Sanokaas nyt, te joilla on parisuhteessa omat rahat
miten kulut teillä tasapuolisesti hoidetaan? Meillä on aiemmin ollut käytäntö, että minä maksan ruuat ja lasten (2kpl) kulut, mies laskut (ei ole asuntolainaa), mutta miehen mielestä tämä ei ole reilua häntä kohtaan. Hän kun ei tajua kuinka paljon ruokakauppaan menee rahaa...
No tehdään sitten niin, että avataan taloustili johon kumpikin laittaa saman summan kuussa. Mutta mihin kaikkiin menoihin tuota taloustiliä sitten käytetään? Meillä esim auto jota käyttää pääasiassa minä, paljon tietysti lasten kuskaukseen (en käy työssä juuri nyt). Miehellä firmansa auto, jota käyttää myös vapaa-ajalla. Otetaanko esi. yhteisen auton kulut taloustililtä?
Meillä on ihan erilaiset rahakäyttötavat (mies tuhlaa ja minä säästän) joten yhteiset rahat eivaan käy...
Kommentit (153)
Maksetaan vuoroviikonlopuin ruoat. Arkisin suht puoliksi. Puolitetaan kaikki laskut fiftyfifty. Mies lainaa mulle tarvittaessa rahaa, kun en itse pankista lainaa saa.
Tienaan hieman vähemmän kuin mies, mutta mies ostelee silloin tällöin jotain ekstraa tai maksaa juomia baarissa tms. :)
Meillä on kolme tiliä. Minun, miehen ja yhteinen. Yhteiseen kumpikin laittaa sopimuksemme mukaan, oman tilin kanssa saakin sitten tehdä mitä lystää, säästää tai tuhlailla. Pitää vain osata sopia kuinka paljon laitetaan yhteiselle tilille ja mitä sieltä maksetaan.
Meillä on ehkä vähän eri tilanne kun olemme ikäihmisiä ja eläneet yhdessä vain vajaat kaksikymmentä vuotta eikä meillä ole yhteisiä lapsia.
Mies maksaa laskut noin yleensä: yhtiövastikkeen, sähkölaskun, arkkipaikan jms asumiskulut. Maksan hänelle kuukausittain puolet näistä. Sitten meillä on yhteinen taloustili, johon kumpikin laitamme kuukausittain rahaa ja kummallakin on tilille kortti. Siitä maksetaan ruuat ja useimmiten bensatkin. Joskus mies laittaa tilille ylimääräistä bensarahaa, mutta meillä tilanne onkin se ettei rahankäytöstä ole riitaa. Joskus minäkin laitan taloustilille ylimääräistä esim. kun minun lapsiani on käymässä ja ruokalasku on tuolloin suuri. Ajamme molemmat hänen autoillaan myös omia ajojamme omiin harrastuksiin. Vaatteet, terveydenhoidon jms henkilökohtaiset maksamme kumpikin omasta pussistamme. Useimmiten mies maksaa teatteriliput jms ulkonakäynnit, joskus toki minäkin
Yhteinen talous toimii niin kauan kun molemmat ovat järkeviä ja sitoutuneita yhteiseloon. Valitettavasti osa ihmisistä on sellaisia, että näkevät yhteiset rahat tilaisuutena käyttää ne kaikki itseensä. Ei todellakaan tarvitse toisen vanhemmista olla alkoholisti, jotta lapset jäisivät ilman kunnon ruokaa, vaatteita ja harrastuksia. Riittää, että esimerkiksi isäukko on narsisti, joka osta kolmen tonnin nahkasalkun, hienoja merkkivaatteita, ja kieltäytyy antamasta rahaa lasten kuluihin muutamaa satasta enempää kuussa.
Esimerkki on omasta lapsuudestani.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 10:55"]
Voi helvetti mitä "perheitä". Toi on kyllä hankalaa tollanen eläminen....
Ja 2, eikö miehen kuulu elättää lapsia ollenkaan?
Eikös perheessä kuulu olla yhteiset tulot josta maksetaan kaikki kulut ja jos jotain jää niin sit päätetään miten raha käytetään? En ymmärrä tollasia "perheitä" jossa on periaatteessa kaks eri taloutta...
[/quote]
Osoittaisitko minulle lain, jossa määrätään näin.
[/quote]
Ai miten määrätään? En mä halua lain osoitella.
Töttöröö Tättärää.
En olisi ikinä mennyt naimisiin jos olisi pitänyt yhteinen tili ottaa miehen kanssa. Onneksi tuo ei edes ehdottanut enkä minä, sellaiset vellihousut saisi mennä. Vaikka kuinka ollaan perhe niin kyllä aikuisen pitää olla myös itsenäinen oma yksilö. Meillä asiat hoituneet aina kaikki puoliksi ja kumpikin maksaa henkilökohtaiset menonsa. Näin menty kauan eikä ole rahariitaa ollut koskaan.
Meillä on yhteiset rahat, mutta omat tilit. Se maksaa joka ehtii tai jolla sattuu olemaan enemmän rahaa. Osa laskuista on jaettu, osa tulee minulle suoraveloituksena ja osa miehelle. Mies on maksanut asuntolainan tähän asti yksin, mutta pian menen pankkiin selvittämään voisiko minunkin tililtä ottaa osan, kun tuloni ovat nousseet. On aika pientä lyhennystä maksettu, nyt voisi isontaa. Lasten vaatteet olen suurimmaksi maksanut, kun mies ei kovin usein ole mukana.
Meillä on myös sekä yhteinen että omat tilit. Siirrämme kuukausittain palkkamme yhteiselle tilille, mutta me molemmat voimme jättää omille tileilleen tonnin, jonka voimme käyttää miten haluaa.
Yhteiseltä tililtä maksetaan lainat, ruoat, lasten harrastukset ja vaatteet, vakuutukset, bensat jne...
Yhteiseltä tililtä siirretään säännöllisesti "ylijäämärahat" säästötilille. Ne rahat käytetään sisustukseen, matkoihin jne...sieltä ei voi toiselta huomaamatta napsia rahaa, vaan sieltä nostaessa pitää olla molempien hyväksyntä. Tosin en epäile, että mieheni sieltä nostaisi tilin tyhjäksi ja lähtisi karkuun. :)
En todella jaksaisi ravintolassa räknätä laskua puoleksi tai kaupan kassalla riidellä, kumman vuoro on maksaa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:31"]
Perinteinen suomalaisnaisten moka on tämä (pätee avoliitossa tai avioliitossa, missä on avioehto):
- asunto ja auto on miehen nimissä ja miehellä on näyttää kuitit ja pankkitositteet, että hän on ne maksanut
- nainen maksaa juoksevat kulut (koko perheen ruuat, koko perheen vaatteet, mahdollisesti vielä vakuutukset ja bensatkin) eikä hänen omaisuutensa kerry
Sitten tulee ero ja mies vie kaiken omaisuuden mennessään.
[/quote]
Samaa olen monta kertaa naureskellut. Tässäkin ketjussa oli pari viestiä missä kirjoitettiin että ukko maksaa asuntolainan lyhennykset ja mä vakuutukset, ruoan yms. No totisesti saavat toivoa ettei eroa tule ikinä...
[/quote]
No, mä kirjoitin aiemmin, että mies maksaa asuntolainan ja kaikki laskut. Kuitenkin talosta on 50 % mun nimissä. Samoin tontista. Emme vain viitsi siirrellä rahoja tileiltä toisille. En nyt kuitenkaan ihan mikään idiootti ole.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 15:30"]Enpä pystyisi kuvittelemaan asuvani taloudessa ja parisuhteessa jossa toinen olisi toiselle velkaa... yhdessähän siinä mennään.
t:64
[/quote]
Mä ostin auton kun oltiin ensin seurusteltu vuosi ja asuttu yhdessä muutama kuukausi.... Miehellä oli rahaa, minulla vain hyvät tulot tiedossa.... Olisiko miehen pitänyt tuossa tilanteessa antaa rahansa minulle?? Kehottaisitko lastasi antamaan tuollaisessa tilanteessa säästönsä avopuolisolle?
No, tuon lainan jälkeen ollaan oltu yhdessä reilu vuosikymmen ja ostettu muutamakin auto, talo ja hommattu jälkikasvua...mutta ei sitä silloin voinut tietää, oltiin vasta tutustumassa toisiimme. Edelleen meillä on omat rahat, mutta yhteisiä menoja omien lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:35"]
En olisi ikinä mennyt naimisiin jos olisi pitänyt yhteinen tili ottaa miehen kanssa. Onneksi tuo ei edes ehdottanut enkä minä, sellaiset vellihousut saisi mennä. Vaikka kuinka ollaan perhe niin kyllä aikuisen pitää olla myös itsenäinen oma yksilö. Meillä asiat hoituneet aina kaikki puoliksi ja kumpikin maksaa henkilökohtaiset menonsa. Näin menty kauan eikä ole rahariitaa ollut koskaan.
[/quote]
Juuri näin. Mä en voi ymmärtää näitä "siirretään taloustilille, laitetaan kuitit laatikkoon ja kerran kuussa lasketaan ja budjetoidaan ja laitetaan Exceliin ja ja ja..."
Meillä menee just niin, hui kauhistus, että mies maksaa talolainaaNSA, siis on ostanut talon ennenkuin tavattiin ja mulle ei se laina kuulu. Jos ero tulisi niin mä tietenkin muuttaisin omilleni, avioehto on ja mulla on omaakin varallisuutta niin ei tarvitse miehen rahoja kaipailla. Ei ole niin pennin päälle, välillä toinen maksaa vaikka jonkun ulkomaanreissun ja toinen sitten seuraavan, samoin ruokaostokset kumpi kulloinkin, ei todellakaan laskeskella mitään summia kauppakuiteista. Ja oikeasti, ei sellaisia pareja niin kauheasti voi olla jotka ravintolassa esim. laskimen kanssa laskee kummankin osuuden tarkkaan - jos on niin varmaankaan eivät ole kovin vakiintuneita, tai sitten esim. vähävaraisia opiskelijoita.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:35"]
[/quote]
Juuri näin. Mä en voi ymmärtää näitä "siirretään taloustilille, laitetaan kuitit laatikkoon ja kerran kuussa lasketaan ja budjetoidaan ja laitetaan Exceliin ja ja ja..."
Meillä menee just niin, hui kauhistus, että mies maksaa talolainaaNSA, siis on ostanut talon ennenkuin tavattiin ja mulle ei se laina kuulu. Jos ero tulisi niin mä tietenkin muuttaisin omilleni, avioehto on ja mulla on omaakin varallisuutta niin ei tarvitse miehen rahoja kaipailla. Ei ole niin pennin päälle, välillä toinen maksaa vaikka jonkun ulkomaanreissun ja toinen sitten seuraavan, samoin ruokaostokset kumpi kulloinkin, ei todellakaan laskeskella mitään summia kauppakuiteista. Ja oikeasti, ei sellaisia pareja niin kauheasti voi olla jotka ravintolassa esim. laskimen kanssa laskee kummankin osuuden tarkkaan - jos on niin varmaankaan eivät ole kovin vakiintuneita, tai sitten esim. vähävaraisia opiskelijoita.
[/quote]
Tuohon ravintolassa laskemiseen, oli mun viestä lainattu - kyseessä lähes 50v pari joka on ollut yhdessä kohta 20 vuotta. Hyväpalkkaisissa hommissa joten rahasta ei ole kiinni mutta sentintarkkaa jakoa kaikesta!! Ja heille on ihan luonnollista "periä velkaa" puolisolta päivittäin tyyliin: Hei mä kävin kaupassa, onko sulla antaa 20€?? Ostin sulle siteitä ja meikkivoiteen minkä pyysit.
Omalla pojalla ja miniällä oli seurusteluaikana samaa mutta kun menivät naimisiin avasivat taloustilin minne kumpikin laittaa käyttörahaa ja pitää loput itsellään. Se sopii heille.
Mulla menee aina kylmät väreet kun seuraan tuota velkomista:D Onneksi on omat tilit mutta yhteiset rahat joita minä hoidan.
Onneks en tyu ikinä asumaan saman katon alla ukon kanssa. Ihan on omat huushollit ja omat ruuat. Seksi on se asia. Muu on huuhaata suhteissa. Milloin ihmiset tajuaa.
Meillä molemmat laittaa rahaa yhteiselle vuokratilille josta maksetaan asuminen ja muut säännölliset kulut. Muut maksut molemmat maksaa suoraan itse. Mies yleensä ostaa ja tekee ruuan.
Me maksetaan miehen kanssa molemmat puolet vuokrasta ja kaupassa suurinpiirtein joka toinen kerta minä maksan ja sitten välillä hän maksaa. Sama ulkona syödessä, välillä minä maksan ja välillä hän. Näin menee myös kodin yhteiset hankinnat. Kumpikin maksaa omat hankintansa itse, mitä ikinä sitten ostaakaan. Ei riitoja rahasta :)
Meillä on lastenhoitotili, jolle laitoin talletustilisäästöni, kevään osingot ja lomarahani ennen kuin aloimme tehdä lapsia. Toisen samankokoisen erän (n. 20000 euroa) laitoin kun esikoinen oli menossa kouluun. Lapsilisä menee tilille ja tililtä menee molempien lasten rahastoihin 20 euroa kuussa, on mennyt jo syntymästä asti. Tililtä on maksettu isommat menot kuten päivähoito, polkupyörät, kännykät, lomamatkat lasten osalta. Mies käy kaupassa ja maksaa ruuat. Molemmilla omat autot, jotka molemmat maksavat itse. En edes tiedä onko miehen auto autoetu vai oma ja paljonko ajaa vuodessa. Mies maksaa asuntolainan kokonaan, koska omistaakin talon jossa asumme. Minulla on oma asuntoni vuokrattuna ja minä maksan kaikki kulut siitä. Minä maksan sähkön ja veden, mies lämmityksen kodistamme. Lasten kanssa liikkuessamme ja esim. ulkona käydessämme sovimme ennen tiskille menoa että "maksatko sinä?" Ei olla kovin tarkkoja siitä että meneekö tasan ja ollaan aina riitelemättä ja perustelemalla päästy sovintoon. Meillä on siis molemmilla kohtuulliset tulot, mulla vähän alle keskituloiset ja miehellä vähän yli. Molemmilla on ollut omat asunnot kun on menty yhteen, molemmilla lisäksi osakesäästöjä. Lapset teimme yli kolmekymppisinä, mies oli jo lähes neljäkymppinen. Toimii hyvin kun ei ole rahasta kovin tiukkaa. Oltiin molemmat säästäneet ja sijoittaneet mm. sitä silmällä pitäen että jos joskus teemme lapsia niin ei ole sitten niin tiukkaa. Perinnöt ja lahjat joita olemme isovanhemmiltamme ja vanhemmiltamme saaneet ovat olleet joitain tonneja ja menneet sinne osakesalkkuun tai osakesalkkuun+ylimääräiseksi lainan lyhennykseksi jos on tullut lähemmäs kymppitonni. Salkkumme olemme koonneet pääasiassa noilla perinnöillä, lomarahoilla, ylitöillä sekä sivutoimilla. Luulen että eniten riidellään rahasta niissä perheissä, joissa on taloudellisesti tiukkaa tai vain toisella riittävät tulot tai vain toisella varallisuutta.
Meillä on omat tilit, mutta kaikki maksellaan suunnilleen puoliksi ja vuorotellen. Ei olla eurolleen jakoa laskettu, kun yhteisestä taloudesta se aina on kuitenkin pois. Yhteiseen säästöön pistetään kumpikin 250e/kk. Meillä on tosin kummallakin suunnilleen saman suuruiset, ihan hyvät palkat eikä kummallakaan tapana tehdä erityisen hintavia hankintoja vain omaan tarpeeseen. Lapsia on yksi ja toinen tulossa. Taloudessa vallitsee tasapaino. Siksi meille ei kai tule näistä asioista kiistaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on riidelty samasta asiasta. Mä maksan ruoat 450e kuussa koko perheelle, sen lisäksi puolet vuokrasta. Mun mielestä miehen pitäs osallistua ruokakuluihin. Ei ole toistaiseksi suostunut koska syö töissä. Mikähän tekosyy sekin on :P
Laita jatkossa ruokaa vain itsellesi ja lapsille. Mieshän syö töissä ;)
Eiköhän sitten ala osallistumaan kuluihin.
Varathan ovat talousyksikön yhteiset, vaikkakin kumpikin omistaa juridisesti yhtä ja toista. Kuluja ei meillä välttämättä hoideta tasapuolisesti, mutta oleellista on, että varoja on käytettävissä kun tarvitaan. Meillä on aiemmin ollut käytäntö, että minä maksan asumis- ja juoksevat kulut (lainat, auto, kodikoneet, huonekalut yms) vaimo henkilökohtaiset kulunsa ja lapset sekä pääosin ruuan (tosin kun käydään autolla marketilla niin olen maksanut). Kun omat tulot jokunen vuosi vähenivät, niin hupenivat omat säästötkin, jolloin asuntovastike siirrettiin vaimolle. Sitten vielä tuli yksi 20 K€ kertaluonteinen menoerä, joka meni vaimolle kun itsellä ei riittänyt. Joskus aikoinaan kun vaimolla ei juuri tuloja ja hoiti lapsia kotona, niin siirsin rahoja hänen tililleen, pariin kertaan n. 10 K€ kerralla niin ei tarvitse jatkuvasti olla siirtelemässä.
Meillä siis omat tilit ja yhteiset rahat, tarvittaessa sitten järjestellään balanssia.
Ehdotus vaan ...
Molemmille oma käyttötili, jonne molempien henk koht tulot ja johon kummallekin oma maksukortti (omaan tiliin). Lisäksi yhteinen taloustili (esim S pankissa maksuton), jonka käyttöön molemmille luottokortti. Yhteiselle tilille voidaan ohjata esim lapsilisät jollei niitä haluta ohjata lasten omille tileille.
Yhteiselle tilille nettopalkoista kuukausittain automaattinen toistuva maksu nettotulojen suhteessa. (Huom netto - hiukan pelkään, että joissain tapauksissa käytetään bruton suhdetta, missä ei ole mitään järkeä).
Yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki yhteiset menot ja omilta tileiltä henkilökohtaiset (joko kortilla tai laskuna). En tiedä voiko tuo yksinkertaisempaa ja tasapuolisempaa olla. Toimii riippumatta siitä onko rahan käytöstä samanlaisia vai erilaisia ajatuksia puolisoiden kesken.