Mitä mieltä siitä ettei työhakemuksiin vastata mitään?
Minä en ymmärrä tätä nykyajan touhua! Mielestäni on todella epäkohteliasta olla vastaamatta mitään, kun toinen on vaivalla hakemuksia vääntänyt. Ymmärrän kyllä, jos tulee 100 hakemusta, mutta eikö voisi edes jonkun yhteismailin lähettää kaikille, että kiitos mutta tällä kertaa sinua ei valittu.
Olen hakenut elokuusta asti töitä ja lähetellyt työhakemuksia vaikka minne. Hoitoalan työpaikoista saan aina vastauksen, mutta muilta aloilta tasan yksi ihminen on vastannut vaikka hakemuksia rustaan vähän väliä.
Asun pienellä paikkakunnalla ja hain täälläkin yhdestä kaupasta töitä. Kävin kyselemässä kauppiasta kaupassa, mutta hän ei ollut paikalla silloin. Jätin sitten avoimen hakemuksen. Ei siihenkään vastausta.
No eipä tarvitse siinäkään kaupassa enää käydä.
Ärsyttää niin paljon, että jos joskus itse olen siinä asemassa vastaan joka ikiselle työntekijälle edes jotain!
Kommentit (40)
No mutta tuo on kyllä jo minunkin mielestäni törkeää, että haastatellaan mutta ei sen jälkeen ilmoiteta mitään! Siinä ei käy perusteeksi enää edes kiire. Jos on ehtinyt haastatella, ehtii kyllä myös samalle ihmismäärälle ilmoittaa miten kävi.
t. 22
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 09:53"]
Minusta alkaa rehellisesti tuntua, että yleisen empatian kannalta olisi oikein hyvä, jos joka ikinen olisi työtön keskellä uraansa. Silloin saa vähän perspektiiviä siitä, millainen kynnys työnhakijalla on esimerkiksi soittaa työpaikkaan, ja kuinka herkkä tilanne se on.
Minä ainakin olen huomannut, että oman aiemman työttömyyteni vuoksi olen automaattisesti ystävällinen työnhakijoille. En halua kuulua niihin lyhytsanaisiin tylyttäjiin, jota kuunnellessa työttömälle tulee ensimmäisenä mieleen, että miten tuollainen sosiaalinen törppö on saanut töitä mutta hän ei muka kelpaa mihinkään. ;)
Olen kuitenkin ensisijaisesti ihminen ja työnhakija on ihminen, ja se että edes sen muutaman minuutin ajan olen aidosti läsnä ja kohtelen toista kuten haluaisin itseäni kohdeltavan, on pitkässä juoksussa kaikkein tärkeintä meidän kaikkien kannalta. Myös firman maineen kannalta.
[/quote]
Olet aivan oikeassa tässä. Mutta minä en siitä huolimatta vastaa avoimiin hakemuksiin, ihan tosiaankin siitä syystä että en ehdi.
Työtehtäviini kuuluu yrityksen perustoiminnoista huolehtimista ja hoidan rekryjä siinä sivussa. Lisäksi minulle tulee kaikenlaista markkinointiin ja myös ostoihin liittyvää hoidettavaa ja yhteydenottoja. Silloin kun tekemistä on liikaa, en todellakaan jätä mm. yrityksen nykyisiä asiakkaita pulaan ehtiäkseni vastailla avoimiin työhakemuksiin, joita minulle pyytämättä lähetetään.
En koskaan ehdi hoitaa kaikkea sitä, mikä periaatteessa kuuluu tehtäviini, joten kun aina jotain jää hoitamatta, niin hyvin usein siinä pinossa on myös näihin kaikenlaisiin hakemuksiin vastailu. Työhakemukset ovat vain yksi osa kaikesta siitä meilitulvasta, joka meille pyytämättä tulee. Lisäksi on mm. kaikenlaisen tavaran ja palveluiden myyntimeilejä, haastattelupyyntöjä (joista vain pieneen osaan voimme suostua ja reagoimme yleensä vain niihin), tavaraa pyydetään lainaksi erilaisiin tarkoituksiin, jne. jne. Näihin vastailu ei kasvata liikevaihtoamme senttiäkään, ja niitä tulee niin paljon, että kaikkiin vastaamiseksi sitä varten pitäisi palkata erikseen työntekijä. Kuka nyt palkkaisi ihmisen tekemään täysin tuottamatonta työtä, kun muutenkin toimimme kannattavuuden rajoilla?
Yrittäkää hakijat ymmärtää, että kyse ei todennäköisesti (ei ainakaan aina) ole ynseydestä tai pahansuopuudesta, vaan pyytämättä lähetettyihin hakemuksiin ei monesti vain ehditä reagoida.
Olen säännöllisesti myös itse sillä "toisella puolella", eli otan yrityksen puolesta yhteyttä erilaisiin toimijoihin. En saa todellakaan aina vastauksia yhteydenottoihini. Jos asiani on erittäin tärkeä, soitan yritykseen saadakseni jonkin vastauksen. Monta kertaa kuitenkin tulkitsen vastaamattomuuden niin, että yhteydenottoni ei ole herättänyt yrityksessä kiinnostusta. Silloin en jää murehtimaan asiaa vaan menen elämässä eteenpäin.
Eihän se kivaa ole, että ottaa yhteyttä mutta ei saa vastausta. Mutta ei siitä kannata kyllä loukkaantuakaan. Ei ole sille toiselle osapuolellekaan kivaa nähdä, että ihmiset ottavat yhteyttä, ja tietää jo valmiiksi ettei tule olemaan mahdollista vastailla. Nykyajan työelämä nyt vain on tämmöistä.
[/quote]
Vastaat kuitenkin myös omalta osaltasi yrityksen imagosta, eikös? Ymmärrän, että on kiire, mutta ihan turha on piiloutua sen kiireen taakse. Menee pari sekuntia, kun kirjoittaa kiitos, mutta ei kiitos -vastauksen meiliin.
Vanhan ketjun nosto, en viitsi aloittaa samasta aiheesta uutta...
Olen kuullut että sellaisia työnantajia on, jotka jättävät tahallaan vastaamatta hakemuksiin. Odottavat että tullaanko paikan päälle kysymään tai soitetaanko... Voi vittu sanon minä! Kunnon aliarviointia, mutta ylimielisiähän melko iso osa työntantjista on.
Ihan ymmärrettävää, että avoimiin hakemuksiin ei ehditä vastata, mutta jos työpaikkailmoitukseen tulleisiin hakemuksiin ei laiteta edes muutaman sanan sähköpostivastausta, se kertoo kyllä todella huonoa firmasta/laitoksesta. On ihan turha selittää, että on liian kiire, kyse on jo työn kehnosta organisoinnista ja hakijoiden aliarvostuksesta. Yksi viesti, ja ei-valitut hakijat piilokopiokenttään.
Toisin sanoen paskaa työtä teet. Isossa firmassa ei tuollaisella asenteella ja osaamisella varustettu tekijä vanhenisi päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
No koska kukaan ei ehdi vastata! Ei se ole epäkohteliasta. Epäkohteliaampaa on itse ängetä paikalle kyselemään töitä vaikka ei olla edes ilmoitettu että paikka on auki. Nytkin meillä olisi yksi paikka tulossa auki, se aukeaa tasan siksi että olemme nappaamassa kilpailijalta yhden työntekijän. Jos ko. paikkaan ehtii tulla hakemuksia, kukaan ei edes lue niitä. Osa soittaa silti "Miks mua ei valittu, perustele"-puhelun, se jos mikä ON epäkohteliasta!
Sähköpostiin tulee viikoittain cv:itä, en koskaan lue niitä. Samoin puhelin pirisee vähintään kerran viikossa ja joku kysyy harjoittelupaikkaa.
Jos vastaisin kaikille, en ehtisi tehdä töitäni ollenkaan. Ymmärrätkö?yst. terv. Esimiesasemassa oleva, vastaa rekrytoinnista pk-yrityksessä
Toisin sanoen paskaa työtä teet. Isossa firmassa ei tuollaisella asenteella ja osaamisella varustettu tekijä vanhenisi päivääkään.
Höhö. Minkä helvetin takia pitäisi vastata? Varsinkin jos tulee avoimia hakemuksia.
Todella hankalaa näin työnhakijalle! Työhaastattelussa usein kysytään, olenko hakemassa muualle, ja vaikeapa sitä on tietää onko enää hakemassa jonnekin vai ei, kun mitään vastausta ei kuulu. Ei aina tule edes haastattelun jälkeen mitään tietoa siitä, onko päässyt valintaprosessissa eteenpäin vai ei.
Röyhkeää se on ja kuvaavaa nykyajan asenteista. Työttömät ovat joutosakkia joiden asialliseen kohteluun ei ole mitään pointtia panostaa.
Viime rekryssä, joka oli auki molemmat. Fi sivustollakin, sai yrityksemme 177 hakemusta sähköpostiin. Pyysimme lähettämään lyhyen hakemuksen ja cv:n. 2 hakemusta oli hyviä ja tosiaan tuon "vaatimuksen " mukaisia. Loput olivat välimerkittömiä sepustuksia, ilman yhteystietoja tai sitten Lähettäjä oli tyyliin "Sexbomb" tms. - emme todellakaan avaa sellaisen lähettäjän liitteitä, jos niitä on. Myöskään "Sari moikka! Haluan töihin! + puh numero " ei ole hakemus. Uskomattomia virityksiä. Näiden "hakijoiden" on turha odottaa vastausta mistään ja syy ei ole työnantajan kusipäisyydessä, vaan ihan muualla. Ja jos kuvitellaan, että sinulla on päivittäin kahden viikon ajan tullut asiasähköposteja työssäsi se 5-20 kpl /päivä + nämä hakemukset siellä väleissä päivittäin, miten se ryhmäviesti hakijoille laitetaan? Avaamalla jokaisen viestin ja kopioimalla osoitteen, vai miten? Kun sitä muuta meiliä voi olla myös satoja kappaleita.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 09:03"]
Koska niitä hakemuksia tulee oikeasti ovista ja ikkunoista. Kesää kohti vain kiihtyy. Osa jengistä tulee ihan paikan päälle urkkimaan ja haluaa tavata työnjohtajan sillä siunaaman minuutilla. Onko sovittu tapaaminen, ai pitääkö sellainen olla? Ai nyt ei käy, no milloin kävis? Millaisia töitä teillä olis? Otatteko teini-ikäisiä tänne tehtaalle töröämään trukkien ja vaarallisten koneiden sekaan, ehtisitkö jaaritella mun kanssa puhelimessa kesätöistä vaikka en sano kuin sanan minuutissa ja niin edelleen.
Tää on mun arkeani ja häiritsee varsinaista työntekoa - niiden palkkaa nauttivien työntekijöiden asioiden hoitamista - välillä ärsytykseen saakka.
Kun aktiivimalli 2 astuu voimaan, lähetetään hakemuksia keskimäärin 1,3 miljoonaa kuussa..
Hyvä trendi työttömän vinkkelistä.
Just tämän takia sitä hakuvelvoitetta ei voi tulla jatkoksi tälle aktiivimällille.
Koko orastavat työnhakumarkkinat menis aivan vi tun sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
No koska kukaan ei ehdi vastata! Ei se ole epäkohteliasta. Epäkohteliaampaa on itse ängetä paikalle kyselemään töitä vaikka ei olla edes ilmoitettu että paikka on auki. Nytkin meillä olisi yksi paikka tulossa auki, se aukeaa tasan siksi että olemme nappaamassa kilpailijalta yhden työntekijän. Jos ko. paikkaan ehtii tulla hakemuksia, kukaan ei edes lue niitä. Osa soittaa silti "Miks mua ei valittu, perustele"-puhelun, se jos mikä ON epäkohteliasta!
Sähköpostiin tulee viikoittain cv:itä, en koskaan lue niitä. Samoin puhelin pirisee vähintään kerran viikossa ja joku kysyy harjoittelupaikkaa.
Jos vastaisin kaikille, en ehtisi tehdä töitäni ollenkaan. Ymmärrätkö?
yst. terv. Esimiesasemassa oleva, vastaa rekrytoinnista pk-yrityksessä
No mä en ole rekryvastaava, mutta oman työn ohessa vastailen meidän info-sähköpostiin ja myös hakijoille. Teen nyt pari minuuttia sinun työtäsi tässä aamukahvini yhteydessä ihan ilmaiseksi, ole hyvä. Tosin rekryvastaavana olevan esimiehen pitäisi älytä tämä simppeli asia itsestään, enkä minäkään tätä itse älynnyt, vaan kerron mitä jotkut firmat tekevät:
Jos teillä on nettisivut, vastaava laittaa sinne tekstin, että emme ota vastaan avoimia hakemuksia. Toinen asia, minkä sinne voi laittaa, on että vastaatte vain valituille. Haastatteluun päässyille kyllä sitten kuuluukin vastata henkilökohtaisesti. Rekryvastaavana ja esimiehenä sun kuuluu tietää, kuka nettisivujanne päivitttää, jos et tiedä, ehkä teillä pitäisi sun tilalle vaihtaa joku tehokkaampi. Selkeästi sä et osaa tehostaa, jos et osaa tällaista itse ajatella ja työnhakijoiden pitää nykyaikana osata firman sivuja katsoa, se taas teille työnhakijoille tiedoksi.
Tämän olen älynnyt ihan itse, että minulla on valmis vastaus sähköpostien luonnoksista, josta vain copypastaan vatsauksen. Mulla on valtuudet valita, mitkä hakemukset menee pomolle. Kysessä on insinööritoimisto, joten meille tulee paljon hakemuksia. Jos joku putkimiesharjoittelija hakee töitä tai hakemus on suoraan sanottuna surkea, mulla on lupa lähettää copypaste kiitos mielenkiinnostasi, tällä hetkellä meillä ei ole mahdollisuutta ottaa harjoittelijaa/työntekijöitä, kumpi nyt sitten onkin kyseessä
tuohon menee 10 sekuntia.
Tämän viestin kirjoittaminen vei kolme minuuttia.
Sitten jos työttömät sanoo ettei saa töitä, kehotetaan "soita perään, mene paikan päälle, lähetä avoin hakemus piilotyöpaikkaan!" Koittakaa jo päättää!
Vierailija kirjoitti:
Sitten jos työttömät sanoo ettei saa töitä, kehotetaan "soita perään, mene paikan päälle, lähetä avoin hakemus piilotyöpaikkaan!" Koittakaa jo päättää!
Nää neuvot tulee yleensä niiltä, jotka ovat saaneet työnsä 80-luvulla. Nykyään toiset ottaa pelkkien avointen hakemusten perusteella, toiset ei halua niitä. Fiksusti asiansa hoitavat kertovat nettisivuillaan miten toimitaan ja jos ei ole nettisivuja, ne on aika hankkia. Niiden tekijöitä on runsaasti, jos ei itsellä sopivaa ole ja huonosti on asiat, jos ei edes niitä ehdi teettää. Pieniin kahviloihin tms. missä yrittäjä on pääasiassa paikan päällä, voi vielä tänä päivänäkin mennä kysymään suoraan, mutta juuri mihinkään muualle ei. Jos firma ei kerro, miten halutaan, ei kannata hakea, firmassa on tehoton toimintatapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en ole rekryvastaava, mutta oman työn ohessa vastailen meidän info-sähköpostiin ja myös hakijoille. Teen nyt pari minuuttia sinun työtäsi tässä aamukahvini yhteydessä ihan ilmaiseksi, ole hyvä. Tosin rekryvastaavana olevan esimiehen pitäisi älytä tämä simppeli asia itsestään, enkä minäkään tätä itse älynnyt, vaan kerron mitä jotkut firmat tekevät:
Jos teillä on nettisivut, vastaava laittaa sinne tekstin, että emme ota vastaan avoimia hakemuksia. Toinen asia, minkä sinne voi laittaa, on että vastaatte vain valituille. Haastatteluun päässyille kyllä sitten kuuluukin vastata henkilökohtaisesti. Rekryvastaavana ja esimiehenä sun kuuluu tietää, kuka nettisivujanne päivitttää, jos et tiedä, ehkä teillä pitäisi sun tilalle vaihtaa joku tehokkaampi. Selkeästi sä et osaa tehostaa, jos et osaa tällaista itse ajatella ja työnhakijoiden pitää nykyaikana osata firman sivuja katsoa, se taas teille työnhakijoille tiedoksi.
Tämän olen älynnyt ihan itse, että minulla on valmis vastaus sähköpostien luonnoksista, josta vain copypastaan vatsauksen. Mulla on valtuudet valita, mitkä hakemukset menee pomolle. Kysessä on insinööritoimisto, joten meille tulee paljon hakemuksia. Jos joku putkimiesharjoittelija hakee töitä tai hakemus on suoraan sanottuna surkea, mulla on lupa lähettää copypaste kiitos mielenkiinnostasi, tällä hetkellä meillä ei ole mahdollisuutta ottaa harjoittelijaa/työntekijöitä, kumpi nyt sitten onkin kyseessä
tuohon menee 10 sekuntia.Tämän viestin kirjoittaminen vei kolme minuuttia.
Niin ja kävin sen kolmen minuutin aikana hakemassa välillä toisen kupillisen kahvia keittiöstä. No niin, mukavaa päivän jatkoa, minä en vastaile enkä lue vauvapalstalla työaikana ja illalla on muuta tekemistä, joten huomenna voin vastata jos jotain arvosteltavaa tuli, jos muistan.
Vierailija kirjoitti:
Vastaat rekrytoinnista, muttet ”ehdi” katsella edes työnhakijoiden cv:tä?
Hyvin sä vedät!
Näitä on kyllä hupaisa lukea, että työnantaja valittaa että heille kehdataan lähettää hakemuksia, soittaa tai jopa käydä paikanpäällä. Ja sitten jokainen niin viisaasti työttömiä ohjeistavat huutavat pääpunaisena, että pitää laittaa avointa hakemusta, soittaa ja mennä sinne työpaikalle.
Että tekee niin tai näin niin työtön on aina syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 09:03"]
Koska niitä hakemuksia tulee oikeasti ovista ja ikkunoista. Kesää kohti vain kiihtyy. Osa jengistä tulee ihan paikan päälle urkkimaan ja haluaa tavata työnjohtajan sillä siunaaman minuutilla. Onko sovittu tapaaminen, ai pitääkö sellainen olla? Ai nyt ei käy, no milloin kävis? Millaisia töitä teillä olis? Otatteko teini-ikäisiä tänne tehtaalle töröämään trukkien ja vaarallisten koneiden sekaan, ehtisitkö jaaritella mun kanssa puhelimessa kesätöistä vaikka en sano kuin sanan minuutissa ja niin edelleen.
Tää on mun arkeani ja häiritsee varsinaista työntekoa - niiden palkkaa nauttivien työntekijöiden asioiden hoitamista - välillä ärsytykseen saakka.
Kun aktiivimalli 2 astuu voimaan, lähetetään hakemuksia keskimäärin 1,3 miljoonaa kuussa..
Ihan oikein näille yrittäjille, jotka ovat keskustan ja Kokoomuksen johtoon äänestäneet. Saatte, mitä tilasitte.
Tämä ketju muuten söi kaiken uskoni piilotyöpaikkojen olemassaoloon.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 09:53"]
Minusta alkaa rehellisesti tuntua, että yleisen empatian kannalta olisi oikein hyvä, jos joka ikinen olisi työtön keskellä uraansa. Silloin saa vähän perspektiiviä siitä, millainen kynnys työnhakijalla on esimerkiksi soittaa työpaikkaan, ja kuinka herkkä tilanne se on.
Minä ainakin olen huomannut, että oman aiemman työttömyyteni vuoksi olen automaattisesti ystävällinen työnhakijoille. En halua kuulua niihin lyhytsanaisiin tylyttäjiin, jota kuunnellessa työttömälle tulee ensimmäisenä mieleen, että miten tuollainen sosiaalinen törppö on saanut töitä mutta hän ei muka kelpaa mihinkään. ;)
Olen kuitenkin ensisijaisesti ihminen ja työnhakija on ihminen, ja se että edes sen muutaman minuutin ajan olen aidosti läsnä ja kohtelen toista kuten haluaisin itseäni kohdeltavan, on pitkässä juoksussa kaikkein tärkeintä meidän kaikkien kannalta. Myös firman maineen kannalta.
[/quote]
Olet aivan oikeassa tässä. Mutta minä en siitä huolimatta vastaa avoimiin hakemuksiin, ihan tosiaankin siitä syystä että en ehdi.
Työtehtäviini kuuluu yrityksen perustoiminnoista huolehtimista ja hoidan rekryjä siinä sivussa. Lisäksi minulle tulee kaikenlaista markkinointiin ja myös ostoihin liittyvää hoidettavaa ja yhteydenottoja. Silloin kun tekemistä on liikaa, en todellakaan jätä mm. yrityksen nykyisiä asiakkaita pulaan ehtiäkseni vastailla avoimiin työhakemuksiin, joita minulle pyytämättä lähetetään.
En koskaan ehdi hoitaa kaikkea sitä, mikä periaatteessa kuuluu tehtäviini, joten kun aina jotain jää hoitamatta, niin hyvin usein siinä pinossa on myös näihin kaikenlaisiin hakemuksiin vastailu. Työhakemukset ovat vain yksi osa kaikesta siitä meilitulvasta, joka meille pyytämättä tulee. Lisäksi on mm. kaikenlaisen tavaran ja palveluiden myyntimeilejä, haastattelupyyntöjä (joista vain pieneen osaan voimme suostua ja reagoimme yleensä vain niihin), tavaraa pyydetään lainaksi erilaisiin tarkoituksiin, jne. jne. Näihin vastailu ei kasvata liikevaihtoamme senttiäkään, ja niitä tulee niin paljon, että kaikkiin vastaamiseksi sitä varten pitäisi palkata erikseen työntekijä. Kuka nyt palkkaisi ihmisen tekemään täysin tuottamatonta työtä, kun muutenkin toimimme kannattavuuden rajoilla?
Yrittäkää hakijat ymmärtää, että kyse ei todennäköisesti (ei ainakaan aina) ole ynseydestä tai pahansuopuudesta, vaan pyytämättä lähetettyihin hakemuksiin ei monesti vain ehditä reagoida.
Olen säännöllisesti myös itse sillä "toisella puolella", eli otan yrityksen puolesta yhteyttä erilaisiin toimijoihin. En saa todellakaan aina vastauksia yhteydenottoihini. Jos asiani on erittäin tärkeä, soitan yritykseen saadakseni jonkin vastauksen. Monta kertaa kuitenkin tulkitsen vastaamattomuuden niin, että yhteydenottoni ei ole herättänyt yrityksessä kiinnostusta. Silloin en jää murehtimaan asiaa vaan menen elämässä eteenpäin.
Eihän se kivaa ole, että ottaa yhteyttä mutta ei saa vastausta. Mutta ei siitä kannata kyllä loukkaantuakaan. Ei ole sille toiselle osapuolellekaan kivaa nähdä, että ihmiset ottavat yhteyttä, ja tietää jo valmiiksi ettei tule olemaan mahdollista vastailla. Nykyajan työelämä nyt vain on tämmöistä.