Pitäisi laihduttaa pysyvästi 20 kiloa mutta miten pystyn ihmeeseen? Neuvoka kaipaillaan!
Ei ilkkumista kiitos! Minun pituiselle sopiva painoluokka on 50kg ja ylipainoa on 20kg. Hävettää! :(
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeri pois, alkoholi pois. Neljä kertaa viikossa teet jotain aerobista liikuntaa niin että syke on n. 120 - 140 välillä ja treeni kestää yli 40 minuuttia. Aloita varovasti, ensin 15 minuuttia ja sitten lisäät vaikka 5 minuuttia kerrallaan. Mikäli paikat kipeytyy liikaa niin pidät taukoa treenistä. Vahva suositus myös lihaskuntotreenille ettei lihasmassaa katoa niin paljon kuin sitä katoaisi ilman lihastreeniä. Lihasmassaa tulet tarvitsemaan vanhempana muutenkin kun sitä etenkin 60 ikävuoden jälkeen alkaa häviämään nopeasti. Ellet halua olla 70 vuotiaana käyrä ja haluat liikkua kohtuullisen normaalisti. Bodaaminen kannattaa aina.
Laihduttaminenhan on erittäin yksinkertaista peruskoulutason fysiikkaa: Kulutat enemmän kuin syöt niin laihdut takuuvarmasti. Ihminenkään ei ole ikiliikkuja eli jostain se energia on otettava ja jos energiaa kuluu enemmän kuin ruuan kautta tulee niin sitten sitä käytetään kehon energiavarastosta eli läskistä (ja valitettavasti jonkin verran myös lihaksista).
Mikäli ei tähän löydy itsekuria aikuiselta ihmiseltä niin sitten se läski ei välttämättä ole suurin ongelma.
Tämän lisäksi annoskoko kohdalleen, kunnollinen aamiainen ja päivällinen / lounas sekä välipaloja niin ettei syömisten väli ole yli neljää tuntia. Välipalat vaikka jotain vihanneksia. Iltakahdeksan jälkeen ei enää mitään. Pääaterioiden annoskokoon voi totutella niin, että heti kun tunnet, että vatsa alkaa vähän täyttyä niin lopetat. Näin saat pikkuhiljaa pienennettyä annokset järkevälle tasolle.
Jos ei syö iltakahdeksan jälkeen, saattavat yöunet kärsiä, mikä vaikeuttaa laihtumista.
Asiahan on siis täsmälleen päinvastoin. Mikäli syö kahdeksan jälkeen saattaa yöunet kärsiä eikä saa riittävästi lepoa, mikä vaikeuttaa laihtumista.
Minä ainakin herään yöllä nälkään, jos en vähän ennen nukkumaanmenoa syö. Yksilökohtaista, oletan.
Mulla sama kun aloin pätkäpaastoamaan ja söin viimeisen kerran klo 18. Heräsin kolmen ja neljän välissä kauheaan nälkään, mutta aamulla kun heräsin niin nälkä oli pois. Mutta sitä kesti ehkä kolme yötä ja sitten totuin siihen.
Miten lyhyt on aikuinen ihminen, jonka ihannepaino on tasan 50 kg?
Olen pudottanut 10kg vuoden alusta. Tosin väliin mahtuu kuukausia, jolloin olen syönyt ihan mieleni mukaa(=liikaa), mutta nyt olen ollut 3 kk taas oikealla polulla. Kirjaan syömiseni Fat secret - appiin, tosin mielestäni se antaa liian suuret kalorit mitä saa syödä, joten niihin en luottaisi liikaa. Viime aikoina olen liikkunut enemmän kuin koskaan, melkein joka päivä, mutta se on nyt etätyöaikaan vain pakko! Nytkin askelmittarissa on huimat 568 askelta eli liikkuminen ihan nollassa. Eli pakko varmaan lähteä tuonne vesisateeseen. Mielestäni ei ole yhtään vaikeaa pitää ruokavaliota kurissa, kunhan saa oikean vaihteen päälle.
Kannattaa kokeilla hiilaridiettiä, jos hiilareiden vähentäminen ei sovi sinulle.
70% pastaa ja riisiä, lisäksi pähkinöitä ja papuja. Hiukan mausteita, mutta sipuleita, chilejä, currya ym elimistön toimintaa vilkastuttavia aineksia kannattaa välttää. Vaihteluun kaurapuuroa raaka kananmuna hillosilmänä.
Itse tiedostin vasta viime vuoden lopulla, että kun sallin itselleni ylimääräisiä herkkuja, vedän sitä sitten kaksin käsin. Järkikin sanoo että kun makustelee ja syö hitaasti, niin vähempikin riittää. Tämä koskee siis myös leipää eikä pelkästään leivonnaisia ja karkkia. Myös hyvältä maistuvaa ruokaa tulee syötyä paljon ihan vain hyvän maun takia. Kannattaa opetella täyttämään se lautanen oikein. Paljon salaattia ja kevyitä lisukkeita, jollon lautaselle jää pääruoalle vain pieni kolo. Ja pääasiassa lisää ei oteta.
Vuoden alusta olen tietoisesti laskenut painoa ja saanut sitä putoamaan 13-15 kg. En ole karpannut, mutta kun olen jättänyt pois turhakkeet (peruna, riisi, pasta, leipä) niin olokin on parempi eikä niin turvonnut eikä pieretä niinkuin muuten tekisi.
Olen pitänyt jaksoittain tiukkoja vähätkalorisia viikkoja ja nyt olen mennyt muutaman viikon niin, että arkisin tiukkaa linjaa ja viikonloppuisin saa syödä myös (peruna, riisi, pasta, leipä ja herkut). Tämä on opettelemista siihen, että ei syö liikaa ja osaa herkutella harvemmin kuin joka päivä. Jos on hirveä tarve syödä kun on koneella tai tv:n äärellä niin rouskuttaa sitten vaikka muutaman porkkanan.
Mulla -20 kg/6 kk, vaihdoin lautaset pienempiin ja useimpina päivinä tulee pätkis 16/8. Syön kuten ennenkin, myös herkkuja, enkä tosiaan liiku töiden ulkopuolella.
Naamasi romahtaa jos laihdutat liian nopsaan etenkin jos iinä on botokseja jne. Naama ei enää sit kannattele niitä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun ongelma ap on? Oletko tunnesyöjä?
Miksi olet lihava? Onko tullut muutamassa kuukaudessa vai kymmenessä vuodessa?
Mässäiletkö herkkuja vai syötkö vain liikaa ruokaa?
Periaatteessa on vain yksi neuvo: syö vähemmän ja liiku enemmän.
Juurikin näin yksinkertaista. Lihavat vain luulevat, että laihdutus on rakettitiedettä ja vaatii ihmeen, jotta ei oikeasti tarvitsisi edes aloittaa elämäntapamuutosta.
Vierailija kirjoitti:
Yazio ja vähän kerrallaan, -500g viikossa. Silloin pysyy pois.
Mulla on myös tämä appsi. Kalorien laskeminen on mulle se juttu, koska syön mieluummin 500 kilokaloriani perunan, parsan ja pihvin muodossa kuin suklaana.
Ja mistä ne kilot sitten tulivat? Lounasedusta. Työpaikan ruokalan buffasta piti syödä koko rahan edestä ja kotona syötiin perheen kanssa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeri pois, alkoholi pois. Neljä kertaa viikossa teet jotain aerobista liikuntaa niin että syke on n. 120 - 140 välillä ja treeni kestää yli 40 minuuttia. Aloita varovasti, ensin 15 minuuttia ja sitten lisäät vaikka 5 minuuttia kerrallaan. Mikäli paikat kipeytyy liikaa niin pidät taukoa treenistä. Vahva suositus myös lihaskuntotreenille ettei lihasmassaa katoa niin paljon kuin sitä katoaisi ilman lihastreeniä. Lihasmassaa tulet tarvitsemaan vanhempana muutenkin kun sitä etenkin 60 ikävuoden jälkeen alkaa häviämään nopeasti. Ellet halua olla 70 vuotiaana käyrä ja haluat liikkua kohtuullisen normaalisti. Bodaaminen kannattaa aina.
Laihduttaminenhan on erittäin yksinkertaista peruskoulutason fysiikkaa: Kulutat enemmän kuin syöt niin laihdut takuuvarmasti. Ihminenkään ei ole ikiliikkuja eli jostain se energia on otettava ja jos energiaa kuluu enemmän kuin ruuan kautta tulee niin sitten sitä käytetään kehon energiavarastosta eli läskistä (ja valitettavasti jonkin verran myös lihaksista).
Mikäli ei tähän löydy itsekuria aikuiselta ihmiseltä niin sitten se läski ei välttämättä ole suurin ongelma.
Tämän lisäksi annoskoko kohdalleen, kunnollinen aamiainen ja päivällinen / lounas sekä välipaloja niin ettei syömisten väli ole yli neljää tuntia. Välipalat vaikka jotain vihanneksia. Iltakahdeksan jälkeen ei enää mitään. Pääaterioiden annoskokoon voi totutella niin, että heti kun tunnet, että vatsa alkaa vähän täyttyä niin lopetat. Näin saat pikkuhiljaa pienennettyä annokset järkevälle tasolle.
Jos ei syö iltakahdeksan jälkeen, saattavat yöunet kärsiä, mikä vaikeuttaa laihtumista.
Asiahan on siis täsmälleen päinvastoin. Mikäli syö kahdeksan jälkeen saattaa yöunet kärsiä eikä saa riittävästi lepoa, mikä vaikeuttaa laihtumista.
Joopa joo. Juuri tästä syystä kaikki keski- ja eteläeurooppalaiset, joiden normaali illallisaika alkaa aikaisintaan klo 20 ovat unettomia ja lihavampia kuin suomalaiset. Eiku hetkinen...
Kaikki muiden antamat ohjeet on yhtä tyhjän kanssa. On vain yksi ratkaisu: sun on itse löydettävä se sulle sopivin tapa syödä. Aloita vaikka pohtimalla mikä on nykyisen syömisesi pahin ongelma. Ja lähde muuttamaan sitä. Sitten kun se alkaa sujua voi miettiä mikä on seuraavaksi pahin jne. Älä ainakaan missään tapauksessa aloita mitään raivokasta kuntokuuria yhdistettynä johonkin broileri/rahkadieettiin. Kosahtaa varmasti ja saat taas vain yhden epäonnistumisen kokemuksen. Et sanonut pituuttasi, mutta 50 kiloa on aika vähän aikuisen painoksi eli ehkä sitä ei kannata edes ottaa tavoitteeksi. Riittäiskö alkuun vaikka 60 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
100 g kerrallaan. Aseta välitavoitteita. Älä lopeta repsahdukseen, vaan ryhdistäydyt heti ja jatkat.
Minäkin suosittelen tätä. Välitavoitteet vaikkapa 5 kg välein ja sitten joku mukava palkinto. Itse teen ihan ruutupaperille viittä kiloa kuvaavan laatikon, jossa yksi ruutu vastaa 100 grammaa. Vaikka paino tuntuisi välillä junnaavan, niin kyllä joka viikko saa ainakin pari ruutua värittää. Se auttaa jaksamaan, kun pienetkin saavutuksensa huomioi ja onnittelee itseään jokaisesta 100 grammasta.
Vierailija kirjoitti:
Miten lyhyt on aikuinen ihminen, jonka ihannepaino on tasan 50 kg?
Noin 150 cm, ehkä risat päälle.
Vierailija kirjoitti:
Naamasi romahtaa jos laihdutat liian nopsaan etenkin jos iinä on botokseja jne. Naama ei enää sit kannattele niitä.
Ei ole botoksia eikä tatuointeja tai muita täyteaineita. Olen täysin luomu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kilot ovat kertyneet neljässä vuodessa ja tarkoitus pudottaa vähitellen. En usko ihmedietteihin enkä nopeisiin ratkaisuihin. Tarkoitus on todella saada paino alas ja pysymään 50 kilossa. Ongelma on ollut siinä että syön heikosti tai sitten korvaan ruoat energiajuomilla ja valvon liikaa joten unirytmi on sekaisin ja en tee vuorotyötä. Lopetin ihan ensimmäiseksi energiajuomien juomisen ja tarkoitus laittaa ateriakoot sopiviksi ja syödä sekä liikkua säännöllisesti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön lautasmallin mukaisesti. En juo alkoholia, en maitoa, en kermaa enkä syö pullaa tai keksejä enkä karkkeja. Liikuntamuodoista pidän eniten kävelystä ja pilateksesta. Ap
Kävelyssä ja pilateksessa ei juurikaan kaloreita pala. Ellei sitten kävele jotain 20 kilometrin lenkkejä. En ole pilateksesta täysin perillä mutta okos se jotain sellaista missä käytetään oman kehon painoa vastuksena? Sellaisena toimii hyvin lihaskuntotreeninä ja kannattaa jatkaa jos siitä tykää. Kävelyn tilalle jotain kovempaa treeniä. Uinti on siitäkin hyvä, että pelkkä vedessä olo polttaa kaloreita koska kroppa käyttää energiaa lämmön tuottamiseen enemmän kuin pelkässä ulkoilmassa. Pitää olla kohtuullisen hyvä uimari, että pysyy syke riittävän korkealla riittävän kauan eikä toisaalta nouse liian ylös mutta kohtuullisen hyväksi uimariksi tulee niin, että käy uimassa eikä lopeta heti jos sei ei alkuun tunnukaan hyvältä. Pätee tietysti kaikkeen muuhunkin.
Uintia haluan viimeisenä kokea. Inhoan uimahalleja enkä osaa uida. Pilates vahvistaa keskivartalon syviälihaksia ja parantaa hengitystä ja auttaa liikkumaan oikein. Kävelen pitkiä lenkkejä päivittäin ja lisäisen askelmääriä viikoittain. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lähdet ihan hiljalleen alkuun ja joka viikko lisäät aina jotain uutta elämääsi? Ota tavoitteeksi ensimmäisellä viikolla vaihtaa seuraavalla kauppareissulla epäterveelliset ruoka-aineet terveellisemmiksi esim maito rasvattomaan, juuston voi jättää kokonaan pois, leikkeleet ohuemmiksi jne. Seuraavalla viikolla otat käyttöön pienemmät annoskoot vaikka vaihtamalla lautasen pienempään ja sallit yhden 150g irtokarkkipussin itsellesi kerran viikossa. Kolmannella viikolla käyt kävelyllä muutaman kerran. Neljännellä viikolla opettelet syömään kaurapuuroa aamulla. Viidennellä viikolla otat mukaan yhden kävelylenkin lisää ja päätät esimerkiksi, ettet 19 jälkeen enää syö.
Tavoitteena ei ole painonpudotus, vaan opetella uusia tapoja. Jos oikeasti haluat tiputtaa painosi hyvin alas, vaatii se jossain vaiheessa aika tiukkaa linjaa. Itse yritän tiputtaa normaalipainon sisällä BMI:n alarajalle ja kyllä ottaa tämän ikäisenä jo tosi lujille. Tässä joutuu näkemään nälkääkin jonkin verran.
Voi yhden kerran, et kai ole tosissas noissa neuvoissas?
20 kiloa ylipainoa on nykyään "normaalipainoa" joten ihan turha laihduttaa.