Puhelut suomalaisista numeroista missä puhuu intialainen nainen
Tänään tullut pari soittoa suomalaisista numeroista missä puhuu joku intialainen nainen ja sitten lyö luurin korvaan. Taustalla kuuluu toimistohälyä. Onko jotain vanhusten kusetusyrityksiä, koska lyövät luurinkorvaan kun kuulevat äänestä että olen nuori mies henkilö?
Kommentit (30)
Huijauspuheluita. Ja soittajan numero on huijattu, puhelu ei oikeasti tule Suomesta, vaikka numero näyttää suomalaiselta.
Näitähän on ollut liikkeellä paljon tämän vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Huijauspuheluita. Ja soittajan numero on huijattu, puhelu ei oikeasti tule Suomesta, vaikka numero näyttää suomalaiselta.
Joo taustalta kuului toimistohälyä ja kieli kuulosti intiankieleltä. Myös nainen puhui intiaa (?).
Ekana numero oli suomalainen kännykkänumero. Tunti myöhemmin tuli puhelu numerosta joka voisi olla jonkun suomalaisen yrityksen numero. Kännykässä luki myös toisen puhelun kohdalla, että soitto tulisi kymin alueelta.
Mäkin sain tuollaisen tänään, 05-alkuisesta numerosta! Mutta miksi ihmeessä löivät luurin kiinni, olin varautunut jutustelemaan hetken phishing-soittelijan kanssa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo taustalta kuului toimistohälyä ja kieli kuulosti intiankieleltä. Myös nainen puhui intiaa (?).
Ekana numero oli suomalainen kännykkänumero. Tunti myöhemmin tuli puhelu numerosta joka voisi olla jonkun suomalaisen yrityksen numero. Kännykässä luki myös toisen puhelun kohdalla, että soitto tulisi kymin alueelta.
Mulle tuli sama viikko sitten. Eka oli joku 046 tms kymin alueelta ja sit oli joku 010 tyylinen. Samaa hälyä, kesti hetken. Noiden jälkeen ei oo tullu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin sain tuollaisen tänään, 05-alkuisesta numerosta! Mutta miksi ihmeessä löivät luurin kiinni, olin varautunut jutustelemaan hetken phishing-soittelijan kanssa :D
Mulla oli ekana 040 alkuinen ja sitten 07. Mun kohdalla molemmissa soitoissa olivat hiljaa ja toistelin haloo haloo. Kuuntelivat ääntä, että olenko vanha ihminen varmasti. Ekalla kerralla löivät 5 sekunnin jälkeen luurin korvaan, mutta tokalla soitolla joku nainen puhui ilmeisesti intiankieltä pari lausetta ennen kuin löi luurin korvaan.
Ehkä sillä luurin korvaan lyömisellä yritetään saada ihminen soittamaan takaisin?
Nämä ovat tech support scam -huijauksia. Luuri korvaan ja numero estoon.
Kannattaa katsoa YouTubesta esimerkiksi Kitbogan videoita. Mies on ns. scam bater, eli hän tuhlaa näiden huijareiden aikaa mm. tekeytymällä mummoksi ja vetämällä erilaisia muitakin rooleja.
Tech support scammeissa on aina sama kuvio, joten pari videota katsomalla oppii, miten nämä huijarit toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sillä luurin korvaan lyömisellä yritetään saada ihminen soittamaan takaisin?
Jos se soittajan numero on huijattu, takaisin soittaessa se puhelu ei ohjaudu oikeaan paikkaan.
5 puhelua eri tuntemattomista numeroista tullut sitten sunnuntain, 4 suomesta ja 1 tanskasta. En ole vastannut yhteenkään kun lähes satavarmasti intiasta.
Saanut kanssa. Nuorenmiehen ääni puhui englantia ja taustalla toimiston häly.
Toi on varmaan taas se help desk-huijari joka yrittää saada etäkäyttöoikeuden sun koneelle. Tästä on ollut paljon juttuja lehdissä.
Mulle on kanssa viime päivinä soiteltu jatkuvasti ”Microsoftilta” tai ”Windowsilta”, intialaisella aksentilla mies kertoo, kuinka tietokoneessani on vakava turvallisuusongelma. Minä olen aina sanonut, ettei minulla ole tietokonetta.
Mistä tiedät että nainen on intialainen? Eikä esim. pakistanilainen tai bangladeshilainen?
Vierailija kirjoitti:
Näitähän on ollut liikkeellä paljon tämän
Ohis. Sellaista kieltä kuin intia ei ole.
Wikipedia: ”Intiassa on käytössä 22 virallista kieltä. Intian virallinen kieli on hindi ja keskushallinnon kieli on englanti.”
Olen vähän pettynyt sun kouluopettajiin. Tässä puhutaan kuitenkin maailman 2. suurimmasta maasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitähän on ollut liikkeellä paljon tämän
Joo taustalta kuului toimistohälyä ja kieli kuulosti intiankieleltä. Myös nainen puhui intiaa (?).Ohis. Sellaista kieltä kuin intia ei ole.
Wikipedia: ”Intiassa on käytössä 22 virallista kieltä. Intian virallinen kieli on hindi ja keskushallinnon kieli on englanti.”
Olen vähän pettynyt sun kouluopettajiin. Tässä puhutaan kuitenkin maailman 2. suurimmasta maasta.
Mä olen pettynyt intialaisiin, koska paskantavat, juovat ja peseytyvät ganges joessa. Ydinasevaltio.
Tänään soitti kanssa HelloThisIsAbuFromMicrosoft, kysyin siltä, että voin ottaa meidän paikallisen Microsoft-edustajan linjalle, jos on joku issue josta haluat puhua hänen kanssaan. Löi luurin korvaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko peruskoulu noin muuten haastavan tuntuista? Intiaa?
Vierailija kirjoitti:
Tänään soitti kanssa HelloThisIsAbuFromMicrosoft, kysyin siltä, että voin ottaa meidän paikallisen Microsoft-edustajan linjalle, jos on joku issue josta haluat puhua hänen kanssaan. Löi luurin korvaan :D
Mun työkaveri sai työpuhelimeen huijaussoiton keväällä. Alkoi "tosissaan" kysellä soittajalta, että miten ihmeessä mun tietokoneessa voi olla muka joku ongelma, kun meillä kyllä työtietokoneet on keskitetysti hallittu ja IT-palvelun tuen piirissä. Löi luurin korvaan.
Mun puhelimeen soitti kans suomalaisesta numerosta joku englantia puhuva nainen ja hölmöyksissäni vastasin. Sit tuli useempi soitto ja viimesimpään mieheni vastas niin sen jälkeen loppui rinkutus.