Keksikääs enkuksi käännös "stadin friidu"!
Paras voittaa! Kyllä suomi on mahtava kieli kun täällä on kaikkea tämmöistä hassuakin, jota ei oikein pysty sanomaan muulla kielellä. Onko stadin friidu stadin friidu myös ruotsiksi vai mitä olisi?
Kommentit (40)
Jokaisessa kielessä on omat murteensa ja slanginsa, ei suomi ole mikään poikkeus kielten joukossa.
Mä kääntäisin vaikka Helsinki gal.
Helsinki on liian laaja, koska friidu ei ole koko Hesa vaan lähinnä Kallion aluetta. Tossa oli äsken toi ketju eri yhteiskuntaluokkien puhetyylistä ja friidu ei kuulu koko Hesaan. Joillakin on kimma, jonka jotkut nykypäivänä sanovat gimma.
Kussakin kielessä on omat murteensa. Ei suomenruotsalaisesta murteesta voi suoraan kääntää englantiin, mutta ihan varmasti englannissa on omat slanginsa.
Esim. jos täältä katsot, näet aikalaisen läjän slangiversioita naiselle... toki joukossa on huonojakin osumia, mutta myös hyviä:
http://onlineslangdictionary.com/thesaurus/words+meaning+woman,+women,+female.html
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 15:00"]
Helsinki on liian laaja, koska friidu ei ole koko Hesa vaan lähinnä Kallion aluetta. Tossa oli äsken toi ketju eri yhteiskuntaluokkien puhetyylistä ja friidu ei kuulu koko Hesaan. Joillakin on kimma, jonka jotkut nykypäivänä sanovat gimma.
[/quote]
Turkulainen tulli tänne opettamaan Stadin slangia... *huoh*
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 15:00"]
[/quote]
Stadi on stadi laidasta laitaan vaikka sen sisällä onkin olllut runsaasti eri murteita. Tavallaan olet oikeassa - tuo slangisanonta "stadin friidu" kuuluu erityisesti Kallion ja Sörkän termistöön mutta käytettiin myös muualla mm Rööperissä ja Krunassa. Gimma ja kimma tuli 50 luvulla yleisempään käyttöön.
terveisin 3. polven stadin friidu Galtsista ja Sörkästä.
Helsinki native bitch tai Old Helsinki cow
Stadin friidu voisi olla "The famous helsinki bitch"
Mulla nyt rupesi soimaan päässä Teuvo Lomanin laulama Helsinki City Boy... Mä en saa sitä pois!
Chick of the city?