Mitä mieltä siitä ettei työhakemuksiin vastata mitään?
Minä en ymmärrä tätä nykyajan touhua! Mielestäni on todella epäkohteliasta olla vastaamatta mitään, kun toinen on vaivalla hakemuksia vääntänyt. Ymmärrän kyllä, jos tulee 100 hakemusta, mutta eikö voisi edes jonkun yhteismailin lähettää kaikille, että kiitos mutta tällä kertaa sinua ei valittu.
Olen hakenut elokuusta asti töitä ja lähetellyt työhakemuksia vaikka minne. Hoitoalan työpaikoista saan aina vastauksen, mutta muilta aloilta tasan yksi ihminen on vastannut vaikka hakemuksia rustaan vähän väliä.
Asun pienellä paikkakunnalla ja hain täälläkin yhdestä kaupasta töitä. Kävin kyselemässä kauppiasta kaupassa, mutta hän ei ollut paikalla silloin. Jätin sitten avoimen hakemuksen. Ei siihenkään vastausta.
No eipä tarvitse siinäkään kaupassa enää käydä.
Ärsyttää niin paljon, että jos joskus itse olen siinä asemassa vastaan joka ikiselle työntekijälle edes jotain!
Kommentit (40)
Se on väärin, mutta inhimillistä. T. HR
Välillä vastaavat, välillä ei. Osa jopa ilmoittaa viestissä hakijamääräänkin. Rekryfirmat vastaa aina. Tietysti onhan siinä hommaa, kun hakijoita lähes järjesstään on se 250-300.
No koska kukaan ei ehdi vastata! Ei se ole epäkohteliasta. Epäkohteliaampaa on itse ängetä paikalle kyselemään töitä vaikka ei olla edes ilmoitettu että paikka on auki. Nytkin meillä olisi yksi paikka tulossa auki, se aukeaa tasan siksi että olemme nappaamassa kilpailijalta yhden työntekijän. Jos ko. paikkaan ehtii tulla hakemuksia, kukaan ei edes lue niitä. Osa soittaa silti "Miks mua ei valittu, perustele"-puhelun, se jos mikä ON epäkohteliasta!
Sähköpostiin tulee viikoittain cv:itä, en koskaan lue niitä. Samoin puhelin pirisee vähintään kerran viikossa ja joku kysyy harjoittelupaikkaa.
Jos vastaisin kaikille, en ehtisi tehdä töitäni ollenkaan. Ymmärrätkö?
yst. terv. Esimiesasemassa oleva, vastaa rekrytoinnista pk-yrityksessä
Joskus aikoinaan valtiolta tuli aina hakijamäärät, kuka oli valittu ja kuka varalla. Sitten se loppui, johtuiko siitä, että hakijamäärät räjähtivät käsiin? Kunnallahan sen voi kai jostain julkisesta asiakirjasta käydä katsomassa, jos haluaa.
Ehdottomasti paras vastaaja oli yksi pieni firma, jonka toimistotyöntekijää haki toista sataa. He vastasivat kaikille hakijoille jo siinä vaiheessa, kun haastateltavat olivat valittu, että kutsuttiin haastatteluun N henkilöä ja valitettavasti valinta ei osunut. Lisänä oli lause, että oli todella paljon hyviä hakijoita, joita jouduttiin karsimaan pois. Uskon tuon, varmasti oli huonojakin, mutta aina jää hyviä pois kun noihin hommiin tulijoita riittää. Tiesin kyllä jo etukäteen kuka valitaan, kun yksi tuttuni oli sitä hommaa tehnyt aiemmin määräaikaisena.
Mun mielestä toi on väärin ja työnhakijan aliarvostamista. Meillä vastataan hakemuksiin aina. Viimeksi juuri laitoin noin 80:lle vastauksen, että kiitos hakemuksesta, mutta tällä kertaa valintamme ei kohdistunut teihin. Ei se niin paljoa aikaa vie, kun laittaa yhteismeilin kaikille!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 06:47"]
No koska kukaan ei ehdi vastata! Ei se ole epäkohteliasta. Epäkohteliaampaa on itse ängetä paikalle kyselemään töitä vaikka ei olla edes ilmoitettu että paikka on auki. Nytkin meillä olisi yksi paikka tulossa auki, se aukeaa tasan siksi että olemme nappaamassa kilpailijalta yhden työntekijän. Jos ko. paikkaan ehtii tulla hakemuksia, kukaan ei edes lue niitä. Osa soittaa silti "Miks mua ei valittu, perustele"-puhelun, se jos mikä ON epäkohteliasta!
Sähköpostiin tulee viikoittain cv:itä, en koskaan lue niitä. Samoin puhelin pirisee vähintään kerran viikossa ja joku kysyy harjoittelupaikkaa.
[/quote]
No et kovin hyvin asiaasi hoida.
Mehiläisessä yksi rouva laittoi kaikkien hakijoiden sähköpostiosoitteet kopio-kenttään :D
t. vastaavassa paikassa, KTM
Samaa olen ihmetellyt kuin ap... en sentään lähde perään soittelemaan ja ihmettelemään, mutta joku pieni info siitä että he jotka pääsivät haastatteluun on nyt valittu tai paikka on nyt täytetty. Ikäänkuin jätetään työnhakija "roikkumaan" että jos valittu ei olekaan hyvä niin siirrytään seuraavaan. En tiedä mutta ottaa päähän.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 07:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 06:47"]
[/quote]
No et kovin hyvin asiaasi hoida.
Mehiläisessä yksi rouva laittoi kaikkien hakijoiden sähköpostiosoitteet kopio-kenttään :D
t. vastaavassa paikassa, KTM
[/quote]
Minkäs teet, alimiehitys työn määrään nähden. Helpottuu kyllä kummasti kunhan saadaan tää uusi työntekijä. Tähän aikaan vuodesta joku on aina koulutuksessa ja kukas tekee työt, no esimies.
Minä tulin nykyiseen pestiin kaupan alalta, kyllä sielläkin oli kiire se mikä jäi päällimmäisenä mieleen. Koko ajan pitäisi revetä sinne tänne tuonne ja tehdä vähän lisää. Kukaan ei vaan ehdi lähetellä satoja sähköposteja vastavalmistuneille tradenomeille joka touko/kesäkuu että kiitos mielenkiinnosta mutta ei kiitos, varsinkin jos ei ole meillä ilmoitusta missään avoimesta paikasta.
Sitten on luku erikseen nämä työkkärin preppaamat ihmiset, esim. Vimeksi kun ilmoitimme avoimesta paikasta jossa vaatimuksena että on alan koulutus ja tradenomin tmv. paperit niin yksi hakemus tuli 17v. tytöltä joka opiskeli kynsimuotoilijaksi? Haluaisin todella tietää mitä ko. tyttö mietti hakemusta laittaessaan. Saahan näistä joskus huumoriakin revittyä, eipä sillä. Noh, kavitauko loppuu, tämä tällä erää. Älkää viittikö aina narista, parhaamme täällä päässä tehdään, mekin ollaan vaan ihmisiä. Vai olisitko itse valmis jäämään ylitöihin niitä ylimääräisiä maileja lähettelemään kun lapset kotona äitiä odottaa? Niinpä.
Edellinen korjaa, vaatimuksena siis tradenomin tmv. Paperit ja alan TYÖKOKEMUSTA jokunen vuosi. Nro 5/10
Rakastan sitä! Hyvä vastaamaton työhakemus voittaa aina keskinkertaisen seksin!
Koska niitä hakemuksia tulee oikeasti ovista ja ikkunoista. Kesää kohti vain kiihtyy. Osa jengistä tulee ihan paikan päälle urkkimaan ja haluaa tavata työnjohtajan sillä siunaaman minuutilla. Onko sovittu tapaaminen, ai pitääkö sellainen olla? Ai nyt ei käy, no milloin kävis? Millaisia töitä teillä olis? Otatteko teini-ikäisiä tänne tehtaalle töröämään trukkien ja vaarallisten koneiden sekaan, ehtisitkö jaaritella mun kanssa puhelimessa kesätöistä vaikka en sano kuin sanan minuutissa ja niin edelleen.
Tää on mun arkeani ja häiritsee varsinaista työntekoa - niiden palkkaa nauttivien työntekijöiden asioiden hoitamista - välillä ärsytykseen saakka.
Enemmän kuin hakemuksiin vastaamattomuus risoo se, että julkiseen hakuun laitetaan paikkoja, joihin on jo etukäteen päätetty kuka valitaan. Työhakemusten täyttö on oikeasti kuluttavaa ja työlästä! Tulee tosi paska fiilis kuulla näitä "tyhmät ihmiset lähettelee satoja hakemuksia meille vaikka paikka ei ees ollut oikeesti auki, napattiin vaan työntekijä kilpailijalta lol" -juttuja.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 06:15"]
Välillä vastaavat, välillä ei. Osa jopa ilmoittaa viestissä hakijamääräänkin. Rekryfirmat vastaa aina. Tietysti onhan siinä hommaa, kun hakijoita lähes järjesstään on se 250-300.
[/quote]
Minulle ei kyllä rekryfirmat ole vastanneet. Ehkäpä hakemukseni on sitten niin rimanalitus..
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 09:03"]
Koska niitä hakemuksia tulee oikeasti ovista ja ikkunoista. Kesää kohti vain kiihtyy. Osa jengistä tulee ihan paikan päälle urkkimaan ja haluaa tavata työnjohtajan sillä siunaaman minuutilla. Onko sovittu tapaaminen, ai pitääkö sellainen olla? Ai nyt ei käy, no milloin kävis? Millaisia töitä teillä olis? Otatteko teini-ikäisiä tänne tehtaalle töröämään trukkien ja vaarallisten koneiden sekaan, ehtisitkö jaaritella mun kanssa puhelimessa kesätöistä vaikka en sano kuin sanan minuutissa ja niin edelleen.
Tää on mun arkeani ja häiritsee varsinaista työntekoa - niiden palkkaa nauttivien työntekijöiden asioiden hoitamista - välillä ärsytykseen saakka.
[/quote]
On sulla rankkaa! Kylläpä nuokin vaan kuuluu sun työhösi, halusit tai et.
Mä lähetin huolella tehdyn, pätevän cv:n saatetekstin kera kahteenkymmeneen firmaan Joensuussa, ja yksi firma vastasi että kiitos hakemuksestasi. Olen siis ihan alalle koulutettu eli mistään pilipalihakemuksesta ei ollut kyse.
K Rauta Naumanen ei vastannut edes jatkoviestiini että oletteko saaneet hakemukseni, ainoa firma joka vastasi oli Marskin Data ja meili oli vielä tosi miellyttävä ja henkilökohtainen.
Mutta Joensuu nyt onkin Joensuu eikä täällä voi olettaa että ihmisillä on käytöstapoja.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 06:47"]No koska kukaan ei ehdi vastata! Ei se ole epäkohteliasta. Epäkohteliaampaa on itse ängetä paikalle kyselemään töitä vaikka ei olla edes ilmoitettu että paikka on auki. Nytkin meillä olisi yksi paikka tulossa auki, se aukeaa tasan siksi että olemme nappaamassa kilpailijalta yhden työntekijän. Jos ko. paikkaan ehtii tulla hakemuksia, kukaan ei edes lue niitä. Osa soittaa silti "Miks mua ei valittu, perustele"-puhelun, se jos mikä ON epäkohteliasta!
[/quote]
Yritä sinä nyt ymmärtää vuorostasi että jos rekry on sun yksi työtehtävistä, sun täytyy hoitaa se työtehtävä. Siitä sulle maksetaan laiskamato! Jos tunnit ei riitä, teet sen ylityönä. Suomessa muutenkinn tämä ylityövelvollisuus kuuluu lihavaan palkkapussiin, varsinkin ulempien toimihlö osalta. Sulla on ihan akkojen asenne. Ei mun mies kiirettä pelkää samoissa hommissa. Sen lisäksi että asenteesi haittaa työssäs menestymistä se pilaa sun firman maineen, mutta eipä se taida sun persettä kutkuttaa kun et omista firmaa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 06:47"]No koska kukaan ei ehdi vastata! Ei se ole epäkohteliasta. Epäkohteliaampaa on itse ängetä paikalle kyselemään töitä vaikka ei olla edes ilmoitettu että paikka on auki. Nytkin meillä olisi yksi paikka tulossa auki, se aukeaa tasan siksi että olemme nappaamassa kilpailijalta yhden työntekijän. Jos ko. paikkaan ehtii tulla hakemuksia, kukaan ei edes lue niitä. Osa soittaa silti "Miks mua ei valittu, perustele"-puhelun, se jos mikä ON epäkohteliasta!
[/quote]
Arvaapa, miten käy, jos nämä ihmiset saavat työpaikan yritykseltä, joka joko on yrityksenne asiakas tai mahdollisesti sellaiseksi? Ja nousevat siellä asemaan, jossa heillä on mahdollisuus osaltaan päättää asiakkuuden kohtalosta? Minkälaisen kuvan he ovat mielestäsi tällaisen toiminnan myötä saaneet teidän yrityksenne kyvystä hoitaa velvoitteet heitä kohtaan?
Rekrytointi on myös suhdetoimintaa. On aloja, joilla kesätyöpaikkakyselyihin vastaaminen on perusedellytys myös niiden kovien osaajien nappaamiseksi ja jopa asiakkuuksien saamiseksi. Yritykset, jotka tämän ymmärtävät, hoitavat rekryt tyylikkäästi. Esimerkiksi avoimiin hakemuksiin sähköpostitse vastaamiseen ei oikeasti mene 20 sekuntia kaumpaa, kun viestinnän perustaidot ovat hallussa.
Minusta alkaa rehellisesti tuntua, että yleisen empatian kannalta olisi oikein hyvä, jos joka ikinen olisi työtön keskellä uraansa. Silloin saa vähän perspektiiviä siitä, millainen kynnys työnhakijalla on esimerkiksi soittaa työpaikkaan, ja kuinka herkkä tilanne se on.
Minä ainakin olen huomannut, että oman aiemman työttömyyteni vuoksi olen automaattisesti ystävällinen työnhakijoille. En halua kuulua niihin lyhytsanaisiin tylyttäjiin, jota kuunnellessa työttömälle tulee ensimmäisenä mieleen, että miten tuollainen sosiaalinen törppö on saanut töitä mutta hän ei muka kelpaa mihinkään. ;)
Olen kuitenkin ensisijaisesti ihminen ja työnhakija on ihminen, ja se että edes sen muutaman minuutin ajan olen aidosti läsnä ja kohtelen toista kuten haluaisin itseäni kohdeltavan, on pitkässä juoksussa kaikkein tärkeintä meidän kaikkien kannalta. Myös firman maineen kannalta.
Ei pitäisi olla suurikaan työ lähettää jokaiselle hakijalle edes se pieni ilmoitus, kiitos hakemuksesta, valitettavasti valintamme ei tällä kertaa osunut kohdallenne!
Joku ne hakemukset jokatapauksessa käy läpi, ihan jokaisen, silloin kun poimisi sensähköpostiosoitteen sieltä hakemuksesta (noin 5 sekuntia) ja liittäisi sen lähetettävien listalle, kaikki saisivat yhdellä lähetyskerralla sen ilmoituksen.
Se on vain AMMATTITAIDOTTOMUUTTA jos ei osata tai "ehditä" hoitamaan asiaa.
Omakohtaisesti paskin juttu kävi muutama vuosi sitten. Hain avoimena olevaa työpaikkaa euralaisessa paritehtaassa, hakijoita oli kaikkiaan yli 400 kpl. Näistä hakijoista vain kymmenen valittiin haastatteluun ja itse olin yksi näistä kymmenestä.
Haastattelu oli kuin elokuvissa tapahtuva ristikuulustelu, kaksi mieshenkilöä tenttasi lähes puolitoista tuntia, kaikilla mahdollisilla kysymyksillä jotka eivät millään tavalla liittyneet työelämään. Ei siinä sinänsä mitään, mutta kun molemmat vakuuttelivat useaan kertaan, että jokaiselle haastattelussa käyvälle ilmoitetaan joka tapauksessa tuleeko valituksi vai ei?!
Ja mitä vielä, aikaa kului eikä lopultakaan kuulunut mitään, ei puhelinsoittoa, ei fyysistä kirjettä eikä sähköpostia. Tuo oli milestäni kaiken mahdollisen ala-arvoisesti hoidettu asia, kyseiset henkilöt eivät missään nimessä olleet oikealla paikalla työelämässä, vaikka ainakin toisen titteli oli henkilöstöpäällikkö (joku Peura se oli).
Kaikenlaisia selityksiä on näillä ammattitaidottomilla ihmisillä, vedotaan kiireeseen ym. Paskat, ei ole taito, halua, motivaatiota eikä mitään muutakaan ominaisuutta hoitaa kyseisiä töitä!
Niin, kannattaa itse olla aktiivinen. Tyonantajille on varmasti kova tarjonta hakijoista, joten he eivat tarvitse sinua siina maarin, kuin sina heita. Itse aina soitan noiden avointen hakemusten peraan (n. viikko lahettamisen jalkeen) ja tiedustelen viela suullisesti, etta olisiko sopivia tehtavia tarjolla.