Onko koodarille tosiaan töitä, millaista työ on?
Tyhmä kysymys siinä mielessä, että ymmärrän millaista koodaaminen on, mutta millaisia tyypillisesti ovat alan työpaikat? Kerro omat kokemuksesi! Onko hirveän kilpailuhenkistä, onko kova kiire ja paineet, ilmapiiri alla yleisesti?
Taas oli lehdessä että pula on suuri, minulla on harrastelijatason kokemusta perusnettisivujen rakentamisesta ja olisi kova kiinnostus kouluttautua ammattilaiseksi.
Valitettavasti peliohjelmointi tms. ei juurikaan kiinnosta itseäni, minua houkuttaa eniten nettisivujen rakennus. On myös jonkinverran visuaalista silmää, luovuutta ja ehkä isoimpana plussana asiakaspalvelutaidot. Mahtaisiko työllistyä tällä saralla?
Kommentit (472)
Koodaamista ja varsinkin koodaamiseen liittyvää osaamista mystifioidaan ihan liikaa. Se on duuni siinä missä muutkin. Melkein kaikki softafirmat tekee myös huonoa koodia ja huonoja ohjelmia. Ei kannata olla niin jyrkkä.
Vierailija kirjoitti:
Koodaamista ja varsinkin koodaamiseen liittyvää osaamista mystifioidaan ihan liikaa. Se on duuni siinä missä muutkin. Melkein kaikki softafirmat tekee myös huonoa koodia ja huonoja ohjelmia. Ei kannata olla niin jyrkkä.
Toisaalta sitä mystifioidaan liikaa, ei se ole rakettitiedettä. Moni pääsee töihin vuoden opiskelun tai vaikka itseopiskelun jälkeen, ei taida päästä lähihoitajaksi. Mutta toisaalta kyllä se myös vaatii tiettyä kykyä loogiseen ajatteluun jota puuttuu monilta valmistuneiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pula kovista C++-ammattilaisista. C++ on tämän hetken koviten nouseva kieli:
https://www.techrepublic.com/article/c-is-now-the-fastest-growing-progr…
Unohtakaa se webbipelleily! Tosin kyllähän webbiäkin voi nykyään tehdä C++:lla ja myös fronttia WebAssemblyllä.
Toi on just se suurin harhaluulo, että tietyn kielen osaajista olisi pulaa (jos nyt unodetaan cobol). Koska se, että osaat koodata ja ajatella oikein, on se kaikkein tärkein. Se kieli on kuitenkin sivuseikka. Jos sulla on vaikka oliomaailman teoreettisesti hallussa, ei se kieli enää siinä ole se ongelma. Kieli on se helpoin asia koodaamisessa oppia. Se on vaan syntaksia, jonka se tietokone vieläpä tarkastaa. Mutta se miten ajattelet ja rakennat sen koodin, miten saat sen ongelman pilkottua sille koneen ymmärtämälle tasolle, se on se mikä erottaa jyvät akanoista.
C ja C++ osaajia on huudeltu viimeset 20 vuotta mitä itse olen IT-alalla ollut. Kummasti se tarve on aina lakannut vaiko lie osaaminen, kun koodarille on tullut 45v täyteen. Sen jälkeen voikin olla varma seuraavien yt-kierrosten lopputuloksesta, monoa vilkkuu. Eikä yksikään firma sen jälkeen vaivaudu edes kutsumaan haastatteluun. Josku miettinyt, että pitäs laittaa pystyyn oma konsulttifirma, joka välittää näitä kovan tason ammattilaisia (kaikkia IT-osaajia), joita muut firmat ei itse palkkaa.
No höpö höpö! Itse olen ollut parissakin konsulttifirmassa koodarina ja molempiin otettiin ihmisiä TAITOJEN perusteella eikä iän. Paljon vanhempiakin tuli töihin kuin 45 vuotta. Tuo on niin täyttä katkeraa paskaa kuin vain voi. Jos ei osaa mitään niin turha syyttää siitä ikää.
Oma kokemus täysin eri. Ikää 46 v (nainen) ja haluaisin vaihtaa työpaikkaa. Haastatteluun pääsee jättämällä iän pois CV:stä ja hakemuksesta, mutta kun näkevät että se monipuolinen full stack koodari ja kahden pilvisertifikaatin omistaja onkin "vanha äm mä" niin siihen loppuu kiinnostus. Yksi pikkufirman kaveri jopa sanoi mulle suoraan että se on vähä niin että naisten parasta ennen päivä näissä hommissa menee umpeen 40-vuotiaana ja miesten 50-vuotiaana. Minulla on myös useita korkeakoulutettuja, osaavia tuttuja jotka on joutuneet yt:issä pois yli 40v. ja huonosti on työllistyneet. Moni vaihtanut alaa kun ei työtä saa.
Uskomatonta miten on varaa nirsoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon hakijoita entry/junior -tason paikkoihin. Jollet vaakuuta ensin hakemuksessa ja erityisesti haastattelussa, on paikka jonkun toisen.
Itse kannattaisin soveltuvuustestejä alalle hakeville koulutuspaikan tai työnantajan tarjoamina. Ihmisten turha tuhalta aikaa kouluttautumiseen jos oikeat tekijät tunnistetaan jo alkuvaiheessa (ja näin uskoisin olevan)
Tosin kaveri joka on huippukoodari ei tahtonut saada töitä koska hänellä oli pelkkä peruskoulun tutkinto. Työnantajat olivat siis liian epäluuloisia vaikka portfolio oli koodia, käyttöliittymiä ja videopelejä täynnä.
Eli mitään työvoimapulaa tälläkään alalla ei siis oikeasti ole. Koska kyllähän osaava koodari muuten revittäisi saman tien töihin, oli muodollinen pätevyys tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mites tolla Data science osaamisella on suomipiireissä käyttöä?
Sovelluskohteita olisi pilvin pimein, mutta asiakkaat eivät useinkaan uskalla ostaa data sciencea. Tähän vaikuttaa kaksi asiaa: 1. asiakkaat eivät aina ymmärrä mitä heille ollaan myymässä, sillä esimerkiksi deep learning -ratkaisun toimintaperiaatetta on lähes mahdotonta avata kovin selkeästi ei-teknisille henkilöille, ja 2. monet IT-konsultointifirmat ovat huijanneet asiakkaita myymällä "tekoälyratkaisun", jota he eivät ole osanneet toteuttaa (koska talossa ei ole yhtään data scientistia, ja kaupat on tehty hurmoksessa kun on haluttu väkisin saada jokin data science -referenssi kiillottamaan firman mainetta), ja lopulta on rakennettu kalliilla hinnalla jokin täysin hyödytön ja/tai toimimaton softa, mikä on saanut asiakkaat kyseenalaistamaan koko tekoälyn ja varomaan data science -ratkaisujen ostamista.
Jos data science -kaupat kuitenkin tehdään, niin hyvin usein toteutetaan vain lyhyt poc joka ei johda tuotannollisen ratkaisun kehittämiseen, vaikka pocin tulokset olisivat todella lupaavia. Sen takia data scientistin on hyvä toimia myös esimerkiksi koodarina tai BI-konsulttina, jotta on jotain pitkäaikaisempaa tekemistä niiden harvinaisten data science -juttujen ohella. Uskon kuitenkin että tämä tulee vielä muuttumaan, ja yhä useampi data scientist pääsee jo lähitulevaisuudessa tekemään täysipäiväisesti pelkkää data sciencea. Tätä myös toivon. :D
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pula kovista C++-ammattilaisista. C++ on tämän hetken koviten nouseva kieli:
Unohtakaa se webbipelleily! Tosin kyllähän webbiäkin voi nykyään tehdä C++:lla ja myös fronttia WebAssemblyllä.
Teen juuri tälläkin hetkellä peliprojektiani Unreal Engine 4:lla käyttäen C++. Kelpaakohan nää dokumentaatiot ja gitti näytteeksi työnhaussa?
Alan tutkinto AMK- tasoisena löytyy (käpistelijä/tradenomi). Olen hakenut alan töihin IT-tukeen moniin eri pesteihin, päässyt haastatteluihin, muta sitten ei ole koskaan enää kuulunut mitään. Kertaakaan en vielä ole koodipuolelle hakenut töihin, koska en vaan oikeasti pidä itseäni minkäänlaisena osaajana (vaikka 3D-mallinnetun hahmon tekeminen pelattavaksi hahmoksi juoksuineen, hyppyineen ja hyökkäyksineen onnistuu. myös sen koko pelikokonaisuuden ja eri maailmojen yhdistäminen olio-ohjelmoinnilla onnistuu)
Vai oonkohan liian vanha jo? Valmistuin liki kolmekymppisenä alalle (ollessani kaiken lisäksi raskaana) ja nyt olen äitiyslomalla vielä ainakin ensikesään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites tolla Data science osaamisella on suomipiireissä käyttöä?
Sovelluskohteita olisi pilvin pimein, mutta asiakkaat eivät useinkaan uskalla ostaa data sciencea. Tähän vaikuttaa kaksi asiaa: 1. asiakkaat eivät aina ymmärrä mitä heille ollaan myymässä, sillä esimerkiksi deep learning -ratkaisun toimintaperiaatetta on lähes mahdotonta avata kovin selkeästi ei-teknisille henkilöille, ja 2. monet IT-konsultointifirmat ovat huijanneet asiakkaita myymällä "tekoälyratkaisun", jota he eivät ole osanneet toteuttaa (koska talossa ei ole yhtään data scientistia, ja kaupat on tehty hurmoksessa kun on haluttu väkisin saada jokin data science -referenssi kiillottamaan firman mainetta), ja lopulta on rakennettu kalliilla hinnalla jokin täysin hyödytön ja/tai toimimaton softa, mikä on saanut asiakkaat kyseenalaistamaan koko tekoälyn ja varomaan data science -ratkaisujen ostamista.
Jos data science -kaupat kuitenkin tehdään, niin hyvin usein toteutetaan vain lyhyt poc joka ei johda tuotannollisen ratkaisun kehittämiseen, vaikka pocin tulokset olisivat todella lupaavia. Sen takia data scientistin on hyvä toimia myös esimerkiksi koodarina tai BI-konsulttina, jotta on jotain pitkäaikaisempaa tekemistä niiden harvinaisten data science -juttujen ohella. Uskon kuitenkin että tämä tulee vielä muuttumaan, ja yhä useampi data scientist pääsee jo lähitulevaisuudessa tekemään täysipäiväisesti pelkkää data sciencea. Tätä myös toivon. :D
Mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen juuri tälläkin hetkellä peliprojektiani Unreal Engine 4:lla käyttäen C++. Kelpaakohan nää dokumentaatiot ja gitti näytteeksi työnhaussa?
Alan tutkinto AMK- tasoisena löytyy (käpistelijä/tradenomi). Olen hakenut alan töihin IT-tukeen moniin eri pesteihin, päässyt haastatteluihin, muta sitten ei ole koskaan enää kuulunut mitään. Kertaakaan en vielä ole koodipuolelle hakenut töihin, koska en vaan oikeasti pidä itseäni minkäänlaisena osaajana (vaikka 3D-mallinnetun hahmon tekeminen pelattavaksi hahmoksi juoksuineen, hyppyineen ja hyökkäyksineen onnistuu. myös sen koko pelikokonaisuuden ja eri maailmojen yhdistäminen olio-ohjelmoinnilla onnistuu)
Vai oonkohan liian vanha jo? Valmistuin liki kolmekymppisenä alalle (ollessani kaiken lisäksi raskaana) ja nyt olen äitiyslomalla vielä ainakin ensikesään asti.
Peliprojekteista on hyötyä työnhaussa vaikka ne onkin hyvin eri maailmoja. Todistaa se kuitenkin sen että osaat ohjelmoida ja pystyt oppimaan uusia työkaluja. Jos IT oikeasti kiinnostaa niin kengissäsi opettelisin kuitenkin vielä jonkun toisen kielen ja frameworkin.
Itse tunnen aika paljon it-alaa opiskelleita ja minusta ovat aika hyvin näyttäneet löytävän töitä opintojen jälkeen. Aika pieni otanta toki.
Kyllä koodarit ova perheellisiä ja heillä on koiria. Tuossa tuo koira pyörii häntää heiluttaen. Ei tarvita hämäriä huoneita ja yöksi voi lopettaa. Ehkä jonkun mielestä intohimoisia työssään, juu kyllä ovat. Seurustelevat mielellään siitä työstään ymmärtävien kanssa. Rakaisukeskeistä työtä tekevät kyllä ymmärtävät. Kannattaa myös satsata täydelliseen englannin kieleen. Työtä voi Suomessa tehdä myös ulkomaiseen firmaan. Kun niistä tosiosaajista on jatkuvasti pulaa saattaa olla että heille annetaan työelämässä erilaisia vapauksia, verrattuna muihin. Vaikka Aalto yliopistossa oppii kaikkea kivaa, ei siellä opi kovaksi koodaajaksi. Mutta siellä on paljon niitä monilahjakkuuksia ja intohimolla työtään tekeviä tyyppejä. Plussaa on tietysti että parempi palkka kuin juristeilla tai lääkäreillä. Joskus vaikka harvoin voi joutua tekemään katastrofityötä yöt ympäri. Saattaa olla että olet ainoa länsimaissa joka osaat koota sen sotkun niin ettei kaikki katoa. Jaksat kantaa sen vastuun.
Nettisivujen koodaus on aika avoin määritelmä osaamisesta.
Web-devaus vetää alalla erityisen hyvin ja paikkoja on tarjolla varsinkin frontend devaajille joilla on hallinnassa perus HTML/CSS/JS lisäksi modernit JavaScript frameworkit kuten React, Angular ja Vue. Noiden lisäksi yleensä pitää osata internet-tekniikan, tietoverkkojen, tietokantojen, lähdekoodin hallintasoftan ja komentorivin perusteet.
Osaaminen pitää todistaa omilla projekteilla ja asiantuntemuksella haastatteluissa. Täkynä olisi hyvä myös olla jotain mikä erottaa muista hakijoista. Se voi olla esim. osaamista jollain erikoisemmalla alueella tai kykyä suunnitella käyttöliittymiä tai suunnitella grafiikkaa.
Mitenkäs on pitäisi näin yli-ikäisenä naisena löytää jotain freehommaa, osa-aikaista siis. Kannattaisiko keskittyä opettelemaan tätä mainittua webdevausta? Vai mitä?
Osaan html, css ja jotain käsitystä itse koodauksesta, lisäksi grafiikan ohjelmat, myös 3D sujuu.
Voltti-Veikko kirjoitti:
Itse olen kovan luokan koodari-ammatilainen, pian vetäytymässä eläkkeelle. Ja hyvä niin, koska meille vanhoille jäärille ei enää kauaa ole töitä! Koska pian ihmisille paljastuu, että koodaaminen ei todellakaan ole jotain mystisen vaikeaa hommaa.
Olen kohdannut useamman tällaisen "pikakoulutuksen" saaneen koodarin kuten tässä:
https://yle.fi/uutiset/3-11062459
Pelkästään hyviä kokemuksia. Puolin ja toisin. Tosin nämä tapaamani ihmiset ovat kyllä kaikki kohdanneet jonkinasteiden shokin, kukaan ei ole voinyt ymmärtää, miksi it-alalla on niin huimat liksat ja edut ja vapaudet ja työtahtikin kuin valtion hommissa. Taika paljastuu!
Sanoisin että tuollainen kurssi pohjille ja sitten 1-2 vuotta työkokemusta jurior-koodarina (palkka ehkä jotain 3k) ja jos vain motivaatio on kunnossa niin 5k palkka pääkaupunkiseudulla irtoaa sen jälkeen samantien.
Omaa oksaanihan tässä sahaan, mutta olen tosiaan jättämässä alan, tosin ehkä jonkinlaisena freelancerina jatkan, jos eivät ala ikäsyrjimään. :)
Ja on totta että moni valittaa että it-alalla on paineita ja stressiä ja kaikenlaista sontaa, ja varmasti jossain onkin, mutta niin on monella muullakin alalla. Kuitenkin kaikki ns. koodarit ovat tosiaan niin helpolla elmässään päässeet että osaamme valittaa ihan mistä vain. Ja monella tosiaan sosiaaliset taidot ja elämänhallinta ehkä vähän vajaalle jääneet aikoinaan.
Ajat kuitenkin muuttuvat ja hyvä niin. Itse todella tykännyt alasta, kiitollinen olen että on saanut tällaisen ajan olla allalla että meitä on arvostettu ja palkittu kuin kukkaa kämmenelle. :)
Aika outo lausunto. 80-,90-luvulla kun koodasin itse, niin oli aika yksinkertaista hommaa ja silti monelle vaikeaa. Nyt kun olen pyynnöstä tilaajan edustajana koodikatselmoinut, niin tosi monimutkaista on. Monenlaista rajapintaa ja palikkaa, varusohjelmistoa. Ja tulosta katsoessa edelleen monelle vaikeaa. Hyvät koodarit on ennemminkin alipalkattuja kuin ylipalkattuja, semmoista rakettitiedettä on ainakin uudet välineet. Eri asia jos vielä jotain vanhaa tietojärjestelmää ylläpitää.
Moneen kertaa on tosiaan sanottu että alalla on töitä. Sekin on sanottu että firmojen kiinnostus tuppaa loppumaan kun hakija ylittää 40v jos ei ole joko poikkeuksellista osaamista tai kavereita firmassa joilla pääsee ensimmäisten rekrykynnysten ohi joissa karsitaan liian vanhat pois haastatteluun kutsutuista.
Samoin töitä ehkä olisi mutta firmoilla vähemmän palkanmaksuhaluja. Niinpä firmat hakee vastavalmistuneita jotka saa projekteissa enemmän vastuuta kuin olisi oikeaa osaamista ja kokeneemmat tuppaa jossain välissä huomaamaan että keikat loppuu kun palkan pitäisi nousta ja yt:ssä osuu kohdalle aina vaan herkemmin iän lisääntyessä.
Osittain vika on suomen jääräpäisen hölmössä tavassa ylläpitää suurtyöttömyyttä joka antaa firmoille kaikki valttikortit rekrymarkkinoilla eli voidaan karsia liki mielivaltaisesti hakijamassaa ja silti löytyy ok tyyppejä viimeiselle kierrokselle. Vanhenevalla työttömällä on sitten pelkkiä mustapek... tai siis mikä se korrekti termi tuolle pelkortille nykyään onkaan? kuitenkin kourassaan kun ei pääse edes haastatteluun ja ei voi tehdä ulkomailla tyypillisiä keikkatöitä esim. suosittujen nettipalvelujen kautta kun suomessa tulee julistettua samantien yrittäjäksi ja sehän merkitsee sosiaaliturvan loppumista kerrasta.
Vierailija kirjoitti:
Isähän tossa koodarina töissä ja ihan hyvin menee oli kaks vuotta sitten kyllä työtön
alalla kirjoitti:
Et tule työllistymään ilman korkeakoulututkintoa sekä erittäin kovaa harrastuneisuutta. Jos et meinaa uskoa tuon koodarihypen takia, niin kuvittelepa kuinka monta muuta "harrastelijaa" on hakemassa niitä entry-tason työpaikkoja. Niitä on loputtomasti.
Höpö höpö. Mun tytär sai ekan koodauskesätyöpaikan (data-analyysiä) suoraan lukion jälkeen 17-vuotiaana. Samaten vävy sai vakituisen koodaustyöpaikan (data-analyysiä sekin) melkein suoraan lukiosta, ehti kuukauden verran olla yliopistossa opiskelijana (tietojenkäsittelytiede). Alkuun palkka on toki pieni, vävykin aloitti 2000€/kk mutta jo 1,5 vuoden päästä palkka oli 3000€/kk. Vaihtoi tuossa kohtaa työpaikkaa ja aloitti uudessa 3400€/kk ja meni rekryssä monen maisterin ohi.
Koodaus on siitä hyvä, että niitä omia projekteja voi esitellä vaikka Githubissa ja kuka tahansa pystyy helposti katsomaan, minkälaista koodia tyyppi kirjoittaa ja mitä on tehnyt. Lisäksi työhaastatteluissa on usein jotain koodaustehtäviä.
Pidemmälle pääsemiseen suosittelen kyllä korkeakouluopintoja, tiettyihin asioihin on hyvä olla myös teoriapohjaa. Mutta töihin pääsee ihan sillä, että osaa koodata.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä töitä on. Itse olen ihan keskinkertainen koodari, sain vakituisen työpaikan siinä vaiheessa kun opinnoista oli takana vuosi. Sen jälkeen olen saanut monta työtarjousta opintojen ollessa vielä kesken.
Työ itsessään on tiimityötä. Koodaamista toki enimmäkseen, mutta palavereja, suunnittelemista, demoamista yms. on todella paljon myös. Sanoisin, että koodaustaitoja tärkeämpiä ovat ihmissuhdetaidot. Esiintymistaitoja myös tarvitsee. Ei todellakaan introvertin työtä, vaikka usein niin sanotaan. Ihan antoisaa työtä kuitenkin.
Ei voi yleistää, riippuu ihan tehtävästä. Alalla on töissä paljon tosi epäsosiaalisia tyyppejä joilla on huonot tai kaameat ihmissuhdetaidot, koska asperger. Mutta koska ne on jumalaisia koodaajia, niiden oikkuja siedetään. Ja todellakin sopii hyvin introvertillekin. Enimmäkseen se työ tehdään yksin, ei niitä tiimipalavereitakaan välttämättä ole edes joka päivä. Toki pitää pystyä kommunikoimaan toisten kanssa ja kertomaan mitä on tehnyt, mutta se nyt useimmilta introverteiltakin onnistuu. Ei todellakaan tarvitse olla mikään sosiaalinen, seurankipeä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Githubiin projekteja ja pistät linkediniin ihan kaiken, sellaistakin mitä et ole itse tehnyt vaan ehkä hengaillut taustalla 😉 Viimeisestä omakohtaista kokemusta. Koodasin yhden projektin yksin ja hieman hämmästyin kun näin sen meriittinä tiimikavereitten linkedinissä. Toiset osaa!
Kouluun ehdottomasti, joku ehdoton guru pärjää ilman tutkintoa mutta suurin osa ei pääse edes haastatteluihin ilman sitä. Kun aikanaan itse opiskelin joutui itseoppineet usein opettelemaan koodauksen uusiksi. Sillä kun on oikeasti merkitystä onko koodi laadukasta vai onnahtelevaa.
Koko it-alalla on törkeän räikeää ikäsyrjintää, siihen kannattaa varautua henkisesti. Ja pelkkä nettisivujen rakentaminen ei riitä, laajenna osaamistasi.
Mä puollan tätä siinä mielessä, että opiskelijan statuksella pääsee helpommin töihin kuin että ei olisi edes opiskelija. Tässä kohtaa vuotta toki vaikea toteuttaa. Mutta yliopistossa kirjoilla olevat työllistyvät todella hyvin jo opintojen aikana (kunhan osaavat koodata) ja voi sitten vähän itse fiilistellä mihin asti haluaa opiskella vai lipuuko vaivihkaa työelämän puolelle.
Kun on jalka työelämässä, niin ne työelämän näytöt painaa eniten. Kun niitä alkaa olla, niin ei ketään kiinnosta mihin asti ne opinnot edistyi.
Kyllä tuo on kasvussa oleva alue, mutta vaatii kiinnostusta ja osaamista tosi paljon myös siitä bisneksestä.