Miehen mielestä mun pitäis laihduttaa ennen raskaaksi tulemista
Olen 165 senttiä pitkä ja painan noin 68 kiloa eli olen vähän ylipainoinen. Olen nuori ja ihan hyväkuntoinen.
Mun mies on jostain nyt lukenut siitä raskausdiabeteksestä eikä suostu yrittämään lasta mun kanssa ennen kuin olen " tarpeeksi normaalipainoinen" . Ja mies ei edes suostu määrittelemään, mikä on tarpeeksi normaalipainoinen.
Ollaan oltu kolmisen vuotta yhdessä ja koko ajan olen ollut tämän painoinen. Mitään puhetta ei ennen ole mun painosta ollut.
Tiedän, että raskausdiabetes on vakava asia, mutta onko se nyt näin vakava asia? Pitääkö mun oikeasti laihduttaa ja kuinka paljon?
Kommentit (28)
Voi helpottaa raskaaksi tulemista, mulla ainakin. Mut et oo kyllä mun mielestä yhtään ylipainoinen.
eli mun kohdalla ei painonpudotuksesta ollut ainakaan mitään hyötyä. Muistan lukeneeni että lievä ylipaino on vaan eduksi kun haluaa raskautua. Ja jos teillä on pahoinvointia raskausaikana, ni luulis että toi sun paino on ideaali just nyt.
viime joulusta pari kiloa, ovat jämähtäneet aika tiukkaan. Kyllä mulle jo peili kertoo että olen lihava, ja nimenomaan kaikki on vyötäröllä. Lääkäri kehotti tiputtamaan muutaman kilon, koska kierto on ollut viimeiset puoli vuotta täysin sekaisin. Meillä yritystä takana 1 vuosi. T. 17
Jos raskausdiabetes todetaan, aletaan ruokavaliolle, joka suurimmalla osalla pitää verensokerit TÄYSIN NORMAALILLA TASOLLA.
Itselläni oli raskausdiabetes kaikissa kolmessa raskaudessa, mutta ruokavaliolla täysin oireeton. Lapset normaalikokoisia, ei mitään vaikutusta k.o. diagnoosilla mihinkään.
Mietis nyt, jos esm paino nousee tuosta 10-20 kg ja monelle se raskausajan jälkeen kuitenkin " jää" ylipainoa. Ja kun olet nyt hieman pyöreä ja ilmeisesti tuntematta sinua sen paremmin painoa kertyy herkästi kun et nyt ole mikään kukkakeppi...
Miksi et voisi itseäsi ja miestäsi sekä tulevaa lasta ajatellen vähän huolehtia ruokavaliosta ja vaikka pistää kroppa kuntoon ennen mahdollista raskautta?
Painosi on täysin normaali, eikä tulevan raskauden takia todellakaan kannata alkaa laihduttamaan.
Turussa minut ohjattiin automaattisesti sokerirasitukseen, josta tulos oli hyvä. Kerran oli sokeria neuvolassa tutkittaessa pissassa, mikä ei tarkoita vielä raskausdiabetestä. Jättämällä sokerin ja rasvan syönnin vähemmälle sokeria ei näkynyt enää testissä koko loppuraskauden aikana. Terveellistä ruokavaliota noudattaen välttyy kyllä diabetekseltä, ellei nyt sitten tosi paha sukurasite ole(?). Ja todellakaan en sanoisi sinua ylipainoiseksi!