisiä immeisiä. Me oleme 2 lähes päinvastaista ajattelutavan omaavaa ihmistä. Lähtökohta ongelmille on paras. Tulojen suhde yhteen mennessä 1:4 :ään. Puolisolle kaikki menojen seuraamisen ehdottaminen tai tarkastelu on kirosana ja parisuhde voi huonosti seuraavat 5 päivää.Kyseessä olis paremmin jakaminen järkevästi, jos toinen tienaa enempi maksaa myös enempi muttei välttämättä suhteen nettotuloista tarvii olla isompi. kummallekin jaa rahaa käyttöön ja jos toinen on pa toinen auttaa. muttei niin että holtittomuudella ja välinpitämättömyydellä toinen joutuu paikkaileen toisen maksuja. En myäskään ymmärrä sitä etteikö lapsilisät vois mennnä lapsien omalle tilille tai yhteiselle tilille josta niitä käyttää lasten elantoon. Eikä puolison tilille (palkkatyössä) josta hän käyttää niitä asumiskulujen (maksamme tulojen suhteissa) ja muiden menojen kattamiseen. No periaatteessa koko perheen tulot - koko perheen menot, mutta ei kovin avointa ole jos könttä mistä lähtee. Ristiriitaa on myös että tarviiko lapsella olla mitään taskussa kun kotoa lähtee. Mielestäni yleiset neuvot ovat juuri tähän suuntaan, järki (maalais) ja vanhempien hyvä tahto saa olla mukana. Ei niitä lapsilisiä ole pakko kuluttaa lue: vanhemman/vanhempien toimesta ennen lapsen täysikäistymistä. Meillä on omat tilit jonne palkkamenot ja puolisolla myös lapsilisät sinne. Lisäksi yhteinen tili asumiskuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Ihme uusavuttomuutta jos ei osata jakaa menoja kun varmaan suunnilleen tiedetään mitä/kk mihinkin menee - toinen osapuoli vaan on haluton osallistumaan, minkäs teet, on tullut valittua huono puoliso
Ja tiedättekö mitä te, jotka aina toitotatte että "yhteinen tili blaablaa, perhe blaablaa", jos toinen osapuoli ei halua osallistua niin ihan samalla lailla se käyttää sitä yhteistä tiliä omiin menoihinsa kuin omaansakin.
Meillä kahden aikuisen taloudessa on omat tilit ja omat rahat, ikinä ei tarvitse ostoksista ja maksuista neuvotella saati riidellä kun on molemmilla järki päässä ja kumpikin haluaa että asiat hoidetaan reilusti.
No teillä on reilusti sitten, onko talon maksu missä suhteissa tai vuokra? entä onko lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee näin:
Mä maksan vuokraa 390/kk + kotivakuutus 150e/vuosi + oma puhelinlasku.
Mies maksaa vuokraa 485e + sähkölasku + netti + omat puhelin ja harrastuslaskunsa. Se käy kaupassa kumpi ehtii, tai siis mä käyn sillon kun mulla on rahaa. x) Mä oon opiskelija, mies töissä, palkka 3000e
tulojen suhde ois parempi tapa maksaa tuota vuokraa
Vierailija kirjoitti:
Teille yhteisestä taloudesta vouhottajille. Uskokaa nyt huviksenne, että jos kaksi täysin erilaisen rahankäyttötavan omaavaa ihmistä perustaa perheen ja yhteiset rahat, niin siitä se vasta riitaa syntyy!
Minä taisin olla vastaaja nro. 9 ja jos meillä olisi yhteiset rahat, niin tili olisi aina tyhjä. Mies ostelisi kaikkea kivaa itselleen, lapsille ja varmaan minullekin. Kaikkea tarpeetonta suomeksi sanottuna. Kokeilimme sitä ja mies sai ruokakauppaan uppoamaan 900€, kalastusvermeisiin 300€, lapsille vaatteita 150€ jne. ja minä istuin illat murehtimassa, miten maksan seuraavan kuun harrastusmaksut lapsille ja mitä syön töissä... Mies on muuten aivan ihana, mutta meidän suhteen kompastuskivi on täysin erilainen tapa käyttää rahaa. Mies ei kanna huolta huomisesta eikä osaa säästää. Tämä on MEILLÄ kaikista paras tapa! Mies saa ostella, jos haluaa mutta yhteiset ja tärkeät menot tulee huolehdittua :)
Miks ketussa ette laske tuloja ja menoja ja maksa pakolliset perheen menot tulojen suhteessa, järkeeni ei sovi parempaa menetelmää, sit tietysi enempi ansaitsevan täytyy saada nettona enempi käytettäväksi eihän muuten ole mitään järkeä opiskella ammattiin jos pitää elättää (lähes) täysin toinen. Elämä on valintoja täynä myös oppiahjo ja työpaikka.
no ei tietenkään tasan, tällainen ajatus täytyy olla ihmisellä jolla on joku pelko tai haluaa elää siivellä, pakolliset menot tietysti tulojen suhteessa silloin tuloissa isot erot...
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen suomalaisnaisten moka on tämä (pätee avoliitossa tai avioliitossa, missä on avioehto):
- asunto ja auto on miehen nimissä ja miehellä on näyttää kuitit ja pankkitositteet, että hän on ne maksanut
- nainen maksaa juoksevat kulut (koko perheen ruuat, koko perheen vaatteet, mahdollisesti vielä vakuutukset ja bensatkin) eikä hänen omaisuutensa kerrySitten tulee ero ja mies vie kaiken omaisuuden mennessään.
no sekö on parempi että avioon eksyttyään ei ole ehtoa vaan toinen voi laittaa eron vireille toimillaan ja vie mennessään ne puolet (vaikkei olisi itse juurikaan tienannut)
Vierailija kirjoitti:
Meillä varmasti on monen mielestä tosi hankala systeemi, mutta 10 vuoden kokemuksella voin sanoa, että toimii. Eikä ole hankala.
- Maksamme vastikeen ja lainat puoliksi. Joka kk siis jaetaan lainarä kahtia, samoin vastike ( joka nyt muutenkin on koko vuoden sama).
- Kukin maksa itse omalla nimellään tulevat laskut, kuten puhelin ja lääkärikulut. Samoin omat harrastukset.
- Perheen laskut (vakuutukset, sähkö, päivähoito) ovat minun nimissäni ja laskut tulevat minulle. Minä maksan ne, mutta laitan maksetut laskut talteen.
- Kaupassa maksaa se, joka siellä käy. Välillä saatan itse maksaa monta viikkoa putkeen. Välillä taas toistepäin. Keräämme kuitit talteen. Samoin ravintolakuitit tai välillä pyydämme laskut erikseen.Kaikista ostoista siis otetaan kuitit talteen. Välillä kuitit pursuavat lompakosta, niin siirrän ne pieneen muovipussiin ja lipaston laatikkoon. Tarkoituksena alunperin oli käydä kuitit läpi kuukausittain ja tasata tilit. Eli se, joka on maksanut vähemmän yhteisiä ostoja maksaa toiselle.
Nyt aikaväli lienee noin puolivuotta. Toinen joku iltapäivä sanoo, että "Katsotaan kuitit." ja sitten kumpikin laskee omansa. Sitä mukaan voi turhat kuitit heittää pois ja säästää vain takuukuitit tms. ja niihin puumerkki, että on jo huomioitu.
Ollaan huomattu, että menee kauppaostojen suhteen aika tasan. Sen sijaan, koska itse maksan perheen laskut, niin niistä jää toinen velkaa.
Pidän tästä systeemistä, koska ei tarvitse stressata, että joutuisi maksamaan paljon toista enemmän tai toisaalta, että eläisi toisen siivellä. Mielestäni kuitenkin kukin on omat rahansa ansainnut ja saa käyttää, kuinka haluaa. Jos toinen ostaa vaatteita, niin toinen voi haluta mielummin säästää rahansa jotakin muuta varten. Toki riitaa voi aiheuttaa, jos toinen puoliso syö vaikka tosi paljon enemmän. Meillä toinen joutuu syömään jonkin verran erikoistuotteita, mutta kompensoituu sillä, että toinen saattaa haluta enemmän herkkuja tms. Toisaalta, jos toinen puolisoista olisi kotona useita vuosia kotihoidontuella, niin systeemi ei ehkä toimisi. Joidenkin kuukausien pätkät sen sijaan meillä on toiminut. Toinen on tarvittaessa lainannut rahaa, ja velka maksettu pois, kun töihin päästy.
aika stressaavaa, eikai nyt koko ajan kuitteja tarvii kun muutaman kerran laskee mihin menee. Puolittaminen vois olla ok jos samat tulot suunnilleen.
onsevaikeaa kirjoitti:
no ei tietenkään tasan, tällainen ajatus täytyy olla ihmisellä jolla on joku pelko tai haluaa elää siivellä, pakolliset menot tietysti tulojen suhteessa silloin tuloissa isot erot...
Miksi tulojen suhteessa? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt eli miksi menoja ei voi jakaa kulutuksen mukaan. Vai onko perheissä niin, että paremmintienaava maksaa enemmän, mutta tekee kotitöistä vähemmän eli jos maksaa kuluista 80%, tekee kotitöistä vain 20%?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tavallaan omat rahat, sillä yhteistä tiliä ei ole. Asuntolaina maksetaan puoliksi, mutta minkään muun kohalla ei muistella et kuka makso ja mitä viimeksi. Se maksaa ruuat, joka sillä hetkellä kaupassa käy. Se maksaa sähkölaskun, jolla just sillä hetkellä sattuu olemaan enemmän varaa. Tankilla käy se, joka huomaa, että polttoaineen tarve olisi. Laskut laitetaan samaan pinoon ja maksetaan sitä mukaa, kun eräpäivät lähenee, yleensä maksetaan samalla ne loputkin mitä pinkassa sattuu olemaan, ellei mitään monen sadan euron laskuja jokainen ole (kuten sähkö, kotivak., autovak., autovero jne.) Voi olla, että toisessa kuussa toinen maksaa enemmän, kuin toinen ja seuraavana kuuna tai vasta sitä seiraavana päinvastoin. Ei olla koskaan laskettu sinun ja minun. Aina on ollut meidän.
Kiinnostaisi yhdessäolovuodet? Onko lapsia? Miten suuret tuloerot? Entäs kun pitää joku isompi tavara ehkä auto ostaa? Eikö milloinkaan toinen pääse niskan päälle liikaa? Itsekkäänä aikana aika tossun alla on toinen (se jolla on rahaa maksaa) jos näin on.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaismiehet vaikuttavat jotenkin nihkeiltä maksamaan yhteisiä ja vaimonsa menoja... Meillä on sekä yhteinen tili että minulla oma tili. Minun palkkani ja lapsilisät menevät minun tililleni ja miehen palkka menee yhteiselle tilille. Maksan ja ostan tarpeelliset jutut ja sitten lapsille kivaa ja itselle kivaa ja jos jotain jää niin mies saa tuhlata loput. (Osa siirtyy yhteiselle säästötilille).
Oletko nainen idästä? Sieltä tullessaan ajattelevat että mies maksaa ja ostaa kaiken.
Minä teen lapseen liittyvät ruokaostokset ja hankinnat, MUTTA mies laittaa puolet niistä tililleni takaisin.
Yhteinen ruoka menee niin, että kumpi ehtii käymään kaupassa.
Asunnon kulut puoliksi.
Omat autot, harrastukset ja laskut omista rahoista.
Omat säästöt niin, että puolet niistä menee yhteiselle säästötilille (säästetään käsirahaa isompaan asuntoon, tästä voi käyttää myös rikkoutuneeseen pesukoneeseen, Remppaan tms), puolet omille säästötileille. Summa ei ole vakio, joskus mulla menee vain 50e puoliksi ja miehellä 500e puoliksi, joskus mulla vähän enemmän, joskus saman verran kummallakin.
Tavallaan siis tarkkaa, tavalla ei kuitenkaan. Välillä toinen käy useammin kaupassa, välillä toinen. Kuitenkin kumpikin saa myös omaa pesämunaa, vaikka myös yhdessä säästetään.
Vierailija kirjoitti:
Alla esimerkki jossa näennäisesti ollaan reiluja, mutta nainen maksaa juoksevia kuluja ja miehen omaisuus kasvaa:
Vierailija kirjoitti:
No meillä minä hoidan lasten kulut, ruokaostokset ja yhteiselle tilille siirrän sen verran rahaa kuin katson kuukaudelta yli jäävän. Osan laitan säästöön ja n.25% molempien palkasta menee yhteiselle tilille, mistä maksetaan muita kuin asumiseen liittyviä laskuja. Mies maksaa asumismenot, koska talo on hänen vanhempiensa perintötalo, johon en halua osaa enkä maksattaa miehelle itseäni ulos, jos sattuisimme eroamaan.
Maksan bensakulut omista ajoistani ja muut automenot menee yhteiseltä tililtä. Ei tämä oikeasti ole sellaista pilkunviilausta, miltä näin kirjoitettuna näyttää :D
ai kun maksaa asumismenot?
Mä en kyllä osaisi yhteistä tiliä. Onko teillä rajattomasti rahaa / pienet tarpeet ja halut niin ettei koskaan tarvitse miettiä mitä ostaa? Vai onko rahaa niin vähän, että se menee perustarpeisiin eikä kumpikaan esim. harrasta mitään? Tai harrastuskulut ovat samat? Jos siellä tilillä on tonni niin kuka sen päättää että käytetäänkö se toisen ratsastustunteihin vai toisen golflomaan? 20000 parempaan autoon vai keittiöremppaan? 30 euroa pizzalla käyntiin vai kanavapakettiin? Eikö sitä paremmin tienaavaa, joka esim. painaa 60h/vko koskaan muka ärsytä lahjoittaa sille 37,5h/vko työskentelevälle esim. tonnia joka kuukausi?