Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi laihduttaa pysyvästi 20 kiloa mutta miten pystyn ihmeeseen? Neuvoka kaipaillaan!

Vierailija
22.10.2020 |

Ei ilkkumista kiitos! Minun pituiselle sopiva painoluokka on 50kg ja ylipainoa on 20kg. Hävettää! :(

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laihdutin melkoisella rääkillä kymmeniä kiloja pois, mutta vasta loppuvaiheessa laihdutusta opin enemmän terveelliset periaatteet syömiseen ja kohtuuden. Kokeilin yhdessä vaiheessa Nutrilettiäkin.😕Alkoi olla huono olo liian vähillä kaloreilla. Piti myös käydä ylikunnossa ennenkuin tajusi et vähempikin riittää. Nykyään lähinnä sauvakävelen luonnossa ja joogaan kun ennen kävin ryhmäliikunnassa ja salilla ja pakotin itseä. Nykyään etsin liikunnasta iloa ja hyvää oloo ja teen sen tavallani

Ylipaino on pysynyt pois jo kymmenen vuotta.

Tärkein periaate on nykyään hellävarainen itsestä huolehtiminen (ei rääkkäys). Oman kehon kuuntelu on myös tärkeetä. Herkut ei ole pannassa mutta mulla on aina tärkeää ruokarytmi ja kohtuus. Tarvin riittävästi ravintorikasta ruokaa että jaksan. Mulle terveys ja hyvä olo on kaiken a ja o ja se motivoi mua pitään itsestä huolta! En enää voisi elää niinkuin elin ylipainoisena, olis niin kehno olo

Vierailija
42/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön iltaisin lämpimän aterian kuten jotkut eteläeurooppalaiset ja nukun hyvin ja olen normaalipainoinen. Yritän tosin välttää ruokaa mikä ei sula hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon sulamon avulla laihduttanut nyt kuukauden ja yhden viikon ajan, painoa tippunut 4,8 kg. Merkkaan kaikki ruuat, juomat ja liikunnat tunnollisesti. Jos mulla ei ole konkreettista mittaria päivittäisen ruuan määrään, niin syön joko liikaa tai liian vähän. Nyt olen pysynyt kylläisenä, ja liikunnalla saa jonkun satunnaisen pullan sisällytettyä päivän ruokiin. Ylipainoa mulla on 15 kg. Toivon nyt onnistuvani... saas nähdä miten käy.

Vierailija
44/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itämeren ruokavalio.

Vierailija
45/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalka pois.

Vierailija
46/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos lähdet ihan hiljalleen alkuun ja joka viikko lisäät aina jotain uutta elämääsi? Ota tavoitteeksi ensimmäisellä viikolla vaihtaa seuraavalla kauppareissulla epäterveelliset ruoka-aineet terveellisemmiksi esim maito rasvattomaan, juuston voi jättää kokonaan pois, leikkeleet ohuemmiksi jne. Seuraavalla viikolla otat käyttöön pienemmät annoskoot vaikka vaihtamalla lautasen pienempään ja sallit yhden 150g irtokarkkipussin itsellesi kerran viikossa. Kolmannella viikolla käyt kävelyllä muutaman kerran. Neljännellä viikolla opettelet syömään kaurapuuroa aamulla. Viidennellä viikolla otat mukaan yhden kävelylenkin lisää ja päätät esimerkiksi, ettet 19 jälkeen enää syö. 

Tavoitteena ei ole painonpudotus, vaan opetella uusia tapoja. Jos oikeasti haluat tiputtaa painosi hyvin alas, vaatii se jossain vaiheessa aika tiukkaa linjaa. Itse yritän tiputtaa normaalipainon sisällä BMI:n alarajalle ja kyllä ottaa tämän ikäisenä jo tosi lujille. Tässä joutuu näkemään nälkääkin jonkin verran. 

Siis kurria ja muovirasvaa pitäisi syödä mutta kerran viikossa sitten vetästä 150g sokeria ja lisäaineita?

Ei. Kyllä minä neuvoisin nauttimaan ruuasta, ihan voista, oliiviöljystä ja lihasta sekä juustoista. Karkkipussi kannattaa jättää kyllä ostamatta.

Vierailija
47/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ruoista valvottaa, osa edesauttaa hyvää unta. Netti täynnä tutkimustietoa.

Vierailija
48/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain yli tuplasti enemmän pois kuin sulla on tiputettavaa. Pahimmillaan mulla oli 35kg ylipainoa. Onnistut ihan varmasti!!! Usko itseesi. Luulin, että laihtuminen on paljon vaikeampaa ja hitaampaa. En tosin ole vielä kovin kauaa ollut tavoitteessani, n. 5 kuukautta. En siis tiedä mitä pidemmän päälle tulee tapahtumaan. Tällä hetkellä bmi on 22.

Laihdutin kalorilaskennalla fatsecret-appissa. Se toimi minulle. Tavallaan sama jatkuu edelleen nyt ylläpitovaiheessa, kalorit vain vähän ylempänä. Joten se tässä on tylsää, laihduttaminen tavallaan jatkuu tästä ikuisuuteen, jos tahdon tuloksien pysyvän.

Vierailija
49/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso kaikkien syömiesi ja juomiesi tuotteiden energiapitoisuudet. Listaa ne, missä on eniten energiaa/100 g. Mieti, mitä niistä voit vähentää, vaihtaa vähäenergiaisempaan tai jättää pois, ilman suurempaa tuskaa.

Esim. itse vaihdoin aamupalalla myslin tilalle voileivän, ja aamupalani energiamäärä putosi alle puoleen, ilman että se olisi vaikuttanut mitenkään minun jaksamiseeni aamupäivän aikana.

Vaikka tuoremehu ei hirveän energiatiheää olekaan, sen vähentäminen max yhteen lasilliseen päivässä vähensi energiansaantiani n. 200 kcal/vrk.

Vierailija
50/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaisin tehospurtilla eli näillä VLCD ruuilla,keitoilla ja smoothieilla, joissa on noin 130 kcal per annos. Näin saa laihtumisen käyntiin eikä hyydy ensimmäisten viikkojen aikana turhautumiseen. Näitä ruokia saa syödä yhden annoksen 5 x päivässä. Itse korvaan kyllä jonkun näistäkin isolla salaatilla, johon laitan ruokalusikallisen oliiviöljyä ja punaviinietikkaa. Kun menen kauppaan, valitsen jo siellä valmiiksi vähäkaloriset vaihtoehdot. Paljon vihanneksia, tomaattia, kurkkua, vihreitä papuja, kaalia, salaatteja, sipuleita, raejuustoa jne. Pari hedelmää päivässä.

Jonkun aterian voin korvata maustamattomalla jogurtilla, mihin pilkon hedelmiä ja lisään pakkasesta marjoja.

Ei tarvitse nähdä yhtään nälkää, kun syö vain sellaisia ruoka-aineita, mitkä eivät lihota. Teen ison kattilallisen hyvää keittoa, vaikka kaalista ja porkkanasta, sitä voi syödä lähes mielin määrin. Proteiinia saan kananmunista, kalasta ja pavuista. Kaupassa tutkin kalorit pakkausten kyljistä. Yritän tehdä tällaisesta ruokavaliosta pysyvän, minulle se on helppoa, koska asun yksin, perheelliselle ei ehkä yhtä yksinkertaista. Alkoholin saa myös unohtaa, lasillinen valkkaria silloin tällöin riittää minulle.

Pitää vain unohtaa jäätelöt, pullat ja keksit ja sokeripitoiset jogurtit ja juomat. Leipää hyvin kohtuullisesti, oma suosikkini on Vaasan 100 Kaura, ohuet viipaleet, 2 viipaletta päivässä, aamiaisella. Kun homman saa vauhtiin, on se jo niin palkitsevaa, että ei pitkään aikaan tee mieli alkaa keräämään niitä kiloja takaisin. Vaatevarastoa on pakko vähän uusia, mikä on kiva juttu.

Vierailija
51/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain yli tuplasti enemmän pois kuin sulla on tiputettavaa. Pahimmillaan mulla oli 35kg ylipainoa. Onnistut ihan varmasti!!! Usko itseesi. Luulin, että laihtuminen on paljon vaikeampaa ja hitaampaa. En tosin ole vielä kovin kauaa ollut tavoitteessani, n. 5 kuukautta. En siis tiedä mitä pidemmän päälle tulee tapahtumaan. Tällä hetkellä bmi on 22.

Laihdutin kalorilaskennalla fatsecret-appissa. Se toimi minulle. Tavallaan sama jatkuu edelleen nyt ylläpitovaiheessa, kalorit vain vähän ylempänä. Joten se tässä on tylsää, laihduttaminen tavallaan jatkuu tästä ikuisuuteen, jos tahdon tuloksien pysyvän.

Kiitos kannustamisesta. :)

Vierailija
52/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaisin tehospurtilla eli näillä VLCD ruuilla,keitoilla ja smoothieilla, joissa on noin 130 kcal per annos. Näin saa laihtumisen käyntiin eikä hyydy ensimmäisten viikkojen aikana turhautumiseen. Näitä ruokia saa syödä yhden annoksen 5 x päivässä. Itse korvaan kyllä jonkun näistäkin isolla salaatilla, johon laitan ruokalusikallisen oliiviöljyä ja punaviinietikkaa. Kun menen kauppaan, valitsen jo siellä valmiiksi vähäkaloriset vaihtoehdot. Paljon vihanneksia, tomaattia, kurkkua, vihreitä papuja, kaalia, salaatteja, sipuleita, raejuustoa jne. Pari hedelmää päivässä.

Jonkun aterian voin korvata maustamattomalla jogurtilla, mihin pilkon hedelmiä ja lisään pakkasesta marjoja.

Ei tarvitse nähdä yhtään nälkää, kun syö vain sellaisia ruoka-aineita, mitkä eivät lihota. Teen ison kattilallisen hyvää keittoa, vaikka kaalista ja porkkanasta, sitä voi syödä lähes mielin määrin. Proteiinia saan kananmunista, kalasta ja pavuista. Kaupassa tutkin kalorit pakkausten kyljistä. Yritän tehdä tällaisesta ruokavaliosta pysyvän, minulle se on helppoa, koska asun yksin, perheelliselle ei ehkä yhtä yksinkertaista. Alkoholin saa myös unohtaa, lasillinen valkkaria silloin tällöin riittää minulle.

Pitää vain unohtaa jäätelöt, pullat ja keksit ja sokeripitoiset jogurtit ja juomat. Leipää hyvin kohtuullisesti, oma suosikkini on Vaasan 100 Kaura, ohuet viipaleet, 2 viipaletta päivässä, aamiaisella. Kun homman saa vauhtiin, on se jo niin palkitsevaa, että ei pitkään aikaan tee mieli alkaa keräämään niitä kiloja takaisin. Vaatevarastoa on pakko vähän uusia, mikä on kiva juttu.

En käytä lainkaan alkoholia, en syö sokerisia mehuja ja jugurtteja enkä syö pullaa tai keksejä enkä karkkia.

Vierailija
53/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun kuviossa on mukana keski-ikä, vaihdevuodet ja hormonit, niin lihominen on yleistä ja siitä on vaikea päästä eroon.

Vierailija
54/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla insuliiniresistanssi? Laihduttaminen voi silloin olla hyvin vaikeaa. Liikunta on hyödyllistä mutta vaikuttaa paljon vähemmän kuin yleensä ajatellaan.

Vierailija
55/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

20kg läskiä on paljon, arvioisin että sen laihduttaminen on noin vuoden, puolentoista työ. Jos siis laihdutuksen tekee järkevästi ja sillä oletuksella että uusi paino tulee olemaan pysyvä.

Ennen kaikkea kyse on elämäntapamuutoksesta. Yksinkertaistetusti pitää liikkua enemmän ja syödä vähemmän, ja syödä mieluusti harvemmin kuin ennen. 

Ohjeet jossa kehotetaan syömään jatkuvasti välipaloja ettei "nälkä" pääse yllättämään, ovat puhtaasti järjettömiä.

Mielellään nälän tunne saa olla jokapäiväinen, on opittava tuntemaan nälkää. Silloin tietää että keho alkaa käyttämään rasvavarastojaan, muuttamaan ainevaihduntaa pois sokerilta rasvalle - ja tämä ei ole mahdollista jos syö jatkuvasti. Mitään heikkoa oloa nälässä oleminen ei tarkoita, paremminkin päin vastoin: nälkäisenä olo on terävä ja kevyt.

Aamupalan poisjättäminen on yksi hyvä vaihtoehto, tällöin syömiseen tulee pidempi tauko yön jälkeen. Aamupala korvataan yksinkertaisesti juomalla pari lasillista vettä. 

Laihduin itse näillä keinoin vajaa 10kg ja olisin laihtunut vielä lisää mutta koska paino alkaa mennä liian alas on ollut pakko palata normaalimpaan ateriarytmiin. Oma tavoite kun on myös kerätä lihasmassaa, tai ainakin olla menettämättä sitä.

Liikunta on hyväksi ja sitä pitää pyrkiä tekemään joka tapauksessa, mieluiten päivittäin.  Laihdutuksen kannalta liikunnan merkitys on kuitenkin aika pieni. Lihaskuntoharjoittelu on oikeastaan yhtä tärkeää kuin kuntoilu koska se lisää aineenvaihdunnan tasoa. Heikkokuntoiselle paras liikuntamuoto on luultavasti kävely ja talvella hiihto, tietenkin myös pyöräily on hyvä.

Vierailija
56/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun kuviossa on mukana keski-ikä, vaihdevuodet ja hormonit, niin lihominen on yleistä ja siitä on vaikea päästä eroon.

Ei ole mitään noista. Ap

Vierailija
57/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla insuliiniresistanssi? Laihduttaminen voi silloin olla hyvin vaikeaa. Liikunta on hyödyllistä mutta vaikuttaa paljon vähemmän kuin yleensä ajatellaan.

Ei ole. Ap

Vierailija
58/66 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laihduin 18 kiloa 8viikkoa.fi valmennuksen avulla, siinä ei oo mitään liikuntaa mukana.

N41, BMI 23

Mä laihduin 7 kg vaikken edes noudattanut sitä orjallisesti. Nyt jatkan vielä pari viikkoa eli kolmisen kiloa ja sit oon tavotteessa. :)

Ei voi kuin suositella.

Vierailija
59/66 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele laskemaan kaloreita. Ilman sitä, et voi kuin arvuutella miten paljon tulee energiaa saatua.

Ilman herkkuja ei tarvitse elää, mutta kun opit laskemaan kaloreita, opit pikku hiljaa miettimään kaloreita sijoituksena: haluanko todella laittaa 200 kcal muutamaan hassuun suklaapalaseen, vai söisinkö esim. täyttävämmän lautasellisen puuroa ja marjoja?

Ens alkuun minuakin ahdisti todella paljon kytätä kaikkea mitä suuhun menee, olin tottunut aloittamaan aamun jo suklaalla tai jäätelöllä tai kekseillä. Mutta nopeasti sitä vaan tottuu. Luulin etten ikinä voisi tottua juomaa kahvia ilman maitoa, mutta kylläpä vaan olen tottunut. Aluksi tuntui kamalan raskaalta nousta portaat hissin käytön sijaan, mutta nykyään en edes mieti koko asiaa, automaattisesti menen portaita.

Ennen tykkäsin napostella "jotain hyvää" samalla kun olen netissä. Nykyään kaadan lasiin vettä. Vaikka itsestä tuntuu ettei tee edes mieli vettä, niin kyllä se vesi vaan siitä lasista katoaa, ja sitten tekeekin mieli jo toista lasia.

Tsemppiä, ap! Sinun pitää toki keksiä omasta elämästäsi ne kompastuskivet, ja miettiä miten ne kierrät. Ahdistukset tunteita tulee, samoin se fiilis että heitän koko "elämäntavan" roskiin ja syön mitä haluan, mutta aloitat joka päivä, tai vaikka joka tunti uudelleen. Muista aina kehua itseäsi hyvistä valinnoista, sen sijaan että jäät harmittelemaan "huonoja".

Vierailija
60/66 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihdutin yli 20 kiloa ENE-dietillä, mutta en pusseilla vaan ruoka-aineilla. Tämä ei sovi kaikille, ja asiaan pitää perehtyä kunnolla. Väärin käytettynä ko. dietti voi olla vaarallinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä