Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaas nyt, te joilla on parisuhteessa omat rahat

Vierailija
28.01.2014 |

miten kulut teillä tasapuolisesti hoidetaan? Meillä on aiemmin ollut käytäntö, että minä maksan ruuat ja lasten (2kpl) kulut, mies laskut (ei  ole asuntolainaa), mutta miehen mielestä tämä ei ole reilua häntä kohtaan. Hän kun ei tajua kuinka paljon ruokakauppaan menee rahaa...

No tehdään sitten niin, että avataan taloustili johon kumpikin laittaa saman summan kuussa. Mutta mihin kaikkiin menoihin tuota taloustiliä sitten käytetään? Meillä esim auto jota käyttää pääasiassa minä, paljon tietysti lasten kuskaukseen (en käy työssä juuri nyt). Miehellä firmansa auto, jota käyttää myös vapaa-ajalla. Otetaanko esi. yhteisen auton kulut taloustililtä?

Meillä on ihan erilaiset rahakäyttötavat (mies tuhlaa ja minä säästän) joten yhteiset rahat eivaan käy...

Kommentit (153)

Vierailija
61/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin oma auto jonka kustantaa itse. Yhteisten pidempien matkojen bensakulut puoliksi. Ruokalaskut ja muut yhteiset menot jaetaan tasan, kaikki kuitit säästetään, määrävälein tasaustarkistus. Omat harrastukset ja huvitukset kumpikin maksaa itse. Näin meillä. Hyvin toimii.

Vierailija
62/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi laskea kaikki menot ensin ja sitten päättää, mitä sinne tilille laitetaan ja mitä sieltä maksetaan. Sanoit, ettei mies ymmärrä, paljonko ruokaan menee rahaa... Ota joskus vaikka viikon ajan kaikki ruokakaupan kuitit talteen ja näytä ne miehelle.

Itse laitan nykyään kaikki menot Exceliin ja lajittelen siellä eri sarakkeisiin. Miestä ei samassa taloudessa ole, mutta näin ainakin itse näen, mihin sitä rahaa kuluu, ja pystyn suunnittelemaan paremmin. Lapsillekin olen opettanut, että kuitit otetaan aina talteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit molemmilla, olemme aikuisia. Menot maksamme puoliksi ja kumpikin omat puhelin-bensa-harraste yms menonsa.

Hyvin on toiminut muutaman vuosikymmenen, ei ole rahasta tarvinnut riidellä.

Vierailija
64/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat rahat. Vaimo maksaa asuntolainen lyhennyksen ja päivähoitomaksut, mä maksan laskut, ruuat, vastikkeen, isommat hankinnat ja yhteiset lomat tms. Omien autojen kulut maksetaan itse. Maksan ehkä 300-500€/kk enemmän, mutta minulla on melkein pari tonnia isompi kuukausipalkka, joten homma toimii ihan ok.  

Vierailija
65/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaismiehet vaikuttavat jotenkin nihkeiltä maksamaan yhteisiä ja vaimonsa menoja... Meillä on sekä yhteinen tili että minulla oma tili. Minun palkkani ja lapsilisät menevät minun tililleni ja miehen palkka menee yhteiselle tilille. Maksan ja ostan tarpeelliset jutut ja sitten lapsille kivaa ja itselle kivaa ja jos jotain jää niin mies saa tuhlata loput. (Osa siirtyy yhteiselle säästötilille).

Vierailija
66/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoat maksetaan suurinpiirtein puoliksi, ei jakseta sentilleen seurata mutta joskus vilkaisen paljonko on itselläni siinä kuussa mennyt ja paljonko meillä yhteensä ja aika hyvin menee puoliksi. Käydään "vuorotellen" kaupassa, eikä sekään nyt mitenkään suunnitellusti, vaan jos huomaan vaikka että olen koko viikon käynyt kaupassa eikä mies kertaakaan, voin sanoa että käypä sinä nyt sitten seuraavat kerrat, ja tosiaan myöhemmin kun tiliä/bonustiedotteita yms. seuraan huomaan että puoliksi on mennyt.

Asumiskulut menee puoliksi myös, kumpikin maksaa omalta tililtä puolet. Omat menot maksaa kumpikin itse, mutta mies paremmin tienaavana haluaa joskus että mennään yhdessä tekemään asioita jolloin maksaa minunkin osuuteni. Minä vähemmän tienaavana voin sitten maksaa miehen puolesta jotain pienempää, tämä ei mene siis täysin puoliksi mutta ei niinkään että toinen aina joutuisi kaiken maksamaan.

Vierailija
67/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mies käy kaupassa itse?

Vierailija
68/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:21"]

Me olemme ehkä nykyään vähän outo pariskunta. Molemmilla "omat" rahat ja maksetaan menoja sen mukaan kuin muistetaan eli välillä toinen maksaa reilusti enemmän ja toinen vähemmän. Isommista hankinnoista päätetään yhdessä, emmekä kumpikaan käytä itseemme tolkuttomia määriä rahaa. Jos toisella alkaa tehdä rahasta tiukkaa, niin sitten toinen maksaa vuorostaan enemmän. Käytännössä kaikki rahat ovat siis yhteisiä, mutta meillä ei ole mitään taloustiliä tai vastaavaa.

Emme ole koskaan 7-vuotisen parisuhteemme aikana riidelleet rahasta.

[/quote]

Meillä on aivan samoin.

Vierailija
69/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on rahankäytössä ongelmia. Toisaalta minäkin heittelen käteisen menemään, kun tilanne osuu kohdalle. Joten meillä on tällainen tyyli: Minä maksan asuntolainan lyhennyksen. Mies maksaa kaiken ruuan, jonka hän itse ostaakin ja mies sitten maksaa, kunnes hänen rahansa alkavat ehtyä, jolloin hän pyytää minulta rahaa. - Minä olen varautunut siihen, että myös minun ansioni tarvitaan, joten pidän tililläni rahaa, jota vähitellen laitan miehen tilille loppukuusta hänen nimenomaisesta pyynnöstään niin että hän samalla sanoo, mitkä summat tarvitsee. - Meillä on välttämätöntä olla eri tilit, yhteisistä tulee vain sanomista, sillä mies kyylää rasittavasti. Ymmärrän, ettei hän pääse tuosta viastaan. - Sitten taas isommissa raha-asioissa kumpikin joustaa ja kumpikin hyötyy, mutta niitäpä en ala sen tarkemmin kertomaankaan.

Vierailija
70/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat rahat, minä maksan lainan (on minun nimissäni) mies maksaa vastikkeen, netin, veden ja sähkön (menee aika tarkkaan yksiin, jos ei nyt eurolleen niin kympilleen) Kumpikin maksaa itse omat autonsa kulut (bensat, veron, korjaukset jne) Kaupassa käy se kumpi nyt sattuu olemaan siellä käymään. Ravintolassa maksetaan vuorotellen tai se maksaa kumman "idea" oli mennä ulos syömään. Yhteiset isommat hankinnat, lomat yms maksetaan puoliksi tai tasaillaan jollain tavalla. Ja loput saa käyttää miten itse parhaakseen näkee.

Ei ole euron tai kympin päälle, aina ei edes satasen. Periaatteella kunhan isommat kulut (laina, vastike yms) on maksettu niin, niin kauan kun on ruokaa pöydässä ja laskut maksettu saa tehdä omillaan mitä haluaa. Puhumalla selviää uskomattoman pitkälle.

Vierailija
71/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

66 jatkaa vielä;
Kun mies oli työttömänä maksoin tottakai enemmän yhteisiä menoja kun kerran miehellä ei ollut niin paljoa rahaa käyttää. Nyt kun hän on töissä niin haluaa itse tasata tilannetta ja on monesti sanonutkin että hän hoitaa jonkun laskun tai kauppareissun tms. Kahden kauppahan tämä on vaikka rahat omilla tileillä onkin.
En oikeesti tajua näitä pareja jotka tyyliin jakaa kauppa kuitin kulut sen mukaan kumpi on esim halunnut juustoa ja kumpi kinkkua. Ja tottakai niin että nainen maksaa terveyssiteensä jne... sairasta!

Vierailija
72/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään näin: molemmat panevat yhteiseen laatikkoon kuukauden ajalta kaikki kuitit ja maksetut laskut. Kuun lopuksi lasketaan, paljonko kumpikin on maksanut yhteisiä kuluja ja neuvotellaan, mitkä kulut ovat yhteisiä. Koko maksettu summa lasketaan yhteen ja kumpikin maksaa oman prosenttiosuutensa koko potista. Eli minä maksan sen verran vähemmän kuin tuloni ovat pienemmät tällä hetkellä, koska hoidan lasta kotona. Aikaa vievää ja ehkä vähän monimutkaista, mutta ainakin tasapuolista :) Toisaalta, meillä ei ole koskaan riidelty rahasta, ja usein hoidetaan tämä laskeminen aika leväperäisesti, koska yhdessä lasta kumminkin kasvatetaan ja kotia pidetään :)

Vierailija
73/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä pystyisi kuvittelemaan asuvani taloudessa ja parisuhteessa jossa toinen olisi toiselle velkaa... yhdessähän siinä mennään.

t:64

Vierailija
74/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 15:30"]

Enpä pystyisi kuvittelemaan asuvani taloudessa ja parisuhteessa jossa toinen olisi toiselle velkaa... yhdessähän siinä mennään.

t:64

[/quote]

Samoin!

On niin noloa katsoa kun pariskunta kaivelee kukkaroitaan kahvilassa tai ravintolassa ja laskee kumpi otti vissyä ja kumpi vain tavallista vettä ruuan kanssa, sun kana oli halvempi kuin mun possu jne....

Vierailija
75/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:00"]

Meillä on omat rahat, tosin ei lapsia vielä ole. Mies maksaa ruokaostokset ja minä talouteen liittyvät (sähkölaskut, vakuutukset yms). Molemmat maksavat oman osuutensa vuokrasta. Katsoo nyt sitten miten teemme kun lapsia saamme, voi olla että sitten yhdistetään tilit tai hankitaan yhteinen tili.

[/quote]

Meillä sama systeemi, minä maksan ielä lisäksi hevosesta aiheutuvat kulut. Nyt tosin miehen palkka on noussut huomattavasti verrattuna omaani ja minulla on vielä ajoittain opintovapaapätkiä, kun teen ylempää tutkintoa. Talous meneekin minulla heikun keikun ja ollaan tosi epätasaisessa tilanteessa nyt hetkellisesti ja mies joutuu maksamaan yli 50% menoista. Näkisin tämän kuitenkin niin, että välilä mulla on enemmän rahaa ja minä maksan enemmän ja välillä sitten toisinpäin.

Vierailija
76/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit ja sen lisäksi yhteinen tili. Yhteiselle tilille maksaa molemmat tietyn summan kuussa (mies muutaman kympin enemmän kun sattuu tienaamaan enemmän). Sieltä maksetaan lainanlyhennykset, vakuutukset, vastike ja ruoat. Jos jotakin yllättävää tulee tai olemme esim. remontoineet niin olemme tarvittaessa siirtäneet yhteiselle tilille lisää rahaa. Ravintolat jne.. maksamme sen mukaana kumalla on rahaa.  

Vierailija
77/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:50"]

Yksinkertaista!

Molempien palkat siirretään aina samantien yhteiselle käyttö -ja säästötilille. Yhteisiltä tileiltä maksetaan KAIKKI. Ruoat, laskut, asuntolaina yms. muut menot. Ei ongelmia :)

[/quote]

Ja sitten se vasta yksinkertaista onkin, kun toinen osapuoli tekee oharit ja tyhjentää tilit - lähtee vaikka kuumemman kissan tai kollin matkaan. Vaikka kuinka luottaa toiseen, ei koskaan kannata kuitenkaan "pitää kaikkia munia yhdessä korissa".

[/quote]

Ei käyttötilillä nyt niin kovasti rahaa kannata pitää, että tuo ongelmaksi tulisi.

Aika on kyllä melko kumma kun en kehtaa kertoa ettei mulla ole omaa tiliä.

Tämä yhteinen tili pelaa meillä ihan hyvin, mutta koen, että muut eivät sitä hyväksy.

Vierailija
78/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vain MEIDÄN tulot (miehen palkka,minun työmarkkinatuki. , lapsilisät) ja MEIDÄN menoja! Mies joskus kuluttaa liikaa rahaa turhuuksiin (veikkaus, pikaruoka...) mutta minä vastaavasti olen tarkka rahoista. Mitään ylimääräistä ei jää, mutta ihan kivasti eletään!

Vierailija
79/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 14:59"]

Suomalaismiehet vaikuttavat jotenkin nihkeiltä maksamaan yhteisiä ja vaimonsa menoja... Meillä on sekä yhteinen tili että minulla oma tili. Minun palkkani ja lapsilisät menevät minun tililleni ja miehen palkka menee yhteiselle tilille. Maksan ja ostan tarpeelliset jutut ja sitten lapsille kivaa ja itselle kivaa ja jos jotain jää niin mies saa tuhlata loput. (Osa siirtyy yhteiselle säästötilille).

[/quote]

Anteeksi, mutta tämä kuulostaa hieman koomiselta :D Eli sinulla on oma tili ja yhteinen (miehesi palkka?) tili, josta maksat kaikenlaista...? Ja JOS jotain jää, niin mies saa tuhlata loput ja alussa ihmettelet, miten miehet ovat haluttomia maksamaan vaimojensa menoja. Olisko ehkä juuri tuon takia :D Kyllä minusta on ihan reilua, että itse ansaitsemiaan rahoja voi käyttää omiin tarkoituksiinsa muutenkin kuin jos jotain jää... Ehkä ymmärsin jotakin väärin viestissäsi?

Vierailija
80/153 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 14:59"]

[/quote]

Juu ja ulkomaalaismiehet on sitten se toinen ääripää (näin mitenkään yleistämättä). Mun miehelle olis kunnia-asia elättää koko perhe ja hänestä on siis turhaa ja vähän nöyryyttävää kun vaimo haluaa käydä töissä. Haloo, tällä vaimolla on kaksi yliopistotutkintoa, joten olishan se nyt aika naurettavaa vaan kotona hengailla (kun jälkikasvuakaan ei ole vielä siunaantunut). No, me asutaankin maassa, missä yhden (miehen) palkalla on mahdollista elättää koko perhe, toisin olisi Suomessa asuessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän