Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaas nyt, te joilla on parisuhteessa omat rahat

Vierailija
28.01.2014 |

miten kulut teillä tasapuolisesti hoidetaan? Meillä on aiemmin ollut käytäntö, että minä maksan ruuat ja lasten (2kpl) kulut, mies laskut (ei  ole asuntolainaa), mutta miehen mielestä tämä ei ole reilua häntä kohtaan. Hän kun ei tajua kuinka paljon ruokakauppaan menee rahaa...

No tehdään sitten niin, että avataan taloustili johon kumpikin laittaa saman summan kuussa. Mutta mihin kaikkiin menoihin tuota taloustiliä sitten käytetään? Meillä esim auto jota käyttää pääasiassa minä, paljon tietysti lasten kuskaukseen (en käy työssä juuri nyt). Miehellä firmansa auto, jota käyttää myös vapaa-ajalla. Otetaanko esi. yhteisen auton kulut taloustililtä?

Meillä on ihan erilaiset rahakäyttötavat (mies tuhlaa ja minä säästän) joten yhteiset rahat eivaan käy...

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:21"]Me olemme ehkä nykyään vähän outo pariskunta. Molemmilla "omat" rahat ja maksetaan menoja sen mukaan kuin muistetaan eli välillä toinen maksaa reilusti enemmän ja toinen vähemmän. Isommista hankinnoista päätetään yhdessä, emmekä kumpikaan käytä itseemme tolkuttomia määriä rahaa. Jos toisella alkaa tehdä rahasta tiukkaa, niin sitten toinen maksaa vuorostaan enemmän. Käytännössä kaikki rahat ovat siis yhteisiä, mutta meillä ei ole mitään taloustiliä tai vastaavaa.

Emme ole koskaan 7-vuotisen parisuhteemme aikana riidelleet rahasta.

[/quote]

Meillä samaan tapaan. Omat tilit, mutta yhteiset rahat. Tosin kun olin jonkin aikaa tuloitta hankittiin mulle kortti miehen tilille, koska olin se joka kävi kaupassa useammin ja vähissä rahoissa ja aateltiin et on helpompaa, ku se et mies siirtää rahaa mulle. Ei mitenkään lasketa, kuka maksaa mitäkin. Isoista hankinnoista toki puhutaan, et mikä on kokonaistilanne ja onko järkeä laittaa rahaa johonkin. Ollaan suht samanlaisia rahankäyttäjiä, joten ei tarvii rahasta riidellä.

Vierailija
82/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 14:59"]

Suomalaismiehet vaikuttavat jotenkin nihkeiltä maksamaan yhteisiä ja vaimonsa menoja... Meillä on sekä yhteinen tili että minulla oma tili. Minun palkkani ja lapsilisät menevät minun tililleni ja miehen palkka menee yhteiselle tilille. Maksan ja ostan tarpeelliset jutut ja sitten lapsille kivaa ja itselle kivaa ja jos jotain jää niin mies saa tuhlata loput. (Osa siirtyy yhteiselle säästötilille).

[/quote]

Anteeksi, mutta tämä kuulostaa hieman koomiselta :D Eli sinulla on oma tili ja yhteinen (miehesi palkka?) tili, josta maksat kaikenlaista...? Ja JOS jotain jää, niin mies saa tuhlata loput ja alussa ihmettelet, miten miehet ovat haluttomia maksamaan vaimojensa menoja. Olisko ehkä juuri tuon takia :D Kyllä minusta on ihan reilua, että itse ansaitsemiaan rahoja voi käyttää omiin tarkoituksiinsa muutenkin kuin jos jotain jää... Ehkä ymmärsin jotakin väärin viestissäsi?

[/quote]

Mieheni kotimaassa mies elättää perheen ja jos vaimokin käy töissä niin rahat hän saa käyttää miten huvittaa. Ensin lapset, sitten vaimo ja viimeiseksi jää jotain miehelle jos jää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:31"]Ei meillä tasapuolisia olla. Onko se ainoan toimivan  parisuhteen ehto? Miehen tulot 5400e/kk ja mun 2400ekk. Noista vielä verot pois siis. Mä maksan puolet vuokrastamme 750ekk, mies oman osansa. Ja suurin osa ruoasta, sähköt, netti ja vakuutus menee miehen pussista. Itse makselen oman autoni kulut, pankkilainaani ja opintolainaani ja ruokia n. 200e kuussa. Ainiin, ja meän kämpän kalusteet on kaikki mun velalla ostamia. Niitä lyhentelen myös. Ja oon tolla palkalla tietysti ihan varaton kuun lopussa. Ei oo varaa ostella itselle vaatteita kuin satunnaisesti. Miksi siis kaikki pitäs laittaa tasan?

[/quote]

Mun mielestä tasapuolisuus ei tarkoita sitä, että kaikki laitetaan puoliksi.

Vierailija
84/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat rahat ja tilit, mutta en tiedä miten tasapuolisesti kulut jaamme.

Asumme minun asunnossani, jonka lainan ja vastikkeen maksan itse. Maksan myös sähkölaskun, netin, oman puhelinlaskuni ja noin 80 % kosmetiikastani ja vaatteistani. Maksan omat lääkärikuluni ja kampaajani.

Mies maksaa kaikki ruoat, taloustavarat, apteekkituotteet, omat vaatteensa, parturi- ja lääkärikäyntinsä, sekä osan minun vaatteistani ja kosmetiikastani. Mies omistaa auton, joten maksaa kaikki sen kulut. Miehelle kuuluu myös koiran kaikki kulut, matkojen, ulkona syömisten ja yleensäkin kaiken kodin ulkopuolella tapahtuvan maksaminen. Isommat hankinnat maksaa yleensä mies.

Koskaan ei ole tarvinnut rahasta riidellä. Olemme hyvin tyytyväisiä tilanteeseen.

Vierailija
85/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:31"]Perinteinen suomalaisnaisten moka on tämä (pätee avoliitossa tai avioliitossa, missä on avioehto): 

- asunto ja auto on miehen nimissä ja miehellä on näyttää kuitit ja pankkitositteet, että hän on ne maksanut

- nainen maksaa juoksevat kulut (koko perheen ruuat, koko perheen vaatteet, mahdollisesti vielä vakuutukset ja bensatkin) eikä hänen omaisuutensa kerry

Sitten tulee ero ja mies vie kaiken omaisuuden mennessään.

[/quote]

Meillä auto ja talo naisen, samoin maksut näistä. Mies maksaa juoksevat kulut, ruoka maksetaan puoliksi. Omat tilit ja omat rahat, eli lopuilla tehdään mitä tykätään, isommista hankinnoista keskustellaan. Perheessä omia ja yhteisiä lapsia, joten tämä toimii näin parhaiten.

Vierailija
86/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmilla omat tilit, joihin periaatteessa myös toisella tilinkäyttöoikeus (harvoin kuitenkaan käytämme, tai kysymme / kerromme ensin). Maksut maksetaan jomman kumman tililtä, jos on selkeästi toisen omia kustannuksia tai toisen nimellä, niin sen tililtä, yhteiset sen mukaan kummalla nyt on tilillä enemmän rahaa tai vaihdellen. Nyt kun itse olen tienannut vähemmän, maksaa mies vastikkeet. Meillä on siinä mielessä yhteinen talous, ettei rahasta ole tarvinnut tapella, kaikki on "meidän yhteisessä käytössä". Säästöön menevät osuudet kumpikin laittaa erikseen erillisille omille tileille. Kaupassa ruoat maksaa se joka käy (mä käyn yksin enemmän), tai yhdessä käydessä se kummalla on just rahaa enemmän (tilipäivät eri aikaan). Auton tankaa se joka sillä ajaa kun tankki tyhjenee.  Omiin ostoksiinkin on mahdollisuus. Jos mulla ei oo rahaa, mies siirtää mun tilille, jos miehellä tili tyhjänä, niin mä siirrän sille. Sopuisasti menee. Meistä varmaan molemmista olisi ahdistavaa jakaa joka lasku tasan ja nipottaa rahoista. Tavoitteemme on elää samaa elintasoa, joten mitä väliä silloin, kummalta ne rahat tulevat? 

Vierailija
87/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:23"]

Teille yhteisestä taloudesta vouhottajille. Uskokaa nyt huviksenne, että jos kaksi täysin erilaisen rahankäyttötavan omaavaa ihmistä perustaa perheen ja yhteiset rahat, niin siitä se vasta riitaa syntyy!

Minä taisin olla vastaaja nro. 9 ja jos meillä olisi yhteiset rahat, niin tili olisi aina tyhjä. Mies ostelisi kaikkea kivaa itselleen, lapsille ja varmaan minullekin. Kaikkea tarpeetonta suomeksi sanottuna. Kokeilimme sitä ja mies sai ruokakauppaan uppoamaan 900€, kalastusvermeisiin 300€, lapsille vaatteita 150€ jne. ja minä istuin illat murehtimassa, miten maksan seuraavan kuun harrastusmaksut lapsille ja mitä syön töissä... Mies on muuten aivan ihana, mutta meidän suhteen kompastuskivi on täysin erilainen tapa käyttää rahaa. Mies ei kanna huolta huomisesta eikä osaa säästää. Tämä on MEILLÄ kaikista paras tapa! Mies saa ostella, jos haluaa mutta yhteiset ja tärkeät menot tulee huolehdittua :)

[/quote]

Tai sitten on se mahdollisuus että perustaa perheen vain sellaisen ihmisen kanssa jolla on samanlainen rahankäyttötapa. Onkos käynyt sellainen pikkuasia mielessä?

Nimim. "vouhottaja"

Vierailija
88/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:31"]

Perinteinen suomalaisnaisten moka on tämä (pätee avoliitossa tai avioliitossa, missä on avioehto): 

- asunto ja auto on miehen nimissä ja miehellä on näyttää kuitit ja pankkitositteet, että hän on ne maksanut

- nainen maksaa juoksevat kulut (koko perheen ruuat, koko perheen vaatteet, mahdollisesti vielä vakuutukset ja bensatkin) eikä hänen omaisuutensa kerry

[/quote]

Samaa olen monta kertaa naureskellut. Tässäkin ketjussa oli pari viestiä missä kirjoitettiin että ukko maksaa asuntolainan lyhennykset ja mä vakuutukset, ruoan yms. No totisesti saavat toivoa ettei eroa tule ikinä...

Vierailija
89/153 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus "Mies laskee kaiken että menee puoliksi, ja nokittaa koko ajan sillä että hän maksaa kaikesta enemmän. Totta helvetissä hän maksaa kaikesta enemmän kun taloudessa on lapsi, mitä vittua se kuvitteli ryhtyessään isäpuoleksi, ei vissiin mitään. Ei mulla ole mitään intressejä kuunnella miten kauhea taakka mä ja lapsi ollaan sille, koska mä tiedän että me ei olla sen suurempi taakka mitä hän meille, päinvastoin."

Olen kanssasi muilta osin täysin samaa mieltä, mutta eikös oikea isä vieläkin maksa elareita eli edellisen osan osalta näkisin, että ihan mahdottoman paljon enempää ei nykyisen olisi kohtuullista maksaa maksuja.

Vierailija
90/153 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 19:53"]

Lainaus "Mies laskee kaiken että menee puoliksi, ja nokittaa koko ajan sillä että hän maksaa kaikesta enemmän. Totta helvetissä hän maksaa kaikesta enemmän kun taloudessa on lapsi, mitä vittua se kuvitteli ryhtyessään isäpuoleksi, ei vissiin mitään. Ei mulla ole mitään intressejä kuunnella miten kauhea taakka mä ja lapsi ollaan sille, koska mä tiedän että me ei olla sen suurempi taakka mitä hän meille, päinvastoin."

Olen kanssasi muilta osin täysin samaa mieltä, mutta eikös oikea isä vieläkin maksa elareita eli edellisen osan osalta näkisin, että ihan mahdottoman paljon enempää ei nykyisen olisi kohtuullista maksaa maksuja.

[/quote]

Meillä uusperhe missä minä toin 3 valmista lasta mukanani. Elareita sain exältä yhteensä 360€ joten sillä ei tehnyt juuri mitään - bussiliput sai lapsille maksettua. Nykyinen mieheni ja minä olemme maksaneet kaiken yhdessä. Mieheni mielesstä me olemme perhe ja perhe on 1 yksikkö.

Vierailija
91/153 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut muita vastauksia. Meillä tilanne on se, että laskut jaetaan suunnilleen puoliksi kuukausittain, mikä tarkoittaa sitä, että niistä ei juuri tarvitse keskustella. . Emme todellakaan kalkulaattorilla laske kuka maksaa mitäkin, ja että että aina menee täysin tasan. Ruokakulut (joita on paljon, koska vietämme nautinnollista etruskin elämää) jaetaan sen mukaan, kuka kaupassa jaksaa ja viitsii ja ehtii käydä. Pitkällä ajanjaksolla menee varmasti suunnilleen tasan.

Muuten täytyy sanoa, että ei tulisi mieleenkään mikään huushollin yhteinen tili. Minulla on omat tuloni ja rahani ja varani, ja miehellä omansa. En todellakaan koskaan aio hankkiutua siihen tilanteeseen, että joutuisin miehelle selittämään, kuinka omat rahani käytän. Enkä todellakaan halua määräillä miestä siinä, kuinka hän omat rahansa käyttää. Pelkkä ajatus kuvottaa.

On toiminut hyvin siitä saakka, kun täytin 18 ja aloin seurustella. Taisi olla vuonna 1990.

Vierailija
92/153 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omat tilit ja maksetaan kaikki puoliksi, paitsi tietysti omat puhelinlaskut, menot jne. Kaupassa maksetaan ostokset puoliksi. Ravintolassa tms. saattaa toinen maksaa ja seuraavalla kerralla on sitten toisen vuoro maksaa.

Vierailija
93/153 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme naimisissa oleva pariskunta. Miehellä vakituinen työ ja mulla pääosin pätkätöitä. Raha aiheuttaa toso paljon stressiä mulle. Tällä hetkellä menee vielä pari viikkoa ennenkuin saan liitolta rahaa. Laskuja maksamatta. Miehelle pitää kaikki maksaa takasin ja sen vuoksi en halua häneltä pyytää apua koska se on niin vaikeeta hänelle. Tälläseltä minusta tuntuu. Mies maksaa silloin kun minä en ole töissä ruokakulut jne. minä silloin kuin pystyn. Itselläni kuitenkin opintolainakin maksettavana.Meillä siis omat tilit.

Vierailija
94/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiset rahat meillä on.. eikä meillä rahasta riidellä vaikka vähällä eletään.

Vierailija
95/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Mies maksaa asuntolainat ja aika pitkälle muut laskut. Mä maksan ruoat, lasten harrastukset ja vaatteet. Mä maksan kaikki yllättävät menot, matkat yms. ja loput laskut, jos miehen rahat loppuu. Meillä menee suurin osa rahoista aivan pakollisiin menoihin ja loput mä säästän. Yhdessä sitten keskustellaan mihin rahaa käytetään. Molemmat ostaa tietysti omat tarpeelliset juttunsa, kumpikaan ei tuhlata mihinkään aivan turhaan. Nettotulot on suunnilleen samaa luokkaa, mies saa lisäksi bonareita jonkun kerran vuodessa. 

Vierailija
96/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:31"]

Perinteinen suomalaisnaisten moka on tämä (pätee avoliitossa tai avioliitossa, missä on avioehto): 

[/quote]

Juuri näin - melko pitkään sai ketjua lukea, että tämä tuli esiin, mutta juuri noinhan se on ja AV mammat on tyytyväisiä jos vielä pääsevät hiukan halvemmallakin vielä :) jep jep

Vierailija
97/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottaisi pyytää lupaa ja neuvotella vaikka merkkilaukun tai muun turhuuden ostosta.

Koska neuvoteltavahan se olisi, jos tili ja rahat olis yhteisiä.

Kyllä meillä enemmän säästyis kun mies on rahasta tarkka ja minä taas en kehtaisi niitä eipelkästäänomia rahoja käyttää oikein muuhun kuin pakolliseen. Olisi se kuitenkin inhottavaa, kyllä noista työllä ansaituista rahoista pitää nauttiakin.

Vierailija
98/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 19:00"]

Inhottaisi pyytää lupaa ja neuvotella vaikka merkkilaukun tai muun turhuuden ostosta.

Koska neuvoteltavahan se olisi, jos tili ja rahat olis yhteisiä.

Kyllä meillä enemmän säästyis kun mies on rahasta tarkka ja minä taas en kehtaisi niitä eipelkästäänomia rahoja käyttää oikein muuhun kuin pakolliseen. Olisi se kuitenkin inhottavaa, kyllä noista työllä ansaituista rahoista pitää nauttiakin.

[/quote]

No eipä ole mies koskaan kieltänyt shoppailemasta, yllyttää päinvastoin. Enkä minäkään sanonut mitään kun osti harrasteauton kun kerran tilillä oli ylimääräistä. Nauttia voi vaikka on yhteiset rahat.

Vierailija
99/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen taloustili, jonne molemmat laitamme saman summan rahaa kuukausittain. Tililtä maksetaan vastike, sähköt, ruoat jne. Aiemmin maksoimme itse omat matkakulumme / bensat, mutta nykyään ne maksetaan taloustililtä. Omilta tileiltä maksetaan omat tavarat ja menot: vaatteet, harrastuskulut jne.

Aiemmin ansaitsin huomattavasti vähemmän kuin mieheni. Nykyään ansaisen enemmän.

Hyvin on toiminut meillä. Tykkään, että voin halutessani säästää tai tuhlata ja samoin mieheni. Mieheni ei näin tarvitse säästää mun säästökaudella.

Vierailija
100/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:23"]

Teille yhteisestä taloudesta vouhottajille. Uskokaa nyt huviksenne, että jos kaksi täysin erilaisen rahankäyttötavan omaavaa ihmistä perustaa perheen ja yhteiset rahat, niin siitä se vasta riitaa syntyy!

Minä taisin olla vastaaja nro. 9 ja jos meillä olisi yhteiset rahat, niin tili olisi aina tyhjä. Mies ostelisi kaikkea kivaa itselleen, lapsille ja varmaan minullekin. Kaikkea tarpeetonta suomeksi sanottuna. Kokeilimme sitä ja mies sai ruokakauppaan uppoamaan 900€, kalastusvermeisiin 300€, lapsille vaatteita 150€ jne. ja minä istuin illat murehtimassa, miten maksan seuraavan kuun harrastusmaksut lapsille ja mitä syön töissä... Mies on muuten aivan ihana, mutta meidän suhteen kompastuskivi on täysin erilainen tapa käyttää rahaa. Mies ei kanna huolta huomisesta eikä osaa säästää. Tämä on MEILLÄ kaikista paras tapa! Mies saa ostella, jos haluaa mutta yhteiset ja tärkeät menot tulee huolehdittua :)

[/quote]

Tai sitten on se mahdollisuus että perustaa perheen vain sellaisen ihmisen kanssa jolla on samanlainen rahankäyttötapa. Onkos käynyt sellainen pikkuasia mielessä?

Nimim. "vouhottaja"

[/quote]

No ei ole käynyt mielessä :D Mutta miksi ihmeessä heittäisin muuten loistavan parisuhteen menemään noin pienen ja helposti ratkaistavsn asian takia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän