Onko koodarille tosiaan töitä, millaista työ on?
Tyhmä kysymys siinä mielessä, että ymmärrän millaista koodaaminen on, mutta millaisia tyypillisesti ovat alan työpaikat? Kerro omat kokemuksesi! Onko hirveän kilpailuhenkistä, onko kova kiire ja paineet, ilmapiiri alla yleisesti?
Taas oli lehdessä että pula on suuri, minulla on harrastelijatason kokemusta perusnettisivujen rakentamisesta ja olisi kova kiinnostus kouluttautua ammattilaiseksi.
Valitettavasti peliohjelmointi tms. ei juurikaan kiinnosta itseäni, minua houkuttaa eniten nettisivujen rakennus. On myös jonkinverran visuaalista silmää, luovuutta ja ehkä isoimpana plussana asiakaspalvelutaidot. Mahtaisiko työllistyä tällä saralla?
Kommentit (472)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, onpa erilaisia kokemuksia kuin itselläni täällä, riippuu tietysti ihan millaisissa työpaikoissa ja projekteissa on. Olen itse koodannut 20 vuotta, isoissa taloissa, olen ns. full stack dev eli teen kaikkea: tietokannat, backend, frontend, pilvipalvelut, asennus- ja testausautomaatio. Omat jutut:
- Mun työ ei (onneksi) ole juuri ollenkaan sosiaalista. Saan istua väkertämässä koodia ihan yksin 95% ajasta. Tekemässä voi olla isoissa projekteissa tiimi, mutta ei se tiimi yhdessä juuri tee muuta kuin jakaa vastuut alussa ja sitten jokainne tekee itsekseen omia hommiaan.
- Fronttikoodaajiakin tarvitaan toisin kuin joku väitti. Eli esim. angular/react/vue.js osaajia. Mutta: mieluiten palkataan aina full stack tyyppejä jotka voi laittaa yhtä lailla tekemään fonttia tai backia.
- Korkeakoulututkinnosta on ainakin isoissa firmoissa tullut viime vuosina selvästi vanhaa aikaa tärkeämpi, sii uusille töihin tulijoille, ei täältä kukaan vanhoista pois joudu jos opinnot jäi kesken. Syynä on tarjouskilpailut projekteista, joissa usein saa enemmän pisteitä jos tekijöillä on korkeakoulututkinto.
- Kilpailullista on. Kyllä käytännössä jokainen yrittää koko ajan kiipiä "kovin guru" hierarkiassa ylöspäin, tarvittaessa vaikka toisen virheet osoittamalla. Itse tosin nautin tästä piirteestä.
- Vain harvoissa suurprojekteissa käyttöliittymät tekee jotkut graafikot, useimmissa me koodarit tehdään sekä niiden suunnittelu että toteutus ihan itse. Asiakkaan kanssa pikainen speksaus ja siitä sitten.
Admin-käyttöliittymiä suunnittelee koodarit. B2C kuluttaja-asiakkaille tehtävien käyttöliittymien suunnitteluun ei koodaria päästettäisi vaikka maksaisi.
Tai siis mitään fullstackereita ei päästettäisi. Joku asioihin perehtynyt fronttari voi päästäkin, itsekin olen päässyt. Mutta mitään fullstack tai backend mörköjä ei kuluttajatuotteiden suunnitteluun kyllä oteta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kyllä näyttää ainakin avoimessa haussa olevien työpaikkojen osalta, että suurimmaksi osaksi töitä on vain senior-tason koodareille. Junior-paikkoja on tosi vähän. Sitten on myös jonkin verran trainee eli siis harjoittelijan paikkoja, mutta ne on vaan opiskelijoille ja/tai kesätyöntekijöille.
Eli tuolla perusteella luulen, että se paljon puhuttu koodaripula koskee vain senior-koodareita. Kyllä on vastavalmistuneet ja työuransa alkupuolella olevat vaikeassa asemassa, kun heille ei ole kunnolla heidän kokemustaan ja osaamistaan vastaavia työpaikkoja juuri lainkaan.
Jokainen niistä senioreista on joskus ollut junior, toki työuran alkupuolella palkka on reilusti matalammalla, mutta kyllä niitä töitä silti voi löytää.
Kaikki voi pelata lätkää. Harvat pelaa NHLssä, useimmat korttelisarjoissa.
Eli se on vähän sun kyvyistä ja harjoittelusta kiinni miten pärjäät koodarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pula kovista C++-ammattilaisista. C++ on tämän hetken koviten nouseva kieli:
https://www.techrepublic.com/article/c-is-now-the-fastest-growing-progr…
Unohtakaa se webbipelleily! Tosin kyllähän webbiäkin voi nykyään tehdä C++:lla ja myös fronttia WebAssemblyllä.
Toi on just se suurin harhaluulo, että tietyn kielen osaajista olisi pulaa (jos nyt unodetaan cobol). Koska se, että osaat koodata ja ajatella oikein, on se kaikkein tärkein. Se kieli on kuitenkin sivuseikka. Jos sulla on vaikka oliomaailman teoreettisesti hallussa, ei se kieli enää siinä ole se ongelma. Kieli on se helpoin asia koodaamisessa oppia. Se on vaan syntaksia, jonka se tietokone vieläpä tarkastaa. Mutta se miten ajattelet ja rakennat sen koodin, miten saat sen ongelman pilkottua sille koneen ymmärtämälle tasolle, se on se mikä erottaa jyvät akanoista.
C ja C++ osaajia on huudeltu viimeset 20 vuotta mitä itse olen IT-alalla ollut. Kummasti se tarve on aina lakannut vaiko lie osaaminen, kun koodarille on tullut 45v täyteen. Sen jälkeen voikin olla varma seuraavien yt-kierrosten lopputuloksesta, monoa vilkkuu. Eikä yksikään firma sen jälkeen vaivaudu edes kutsumaan haastatteluun. Josku miettinyt, että pitäs laittaa pystyyn oma konsulttifirma, joka välittää näitä kovan tason ammattilaisia (kaikkia IT-osaajia), joita muut firmat ei itse palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä koodaaminen siis on? Noin niinkuin konkreettisesti mitä siinä tehdään? Ei auta sanoa että koodeja on joka paikassa ja tämäkin palsta on koodia, vaan mitä koodari tekee kun istahtaa työpäivän aluksi koneelle, siis ihan step by step? En ymmärrä siitä mitään muta kouluttautua pitäisi itsekin uudestaan, eikä fysiikka enää kestä fyysistä työtä.
Jos mietitään varsinaista koodaamista niin lyhyesti sanottuna koodaaja kertoo tietokoneelle vaihe vaiheelta mitä tehdään ja milloin.
Otetaan esimerkiksi käyttöliittymällä olevan napin käyttö ohjelmassa. Ensin sun pitää kertoa että sellainen on ylipäänsä olemassa. Sitten jos haluat siihen ominaisuuden, että yhdestä painalluksesta näyttö muuttuu vihreäksi, se pitää kertoa sille. Ja pitää kertoa erikseen jos toisesta painalluksesta sen pitää muuttua vaikka punaiseksi.
Käytännössä kirjoitat siis toimintaohjeet, joita tietokone noudattaa.
Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Miten tämä konkreettisesti siis tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nämä ihmiset, jotka ajattelevat että mistä tahansa luku- ja kirjoitustaidottomasta vuohipaimenestakin voi tulla parin viikon kirjekurssin avulla "koodari".
Näinpä ja pahimpia ovat työkkärissä.
Meninkin möläyttämään, että vuosituhannen vaihteessa tein itselle nettisivut. Opettelin siis hieman HTML:ää ja tadaa sivut olivat valmiit. Se oli siinä ja enkä asiaan koskaan palannut myöhemmin.
Nyt sitten 20 vuotta myöhemmin sain koronan takia potkut ja työkkärissä innostuvat tuosta "koodarissa" minusta. Siellähän ei tunnu olevan käsitystäkään koko IT-alasta.
Helvetti, että hävettää ottaa nyt yhteyttä sitten kaiken maailman firmoihin, että tässä olisi tämmöinen itseoppinut mahdollinen alan vaihtaja.
Seuraava askel on, että mun pitää käydä tosiaan joku kirjekurssi ja sen jälkeenhän (työkkärin vinkkelistä) vain taivas on rajana. Entinen työkaveri "pääsi" sitä kautta it-tukihenkilöksi kaupungille. Lähinnä pyörittelee peukaloita, kun toimistotyöntekijät ymmärtää koneitaan paremmin kuin hän.
Vierailija kirjoitti:
# Tämä Python ohjelma muuttaa celsius-asteet fahrenheiksi
#Tähän muutettava lämpötila
fahrenheit = 52# laske celsiusasteina
celsius = (fahrenheit - 32) / 1.8
print('%0.1f astetta Fahrenheittia on %0.1f astetta Celsiusta' %(fahrenheit,celsius))
Käytössä on Python 2.xx:n vanhentunut print. Et pääsisi meille töihin. Käytä Python 3.6:n f-stringiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pula kovista C++-ammattilaisista. C++ on tämän hetken koviten nouseva kieli:
Unohtakaa se webbipelleily! Tosin kyllähän webbiäkin voi nykyään tehdä C++:lla ja myös fronttia WebAssemblyllä.
Toi on just se suurin harhaluulo, että tietyn kielen osaajista olisi pulaa (jos nyt unodetaan cobol). Koska se, että osaat koodata ja ajatella oikein, on se kaikkein tärkein. Se kieli on kuitenkin sivuseikka. Jos sulla on vaikka oliomaailman teoreettisesti hallussa, ei se kieli enää siinä ole se ongelma. Kieli on se helpoin asia koodaamisessa oppia. Se on vaan syntaksia, jonka se tietokone vieläpä tarkastaa. Mutta se miten ajattelet ja rakennat sen koodin, miten saat sen ongelman pilkottua sille koneen ymmärtämälle tasolle, se on se mikä erottaa jyvät akanoista.
C ja C++ osaajia on huudeltu viimeset 20 vuotta mitä itse olen IT-alalla ollut. Kummasti se tarve on aina lakannut vaiko lie osaaminen, kun koodarille on tullut 45v täyteen. Sen jälkeen voikin olla varma seuraavien yt-kierrosten lopputuloksesta, monoa vilkkuu. Eikä yksikään firma sen jälkeen vaivaudu edes kutsumaan haastatteluun. Josku miettinyt, että pitäs laittaa pystyyn oma konsulttifirma, joka välittää näitä kovan tason ammattilaisia (kaikkia IT-osaajia), joita muut firmat ei itse palkkaa.
Kannattaa tehdä itsestään korvaamaton (lue: älä dokumentoi, älä jaa töitäsi) niin ei tarvi yt:eissä pelätä potkua... enempi meillä ne juuri taloon tulleet yhden kielen osaajat on korvattavissa kuin meidän vanhat tapaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä koodaaminen siis on? Noin niinkuin konkreettisesti mitä siinä tehdään? Ei auta sanoa että koodeja on joka paikassa ja tämäkin palsta on koodia, vaan mitä koodari tekee kun istahtaa työpäivän aluksi koneelle, siis ihan step by step? En ymmärrä siitä mitään muta kouluttautua pitäisi itsekin uudestaan, eikä fysiikka enää kestä fyysistä työtä.
Jos mietitään varsinaista koodaamista niin lyhyesti sanottuna koodaaja kertoo tietokoneelle vaihe vaiheelta mitä tehdään ja milloin.
Otetaan esimerkiksi käyttöliittymällä olevan napin käyttö ohjelmassa. Ensin sun pitää kertoa että sellainen on ylipäänsä olemassa. Sitten jos haluat siihen ominaisuuden, että yhdestä painalluksesta näyttö muuttuu vihreäksi, se pitää kertoa sille. Ja pitää kertoa erikseen jos toisesta painalluksesta sen pitää muuttua vaikka punaiseksi.
Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Miten tämä konkreettisesti siis tapahtuu?
Tuossa on esimerkkinä jokin ikivanha pikkusofta, jonka joskus tehnyt omaa käyttöä varten, joka toimii muistuttajana (vaikkapa hieman munakellon tavoin):
https://pastebin.pl/view/17c00a38
Käynnistettäessä hyppää ruudulle tylsän näköinen pieni ikkuna, jossa kysytään käyttäjältä sekunnit ja minuutit, joiden kuluttua sitten ruudulle läjäytetään teksti-ilmoitus, kuten "Nyt ne ranskalaiset pitäis ottaa uunista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
# Tämä Python ohjelma muuttaa celsius-asteet fahrenheiksi
#Tähän muutettava lämpötila
fahrenheit = 52# laske celsiusasteina
celsius = (fahrenheit - 32) / 1.8
print('%0.1f astetta Fahrenheittia on %0.1f astetta Celsiusta' %(fahrenheit,celsius))Käytössä on Python 2.xx:n vanhentunut print. Et pääsisi meille töihin. Käytä Python 3.6:n f-stringiä.
Onneton tapaus, googletti íhan päin pehvaa :) ei tosiaan töihin meillekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö! Itse olen ollut parissakin konsulttifirmassa koodarina ja molempiin otettiin ihmisiä TAITOJEN perusteella eikä iän. Paljon vanhempiakin tuli töihin kuin 45 vuotta. Tuo on niin täyttä katkeraa paskaa kuin vain voi. Jos ei osaa mitään niin turha syyttää siitä ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli näin. Nykyään 99% tapauksissa kirjoitetaan toimintaohjeet, joita käyttöjärjestelmä (ja yleensä sen päällä vielä jonkinlainen ajoympäristö) laittaa tietokoneen noudattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ja siis tietokone ei osaa suomea, eikä ranskaa tai ruotsia. Se ymmärtää vain koodikieltä. Joten sun pitää osata kans koodikieltä, jos haluat jutella sen kanssa. Sä voit komentaa sen tekemään jotain, näyttämään jotain tai vaikka tuhoamaan kovalevyn. Tai printtaamaan näytölle jotain. Kyse ei ole sen kummemmasta asiasta kuin kielestä. Kukaan ei osaa ranskaakaan heti, eikä täydellisesti eikä tarvikaan. Sitä varten on sanakirjoja (ja ohjelmia). Vastaavasti koodin "sanakirjoja" löytyy netistä ja ohjelmista, joilla sitä kirjoitetaan. Ja tässä jännä juttu: kun osaat yhden kielen, opit helposti muita! Se on vähän sama kuin ihmiskielissä latina, mihin moni kieli pohjautuu. Yhtäkkiä tajuat, että espanjankielinen sana on melkein sama kuin englannissa ja italiassa. Tadaa. Opettele yksi, opit muutkin helpommin.
Mutta se kielen osaaminen ei ole se mikä tekee ihmisestä koodarin, vaan se että pystyy muotoilemaan sen ongelman siihen muotoon, että se tyhmä kone sen ymmärtää. Jos käsket ihmistä menemään kauppaan ostamaan litran maitoa, niin jopa mies pystyy tuolla ohjeella sen useimmiten tekemään. Mutta jos käsket konetta, pitää ihan joka kohta pystyä sille kertomaan. Kerrot miten sinne kauppaan mennään ihan joka mutkan jne kertoen, kerrot sille kaikki mahdolliset asiat mitä vastaan voi tulla (vaikka poliisi keskellä tietä pysäyttämässä liikenteen) ja ohjeet miten pitää toimia, kerrot tarkkaan minkä maitopurkin ja mistä sieltä kaupasta ottaa jne. Tämäkin siis tosi paljon oiottuna. Mutta kun se kone ei osaa muuta kun sen mitä sinä sille sanot, ei se osaa ajatella itse yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö! Itse olen ollut parissakin konsulttifirmassa koodarina ja molempiin otettiin ihmisiä TAITOJEN perusteella eikä iän. Paljon vanhempiakin tuli töihin kuin 45 vuotta. Tuo on niin täyttä katkeraa paskaa kuin vain voi. Jos ei osaa mitään niin turha syyttää siitä ikää.
Juuri näin. Nyt on niin kova pula osaajista, että firmat eivät todellakaan potki pihalle jos on täyttänyt 45 vuotta :D
Itselläni on koodarina riittänyt töitä jo ennen valmistumistakin, vaikka nainen olenkin. Harrastuneisuutta saa jonkun verran toki olla, mutta riippuu paljon työpaikasta ja projektista. Jossain otetaan rennommin (ja palkatkin on sitten pienempiä) ja jossain taas mennään täydellä höyryllä. Vaikka työpaikkailmoituksissa haetaan ensisijaisesti aina senioreita, on junioreille ja keskitason koodareillekin paikkoja ties kuin paljon. Työ on nykyisellään kyllä ryhmätyöpainotteista joten sosiaalisia taitoja odotetaan olevan edes normaalin ihmisen edestä, jos tahtoo sitä yksin kopissa pönöttämistä kannattaa harkita mielummin vaikka palvelinylläpitäjän uraa tai vastaavaa. Mukavaa työtä silti ja yleensä työkaverit ovat ihan kivoja, kilpailuhenkisiä tyyppejä tulee vastaan silloin tällöin mutta he eivät kyllä ole kovin suuressa suosiossa työyhteisössä.
Itse pidän työstäni, mutta en voi suositella tätä heikkohermoisille tai niille jotka eivät saa suutansa auki. Itse opin vuosien myötä introvertista ekstrovertiksi. On myös oltava valmis jatkuvasti opiskelemaan ja oppimaan uutta.
Puolisoni joka on alalla kertoo että osaavia (osaa useampia koodikieliä) koodaajia on Suomessa harvassa, ne huiput ei ole työttömiä. Omassa yrityksessä on jo huippu koodaajia ja töitä riittää.
Olen introvertti koodari, enkä lähesty yläfemmoineni edes tuttuja ihmisiä. En ole DI. Olen ollut vakituisessa työsuhteessa siitä lähtien kun sain luonnontieteiden kandin paperit käteen, ja tuolloin olin opiskellut koodaamista 2 vuotta. Joo, olen ollut ahkera nörtti, mutta oman kokemukseni perusteella olen sitä mieltä, että koodareista on kova pula. En ole työskennellyt yhdessäkään yrityksessä, jossa olisi ollut liikaa koodareita. Meitä on aina liian vähän, ja kuulen lähes viikottain mutinaa siitä kuinka pitäisi rekrytä lisää.
Alalle pääsee osoittamalla, että koodaus kiinnostaa. Konkreettinen osoitus tästä on tietenkin se, että opiskelee ahkerasti, tekee näyttävän CV:n ja kohdistaa sen siihen paikkaan johon hakee, ja kysyy työhaastattelussa mahdollisimman paljon järkeviä kysymyksiä työnantajasta (jotain sellaisia, mihin ei löydy vastauksia työnantajan nettisivuilta eikä ole kerrottu jossain muussa yhteydessä). Moni työnantaja arvostaa enemmän hyviä ja kehityskelpoisia tyyppejä kuin valmiita superosaajia.
Tässä työssä on paljon hyviä puolia, mutta tänne ei todellakaan tulla vain lojumaan monipuolisten etujen ja hyvän palkan perässä. Töitä saa tehdä paljon ja aikataulupaine on joskus niin kova, että joutuu venymään yöhön asti ja tekemään viikonloppuhommia, jotta asiakas saa ajoissa sen mitä on luvattu. Tämän vuoksi on tärkeää, että kokee koodauksen mielekkääksi ja että sitoutuu toimimaan työnantajansa hyväksi tiukoissakin tilanteissa. Palkatonta ylityötä ei kuitenkaan tarvitse tehdä, vaan jos keräät yö- ja viikonloppuhommista kovat liukumatunnit niin totta kai lomailet ne myöhemmin pois esimerkiksi kesäloman perään. :)
Vierailija kirjoitti:
Olen introvertti koodari, enkä lähesty yläfemmoineni edes tuttuja ihmisiä. En ole DI. Olen ollut vakituisessa työsuhteessa siitä lähtien kun sain luonnontieteiden kandin paperit käteen, ja tuolloin olin opiskellut koodaamista 2 vuotta. Joo, olen ollut ahkera nörtti, mutta oman kokemukseni perusteella olen sitä mieltä, että koodareista on kova pula. En ole työskennellyt yhdessäkään yrityksessä, jossa olisi ollut liikaa koodareita. Meitä on aina liian vähän, ja kuulen lähes viikottain mutinaa siitä kuinka pitäisi rekrytä lisää.
Alalle pääsee osoittamalla, että koodaus kiinnostaa. Konkreettinen osoitus tästä on tietenkin se, että opiskelee ahkerasti, tekee näyttävän CV:n ja kohdistaa sen siihen paikkaan johon hakee, ja kysyy työhaastattelussa mahdollisimman paljon järkeviä kysymyksiä työnantajasta (jotain sellaisia, mihin ei löydy vastauksia työnantajan nettisivuilta eikä ole kerrottu jossain muussa yhteydessä). Moni työnantaja arvostaa enemmän hyviä ja kehityskelpoisia tyyppejä kuin valmiita superosaajia.
Tässä työssä on paljon hyviä puolia, mutta tänne ei todellakaan tulla vain lojumaan monipuolisten etujen ja hyvän palkan perässä. Töitä saa tehdä paljon ja aikataulupaine on joskus niin kova, että joutuu venymään yöhön asti ja tekemään viikonloppuhommia, jotta asiakas saa ajoissa sen mitä on luvattu. Tämän vuoksi on tärkeää, että kokee koodauksen mielekkääksi ja että sitoutuu toimimaan työnantajansa hyväksi tiukoissakin tilanteissa. Palkatonta ylityötä ei kuitenkaan tarvitse tehdä, vaan jos keräät yö- ja viikonloppuhommista kovat liukumatunnit niin totta kai lomailet ne myöhemmin pois esimerkiksi kesäloman perään. :)
Aika paljon tuosta resurssipulasta johtuu ihan siitäkin, että firmat ei tahdo edes rekryta väkeä. Ne kustannukset nääs. Ja jos nyt tällä hetkellä on hirveä kiire, isot projektit jne, niin järkevämpää ottaa vajetta paikkaamaan konsultteja. Ja nehän on kalliita verrattuna omaan väkeen, mutta toki niiltä sitten odotetaan aikamoista täsmä osaamista just meidän tarpeeseen, mutta harvoin sitä saa. Jos tekninen osaaminen on kunnossa, niin liiketoimintaosaamisen puute vaikeuttaa huomattavasti. Kysyntä ja tarjonta ei oikein kohtaa millään.
Admin-käyttöliittymiä suunnittelee koodarit. B2C kuluttaja-asiakkaille tehtävien käyttöliittymien suunnitteluun ei koodaria päästettäisi vaikka maksaisi.